Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:32

Je ziet het vrij veel: Paard heeft goed gewerkt, ruiter is dolenthousiast , geeft lange teugel en 'beloont' zijn/haar paard met een aantal flinke kletsen met de vlakke hand op zijn hals(soms bezwete hals zelfs)

Ik vraag me altijd af waarom mensen dat doen, denk je dat het fijn voelt als je hem zo hard met vlakke hand op zn dunne vel kletst? Ik denk namelijk van niet.

Waarom niet belonen dmv even lekker met je nagels over de schoft kroelen of desnoods wat zachte klopjes maar zonder kracht uit te oefenen. Dat vinden ze lekker en zullen ze neem ik aan sneller als een beloning opvatten dan die halskletsen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:33

bingo! ik vind het ook altijd een ergenis om te zien.

Wennii

Nou DAT vind ik nou een goeie vraag! Ik verbaas me er ook altijd over! Ik zie het heel vaak gebeuren bij ons op de manege en dan denk ik zelf bijna: aaauuww...

Dus mensen :D wie slaat zijn paard altijd af na het rijden :P

Captain

Hmmm gedeeltelijk mee eens. Ik denk dat veel paarden weten dat een harde pets een beloning is! :+
Ik spank mijn paard niet kapot maar een stevig klopje op zijn tijd krijgtie wel, en reken maar dat de oren dan naar voren vliegen en hij z'n hals helemaal naar je toe draait.
Verschilt ook wel per paard denk ik..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:34

het is maar net wat je geleerd hebt denk ik.
ik doe geen van beide
als ik mijn pony belonen wil tijdens het rijden zeg ik gewoon dat hij een knappe vent is :D
snapt ie ook niet,maar ja...je moet toch wat :+

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:35

ik denk dat het enthousiasme is als je goed gepresteerd hebt om je paard te belonen op die manier
ik beloon vaak met een kriebel in de manen of hals... maar ik denk dat het een moment opnameis vooral in de top sport

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:35

ellepel schreef:
het is maar net wat je geleerd hebt denk ik.
ik doe geen van beide
als ik mijn pony belonen wil tijdens het rijden zeg ik gewoon dat hij een knappe vent is :D
snapt ie ook niet,maar ja...je moet toch wat :+

Nou dat snapt ie wel, tenzij je het op een Eucalypta-toon uitspreekt maar neem aan dat je het op vriendelijke toon doet.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:38

mijn pony snapt dan best dat ze het goed doet hoor, moet ze ook maar aan wennen ;)

Bramasole

Zie het als een schouderklop aan iemand die iets goed doet. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.

Rosborstel

Ik verbaas me er idd ook over! Ik ken een meisje die geeft echt hele harde 'klappen' als beloning.. dan denk ik; joh je kan ook gewoon kriebelen of aaien ;)

Wel raar eigenlijk, nu ik er zo over na ga denken :P

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:39

Mindfields schreef:
Je ziet het vrij veel: Paard heeft goed gewerkt, ruiter is dolenthousiast , geeft lange teugel en 'beloont' zijn/haar paard met een aantal flinke kletsen met de vlakke hand op zijn hals(soms bezwete hals zelfs)

Ik vraag me altijd af waarom mensen dat doen, denk je dat het fijn voelt als je hem zo hard met vlakke hand op zn dunne vel kletst? Ik denk namelijk van niet.

Waarom niet belonen dmv even lekker met je nagels over de schoft kroelen of desnoods wat zachte klopjes maar zonder kracht uit te oefenen. Dat vinden ze lekker en zullen ze neem ik aan sneller als een beloning opvatten dan die halskletsen?

Ik denk dat het wel meevalt met de kracht waarmee de meeste (ik zeg express de meeste) mensen hun paard belonen. Als dit op de juiste manier (kruislings) gebeurd kan je ook niet echt veelkrecht zetten, tenzij je telkens vanaf een halve meter afstand op je paard inbeukt( doet m.i. meer pijn aan jouw hand dan aan de hals van het paard). Vind ook dat je er geen mietjes van moet maken

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:41

Ja, idd, achterlijk gewoon als je sommige ruiters op hun paard ziet timmeren bij wijze van beloning. Lekker even kroelen, wrijven of een wat meer ingetogen klopje lijkt me prettiger.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:42

Dat vroeg ik mij laatst nu ook al af.
Ik kriebel altijd even over de nek of schoft heen. Of ik wrijf met een vlakke hand heen en weer over de nek. Maar dan zet ik me hand zachtjes zonder kracht op de nek.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:44

Hihi, leuke discussie. Ik geeft m'n paard wel eens een klopje, maar sla hem niet overdreven op de hals ofzo. Ik zie dat ook wel eens vaker.. snap niet waarom ze dat doen haha! Een aai over z'n hals of even kriebelen is ook goed toch :p Vinden ze ook fijner denk ik...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:45

Ik krabbel op hen schoft, manenkam.

Vind het ook altijd maar veemd, ik heb ook nog nooit een ander paard op die vreemde manier met elkaar om zien gaan.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:46

Mijn paard vond het heerlijk hoor om een paar lekker petsen op zijn hals te krijgen.. Dan vlogen zijn oren naar vorenen en kwam er een tevreden bries uit zijn neus.. Maar dan klop ik wel met een holle hand.. Och hij was zelf ook van de harde kopstoten. Niet van dat softe gedoe voor hem.. Kriebelen vond hij niks. Dan ging hij met zijn hoofd schudden. Maar hard krabben met een hark vond hij dan weer heerlijk..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:47

Bramasole schreef:
Zie het als een schouderklop aan iemand die iets goed doet. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.

