steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 18:09

hallo bokkers,

Waarschijnlijk denkt de helft nu: 'ach nee weer zo'n topic'
Dus ja, weer zo'n topic...

Het probleem: Ik heb een leuke 6jarige BWP merrie. Op zich een heel leuk, braaf en tof paard. Tijdens het werk gaat ze niet bokken, steigeren, weglopen... maar op de baan is ze een echte trien. Ze heeft enorm veel lef maar te weinig zin.
Als we gaan wandelen gaat ze op elke hoek, in elke straat in verzet. Dan begint ze met draaien. Haar terug proberen draaien wordt beantwoord in wippen, nog niet echt steigeren maar toch wippen. Of vooruit springen of doodleuk achteruit wandelen. Maar meestal krijg ik haar netjes terug gedraaid en gaat ze door. Echter soms gaat ze volledig in verzet en niets helpt dan, ik krijg haar wel terug gedraaid maar ze blijft verzetten... Ze is niet bang, heeft geen pijn,.. het is gewoon een héél erg karakter-paardje.

Eerlijk is eerlijk, zé is echt wel al verbetert sinds ik haar heb :) dus mijn werk werpt z'n vruchten af, maar toch blijft ze vaak proberen en zoals vandaag gewoon ook doodzetten. Hier zie je haar aan't werk. Dit is niet met mij maar met een vriendin. Ikzelf ben aan het filmen en zit op een ander paard, dus extra paard mee of niet, Evita doet toch lastig! (Uiteindelijk is het wel gelukt om haar mee te krijgen, het is maar om aan te tonen wat ze doet. Ze kan ook een graadje erger doen zoals vandaag... )
Ik ben geen beginner, maar zo erg heb ik het nog niet mee gemaakt. Het is dus niet het steigeren alleen, maar de combi tussen steigeren, wippen, draaien, doof zijn voor de hulpen (terwijl ze normaal wel erg fijn reageert).

Iemand tips? Ik ben van plan om morgen eens het 'ei' te proberen...

Dank u!

Fredlover10

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:10

Het ei?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:15

Ja k heb dat als tip gekregen, als ze om hoog gaat een ei op haar hoofd kapot slaan.
Maar volgens mij maakt dat niet veel uit omdat het omhoog gaan niet echt het probleem is.
T is eerder de combi steigeren + vooruit springen, achteruit gaan, draaien,...

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:48

Doet ze dit ook aan de hand ? Of gaat ze dan wel mee ?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:52

het ei?? krijg je zo een zooi!!
ik zou een natte spons pakken op het kopstuk maken en wanneer ze steigerd erop slaan/drukken zodat het water eruit komt.....

maar goed heb je het al eens met een zweepje geprobeerd? aantikken en naar vore laten gaan?

en met een loper ernaast?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:56

Als ik dit zo zie is het gewoon klieren.. Het paard komt perfect onder het werk uit en de ruiter doet er bijna niets aan, zo blijf je dit houden..

Zet je benen er eens goed in, ze moet vooruit! Neem er desnoods een zweep bij! Nu is het nog niet gevaarlijk, maar dat kan het wel worden! Ik zie je bijna niets doen met je benen, zet die er eens flink in! (Geef eens één ontieglijk harde schop, niet de hele tijd kleintjes) Geeft ze daar dan nog geen reactie op, dan heel even zielig.. Maar dan even een flinke tik met de zweep.. Niet omtrekken, maar het paard rechtuit laten lopen. Geen ei, tegen de tijd dat jij dat gepakt hebt staat het beestje alweer op de grond..

Been = been en op been moet ze lopen, zeker bij dit soort gevaarlijke spelletjes.. Nu is het nog niet gevaarlijk, maar ze hoeft nog maar een klein stukje hoger te steigeren en dan wordt het dat wel! Levensgevaarlijk zelfs, voor zowel jou als je paard..
Laatst bijgewerkt door Shattered op 12-02-10 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:58

Deze moet eenmalig een pak op z'n je weet wel hebben en je bent van het probleem af!
Dit is puur dominantie gedrag!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:05

Ter verduidelijking, het is niet ik op dat filmpje.
Mijn 'methode' is inderdaad met de zeep een enorme tik op der kont en dan gaat ze inderdaad vooruit.
Maar da's niet op elke plaats mogelijk. Bv op een straat... Ik krijg haar er dus meestal door als ik haar een enorme tik geef en dan een stukje draf of galop doe. Ik rij sowieso met een spoortje en hou haar netjes tussen mijn benen en begrens haar zodat ze niet meer kan draaien. Meestal gaat ze dan een loopje nemen om vervolgens ineens kei hard de remmen dicht te gooien en om te draaien. (En ja, zo lig je er dan bijna over.)

