Ik heb sinds 1 maand een nieuwe pony. Hij is 2,5 jaar en een ruintje.
Nou had/heb ik al een pony van 24jaar. Deze is duidelijk de baas over beide en jaagt de jongste ook weg bij eten ed.
Nou jaagt hij hem ook weg als ik de kraal binnen stap. Dit is best logisch want hij heeft mij een jaar voor hem alleen gehad
Nou was ik laatst aan het uitmesten, en mijn jongste bleef meelopen als ik mijn mestvork wilde leeggooien.
Ik vond het wel gezellig, de pony is heel sociaal.
Maar ik merkte dat als ik terug wilde lopen naar een hoopje met mest, waar de oudste ook stond, dat hij (de jongste)oren plat in de nek deed en schuin ging lopen en dreigen met zijn achterbeen. hij wilde dus trappen. Eerste x ging ik stilstaan want ik snapte hem niet. Op het moment dat ik stil stond gingen de oren naar voren en lekker snuffelen.
Maarja dat was niet de bedoeling, ik wilde uitmesten.
Dus ik ging verder en hij weer boos doen dus heb ik weggestuurt met de mestvork en doorgelopen. Hij hield dit zo'n 10x vol en gaf toen op.
IMO probeerde hij mij uit en wilde hij weten wie de baas was ofzo? Mijn oude pony weet heel goed dat ik de baas ben en ondermijnt dit ook niet.
Heb ik dit geod aangepakt?
Daarna kwam de hond de kraal binnen, sinds kort heeft de jongste een hekel aan de hond. Als we gaan wandelen gaat de hond mee want ik vind dat ze aan elkaar moeten wennen. En als je wilt mennen in het bos is het slim dat hij langs rennende honden gewend is.
de jongste raakt gefrustreerd van de hond als hij langsrent voornamelijk in het begin.( voornamelijk sinds dat de hond achter hem aan heeft gezeten toen ze in de wei mochten rennen en die hond niet terug kwam
) Hij bokt, springt met 4 benen in de lucht, gaat recht op de hond af als hij uit de bosjes komt ( arm beest schrok zich dood
) . Ik negeer het want uiteindelijk houdt hij wel op. Is dit goed of moet ik het afstraffen? Ik heb wel het idee dat het gedrag al afneemt. Maar goed de nieuwste hobby van de jongste is de hond uit de kraal jagen. Zodra de hond binnenkomt vliegt hij in rengalop erop af. Om hem te pakken denk ik. Tot nu toe heb ik de hond kunnen waarschuwen met KIJK UIT!!. Maar ik was het zat dus heb ik de hond bij mij geroepen. Binnen 5 sec kwam de jongste aanrennen hoor. Ik heb de hond naast mij gehouden en met de mestvork in de lucht gezwaaid. Als boodschap: wegwezen jij! Hij heeft een paar x geprobeerd om de hond te pakken maar had snel door dat de hond bij mij hoort. En bleef netjes op afstand.
Heb ik dit goed aangepakt?
Mijn gedachte was dat als de hond binnen een meter afstand van mij is dat hij gelijk aan mij staat en dat we dus niks doen, daar blijven we vanaf. Mijn oudste heeft dit goed door en wacht netjes totdat de hond verder komt als de meter
of als ik omdraai. De oudste heeft simpelweg goed op zn flikker gekregen toen hij de hond een keer greep en heeft respect voor mij of weet dat hij het simpelweg niet moet flikken als ik erbij sta.Ik snap dat de pony hem probeert te pakken als hij verder staat, Dan staat de hond niet meer onder mijn bescherming en is dan lager in rang? ze zouden samen moeten uitzoeken wie de baas over wie is, maar ze spreken allebei een andere taal. Dan moet de hond maar begrijpen dat hij bij mij moet staan of buiten de kraal moet blijven.
Op het moment dat de hond uit de kraal was, heb ik het toegelaten dat de pony op mij afkwam en waren we weer vriendjes...
Bottomline is heb ik dit geod aangepakt of ben ik verkeerd bezig geweest? IMO heb ik het goed aangepakt... Mijn pony is heel gevoelig en ben blij dat ik met simpele armgebaren en lichaamstaal hem kan wegsturen.