Paard doet zeer moeilijk bij het opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_19

Paard doet zeer moeilijk bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 23:05

Mijn paard doet zeer moeilijk bij het opzadelen.

Zodra het dekje bijna op zijn rug komt te liggen heft hij zijn achterste poot op. 9/10 schopt hij hierbij. Zodra ik de singel wil nemen doet hij dit namelijk ook met z'n voorste poten. Als ik niet snel genoeg ben is het raak. Ik heb ook al geprobeerd om via de andere kant aan te singelen maar hij gebruikt altijd dat been aan de kant waar ik sta.

De laatste keren heeft hij ook al willen bijten maar ik was hem te snel af. Aan het zadel ligt het niet want die is pas op maat gemaakt. Ik straf hem ook direct als hij dit gedrag vertoont.

Heeft iemand nuttige tips?

Groetjes, K

Mizz_mol

Re: Paard doet zeer moeilijk bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:06

zadelmaker of osteopaat erbij halen? Vaak geven ze dit niet voor niks aan. Meestal is het een teken van pijn zeker omdat het nieuw gedrag is.

Kirsten_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 23:09

nog even extra info: heb dit paard nog niet zo lang. De eerste 2 keer deed hij dit niet. Als we hem afleiden met wat lekkers vertoond hij dit gedrag ook niet. Maar ik kan hem toch niet volproppen iedere keer als ik wil rijden?

Groetjes

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:10

Er zit geen wondje toevallig? Onze pony had pas een schuurplekje op de schoft en wilde absoluut niet opgezadeld worden. Als je in de buurt van het plekje kwam trilde de huid helemaal. Na behandeling en de tip van iemand om een fleecedekentje onder de rand van de deken te leggen tegen het schuren was het binnen een week over en het is nu weer oké.

Kirsten_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 23:23

mezeja schreef:
Er zit geen wondje toevallig? Onze pony had pas een schuurplekje op de schoft en wilde absoluut niet opgezadeld worden. Als je in de buurt van het plekje kwam trilde de huid helemaal. Na behandeling en de tip van iemand om een fleecedekentje onder de rand van de deken te leggen tegen het schuren was het binnen een week over en het is nu weer oké.

Ah dan ga ik dat morgen eens grondig nakijken allemaal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:28

Is je paard ookal eens helemaal nagekeken door een dierenarts? Denk dat je paard toch wel iets wil vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:41

Wanneer dit zo plotseling is komen opzetten heeft dit wel een oorzaak. Hij deed dit niet bij de vorige eigenaar. Dan zou het nl. een probleem van vroeger kunnen zijn..
Ik zou toch kritisch naar het zadel en de singel kijken. Want inderdaad, dit paard wil je wat vertellen. Het paard kan het werk ook niet leuk vinden en daardoor het zadel associëren met werk.

Kirsten_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:49

Hoi,

Ik ben net terug van bij mijn paard.
Ik heb eens geprobeerd met een elastische singel. Bij het dekje werd hij onrustig maar ik probeer hem zoveel mogelijk gerust te stellen. Ik had hem ook volledig gecontroleerd op wondjes maar er waren er geen te vinden.
Bij de elastische singel hief hij ook zijn poot op maar toen hij merkte dat het niet de singel was die hij normaal gewend is bleef hij gewoon rustig staan .. Ik ben op hem gesprongen en heb iets gestapt. Ook bij het aantrekken reageerde hij naderhand niet meer.
De gewone singel is pas nieuw uit de verpakking (3x mee gereden).

Kan het zijn dat hij singelvrees heeft?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Kirsten_19 op 24-02-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:52

Er zijn paarden die het vreselijk vinden om aangesingeld te worden. En waarbij je echt letterlijk de singel gaatje voor gaatje moet aansingelen. Daar kan ik mij ook best in vinden, denk zelf maar eens aan een riem die je tjaka in één keer om je middel gesnoerd krijgt ;) Een elastische singel kan daardoor wat verlichting brengen. Mocht het probleem nog aanhouden, dan zou ik echt eens kritisch naar je zadel laten kijken. Zelfs een op maat gemaakt zadel hoeft echt niet goed te liggen, weet ik uit ervaring.

Kirsten_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:54

Coby schreef:
Er zijn paarden die het vreselijk vinden om aangesingeld te worden. En waarbij je echt letterlijk de singel gaatje voor gaatje moet aansingelen. Daar kan ik mij ook best in vinden, denk zelf maar eens aan een riem die je tjaka in één keer om je middel gesnoerd krijgt ;) Een elastische singel kan daardoor wat verlichting brengen. Mocht het probleem nog aanhouden, dan zou ik echt eens kritisch naar je zadel laten kijken. Zelfs een op maat gemaakt zadel hoeft echt niet goed te liggen, weet ik uit ervaring.

Ja inderdaad, ik zou het ook niet fijn vinden ;( maar ik doe het telkens gaatje bij gaatje. Heb dit nooit in ene keer volledig tot het uiterste getrokken.

Groetjess

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:28

waarschijnlijk heeft het paard pijn! dit gedrag vertoont hij toch niet zomaar?

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:59

Hier was gisteren volgensmij ook een topic over :) Daar stonden best wel veel tips in. Misschien kun je die gebruiken? (Natuurlijk alleen als je zeker weet dat je paard pijnvrij is!)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:27

Mmm. Eerst vertoonde hij het gedrag niet en nu wel? Ik zou toch de optie ouderwets "doorpakken" (met hulp) niet uit willen sluiten.

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:43

Paardje heeft duidelijk geen zin in een zadel met als gevolg gewicht op de rug, staat zijn rug wel recht/ wervel probleempjes en heeft het zadel geen drukpunten. laat anders je paardje eens nakijken door een osteopaat, kan wonderen doen.