Het 'probleem' is dat de ontvanger de beloning bepaalt/bepaalt of iets een beloning is. ;)

Met het halskloppen (kletsen) is het mi vaak zo dat het paard dat niet begrijpt en 'op de koop toe' neemt want het houdt meestal snel weer op en betekent niets. Je zou het een paard wel aan kunnen leren dat dit een beloningssignaal is, maar meestal is dit niet het geval.

edit: waarom dit gebeurt? Slechte voorlichting (op manege's).
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 22-02-10 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

koenlover

Charlie_P schreef:
Ja, idd, achterlijk gewoon als je sommige ruiters op hun paard ziet timmeren bij wijze van beloning. Lekker even kroelen, wrijven of een wat meer ingetogen klopje lijkt me prettiger.

Same here..!
Lekker kroelen in zn nek, doen paarden onderling ook om vriendjes te maken :D

DeSa

Mijn pony krijgt geen 'klappen' maar een aai in zijn nek :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:49

ook ik vroeg me dat dus wel eens af.. ik beloon mijn paardje altijd door haar te aaien en te kriebelen op dr hals en dat ze daarna lekker ff mag rollen..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:52

Mindfields schreef:

Volgens mij is het een van de duizenden dingen die als 'normaal' worden gezien in de paardenwereld terwijl ze dat helemaal niet zijn. Op een manege 'leer' je dat een paard dat fijn vindt en mensen die dat niet weten snappen niet hoe het zit met paarden en zijn 'dom'.

Zo heb ik ook ooit op een manege 'geleerd' dat een zweep helemaal geen pijn doet omdat een paard heel groot is en dus minder voelt.

En mensen die rechts opstijgen zijn helemaal dom, want:

- het veulen drinkt al rechts
- daar schrikt het paard van
- paarden zijn altijd rechtsgebogen dus moet je links opstijgen

Tsja... het is spijtig en ik kan er niks aan doen, maar als ik iemand zo lomp op de hals zie kloppen terwijl het paard op alle mogelijke manieren aangeeft dat hij het niet fijn vindt, heb ik mijn oordeel al klaar: iemand die braaf de regels opvolgt en niet zelf naar zijn paard luistert.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:57

Pas toen ik er een paar jaar geleden wat over las bedacht ik me ook pas dat het erg onlogisch is om je paard te belonen met klopjes. Sindsdien kriebel ik ook met mijn vingers in de manen of op de hals.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:57

die kriel of kriebel vinden ze vaak ook maar irritant hoor, ik weet niet of iemand hier ziet hoe paarden elkaar 'kroelen' in de natuur maar dat gaan een heel stuk harder, ik word er niet vrolijk van als ze mij proberen terug te kriebelen maar goed da is iets anders.

De meeste mensen zeggen bij de beloning op de hals met de hand, braaaaaaaaaaaf paard.
Zo associeren paarden dus dat de kloppen op de hals iets goeds zijn.
Het ene paard is het andere niet, en vergeet niet dat een hals ontzettend krachtige spieren bevat, en dus wat voor ons hard slaan is, voor hun dus helemaal niet zo hard is. paarden onderling zijn zoveel lomper en krachtiger dan ze vaak tegen ons zijn, gelukkig maar.. Het zijn dieren die zeker niet van suiker zijn.
Ik denk dat ze de klappen op de hals die je bijv vaak aan het eind van een grand prix ziet, echt niet zien als pijn, maar zeker als een fixe beloning met een blije baas.... er komen positieve emoties van de baas en dat voelen ze.... Ik heb nog nooit maar dan ook nooit een paard bang zien worden van de normale klappen op de hals.. (ik nam aan dat we het hier niet over completen mishandeling hebben, en dan nog moet je je best doen om met vlakke hand een paard pijn te doen op de hals...)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:58

Ik denk dat de paarden moeten leren dat een klopje/klap positief is. Terwijl kroelen 'van nature' prettig is voor een paard.
Ik kroel / kneed dus lekker even stevig de manenkam.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:00

_Zsazsa_ schreef:
die kriel of kriebel vinden ze vaak ook maar irritant hoor, ik weet niet of iemand hier ziet hoe paarden elkaar 'kroelen' in de natuur maar dat gaan een heel stuk harder, ik word er niet vrolijk van als ze mij proberen terug te kriebelen maar goed da is iets anders.

De meeste mensen zeggen bij de beloning op de hals met de hand, braaaaaaaaaaaf paard.
Zo associeren paarden dus dat de kloppen op de hals iets goeds zijn.
Het ene paard is het andere niet, en vergeet niet dat een hals ontzettend krachtige spieren bevat, en dus wat voor ons hard slaan is, voor hun dus helemaal niet zo hard is. paarden onderling zijn zoveel lomper en krachtiger dan ze vaak tegen ons zijn, gelukkig maar.. Het zijn dieren die zeker niet van suiker zijn.
Ik denk dat ze de klappen op de hals die je bijv vaak aan het eind van een grand prix ziet, echt niet zien als pijn, maar zeker als een fixe beloning met een blije baas.... er komen positieve emoties van de baas en dat voelen ze.... Ik heb nog nooit maar dan ook nooit een paard bang zien worden van de normale klappen op de hals.. (ik nam aan dat we het hier niet over completen mishandeling hebben, en dan nog moet je je best doen om met vlakke hand een paard pijn te doen op de hals...)

Hier ben ik het helemaal mee eens :)