Wandelen a.d. hand : Paard druk en nieuwsgierig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skins

Wandelen a.d. hand : Paard druk en nieuwsgierig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:33

Hoi :D,
Vandaag wou ik na een weekje terug beginnen met rijden, maar de bak was bezet. Dus zijn we even gaan wandelen. Nou het ging helemaal fout!
Deze week had ik al enkele grondwerk oefeningen gedaan op de wei (en VD) en dat ging allemaal rustig en goed.
Nu tijdens het wandelen (met touwhalster) moesten we dus voorbij de buitenbak en daar werd hij helemaal gek van. Hij wou telkens naar het paard kijken en ging helemaal dwars over de weg. Levensgevaarlijk want hij liep altijd maar voor mij ipv. netjes naast mij. Bijgevolg moest ik altijd maar trekken aan het halster. Ik ben niet verder dan 1 km gegaan omdat het gewoon te erg was! Hij liep helemaal nerveus en lette totaal niet op mij. Daarbij kwam dat er altijd maar auto's voorbij kwamen, wat dus best gevaarlijk was.
Normaal ga ik nooit met hem wandelen en als ik alleen rij is hij wel vaker onoplettend. Ik ga nooit alleen op buitenrit, altijd in groep en dan valt alles best wel mee. De pony is 25 en dat schrikachtige raakt er dus niet uit! Het is een arabier en dat merk je wel als je dit soort dingen doet. Ik heb wel al een weekje niet meer met hem gereden.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij rustiger is tijdens het wandelen en op mij let? En dat ik controle heb over hem zodat hij zeker niet met mij kan gaan lopen! In de zomer wil ik wel eens een buitenritje alleen maken, maar als het wandelen aan de hand nog niet gaat durf ik dit zeker niet!
Groetjes, Katia

amyz

Re: Wandelen a.d. hand : Paard druk en nieuwsgierig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:35

Hihi herkenbaar dit.. Had hij eerst wel even flink beweging gehad? Deed met mn verzorg-Arabiertjes altijd eerst even longeren/losgooien oid voor het wandelen, anders was het echt geen doen.. Je kan beter vanuit rust (lees; moeheid) opbouwen dan een hyper paard proberen te houden langs een drukke weg.. Leert ie gelijk dat rust beloond wordt :)

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:38

Misschien eerst in de roundpen loswerken en daarna aan de lijn een rondje buiten?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:40

Hij staat overdag op de wei en mijn lesgeefster zegt dat hij zijn energie wel kwijt kan in de wei.
Ik kan hem wel een keer longeren voordat ik ga wandelen. Hij wil ook altijd naar zijn vriend in de wei. Die hoor je dan altijd hinniken (kun je heel ver horen ;). Dus de terugweg was nog erger! Ik durfde hem ook niet alleen in de wei te laten (draad opendoen) dan zou ik een ongeluk gehad hebben vrees ik xD.

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:43

eej hier heb ik ook wel eens last van met mijn 22 jaar oude verzorgpaard wat ik dan doe is hem bezig houden door te zigzaggen over de weg, dan weer halthouden alt hij dan niet goed luistert even terug enz, dat gaat heel goed.
en als hij wwer iets ziet gelijk zijn aandacht trekken.

*edit gewijzigd;)

sandokan12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:46

Ik lees even mee.
Heb zelf sinds een half jaar een paard is nu bijna 2jaar dus rijden en zo doen we niet.
Maar loop wel af en toe een stukje door het bos om haar hier aan te laten wennen.
De eerste keer had ik haar net en ging echt supper (was ook een ander paard mee)
na een paar weken wou ik weer met haar wandelen maar alleen (die eigenaar van het andere paard was er niet) nou helemaal fout telkens schuin voor mij lopen trekken helemaal nerveus steeds moeten plassen 1 bonk stres dus.
Nu wou ik het gister weer proberen met 1 paard er bij (wel een andere dan de 1 keer)
weer het zelfde verhaal heel nerveus trekken voor mij lopen plassen weer 1 bonk stres.
Ze is nog jong maar ze zou dit wel moeten leren.

overigens is er op het stallen terein geen enkel probleem loopt ze rustig met me mee en staat ze stil als ik stil sta neemt ze ook mijn tempo aan als ik vertraag doet zij dat ook en als ik versnel doet ze dat ook en is ze heel braaf ook rondje om het erf bak en wei gaan supper goed. alleen zodra we van het erf af gaan word ze zo zenuwachtig. (ze is heel gevoelig voor verandering)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:46

Tsja, helaas kan je op drukkere wegen niet echt zigzaggen :P

Die arabieren waar ik hetzelfde probleem mee had stonden ook gewoon de hele dag buiten.. Maar moesten tóch even die extra energie kwijt hihi. Denk dat het niet is dat ze rustig moeten zijn (dus een paar sprintjes over de wei op eigen momenten) maar eerder moe (dus flink aan het werk gezet op joúw momenten).

