Bumperklevende twenter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara1975

Bumperklevende twenter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:01

Ik heb een merrie van nu 2,5 jaar oud. Heel erg lief en vooral heel erg nieuwsgierig.en aanhankelijk.

Ze heeft 1 rare eigenschap en ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met een paard die dit doet. Mijn paarden llopen allemaal los of buiten in de weide of in de loods als het slecht weer is. Als ik bezig ben met mestruimen oiddan loopt alles dus gewoon los om me heen.

Nu heeft mijn merrie de rare eigenschap om achteruit naar me toe te lopen en dan op het liefste 5 cm afstand van me te gaan staan met een voetje in ruststand het liefste komt ze zelfs tegen me aan staan..en als ik dan weer 3 meter verder loop om te vegen oid loopt ze achteruit achter me aan om vervolgens weer op enkele cm afstand van me lekker relaxed te gaan staan.soms gebeurd het wel eens dat ik achteruitloop en zo tegen haar paardenkont aanloop hahaaha..ze bedoeld het absoluut niet dreigend oid want ze staat echt met voetje op rust en oortjes naar voren..en als ik dan haar kont krabbl is ze helemaal gelukkig..

Wie herkent dit en weet waarom ze dit doet?? De enigste verklaring die ik kan geven is dat ze het doet uit jaloezie en een soort claimen..ze is onwijs jarloers als mijn man en ik samen in de stal met elkaar praten komt ze er brutaal tussen staan..as we ons dan weer verplaatsen doet ze exact hetzelfde..ik denk dus dat ze dat tegen me aan staan doet om me een beetje te claimen..om de andere paarden een beetje bij me weg te houden (ze is dominant over alle paarden behalve over onze ruin)..

Het is zon belachelijk gezicht het is net een bumperklever hahaah

ben benieuwd of iemand dit herkend..

HippoLogic

Re: Bumperklevende twenter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:05

Ze doet dit omdat jij haar (variabel) beloond door te kroelen. Mijn merrie doet dat ook. Ik heb het haar weer afgeleerd omdat ze ook achterwaarts naar mij en anderen ging lopen in de hoop op een kriebel.

Ik heb het afgeleerd door niet meer te belonen en als ze achterwaarts naar me toe komt, het halt houden op commando te belonen.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik bang ben dat andere mensen dit gedrag verkeerd kunnen interpreteren en er communicatiestoringen tussen mens en paard kunnen ontstaan, waarbij het paard zal worden afgestraft door de onwetende mens.

Nu ze klein is, is het nog leuk en schattig maar als ze groot zijn kan het heel bedreigend overkomen, voorla voor bv stalgenoten.

FromNorway

Re: Bumperklevende twenter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:08

Die van mij doet het zijwaarts, vage hint dat ik onder d'r buik moet kriebelen... Meestal stuur ik ze dan weg en doe ik dat op mijn tijd...

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:11

Zo klein is ze niet meer hoor hahaaha..de tijd van schattig is alweer even geleden. Ik heb haar al vanaf het begin en we hebben wat dat betreft idd een hele goede band.

Gelukkig staat ze gewoon aan huis dus de enigste stalgenoten waar ik rekening mee moet houden is manlief en die kent haar ook door en door. Ze doet dit ook alleen maar bij mij en bij niemand anders.

Zodra ik in de wei ben of bij het hek ben weet ze niet hoe snel ze bij me moet komen en dan blijft ze ook rustig een uur bij me staan..af en toe zeg ik wel eens dat het net een hond is zo trouw als ze is..maar ja het zorgt wel eens voor botsingen tijdens het werken in en om de stal. Dus ik negeer haar nu of laat haar idd halthouden en op haar plaats blijven en een dezer dagen zal dat kwartje wel valen neem ik aan..ze is intelligent genoeg

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 06:29

Heel herkenbaar hahaha!!
Die van mij doet het ook maar alleen als hij echt jeuk heeft.
In het begin begreep ik er ook niets van en dacht ook wat wil hij nou maar nu is het al een
gewoonte geworden en hij doet het ook echt alleen bij mij.
Hij loopt heel zachtjes met zijn kont naar achteren naar me toe en dan weet ik al hoe laat het is.
Ik heb er geen last van en straf het ook zeker niet af want het vormt absoluut geen gevaar o.i.d

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 07:19

ze heeft gewoon zin dat jij haar lekker gaat kriebelen en daarom komt ze zo bij je staan.
is aan jou wat je daar mee wilt.
kriebel je haar of heb je er geen zin in.

wij hebben ook een aantal paarden die het doen, als ik er geen zin in heb jaag ik zeg weg en anders kriebel ik ze