veulen bijt wat zou jij doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

veulen bijt wat zou jij doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:41

hoi
mijn veulen staat in de opfok en ga vaak bij hem langs
als ik ga neem ik mestal wel wat lekkers mee voor hem
maar nu komt het als ik het aan hem geef
dan komen de andere veulens ook die krijgen dan ook wat hoor
nu is er eentje bij die altijd gaat bijten als hij niet snel genoeg krijgt :(
het is niet die van mij
wat zouden jullie doen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:44

Geen lekkers meenemen. Dat is vragen om ongelukken binnen een kudde waarvan jij de rangorde niet weet. Een aai is beloning genoeg!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:45

Niets, zoals je al zegt het is niet jou veulen en ook niet aan jou om hem op te voeden.
Je eerste reactie is meschien om er iets aan te veranderen maar je weet nooit of de eigenaar het wel op prijs stelt.
Bijtgedrag bij veulens gaat ook meestal vanzelf over, zeker als ze in een kudde lopen bij de opfok.

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:47

niks meer geven, geen van allen, ook niet die van jezelf. Eten is een overlevings drang, en zeker in een groep kan het geven van eten, voernijd in de hand werken. Dus in feite heb je het probleem zelf doen ontstaan (is mijn mening)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:48

Eigenlijk geef je het antwoord al in je eigen inleiding: je voert ze uit de hand en dat is niet handig. Daar worden paarden opdringerig en bijterig van. Waar je ook nog kans van loopt, is dat je veulen straks alleen nog naar je toe komt voor het lekkers en niet meer voor jou. Niet meer voeren dus! ;)
Als je hem/haar toch wat wilt geven, haar hem/haar dan uit de kudde (buiten het hek) en leg het lekkers op de grond. ;)

Elles

Re: veulen bijt wat zou jij doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:05

PP >> OPG

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:07

Nooit iets lekkers meenemen in een kudde/groep, dat is vragen om gedoe/problemen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:31

bedankt voor de tips
ga er zeker weat mee doen
maar de veulen die bijt probeert mij te bijten als hij niet gelijk iest krijgt
Laatst bijgewerkt door Nagano op 28-02-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:40

Wat wij vroeger deden met een kudde die wortelen kregen was de wortels verspreiden door het land. Zo gaan ze opzoek, zijn ze bezig en iedereen krijgt wat. Maar ja lijkt me niet echt een oplossing voor jou omdat er paarden van andere tussen staan of je zou moeten vragen of het mag..
Anders zou ik je paard ook niks meer geven of je moet hem uit de kudde halen als je er bent.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:28

geen koekjes meer geven!! dat is niet handig als er meerdere veulens zijn. Je kunt wel je eigen veulen eruit nemen en dan een koekje geven, en er later weer in zetten. Of breng hem gewoon een knuffel en geef helemaal geen koekje. Daar zou ie toch ook genoegen mee kunnen nemen ? :P Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:39

Mja logisch dat 't veulen jou bijt. Hij ziet zichzelf boven jou èn de andere veulens. En aangezien jij laat zien dat je de rangordes in de kudde niet 'respecteert' moet ie jou hebben om dat weer recht te zetten.
En 't veulen heeft z'n groot recht. In de kudde zijn zíj de baas, niet de mens. Dat hebben ze nou eenmaal nodig om paard te worden.
Althans.. dat denk ik :P

Voor oplossingen sluit ik me bij bovenstaande aan; gewoon geen lekkers geven. Het heeft ook totaal geen waarde voor jouw veulen en zo zou dat moeten blijven.

Wil je toch dat je veulen wat extra's krijgt, haal het dan idd uit de kudde. Of als je weet dat ieder paard in de kudde wat mag, het voer verspreiden óf volgens de rangorde geven. Maar dat laatste is wel lastig, zeker als t om een flink aantal gaat :P

xx_laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:35

Heb je al geprobeerd om het veulen van jezelf uit de groep te halen? En hoe is het gegaan? ;)

emmiexsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:19

Ik zou met zoveel opgroeiende jongen paarden ook geen lekkers meenemen. En als het andere veulen bijt, wegduwen en er verder geen aandacht aan schenken.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 03:16

helaas gaat dit niet zo hij krijgt bonje als je hem weer terug zet
xx_laura schreef:
Heb je al geprobeerd om het veulen van jezelf uit de groep te halen? En hoe is het gegaan? ;)

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:02

Ik zou het veulen gewoon lekker in de opfok laten staan en er niet teveel aandacht aan geven. Zeker als je zegt dat je hem er niet kan uithalen, echt sprake van gewenning/band opbouwen is dan toch niet mogelijk.. Zodra hij uit de opfok is zal alles anders zijn!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:24

idd het is hier al meer gezegd maar niets meer geven, zeker niet uit de hand; daar kun je erg opdringerige tot zelfs bijtende paarden van krijgen.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:46

Als die pony bijt gewoon een tik op zijn neus geven, dit zal hij echt niet leuk vinden en hij houdt er vanzelf mee op ;)