Oren uitknippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

okdoei

Oren uitknippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 00:02

hallo,
ik heb een arabiertje
maar telkens als ik (of mijn vader of wie dan ook) haar oren uit wil knippen,
omdat er allemaal haar uitsteekt wat gewoon heel lelijk is, word ze helemaal gek,
ze begint bijna te steigeren, en achteruit te lopen en raar te doen.
Terwijl je normaal gewoon de oren kan aanraken en zo.
nou zei iemand op de ponyclub dat ik een praam op moest doen, nou ben ik daar zelf niet echt voor
dus vraag ik me af of jullie een andere oplossing weten.
alvast bedankt.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:08

Mijn paard houdt absoluut niet van het knippen aan de oortjes. Mijn oplossing : na een training (is ie wat moe) een lekker worteltje geven en van de gelegenheid gebruik maken om te knippen...heb dan wel wat assistentie maar in no-time en zonder dat ie het doorheeft, zijn de pluimpjes verdwenen. Trouwens, hij houdt er in het geheel niet van om aan zijn oren aangeraakt te worden maar vaak is het geluid van de schaar die open/dicht gaat nogal vreemd/eng.

Calanddra

Re: Oren uitknippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:09

Knip je het alleen omdat je het lelijk vind?

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:10

Ik wel, enkel de pluimpjes die uitsteken, de haren in de oren blijven netjes staan.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 00:11

Calanddra schreef:
Knip je het alleen omdat je het lelijk vind?

nee :P ook omdat mijn pony er last van heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:17

Als pony er last van had zaten ze er niet, die dingen hebben een functie.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 00:20

tamary schreef:
Als pony er last van had zaten ze er niet, die dingen hebben een functie.

ze zijn te lang en tijdens het rijden bewegen die plukjes tegen zijn oren aan en begint hij heel te tijd met z'n hoofd te schudden.
maar wat is de functie daar van dan? :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:37

troep en insecten uit de gehoorgang houden en oorsmeer afvoeren.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 00:38

tamary schreef:

haha oké dat wist ik niet :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:41

tamary schreef:

Dat is de reden dat je beter niet de haren in de oren kan knippen maar de uitstekende vervuilde bloemkooltjes haal ik toch echt weg en ik kan me niet voorstellen paardlief daar nu last van heeft..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:10

Oren uitknippen is de haren uit de oren knippen (officieel tenminste).
Ik zou gewoon oefenen met knippen met de scharen, zonder haren, steeds een stukje dichterbij want vaak is dat het echte probleem, niet het weghalen zelf.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:44

ik knip bij mijn fjord ook alleen de haren die uitsteken. Ik klap het oor als het ware eventjes dicht. Dan hoort hij het geluid van de schaar ook niet en dan knip ik snel de haartjes die uitsteken af. Is in een paar seconden gebeurd (niet dat mijn paard het erg vind om daar geknipt te worden)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:47

Zorg voor een goede scherpe toiletteerschaar, want als de schaar bot is en aan de haren trekt, zal een paard dat niet fijn vinden.
Praam is voor ons mensen een naar gezicht, paard heeft er geen problemen mee hoor. Als het moet gebeuren dan moet het gebeuren, en als het niet anders kan, gebruik de praam.
Ander alternatief is de DA laten komen om je paard plat te laten spuiten, dat kost alleen maar en al die troep in de lijf van je paard is ook niet gezond.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:21

Ik ben zelf tegen elk hulpmiddel, wil graag alles zonder kunnen. Zou dus eerst eens beginnen met knippen in de buurt van het oor, niet bij het oor zelf. Kijk waar de grens van je paardje ligt en bouw dat langzaam op.
Tot je het oor rustig vast kan pakken en snel 1 haartje knippen. Gaat dat goed dan kun je dat uitbreiden tot je weer gewoon het oor kan knippen.

P.S: snap dat je de manen niet helemaal kapot wil knippen hiervoor, dus doe gewoon 1mm, paard snapt het verschil toch niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:44

troi schreef:
tamary schreef:

Dat is de reden dat je beter niet de haren in de oren kan knippen maar de uitstekende vervuilde bloemkooltjes haal ik toch echt weg en ik kan me niet voorstellen paardlief daar nu last van heeft..

Idd die puimpjes knip ik ook weg, is het enige wat ik knip eigenlijk op de manen van mijn fjord na dan.

Uitscheren vind ik echt not done.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:47

ik scheer mijn sport paarden altijd de oren kaal dit staat beter en ze hebben niks geen gekriebel in de oren. Oorssmeer heeft ook wel een functie maar ze hebben toch ook niet voor niks wattenstaafjes uitgevonden. Als je gaat rijden of de wei op doe je ze gewoon een mutsje op en ze hebben nergens last van

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:52

zelf zou ik de haren niet knippen een meisje dat ik ken had namenlijk bij haar paard een vlieg in het oor gekregen en hij werd helemaal gek. ze hadden namenlijk de haren er uitgeknipt dus kon de vlieg er zo in vliegen. gelukkig is het goed afgelopen met die pony maar je had niet willen zien hoe die pony te keer ging. :o

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:54

joydusty schreef:
zelf zou ik de haren niet knippen een meisje dat ik ken had namenlijk bij haar paard een vlieg in het oor gekregen en hij werd helemaal gek. ze hadden namenlijk de haren er uitgeknipt dus kon de vlieg er zo in vliegen. gelukkig is het goed afgelopen met die pony maar je had niet willen zien hoe die pony te keer ging. :o

Hier heb ik nog nooit last van gehad hoe groot waren die oren wel niet dan

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:06

joysjuh1987 schreef:
joydusty schreef:

Hier heb ik nog nooit last van gehad hoe groot waren die oren wel niet dan

Heeft niets met de grootte van de oren te maken, jij krijgt toch ook wel eens een vliegje in je oog? Ik zou de oren niet helemaal uitscheren (sportpaarden is een ander verhaal) maar gewoon de 'uitsteeksels' wegknippen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:07

Ook bij sportpaarden overigens. Je kan het nog iets naar binnen doen (licht uithollen zeg maar) maar voor de rest gewoon lekker laten zitten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:18

Oja, je gaat pas een stapje verder als je paard echt ontspannen staat, niet alleen als het lukt. (Zie mijn vorige post)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:24

Mijn 'sportpaard' heeft geen pluimpjes, maar de rest blijft gewoon zitten :))

Zou het gewoon met een praampje doen. Ben je zo klaar. :) En vaak wennen ze er zo ook vanzelf aan dat het niet eng is.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 19:50

troi schreef:
tamary schreef:

Ja dat doe ik ook, ik wil zegmaar de oren dicht vouwen en dan de plukken die eruit steken afknippen, maar dan word ze helemaal gek

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 19:53

Bedankt voor al jullie informatie, ik ga het deze vakantie is even rustig proberen op te bouwen door met een schaar in de buurt van de oren te komen en de schaar open en dicht te doen,

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:53

Lijkt me een goed plan.
Enne neem de tijd, oefen liever vaak even heel kort, dan dat je een paar keer lang aan het oefenen bent. Succes.