Hulp gezocht met gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsay748

Hulp gezocht met gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:23

Hallo.
Ik zoek hulp voor mijn 3 jarige ruin zijn gedrag.
Hij reageert niet op me,hij doet het meeste van de tijd toch maar alleen wat hij wilt.
Ik heb hem inmiddels al bijna 1 jaar en heb in het begin helemaal geen probelemen met hem gehad.

Ik zal jullie het verhaal vertellen vanaf dat ik hem heb.
Toen we hem al gingen halen zag ik al dat er wat was, hij was heel erg dun, was overal bang voor, hij heeft ook een bult op zijn hoofd, tussen de neus en de ogen in, we vermoeden dat hij is worden geslagen met een hard voorwerp.
Toen ik hem uit de stal pakte begon hij al gelijk te rennen naar buiten en aan het bokken en aan het steigeren aan de hand en slaan met z`n voorbenen.
Daar heb ik hem wel voor gestrafd en heb toen nergens meer last van gehad.
Zo ging dat een tijdje goed.
Totdat ik met hem ging lopen en er stonden paarden op de wei, en hij wou zich showen voor die paarden maar ik wou dat hij doorliep, en toen was hij al wat tegen aan het stribbelen, en toen ben ik gewoon door gelopen om de hof weer op te lopen en hij rent in eens vol de hof op en ik trek hem terug en hij steigerd naar me en slaat me met zijn voorbenen.
En vanaf toen begonnen de problemen, hij liet zich niet meer uit de stal pakken, en niet meer erin zetten, hij liet zich de deken niet meer op doen, hij begon te bijten, slaan met zijn voorbenen, trappen (Gericht), en steigeren (vooral tijdens het longeren) terwijl ik veel grondwerk met hem doe.
Ik weet niet meet wat ik er tegen kan doen, ik ben ten einde raad.
Er is zelfs natural horsemanship bij gekomen, maar dat hielp alleen bij de lesgever en bij mij reageerde hij nergens op.
Ik heb er ook al eens over nagedacht om hem te verkopen, maar dat wil ik het toch weer niet omdat hij goede kwaliteiten heeft, en veel lijkt op m`n vorige pony.
Maar omdat ik hem niet kwijt wil, wil ik graag aan jullie vragen of jullie ook zoiets hebben mee gemaakt of gezien hebben of iets weten wat ik er tegen kan doen.
Dus als jullie iets weten hoor ik het graag van jullie.

Groetjes Lindsay

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:24

Vervelend dat je paard zo reageert.

Misschien kun je wat meer informatie vermelden over bijvoorbeeld het voer/weidegang van je paard?

Lindsay748

Re: Hulp gezocht met gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:11

Hij krijgt `n halve schep brokken als hij op stal staat.
Hij staat nu dag in dag uit buiten op de wei, en als hij na binnen wilt kan hij gewoon na binnen, hij staat op het moment in een uitloopstal over een paar maandjes gaat hij dag en nacht na buiten.

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:18

Natural horsemanship lijkt me inderdaad een hele goede optie. Ik zou daar mee doorgaan en zoek iemand die het goed aan jouw kan overbrengen zodat hij ook op jouw gericht raakt. Uit jouw verhaal blijkt dat het wel werkt. Neem gedurende een periode een aantal lessen. Je leert het niet in 1 keer.

Lindsay748

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:39

Tiets schreef:
Natural horsemanship lijkt me inderdaad een hele goede optie. Ik zou daar mee doorgaan en zoek iemand die het goed aan jouw kan overbrengen zodat hij ook op jouw gericht raakt. Uit jouw verhaal blijkt dat het wel werkt. Neem gedurende een periode een aantal lessen. Je leert het niet in 1 keer.

Nee inderdaad dat leer je zeker niet in 1x maar het probleem is hij doet het bij mij niet terwijl ze er bij blijven en me uitleggen hoe het moet.
ik heb dik 4 à 5 maanden minimaal 3x per week natural horsemanship gedaan..

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:42

Lijkt me lang genoeg!! Vertoond hij het lastige gedrag, steigeren enzo tijdens het lopen ook bij andere of alleen bij jouw?

Lindsay748

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:07

Tiets schreef:
Lijkt me lang genoeg!! Vertoond hij het lastige gedrag, steigeren enzo tijdens het lopen ook bij andere of alleen bij jouw?

Meestal doet hij het bij mij maar hij doet het ook bij anderen..