Edit; Sandokan; blijven proberen en steeds een heel klein stukje verder. Mijne had het de eerste keer alleen naar buiten ook (meer stoer doen dan stress hoor, maar evengoed alles heel spannend). Daarna ging het al beter... Hij heeft alleen een soort verlatingsangst (zo noem ik het dan maar) en heeft vaak wat moeite met het erf aflopen.. T blijven toch kuddedieren en zo'n jong paardje moet leren dat als jij haar het erf af leidt, ze gerust wel weer teruggebracht wordt.. Stukje bij beetje dus :)

sandokan12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:53

Ja ik ga het ook zeker niet opgeven,
Maar heb je nog tips???
Heb ook gehoord touw om der neus heb ik gebropeerd maar werd ze nog onrustiger van dus snel weer normaal gedaan.
en moet ik haar haar eiegen weg even laten zoeken (dus mag ze voor me lopen)
of moet ik haar elke keer blijven coriseren doe ik nu wel als ze na 2 keer corigeren nog blijft trekken last ik haar halt houden. en dan weer verder. blijft ze me voorbij lopen hierna laat ik haar weer halt houden en een paar passen achteruit. maar lijkt echt niks te helpen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:57

Ik zou zeker geen scherpere hulpmiddelen gebruiken nee.. Pijn=gevaar=rennen... Ik nam wel steeds een hele lading snoepjes mee, elke keer even stilzetten, zodra paard netjes stilstond belonen met een snoepje.. Zo worden ze beloond voor een moment van rust :)

En verder echt heel simpel steeds iets verder.. Zodra ze erg gespannen wordt ga je weer terug en volgende dag zelfde liedje.. Wel steeds iets verder gaan, al is het maar een paar meter, en proberen te voorkomen dat ze in paniek raakt. Zo zou ze, afhankelijk van haar karakter, vrij snel moeten leren dat ze heus wel weer teruggaat naar dr vriendjes en vriendinnetjes :)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 18:00

Een echt drukke baan is het niet waar ik over moet. Het is een polderstraatje, maar er komen toch nog veel auto's.
Ik zal morgen nog eens proberen. Nu dat ik een tijd niet heb gereden kan hij zijn energie ook niet echt kwijt.
Ik kan hem wel in de bak even longeren of op de wei. Normaal longeer ik nooit, dus hoe kan ik dat het beste aanpakken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:09

Paard dat alleen maar om zijn vriendje loopt te gillen heeft 0 aandacht bij jouw. Aandacht terug eisen dus, paard moet niet alleen fysiek maar ook mentaal bij je zijn/blijven.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:14

En hoe kan ik dat het beste oplossen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:20

Paard druk jij drukker (ken ik wel onder de term "spiegelen") Net zolang volhouden totdat paard jouw staat aan te kijken met een blik van : "mens wat doe jij vermoeiend".
Daarna bezig houden. halthouden, achterwaarts, tempo versnellen/vertragen, abrupt 180 graden draaien (bv als paard voor je uit loopt). En je loopt weer voorop en die 180 graden draai "dwingt" je paard om na te denken ipv blind te reageren.
Geef ook je grenzen (persoonlijke ruimte) aan door met uiteinde van je touw te zwaaien (lang touw gebruiken dus).

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:54

ik zou rustig beginnen als ik jou was, denk ik. dus misschien als je het terrein afgaat, op het moment dat je paard onrustig wordt stilstaan totdat hij weer rustig is. het is een nieuwe omgeving, dus vanuit stilstand mag hij best even kijken. als hij rustig is weer terug naar stal/terrein. en dan volgende keer weer iets verder. misschien helpt het?

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:12

Goed bezighouden werkt ook goed. Ik ben sinds een week bezig met het trainen van een jong paard, en ik heb tot nu toe ook alleen maar gewandeld (rijden gaat niet ivm het weer:() Ze is wel vaak een beetje gespannen en de eerste paar dagen was ze absoluut niet op mij gericht. Ik heb haar heel veel bezig gehouden (pasje stilstaan, tempowisselingetjes, pasje achterwaarts voor jou) zo blijft haar aandacht iets meer op jou gericht. Mijn paardje loopt het grootste gedeelte van de tijd al braaf achter me aan met haar koppie omlaag en een boogje in het touw.. Nu ging het bij mijn paard verbazingwekkend snel, maar het heeft natuurlijk wel heel veel tijd nodig!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:28

Tis idd zoals ook anderen hier al hebben gezegt, om je paard fisiek bij je te houden moet je er eerst al in lukken om hem mentaal bij je te hebben en dit dan ook zo te houden.
Hij mag wel eens rondkijken maar zijn aandacht moet bij jou zijn.
Je zei ook al dat je al een paar grodoefeningen gedaan had en dat dat best wel goed ging, dat kan eigenlijk niet, want dan zou hij het buiten ook veel beter doen.
train dit niet op eigen houtje maar doe dat als een soort extra les, samen met een instructeur.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:50

Kan je het niet opbouwen door eerst een stukje met een andere pony erbij te gaan wandelen? Dit is het eerste wat ik dacht. Of werkt dat juist averechts?

dodelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:07

@aeolusnr1: Ik heb er ook één van 17 jaar oud lopen die in de bak al zijn oefeningen probleemloos doet, maar zodra we over straat gaan is alles wat beweegt aanleiding om te beginnen showen en mij niet meer te zien staan. In het begin sleurde hij mij echt mee, maar heb een touwhalster gekocht en dit helpt wel. Hij zal nog wel showen maar weet dat hij mij niet voorbij moet steken. Voor het geval hij dit toch doet neem ik hem altijd aan longe. Zo kan ik hem met het opgerolde deel longe een tik op zijn borst geven. Wordt hij te druk naar mijn zin dan zet ik hem stil en moet hij achteruit gaan.

Doet nog steeds druk, maar op deze manier heb ik er wel controle over.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:45

Ik zou gaan eerst gaan oefenen dat ze jou niet voorbij mag!
Dan kan ze wel druk doen/dribbelen maar dan blijft ze naast je en is ze dus makkelijker te houden.

Dat ze jou niet voorbij mag kan je leren door haar achter je te houden met bijvoorbeeld hulp van je touw.
dit oefen je eerst in de bak,loop voor haar,draai je om en wanneer ze te dichtbij komt,draai je met het halstertouw richting haar borst (leadrope is beter en anders een lang halstertouw),je hoeft haar hier niet mee te raken.
wanneer ze naar achteren gaat,al is het maar een klein stapje dan stop je met draaien (stoppen met draaien is rust =belonen)
je beloont haar ook met je stem als ze naar achteren gaat,als ze het echt snapt kan je haar meerdere stappen vragen.

wanneer je dan gaat wandelen en ze word druk en ze wilt je voorbij kan je met je touw draaien zodat ze achter je blijft ;)
succes met je paardje!

en trouwens wel heel belangrijk :zorg wel dat je optijd stopt met draaien wanneer ze naar achteren gaat in het begin,draai jij te lang door dan kan zij niet de link gaan leggen met wat de bedoeling nu precies is,zelfs de eerste keer naar achteren leunen is al genoeg ;)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:50

misschien is het een idee om wat grondwerklessen te nemen? Ik heb zelf gemerkt, hoeveel je hiervan leert. We doen zoveel dingen onbewust en geven dan al een heleboel signalen af aan ons paard, zonder dat we er erg in hebben. Met die lessen, leer ik echt heel veel bij, wordt onze band sterker en wordt ik steeds meer de leider. MIsschien ook wat voor jou TS?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:56

Grondwerklessen zijn inderdaad een goed idee, maar ik kan zelf nog geen auto rijden en mjin ouders staan niet echt te springen om ver te rijden :( (hier in de buurt zijn geen lesgevers in grondwerk)

Woensdag heb ik nog grondwerk gedaan en het ging heel erg goed. Als test heb ik net dezelfde weg gewandeld en was hij heel erg rustig en braaf. Er was niets aan de hand deze keer. Misschien had het toch met het paard in de bak te maken.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:05

ik nam mijn paard altijd mee aan een longeerlijn, en dan gewoon rustig aan lopen, een keer een rondje lopen, en stukje ''draven'' en weer rustig lopen. Als ze druk deed kreeg ze een tik met uiteinde van de touw/of verhefde mijn stem.. Want ze mag niet voorbij mij, als ik stil sta moet ze ook stil gaan staan. En als ze dan braaf was beloonde ik haar met mijn stem of kreeg ze een aai..

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:30

bovenstaand zijn zeker goede dingen genoemd. met een ander paard erbij en kleine stukjes netjes laten stilstaan. Maar ik las dat je het met touwhalster doen. Ik zou een hoofdstel indoen met bit (teugels eraf of door keelriem) waar je normaal mee rijdt. dan heb je gewoon iets meer zeggenschap maar is zeker niet paard onvriendelijk. ook zou ik altijd een longeerlijn vastmaken dan heb je een langere lijn mocht het paard wegschieten. ik zou de longeerlijn vastmaken op de volgende manier: door het bitring links, slag eromheen, door bitring rechts en slag eromheen en dan vastklikken aan bit (met eventueel neusriem erbij). waarom op deze manier als je dan een ruk geeft is de druk op het bit gelijk aan halthouden en dus niet pijnlijk!tevens trek je het bit dan niet uit de mond aan 1 kant!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:35

Maar ik rij ook met touwhalster en ik wandel met de teugels met clip, die zijn heel lang. Dus dat bit vindi k overbodig.

Riverdance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:12

wij leren de paarden naast ons lopen met de zweep. elke keer als hij me voorbij komt, krijgt hij een tikje tegen de borst. loopt hij hier doorheen, krijgt hij een hardere tik. dit gaat dan samen met druk op het bit/halster. naar verloop van tijd weten ze al op de druk van het halster dan ze een pasje in moeten houden en naast me moeten blijven. wel consequent blijven want anders is het zo weer als vanouds