schijn ophouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

schijn ophouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:19

Nu lees ik vaker in topics dat sommige paarden niets laten merken van bepaalde lichamelijke problemen in bijzijn van het baasje. Zich groot houden, zeg maar.... Problemen zijn dan pas zichtbaar als baasje uit de buurt is.
Nu vraag ik mij dus af... Is dat werkelijk zo en zo ja, waar komt dat gedrag dan vandaan?
Wie waagt zich aan een logische (paardse) verklaring?

Dani

Re: schijn ophouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:55

Ik kan me dit gedrag wel voorstellen bij paarden die (hardhandig) worden doorgereden, of snel worden gestraft als ze protesteren. Dan leren ze dat ze hun angst of pijn niet zichtbaar mogen maken, want dan krijgen ze tik met de zweep/prik met een spoor/klap/geschreeuw. Betekent niet dat paardlief doodsbenauwd is voor het baasje en dat dit in alles merkbaar is, maar dat er op dit vlak toch een soort wantrouwen is.

Anders kan ik ook niks bedenken..(behalve bij mensenschuwe paarden, die mensen als roofdier zien en om die reden geen pijn zichtbaar maken)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:25

Paarden laten niet heel snel de pijn zien.
Want dan laten ze zien dat ze zwak zijn. En zwakke dieren overleven het niet in het wild :) Dat is niet zozeer naar het baasje toe.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:26

Dat heb je met honden toch ook? Is gewoon de natuur.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:27

paard van mijn zus liet het ook niet zien

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:28

Bij mijn paard is het juist andersom... die laat aan een ander amper wat zien,maar aan mij juist wel.

Dus of het dan de natuur is.... Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard en ik nogal wat meehebben gemaakt op medisch gebied, dus zij vertrouwd er wel op dat ik haar weer heel maak. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:29

Een paard in het wild dat wat mankeert, is mikpunt voor een aanval van een roofdier. Hij brengt niet alleen zichzelf maar ook andere kuddegenoten in gevaar. De kuddegenoten kunnen soms heel lelijk doen tegen een paard dat wat mankeert. Dus een paard zal zo lang mogelijk proberen te verbergen dat hij ergens last van heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:33

Dat is idd ook mijn gedachte.... Dat een paard als prooidier zijn zwakheden niet laat zien, tenzij dat onvermijdbaar wordt (en dan is er dus vaak echt iets mis)
Dat vind ik dus ook heel erg goed te verklaren.

Toch lees ik hier en daar dat liefhebbende baasjes zeggen dat hun paard het niet laat zien omdat ze zich groot willen houden ten opzichte van het baasje en alleen onder toezicht van het baasje, zodat anderen wel problemen zien.
Zou dat dan misschien komen omdat een ander niet echt op het paard let en het toevallig ziet (en het paard dus geen druk ervaart) en het baasje wel scherp oplet (bijvoorbeeld omdat het paard zich niet zo goed voelt/er misschien iets mis is) en het paard dat wellicht als reden ziet om zijn zwakheden te verbergen, zoals het dat in de natuur ook doet? Omdat het de druk voelt van een oplettend baasje?
(iets wat de meesten onder ons wel doen als we vermoeden dat er iets mis is met het paard... we gaan ze nauwlettend in de gaten houden)
Zou het misschien zo kunnen zijn?
Zomaar een hersenspinsel...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:35

Die liefhebbende baasjes die van mening zijn dat het paard zich groot houdt voor hun, leggen teveel menselijke gevoelens bij het paard neer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:37

Cassidy schreef:
Een paard in het wild dat wat mankeert, is mikpunt voor een aanval van een roofdier. Hij brengt niet alleen zichzelf maar ook andere kuddegenoten in gevaar. De kuddegenoten kunnen soms heel lelijk doen tegen een paard dat wat mankeert. Dus een paard zal zo lang mogelijk proberen te verbergen dat hij ergens last van heeft.

Zou het daarom zijn dat ze juist aan mij wel iets laat zien? Ze liep nog niet kreupel of ik voelde dat er iets mis was, een peesblessure. Daarna had ze een fikse zandkoliek, is daar ook aan geopereerd, zag ook ik alleen.

Echter zodra er idd andere mensen of paarden bij in de buurt komen, is het ineens allemaal over lijkt het.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:39

Dat vraag ik me inderdaad ook af. Want er zijn ook paarden die juist wel de pijn tonen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:47

Cassidy schreef:
Die liefhebbende baasjes die van mening zijn dat het paard zich groot houdt voor hun, leggen teveel menselijke gevoelens bij het paard neer.

Dat zal zeker een rol spelen, denk ik.
Daarom had ik voor mijzelf ook die verklaring dat een buitenstaander soms een probleem ziet wat baas niet opmerkt, omdat een baas meer gefixeerd is op paard en eventuele problemen en dan onbewust druk toepast, waardoor het paard zich genoodzaakt ziet zijn zwakheden goed te verbergen. Niet omdat het zijn baas als gemeen ziet, maar gewoon omdat dat het instinct is. Een buitenstander ziet een probleem soms toevallig omdat het paard zich dan niet bekeken/geobserveerd voelt en minder de noodzaak heeft om problemen te maskeren.
Maar goed... zoals gezegd... zomaar een hersenspinsel om het te verklaren. kan er volledig naast zitten.

Breghje... zou het ook zo kunnen zijn dat jij, omdat je je paard zo goed kent, veel beter de signalen herkent dan een ander en het daarom eerder opmerkt?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:50

liljebo schreef:
Breghje... zou het ook zo kunnen zijn dat jij, omdat je je paard zo goed kent, veel beter de signalen herkent dan een ander en het daarom eerder opmerkt?

Dat zou uiteraard ook kunnen. Veel mensen op de vorige stal hadden namelijk het idee dat ze gewoon wat lag te rusten als ze dus een dikke koliek had. Ze kreunt niet, zweet niet, eet gewoon door etc.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:00

vandaar ook mijn vraag.... Ik weet dat als je je paard door en door kent, je vaak al minimale signalen herkent lang voordat anderen in de gaten hebben, dat er iets mis is.
Dat is dan overigens een compliment waard.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:02

Dank je wel! :D