Paard dat veel mest tijdens t rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wegbenik

Paard dat veel mest tijdens t rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 08:02

Als ik mijn paar ga rijden, dan kan ik de klok erop gelijk zetten dat ik na dat uur, de hele bak door moet met mij mestboy. Angel mest zo veel tijdens het rijden en t zijn vaak ook nog eens van die losse keutels die verspreid liggen. Nou ben ik nieuwsgierig, zijn er mensen die dit herkennen en waar komt t door? Ik heb wel eens gehoord dat t juist goed is, want dan schijnt een paard de lenden te ontspannen. Een ander zegt weer dat t stress is, wat denken jullie?

zij

Re: Paard dat veel mest tijdens t rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:04

losse keutels verspreid kun je natuurlijk heel makkelijk voorkomen door hem stil te zetten tijdens het poepen...

ik zou het eerder zien als stress, maar dat komt ook omdat ik naar mijn paard kijk, en als die veel scheit onderweg is dat echt stress...

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:05

mijn eerste reactie is ook stress...

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 08:10

Aha stress dus, maar t rare is, ze doet t ook als ze lekker los staat op de wei en daar kan ik me niet voorstellen dat t stress is. En stilzetten ben ik niet zo een fan van denk ik. Want dan heb ik haar juist goed aan t lopen, moet ik stoppen om haar te laten mesten......nee dat wordt niks :p

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:07

Ik zeg niet dat het per se stress is, noch ontken ik het, maar mesten heeft ook nog wel eens te maken met terrein afbakenen. Staat je paard al lang op deze stal, of is het redelijk nieuw voor haar?

Of, eventueel, is dit weer een van de eerste keren na dat noodweer dat ze de bak aan het verkennen is (buitenbak)?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:00

je zegt dat ze t met rijden veel doet. als ze t de hele dag door doet (net zoals die van mij :P ) zie ik er niet zo`n probleem in? eet waarschijnlijk lekker veel ruwvoer en dat moet er ook weer uit ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:06

zij schreef:
losse keutels verspreid kun je natuurlijk heel makkelijk voorkomen door hem stil te zetten tijdens het poepen...

ik zou het eerder zien als stress, maar dat komt ook omdat ik naar mijn paard kijk, en als die veel scheit onderweg is dat echt stress...

Dat is een rare oplossing: stil zetten!!!

Dan kan je toch nooit en te nimmer echt rijden.
Op den duur wil hij niet meer lopen als hij mesten moet.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:08

Johanna59 schreef:
zij schreef:

Dat is een rare oplossing: stil zetten!!!

Dan kan je toch nooit en te nimmer echt rijden.
Op den duur wil hij niet meer lopen als hij mesten moet.

niet verkeerd opvatten... ik bedoel meer dat t niet gek is dat de keutels overal uitgespreid liggen en niet netjes op een hoopje ;) Paard loopt immers tijdens het mesten en staat niet stil... Als je persee een net hoopje wilt zul je hem toch echt stil moeten laten staan... Tis maar wat je liever hebt ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:09

Ik zet mijn paard ook vaak stil tijdens het mesten, dat scheelt een heel pak opruimwerk.
Zelf denk ik ook dat het mssn wel stress zou zijn , dat zie je ook tijdens het laden op de trailer, bijna elk paard mest dan ook spontaan.
En idd op de weide doet hij het ook, en das zeker niet door de stress, een paard mest makkelijk een 8 tal keren per dag, dus das best een hoop opruimwerk, das heel normaal dus, als hij maar enkele keren zou mesten dan is er iets mis.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:13

ik heb ook het idee dat dit door stress komt.
als je het echt niet vertrouwd
zou ik gewoon even een darmonderzoek laten doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:15

Pas er wel mee op, met het stil zetten. Er zijn paarden die zich dat dan zo aan wennen, dat je ze niet meer aan het lopen krijgt tijdens het mesten.
Dat is heel vervelend tijdens een proef.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:16

Bij mijn vorige en huidige paard is dit een teken van stress.

