bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 17:56

Dag allemaal,

Vandaag, na een lange tijd van stilstaan, mijn paard opgezadeld en samen met anderen buiten gaan rijden.
stappen ging goed, maar elke keer we wilden draven ging hij bokken en sprong hij in galop. En echt hard bokken.
Een keertje ben ik er dan ook vanaf gevallen, zonder al te veel erg wel.

Longeren voor het rijden ga ik nu ook doen.
Kan het ook zijn dat hij bokt om mij te testen, om uit te proberen?
Hoe kan je hierop reageren dan? Zodat hij weet: ik mag niet bokken.

GreenRider

Re: bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:24

het meest logische lijkt me toch omdat hij zo lang niks heeft gedaan :)
laat hem voordat je gaat rijden even helemaal uit z'n dak gaan, longeren kan maar daar kan
hij niet al z'n energie in kwijt.
Zou hem gewoon even laten rennen in paddock/bak :j

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:30

Ik zou 'm idd even losgooien in een paddock of bak :j

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:39

is het geen pijn? ik heb me ooit laten vertellen dat bij draf de meeste druk komt op ik weet niet meer waar ..

anders is het misschien energie teveel of lentekriebels? dan zou losgooien helpen of meer op de wei/in de paddock zodat het diertje beter zijn energie kwijt kan. Misschien vind hij het buiten gewoon heel leuk

het kan ook rijtechnisch zijn, dat hij je uittest ofzo. dan zou ik duidelijk zijn maar dan ben ik van mening dat je eerst bovengenoemde dingen moet kunnen uit sluiten ;)

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 21:09

Losgooien in een bak of paddock, heeft dat veel zin als hij 24/24 buiten staat?
Dan is er niet echt verschil tussen in de bak staan of in de wei lopen denk ik.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:19

ja want mijn paarden staan ook altijd buiten maar gaan niet altijd uit zichzelf rennen.
Soms moet je ze even wekken :D

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:53

Eerst grondwerk doen een paar dagen en daarna pas weer opstappen, dan zijn de dominantie verhoudingen tussen jou en je paard weer duidelijk en zijn de spieren weer wat losgewerkt zonder je paard te belasten met jou gewicht op de voorhand.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:05

Het lijkt mij in eerste instantie ook overtollige energie, omdat hij een tijd heeft stil gestaan. Als het niet beter wordt, niet te lang mee aan modderen en verder kijken.

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:00

Ik zou hem lekker even losgooien/longeren zodat hij al z'n energie kwijt kan voordat jij erop gaat :). En waaroom gelijk naar buiten? Ik zou hem eerst in de bak rijden. Grote kans dat hij zich daar meer gedraagt dan buiten. Succes :)!

Baldertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:08

lekker los laten rennen energie eruit en als dat niet werkt dan denk ik dat het een lichamelijk probleem is, misschien is het ook wel stijfheid?!

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:45

Hallo allemaal,

Ik kreeg van jullie de tip om te gaan longeren. Nu, dat heb ik geprobeerd, maar ook dat geeft geen succes.
Onder het rijden wil hij zijn energie kwijt door te bokken en als ik hem wil longeren dan heeft hij hier precies geen zin in.
hij komt steeds naar mij toe en wil geen rondjes lopen. Als ik hem wil aansporen met het einde van de longeerlijn dan draait hij zijn achterste en wil gaan trappen naar het touw.

Zo kom ik natuurlijk niet vooruit: geen energie kwijt door te longeren en teveel energie bij het rijden.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:02

Veel paarden zijn momenteel erg fris, ze voelen dat de lente er aan komt en dat gaat flink kriebelen..
heb je niet de mogelijkheid om eerst even in de bak te rijden? dan kun je het hele hete er misschien een beetje vanaf rijden voor je naar buiten gaat.. en dan kun je hem flink op zijn sodemieter geven als hij bokt, want dat mag natuurlijk niet..
Je moet natuurlijk wel uitsluiten dat hij geen last heeft van het zadel o.i.d.

en wat longeren betreft kun je misschien eens opzoeken hoe het allemaal precies werkt, want longeren heeft veel te maken met je eigen lichaamstaal.. Ook is het handig om met zweep te longeren zodat je als hij naar binnenkomt hem weer naar buiten kunt wijzen.. hij moet met longeren al naar je luisteren.

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:06

Hou je niet je longeerzweep in de buurt? Wanneer hij jou kant op slaat kan je hem een tikje met de zweep geven. Soms is het laten zien dat je de zweep in je handen hebt al genoeg.
Bokken doet hij inderdaad maar in zijn eigen tijd ;) Ik ken er meer die, wanneer je ze in de paddock doet om alle gekkigheid eruit te laten gaan, gewoon voor het hek gaan staan kijken en wanneer jij er dan op gaat zitten begint het feest |(
Mijn paardje begon ook ineens (uit het niets) te bokken, zowel als ik erop zit als tijdens het longeren. Nu hou ik alleen de zweep in mijn handen en het is helemaal over. (ik heb haar er nooit mee aangeraakt!!)
Succes!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:41

Wat t longeren betreft; zet de bak af zodat je de helft overhoudt, pak eventueel een zweep en laat t lijntje achterwege. Zou niet t eerste paard zijn dat spontaan een tijdelijk probleem heeft met de longeerlijn, en gewoon zonder doen heeft dan meer nut dan een strijd leveren mét lijn. Als dat goed gaat gewoon weer aan de longe gaan werken. En dan echt flink aan het werk zetten. Klieren? Lopen zal ie! Beste wat je kan doen is de lol van het spelletje afhalen (mits het natuurlijk geen medische oorzaak heeft)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:44

het komt omdat ie waarschijnlijk lange tijd heeft stil gestaan en natuurlijk misschien ook het voer? het logische is, is dat als ie stil staat geen kracht voer onderandere brokken, muesli en dat soort dingen krijgt maar alleen hooi of kuil.. Dan blijven ze ook liever ;) altans bij ons krijgen ze geen kracht voer als ze stil staan!

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:47

Dit herken ik van mijn driejarige, hij lijkt dan erg ontspannen in stap, maar zodra ik aandraaf is het een bommetje... wat ik dan meestal doe is een keer flink mijn stem verheffen zodat hij weet dat hij fout zit, mocht dat niet werken dan probeer je paard voorwaarts te krijgen met je been of zweepje, dan word het bokken een stuk lastiger voor je paardje... succes ermee

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:23

Probeer eens de join up van Monty roberts!

Succes