Moeder en dochter uit elkaar naar 4 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

Moeder en dochter uit elkaar naar 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 11:24

We hebben naar lang wikken en wegen een paar pony's te koop gezet.
Nu is het echter zo dat we moeder en dochter hebben lopen die al 4 jaar niet uit elkaar zijn geweest.
Ze zijn 2 hele hechte vriendinnen en de rest mag ze niet zo 3 mini hengstjes en een dekhengst.
Nu komen ze haar moeder dus vanmiddag ophalen en mijn hart breekt al bij de gedachten over hoe ze zal reageren.
Ik ben er namelijk zo slecht in om 2 hechte dieren die al heel hun leven bij elkaar hebben gestaan om die uit elkaar te halen , Maar soms moet je keuzes maken.
Dus mijn vragen waren.
Waar moet ik de komende dagen op gaan letten bij haar?
Wat is de beste aanpak ?
Er zijn vast nog wel honderden vragen die in mijn hoofd rondwalen over hoe of wat maar kom er nu niet op.
Wie heeft dit ook meegemaakt en wat was jou ervaring en hoe ging het bij jou.?

Pepper3

Re: Moeder en dochter uit elkaar naar 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 12:24

Niemand die wat tips heeft ?

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:30

Het ene paard reageerd anders als het andere. Wanneer ze alleen komt te staen zou ik proberen om de stal veilig af te sluiten.
Daarmee wil ik zeggen dat ze niet in paniek over de staldeur zou springen. Wat bij ons wel een keer gebeurd is.
Geef haar extra aandacht zodat ze jouw als vervangend persoon ziet. Ook kun je eventueel een ander paard naarst haar zetten zodat ze niet helemaal alleen komt te staan.
Je hebt tevens paarden die stoppen met eten en drinken en in hongerstaking gaan. Eten hoef nog niet echt een probleem te zijn maar water is wel belangrijk. Mocht ze echt niet willen drinken probeer dan een paar appels in een bak met water te doen. Mocht ze ze proberen te pakken of op willen eten, dan krijgt ze iig toch nog wat vocht binnen.

Verder kun je pas naar een probleem handelen als het zich voor heeft gedaan.
Ik hoop het beste. En dat ze er niet zo heel veel last van ondervind.

Succes!

sunshine244

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:33

Wij hebben vorig jaar ook moeder en zoon uit elkaar gehaald.Ze waren ook altijd samen.Moeder is een dag van slag geweest,maar ik heb haar alleen wat extra aandacht geven.Meer kun je niet doen.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 12:34

Ze staan 24/7 in de wei met een schuilstal over een week verhuizen we met haar en de dekhengst naar een kleinschalige pensionstal. Dus heb nu niet de mogelijk om haar op stal te zetten ze zal waarschijnlijk heel de wei door crossen en hard gaan hinniken. Wel kan er iemand tijdens het laden haar vasthouden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:44

Hoe reageren ze nu als je ze uit elkaar haalt?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:47

Zijn ze ook nooit een uurtje ofzo uit elkaar geweest?

Zo ja, dan verwacht ik niet echt problemen. Wellicht wordt je paard wel verdrietig en kan je daar met Bach iets aan doen.

Als ze echt nog nooit een uurtje uit elkaar zijn geweest, dan raad ik je aan dat iemand met haar aan het werk gaat, bijv. longeren. Liefst uit het zicht van het weghalen/laden. Blijf in ieder geval bezig tot moeder buiten gehoorafstand is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:01

Tip: niet zo vermenselijken ;)

Ik had hier 2 'setjes' moeder/dochter, die altijd samen lopen/liepen. Afgelopen zomer zijn beide moeders een tijd uit logeren geweest, dat was totaal geen probleem. De overgebleven helften van de setjes trokken vanzelf naar elkaar toe.

Ondertussen is van één setje de moeder overleden, en die is niet hier overleden, maar op een kliniek ingeslapen. Was even brullen toen we die moeder inladen om naar de kliniek te vertrekken (waarbij ma harder brulde dan kind) en verder niets.

Zolang het overgebleven paard gezelschap heeft - ook al heeft ze daar nu niets mee (en dat begrijp ik uit jouw woorden), zal het wel meevallen. Overgebleven paard gaat echt wel de rest van de kudde opzoeken en heeft daar steun aan.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:30

Hmm hier viel het ook wel mee, maar ik kan je wel vertellen dat ze beiden erg blij waren toen ze na een half jaar weer bij elkaar waren.
Ik had het erger verwacht, maar ze waren gewoon af en toe alleen te zijn.