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:41

Neem eens contact op met 't Balingehof. Zij kunnen je waarschijnlijk goed verder helpen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:40

YRT => OPG

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:44

tjongejongejonge.........

zie mijn onderschrift.............

haal er iemand bij die je kan helpen een prof....... kost wel wat centjes maar dan heb je ook wat!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:04

Een driejarig paard kan je vergelijken met een puber, hij denkt dat hij alles beter weet en veegd zijn voeten aan jou.
Jou paard heeft opvoeding nodig. Hij moet leren dat jij de leider en hij de ondergeschikte is binnen zijn "kudde". Ga opzoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde, maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit en een lijst van het gedrag van een leider dit gedrag moet jij gebruiken tegenover je paard en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Als je hulp nodig hebt ga dan opzoek naar een goede western riding trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:38

Hoi Baileys748,

Kan het zijn dat je niet consequent genoeg bent met je paardje en dat je hem uiteindelijk toch zijn zin geeft?
En ben je bang van hem?
Ik heb namelijk het idee als ik je verhaal zo lees dat hij gewoon maling aan je heeft en jou niet als
leider ziet!
Als jij steeds op momenten toegeeft als hij zich misdraagt dan kan ik je verzekeren dat het gedrag alleen maar erger
word en dat dit pas het begin is.
Zeker zo'n jong paard heeft een leider nodig en consequentie dat is zo belangrijk en natuurlijk is hij je aan het uitproberen hij is nog maar
3 jaar maar druk het de kop in en geef niet toe hoe bang je ook bent,jij bent de baas en niet hij maar hij denkt nu dus duidelijk dat hij de baas is.
De reden waarom ik dit zeg is omdat het bij de instructeur van NH wel goed ging namelijk en hij daar wel naar luisterde.
Lieve schat je zal echt strenger moeten worden en hem moeten opvoeden want anders neemt hij een loopje met je en ben je straks gedwongen
om hem te verkopen omdat je niks meer met hem kan.
En met strenger optreden bedoel ik dus niet slaan hoor!
Verhef je stem bij elke foute stap die hij maakt maar prijs hem met een lieve stem bij elke goede stap die hij maakt.
Laat hem voelen en zien dat jij de leider bent en hoe bang je ook bent laat dit niet aan hem merken,maak je groot en straf hem met je stem!

Heel veel succes

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:43

KiWiKo schreef:

haal er iemand bij die je kan helpen een prof....... kost wel wat centjes maar dan heb je ook wat!

Hier ben ik het dus niet mee eens,ze kan het zelf ook en daar heeft ze geen prof voor nodig en als je beter had gelezen dan
had je gezien dat er al een prof bij is geweest en dat dit dus heel goed ging alleen bij haar vertoont hij dit gedrag.
Voor elk wissewasje een prof erbij halen vind ik echt onzin,zoek eerst de oorzaak bij je zelf en kom je er zelf niet meer uit en
heb je alles geprobeerd tja dan is het een ander verhaal maar dat is in dit geval niet aan de orde

Lindsay748

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:57

MarcR schreef:
Een driejarig paard kan je vergelijken met een puber, hij denkt dat hij alles beter weet en veegd zijn voeten aan jou.
Jou paard heeft opvoeding nodig. Hij moet leren dat jij de leider en hij de ondergeschikte is binnen zijn "kudde". Ga opzoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde, maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit en een lijst van het gedrag van een leider dit gedrag moet jij gebruiken tegenover je paard en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Als je hulp nodig hebt ga dan opzoek naar een goede western riding trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.

zijn gedrag in de kudde is angstig hij rent voor ze allemaal weg omdat hij alleen maar getrapt en gebeten word, als ik zelf ook in de wei sta dan komt hij achter me staan zodat die andere niet aan hem komen..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:24

Baileys748 schreef:
[
zijn gedrag in de kudde is angstig hij rent voor ze allemaal weg omdat hij alleen maar getrapt en gebeten word, als ik zelf ook in de wei sta dan komt hij achter me staan zodat die andere niet aan hem komen..

Dit wijst erop dat hij laag in de rangorde tov de andere paarden staat maar zegt niet veel over de verhouding tussen jullie. In de weide voelt hij zich veilig bij jou maar als de dreiging van de andere paarden weg is komt zijn puber zijn terug.
Met gedrag binnen een kudde bedoelde ik : zoek op hoe een leider zich gedraagt tov een ondergeschikte en omgekeert. Dit gedrag moet je dan gebruiken om leider over jou paard te worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:05

Nolana schreef:
KiWiKo schreef:

Hier ben ik het dus niet mee eens,ze kan het zelf ook en daar heeft ze geen prof voor nodig en als je beter had gelezen dan
had je gezien dat er al een prof bij is geweest en dat dit dus heel goed ging alleen bij haar vertoont hij dit gedrag.
Voor elk wissewasje een prof erbij halen vind ik echt onzin,zoek eerst de oorzaak bij je zelf en kom je er zelf niet meer uit en
heb je alles geprobeerd tja dan is het een ander verhaal maar dat is in dit geval niet aan de orde

joh zoek het lekker uit :D :D :D

Lindsay748

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:02

MarcR schreef:
Baileys748 schreef:
[

Dit wijst erop dat hij laag in de rangorde tov de andere paarden staat maar zegt niet veel over de verhouding tussen jullie. In de weide voelt hij zich veilig bij jou maar als de dreiging van de andere paarden weg is komt zijn puber zijn terug.
Met gedrag binnen een kudde bedoelde ik : zoek op hoe een leider zich gedraagt tov een ondergeschikte en omgekeert. Dit gedrag moet je dan gebruiken om leider over jou paard te worden.

