Wie weet raad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ejsoel

Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 21:37

Ik heb een bijna 2 jarige hengst die bij 4 ruinen staat. Hij is totaal niet dominant naar andere paarden toe.
Als ze met ze allen op het land staan is er niets aan de hand. Wel staat hij vaak "naast" de kudde ipv "in" de kudde.

Nu het land wat drassig is staan ze met z'n 2en of 3en in de bak. Dit gaf nooit een probleem tot vorige week. Mijn pony werd heel de bak doorgejaagd , geschopt enz.
Hij stond heel angstig in een hoek en wilde zo snel mogelijk de bak uit. Hij is door het hek gegaan. (gelukkig hag hij niets)

Vanavond had ik m met een maatje van m (een ander paard als vorige week dus) in de bak gezet. Zoals altijd gingen ze spelen. Ondertussen ging ik de stal uitmesten en voeren en zag ik opeens hetzelfde als vorige week. Hij werd heel de bak doorgejaagd en veel geschopt. Ook nu weer wist mijn paard niet welke kant hij op moest omdat hij weer zo angstig was. De andere pony had ik er op een gegeven moment maar uit gehaald.

Mijn vraag is nu, hoe kan het dat ze in de wei allemaal samen staan / spelen en zodra ik hem in de bak doe met andere hij weggejaagd wordt? Kan het er ook mee te maken hebben dat hij hengst is?

Ik hoor graag van jullie!

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:09

In de wei is er meer ruimte voor je pony om te vluchten.En zoals je al zei staat hij vaak naast de kudde.In de wei wordt hij meer met rust gelaten vanwege de ruimte die er is.

In de bak is de ruimte aanzienlijk minder en gaan de andere paarden hem verjagen omdat hij waarschijnlijk nog niet geaccepteerd is in de groep.

Pollewoppy

Re: Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:12

Daar ben ik het helemaal mee eens Mar_84 :j

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 03:52

Wanneer gebeurt het precies? Tijdens het eten -als dat al aanwezig is- Dan heeft een een van je paarden misschien baknijd ? Overigens moet je je zorgen maken als er verwondingen worden toegebracht. Als je bij het vechten bent dan kun je ook ingrijpen en de aanjager op z'n donder geven. Maar dat is in geval van baknijd een lang proces en dan kun je het beste het slachtoffer maar beter veiligstellen.

ejsoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:09

maXcomX schreef:
Wanneer gebeurt het precies? Tijdens het eten -als dat al aanwezig is- Dan heeft een een van je paarden misschien baknijd ? Overigens moet je je zorgen maken als er verwondingen worden toegebracht. Als je bij het vechten bent dan kun je ook ingrijpen en de aanjager op z'n donder geven. Maar dat is in geval van baknijd een lang proces en dan kun je het beste het slachtoffer maar beter veiligstellen.

Als er ook eten is staan de andere te eten en dan zijn ze dus meer daar mee bezig. Maar hij komt er niet naast eten.
Als er geen eten is dan gaan ze op hem jagen. Uiteraard als ze weer samen gaan is er wel iemand bij om te kijken hoe het gaat. Ze worden niet alleen gelaten.

Ik denk zelf niet dat het baknijt is omdat alle 4 de paarden hetzelfde doen. Als mijn pony er niet bijstaat is er niets aan de hand. De rest staat ook gewoon bij elkaar te eten.

Hij staat sinds oktober bij de kudde, en het is duidelijk te zien dat hij de laagste in rangorde is. Hoe kan het komen dat hij niet geaccepteerd wordt in de kudde?

ejsoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:12

Mar_84 schreef:
In de wei is er meer ruimte voor je pony om te vluchten.En zoals je al zei staat hij vaak naast de kudde.In de wei wordt hij meer met rust gelaten vanwege de ruimte die er is.

In de bak is de ruimte aanzienlijk minder en gaan de andere paarden hem verjagen omdat hij waarschijnlijk nog niet geaccepteerd is in de groep.

Zelf dacht ik precies hetzelfde.
Misschien een stomme vraag, moaar hoe lang kan zoiets duren voordat hij geaccepteerd wordt door de groep?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 02:18

Tja, dat is wel normaal. Wij hebben hier ook een prachtige en slimme 3 jarige merrie, maar die staat altijd alleen en wordt vaak te grazen genomen. We hebben haar nu met een lief ruintje in een stal en dat gaat heel goed, ook samen eten. Gelukkg hebben we genoeg stallen en kunnen we ons de luxe permiteren om vriendjes bij vriendjes te zetten. Soms een heel gepuzzel maar dan is het vaak ook goed. Je ziet nu dat ze veel optrekt met het ruintje in de wei en dat hij haar zelfs beschermd tegen de twee kenaus die in de kudde de dienst uitmaken. Misschien zou je zo'n stal therapie een kunnen proberen, maar niet alleen zetten, dat lijkt me geen goed idee.