Van stilzetten tijdens het mesten ben ik geen voorstander. Hoe moet het paard dan leren door te lopen op wedstrijd? Ik ken een paard, waarvan de ruiter hem altijd stilzette, en had dit probleem in een Z proef. Nou dan loop ik wel 10m na het rijden!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:16

Geen rijtechnisch probleem.

RT--> OPG

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:17

als het nog steeds mooie losse bolletjes zijn, dan zou het eerder kunnen dat de darmen geprikkeld worden door de beweging. zoals ze zeggen dat beweging goed is voor de spijsvertering.
Als het eerder naar de platte kant neigt, dan kan je er 9/10 van op aan dat het stress is...

Mijn paard mest zelden tijdens het rijden, maar 5 minuten an het rijden op stal gegarandeerd. Of het moet zijn dat we op wandeling gaan dan mest ze na anderhalf uur ook...

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:21

Mesten tijdens het rijden is echt niet altijd stress hoor. Kan wel natuurlijk. Stress-mest is vaak dun.
Mijn paardje mest ook regelmatig tijdens het rijden, vaak kleine beetjes. Maar is dan absoluut niet gespannen. Ik denk dat het (iig bij mijn paardje) gewoon de darmwerking is die gestimuleerd wordt door het lopen. Eerst is het bij mijn paardje gewone mest, later op een langere rit ook dunnere. Dat is denk ik mest die 'nog niet af' was, nog niet alle vocht eruit gehaald in de darmen. Stress is het niet.
Kan best dat het ene paard dit meer heeft dan een ander.
Misschien dat dat bij jouw paard ook zo is?

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:26

Als het gewone drollen zijn komt het gewoon doordat het paard in beweging is.
Ow dat zei jij ook al Jowien :D

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:17

jowien schreef:
Mesten tijdens het rijden is echt niet altijd stress hoor. Kan wel natuurlijk. Stress-mest is vaak dun.
Mijn paardje mest ook regelmatig tijdens het rijden, vaak kleine beetjes. Maar is dan absoluut niet gespannen. Ik denk dat het (iig bij mijn paardje) gewoon de darmwerking is die gestimuleerd wordt door het lopen. Eerst is het bij mijn paardje gewone mest, later op een langere rit ook dunnere. Dat is denk ik mest die 'nog niet af' was, nog niet alle vocht eruit gehaald in de darmen. Stress is het niet.
Kan best dat het ene paard dit meer heeft dan een ander.
Misschien dat dat bij jouw paard ook zo is?

Ja mijn paard doet idd precies hetzelfde, het zijn mooie, ronde, droge keutels. Maar altijd prettig om te horen dat meerdere paarden dit hebben.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:22

Bij mij op stal staat ook zo'n paard. Maar die schijt zoveel omdat die veel te dik is, misschien die van jou ook?
Paard schijt niet zoveel als die dunner is.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:27

Mijn paard poept zo veel tijdens het rijden niet normaal.
Tegen mij zeggen ze altijd dat het stress is maar ik geloof dat ook niet helemaal.
Bij mij moet ik in de binnenbak het meteen opruimen, daarom rij ik o.a. zo veel mogelijk buiten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:33

Mijn paard is superrelaxed als ik ga longeren (want dan doet ie het vaak). Ik kan het al zien aan de toestand van zijn stal. Ik mest eerst, werk komt erna. Als ik weinig heb hoeven op te ruimen in zijn stal (ik mest in principe elke dag), kan ik er net zo goed een poepzak achter hangen de eerste 10 a 15 minuten van het longeren. Ligt zijn stal "vol" dan komt er ook minder uit. Hij loopt rustig, neusje naar beneden, ontspannen.... Dus ik stem voor: lendenen ontspannen oid want van stress is echt geen sprake (toen ik hem net had poepte hij wel uit stress en dat zag er dan qua gedrag heeeeeeel anders uit dan dit "beginpoepen"...)

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:04

Het kan op stress duiden. Of het is een uiting van de darmwerking van het paard. Deze komt op gang zodra het paard gaat bewegen. Zijn er andere symtomen van stress? Succes