Het probleem is, ik kan het gedrag van de leider niet bekijken omdat de leider van de groep wel normaal tegen baileys doet, en die wel goed met elkaar op kunnen schieten.
ze hinnikt ook altijd na hem als ze staan te knuffelen. want zij kwam ook als eerste na hem toe toen hij voor de eerste keer na die groep in ging, en toen ze aan elkaar waren aan het ruiken aan elkaar, gaf ze een klein hinnikje ef, en bleef ze constant bij hem in de buurt..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:56

Nolana schreef:
KiWiKo schreef:

Zegt eigelijk al vrij veel. Iemand bij halen die de ruiter begeleid inplaats van het paard.
Als het bij de prof goed ging dan lijkt het me wel zo handig dat je advies aan ze vraagt hoe je dat zelf als ruiter zou moeten doen.
Want als het paard het alleen bij de eigenaar doet is er toch iets mis met de communicatie tussen beide en juist een derde persoon kan je beter helpen aangezien je zelf misschien niet eens in de gaten hebt wat je fout doet.
Daarbij kan je het probleem beter in een keer goed oplossen met een prof dan eerst zelf 100den dingen uitproberen en je nog verder van huis bent.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:02

Hi

Ik herken je verhaal..... het probleem ligt denk ik aan jouw aangezien hij het bij een ander niet doet. Waarschijnlijk als ik het goed lees en interpreteer ben je een beetje bang geworden voor hem ...Zo van ohohoo als hij maar niet steigert als ik straks de deken op doe. I heb dit ook gehad. En het heeft een hele tijd geduurd voordat ik mijn angst overwonnen heb en hulp heb gehad waar ik ook echt iets aan had. Zo hebben de mensen van terra natura mij bijvoorbeeld heel goed geholpen. Ze hebben me tips, hulp en begeleiding gegeven waar ik echt iets aan had en mee kon. Het valt zo 1,2,3 niet via d pc uit te leggen. Mocht je echter meer willen weten dan pb me maar

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:47

Baileys748 schreef:
Het probleem is, ik kan het gedrag van de leider niet bekijken omdat de leider van de groep wel normaal tegen baileys doet, en die wel goed met elkaar op kunnen schieten.
ze hinnikt ook altijd na hem als ze staan te knuffelen. want zij kwam ook als eerste na hem toe toen hij voor de eerste keer na die groep in ging, en toen ze aan elkaar waren aan het ruiken aan elkaar, gaf ze een klein hinnikje ef, en bleef ze constant bij hem in de buurt..

Ik bedoel dat je het gedrag binnen een kudde moet gaan zoeken op internet, in boeken of, de beste oplossing, laten uitleggen door iemand die dit gedrag kent. Wat er gebeurt binnen je eigen kudde moet je ook observeren en dan analyseren, samen met de info die je uit andere bronnen hebt verzameld.
Met deze info kan je dan aan de slag met jouw paard om jezelf als leider te plaatsen tov hem.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:08

Even me er mee bemoeien... ik zie nogal wat tips voorbij komen waar je misschien niet veel verder mee komt.
KiWiKo en anderen adviseren je om deskundigheid te raadplegen, en dat is denk ik het beste advies. Ik zou het niet in de NH sfeer zoeken in jouw voorbeeld, maar een fokker of iemand met veel ervaring met paarden. Zou ik je dringend adviseren, want hier gaan straks ongelukken gebeuren. Een paard wat gericht met de voorbenen slaat, oei, da's linke soep !
We weten allemaal waar die paarden terecht komen straks... enkele reis... eeuwige groene velden.

Als ik het zo lees is je, jonge paard heel erg bang. Hoort ook bij de leeftijd en er is niks mis mee, het is alleen akelig voor hem zelf. het grootste deel van zijn leven zal hij toch met zijn soortgenoten moeten gaan doorbrengen. Daar moet hij mee leren om te gaan.

Zonder je te willen beledigen, maar zit er bij jou ergens iets waar je erg onzeker over bent misschien, niet t.a.v. paarden maar heel ergens anders. Tussen de regels door denk ik daar iets over te lezen namelijk. Innerlijke rust geeft anderen, ook paarden, rust.
Dan pas kun je samen groeien en ontdekken, nu lijkt het alsof je in een cirkel zit. Een cirkel die gevaarlijk KAN worden.