Kirsten_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:30

Ben net weer terug van bij mijn ruintje.
Heb normaals geprobeerd met elastische singel. Zonder enig probleem het dekje op de rug, het zadel ook zonder enig probleem op zijn rug. Toen heb ik terug de gewone singel genomen en toen begon de miserie weer.

Weet iemand wat voor singel ik dan het best met het zadel gebruik?

groetjes

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:33

Als je het probleem oplost met de elastische singel, en het komt terug met de gewone singel dan lijkt het mij vrij eenvoudig op te lossen toch? Jammer dan van de gewone singel, je paard vind de elastische veel fijner.

Ik hoef bij mijn paard ook geen andere dan haar neopreensingel te gebruiken, dat neemt ze me ook niet in dank af.

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:29

Als het paardje problemen heeft met een paar wervels onder het zadel, dan heeft het ook vaak problemen met de singel, dit omdat de spieren die aan de wervel zitten naar beneden lopen in de buurt van de singelplek, dus een elastische kan, maar heb je bovenstaand probleem, lost het niets op. En trek bij het opzadelen aub de singel niet direct strak. Loop even aan de hand zet hem wat strakker en later als je ff je rondjes heb gereden kun je altijd nog een gaatje bij zetten. Het in een keer strak trekken is erg vervelend voor je paardje

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:16

Tuurlijk kan het ook aan het zadel liggen, alleen dan is het probleem niet opgelost met alleen een andere singel en zal het paard hetzelfde gedrag blijven vertonen als ie pijn heeft. Mijn zadel ligt zeer goed, maar ik hoef ook echt geen andere singel te gebruiken want dat heb ik een probleem. Dus vandaar eerst de kleine dingetjes even afstrepen, dan blijven er vanzelf de grotere over.

kijk, blijft ie het doen, dan is een zadelmaker en een fysio oid laten komen geen overbodige luxe, is het echter hiermee opgelost dan is het klaar.

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:19

Mijn paard had dat ook. Bijten, schoppen, maar dat was omdat het vorige zadel haar pijn had gedaan en ze hier (vast) slechte herinneringen aan heeft.. Misschien is dat bij jou ook het geval? Ik heb doorgezet en wanneer ze te ver ging een boze stem opgezet.. Nu gaat het veel beter! *D

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:43

Als het je zadel echt, echt niet is, zou ik de osteopaat laten komen. Misschien staan er wat ribben geblokkeerd ofzo..

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:44

Ik heb dat ook.
Kijk maar eens bij mijn topic happen bij aansingelen.
Misschien staan daar wat handige tips voor je bij ?

emmiexsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:56

Hoi,
Mijn paard was altijd bang voor het zadel, dit heb ik hem met een trucje afgeleerd. Misschien heb je er wat aan:
Je zet je paard vast, gewoon zoals je altijd doet. Dan pak je je zadeldekje en legt hem tegen de rug van je paard.
Zodra je paard rustig wordt en niet meer reageert op het dekje en dus weer rustig wordt, haal je rustig maar snel het dekje van zijn rug (het beste ook nog uit zijn zicht). Je beloont je paard met je stem. Je beloont je paard dus voor rustig gedrag (zonder te straffen en een strijd aan te gaan), door als je paard rustig staat het dekje weg te halen.
Dit doe je een paar keer achter elkaar. Je paard zal door krijgen dat als hij rustig doet het dekje weggehaald wordt en zal op een gegeven moment gewoon blijven staan zonder gedoe. Met regelmatig oefenen, veel belonen en ook een beetje geduld heeft dit heel goed bij mijn paard gewerkt.
Misschien werkt het ook wel bij jouw paard!

Kirsten_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 19:05

emmiexsonja schreef:
Hoi,
Mijn paard was altijd bang voor het zadel, dit heb ik hem met een trucje afgeleerd. Misschien heb je er wat aan:
Je zet je paard vast, gewoon zoals je altijd doet. Dan pak je je zadeldekje en legt hem tegen de rug van je paard.
Zodra je paard rustig wordt en niet meer reageert op het dekje en dus weer rustig wordt, haal je rustig maar snel het dekje van zijn rug (het beste ook nog uit zijn zicht). Je beloont je paard met je stem. Je beloont je paard dus voor rustig gedrag (zonder te straffen en een strijd aan te gaan), door als je paard rustig staat het dekje weg te halen.
Dit doe je een paar keer achter elkaar. Je paard zal door krijgen dat als hij rustig doet het dekje weggehaald wordt en zal op een gegeven moment gewoon blijven staan zonder gedoe. Met regelmatig oefenen, veel belonen en ook een beetje geduld heeft dit heel goed bij mijn paard gewerkt.
Misschien werkt het ook wel bij jouw paard!

Ja inderdaad, het trucje werkt. Ik heb het zo ook enkele keren gedaan. Het aansingelen met de normale singel ging ook heel goed! alleen de oren beetje plat af en toe maar dat doet 9/10 van de paarden. Ik beloonde ook direct wanneer hij niet reageerde en inderdaad het dekje en zadel een paar keer er op en af. Nu lukt het heel goed.
Was misschien een winterkwaaltje 8-)

Groetjes

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:42

Ben je zeker dat het zadel goed op de rug ligt? Ik zou het toch laten nakijken, het kan ook in zijn rug zitten.
Ligt de ruggengraad voldoende vrij met het zadel? Misschien heeft hij spieren bij gekregen en past het zadel daardoor niet meer? Je moet zelf eerst eens voelen met je handen hoe het zadel op de rug ligt en je moet door de boom naar achter kunnen kijken. Dat is een grove meting om te zien of de ruggegraad vrij ligt.