Ga in elk geval niet de leider spelen, dan denk ik dat je jonge paard dat niet accepteert en dat het nu nogal link zou kunnen zijn om dat te doen. Dat is iets wat in het NH nogal voorop staat, maar of het ook echt zo werkt..... hmm... wat als je paard weet dat je helemaal geen hogere rang hebt, wat doet een paard dan? Aanvalluh, wegwezen jij, en da's levensgevaarlijk.
Maar dat denk ik allemaal he, kan me volledig vergissen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 24-02-10 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:19

Monica_1987 schreef:
Nolana schreef:

Zegt eigelijk al vrij veel. Iemand bij halen die de ruiter begeleid inplaats van het paard.
Als het bij de prof goed ging dan lijkt het me wel zo handig dat je advies aan ze vraagt hoe je dat zelf als ruiter zou moeten doen.
Want als het paard het alleen bij de eigenaar doet is er toch iets mis met de communicatie tussen beide en juist een derde persoon kan je beter helpen aangezien je zelf misschien niet eens in de gaten hebt wat je fout doet.
Daarbij kan je het probleem beter in een keer goed oplossen met een prof dan eerst zelf 100den dingen uitproberen en je nog verder van huis bent.

Pcies. Liever een maandje intern bij een Kiwiko bijvoorbeeld, die zowel paard als daarna de eigenaar heropvoed zodat ze zelf ook weet waar de knelpunten zitten dan zelf aan blijven klooien met straks gevaar voor eigen leven. Zodra ze het paard de eerste keer zag was ie al nerveus en springerig staat in de op, en dit is alleen maar erger geworden. Dat ie het bij de NH prof goed doet, wil zeggen dat het paard (zoals altijd) echt wel weet hoe het werkt, alleen dat de ruiter (zoals altijd) nog moet uitvogelen hoe de gebruiksaanwijzing in elkaar zit (Of, op zijn Kiwiko's gezegd, Rood Chinees leest wat moeilijk af en toe :D :P ) En ik denk Nolana, dat dit iets verder gaat dan een wissewasje. Steigeren, slaan naar mensen met het voorbeen vallen bij mij in elk geval niet onder wissewasjes.

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:31

Waar woon je ergens in de buurt? Kunnen we misschien een goede lesgever aanbevelen die JOU helpt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:37

Wat ik me wel afvraag, als die NH-lesgever het wel met het paard kan en jou 3x in de week trainde, zag hij dan ook wat jij fout deed?
Weet je ook waarom hij het bij hem wel en bij jou niet deed? Je kan namelijk een honderd trucjes leren, maar als je het gevoel er niet voor hebt zal het toch anders overkomen.

Ik zou tot je wat hulp erbij hebt heel weinig met je paard doen. Laat hem in de bak, ga erbij staan met een boekje en negeren maar. Hij moet interesse in jou krijgen en op jou letten, niet andersom. Ga in de bak oefenen dat hij stilstaat als jij stilstaat (loopt ie te ver door, alle passen terug zetten) doorloopt als jij doorloopt en ook langzaam loopt als jij langzaam loopt.

Dit allemaal zonder touw, loopt ie weg? Of niet mee? Prima, ga jij hem weer een half uur negeren en een boekje lezen.

Hou het heel erg bij je zelf, dus verwacht niet dat ie meeloopt, maar wees gewoon blij als ie het wel doet. Zo van: oh? jij ook hier? Stop je zomaar naast me? Naaaa zeg, wat goed van jou!!
Denk dat de spanning tussen jullie twee eerst weer moet verdwijnen voordat je verder gaat, en daar kun je nu zelf aan beginnen.

En verder... hulp erbij halen! Iemand die een methode gebruikt waar jij ook achter staat, zodat jij de methode ook goed zult gebruiken en goed zult blijven gebruiken.

Heel veel succes ermee!

Baldertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:05

ik denk dat het paard onzeker is als ik dat zo lees, ook betreft gedrag in kudde! en daar moet je paard en ruiter mee helpen!
ik denk dat dit gewoon op te lossen is.
dat het niet door een NH persoon kan of niet goed is, ben ik het niet mee eens. als een paard onzeker is en constant op zijn plek gezet word door middel van flinker corectie, denk ik dat het alleen maar erger word word zijn onzekerheid alleen maar groter. ik denk dat het een heel gevoelig paardje is die moet je niet te hard aanpakken dan word het erger.

daarbij denk ik dat als je niet weet wat je moet doen of hoe je moet reageren, dat het lastig is om dan duidelijk te zijn naar het paard.
Ik heb zelf ook een paard wat dat doet, en die doet het nu niet meer.