Bovendien is dit een erg 'bloedpaard' en dan gaat ze zich enorm opfokken hé.

De reden dat de ruiter op het filmpje amper iets krachtig durft ondernemen is omdat er langs beide kanten prikkeldraad zit.
Dit paard is enorm slim, haar trukkendoos gaat vooral open in straten waar er langs beide kanten een beek/prikkeldraad of zo iets zit omdat ze wéét dat je net dan weinig kan ondernemen.

Medische oorzaken zijn uitgesloten.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:09

lukt het wel als jij erop zit en vriendin mee loopt?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:15

Ik zie geen zweep... en ruiter doet bijna niets hieraan.
Bij de eerste neiging tot een draai/wip/toestand eens flink op d´r donder geven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:21

Goh dit ziet er erg bekend uit. Ik ken er ook zo een.
Eigenlijk wil het paard gewoon niet weg maar bij zijn stal blijven. En ze heeft geleerd dat dit klieren zin heeft.
Vragen die meteen bij me op komen zijn: Doet ze dit ook op andere punten. Dus halverwegen de rit? Zich vliegensvug omdraaien en proberen naar huis te gaan?
Doet ze het ook als er een ander paard bij is?
Wat me opvalt in dit filmpje is dat de ruiter door draait, het paard draait naar links en zij zorgt dat hij verder draait en weer met het hoofd de juiste richting op staat. En dat is een goede actie. De volgende stap is zorgen dat ze vooruit gaat.

Bij Noos die dit dus ook deed, hebben we het opgelost door eerst maar eens met een ander paard te gaan. Ook dan draaide hij zich nog om. Het andere paard mocht dan even de goede richting op draven, een klein stukie maar. Dit leverde op dat Noos een dillemma kreeg. Of naar stal, of met zijn maat mee. Noos kreeg op dat moment flink been (zeg maar gerust heel erg) en een flinke mep op zijn kont. Dan ging hij weer toch maar weer met zijn maat mee en mocht hij een stukje draven.
Na dit een tijdje geoefend te hebben koos hij eieren voor zijn geld en stopte met draaien als er een ander paard bij was.

Vervolgens ben ik mee gaan lopen met ruiter en paard. Ik liep dan een stukje achter ze zodat ik de ruiter aanwijzigingen kon geven. De truuk was hetzelfde, in een beweging doordraaien en flink op zijn fluit geven. Dat vond hij niet leuk, maar ondanks dat het dillemma met zijn maat ontbrak had hij al geleerd wat de bedoeling was van onze actie.
Deze stap duurt langer want af en toe blijft hij proberen of hij het voor elkaar kan krijgen. Maar meneer heeft begrepen wat de bedoeling is en dus kan zijn ruiter nu alleen naar buiten zonder na 100 meter een vechtpartijtje te hebben en dan maar weer terug te gaan.
Het is echt niet helemaal over, maar de rollen zijn duidelijk. De ruiter bepaald waar hij heen gaat niet Noos.

Was het maar zo makkelijk dat we een knopje om konden zetten he.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:43

Wat de ruiter op het filmpje doet is nu niet zo van belang. Ik heb boven uitgelegd wat IK doe.
De ruiter zat er 1x op omdat ze eens wou voelen wat het paard deed.

Ik denk dat ik haar dan eens het pak slaag van haar leven verkoop?

En de tip van Mrie eens volgen. Bedankt!

(Trouwens het filmpje is opgenomen aan zee en ik woon in Vlaanderen (België) dus voor haar was er helemaal geen weg terug naar de 'stal' en ja, ze doet het inderdaad ook halver wege de rit. Als ze gedacht heeft dat ze het beu is gaat ze klieren, terwijl ik het wel aangenaam probeer te maken voor haar. Ik beloon veel en sommige stukken loopt ze echt ook ontspannen maar dat kan zo voorbij zijn)

Bedankt voor de tips in elk geval al!

__Melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:36

mijn bijrijdpaard flikt dit kunstje ook, en is net zo slim als jouw paard, ze flikt het als er aan allebei de kanten sloten zitten e.d. en als je been of zweep geeft gaat ze achterwaards de sloot in...
ik heb het opgegeven... ga het topic wel volgen, misschien haal ik er nog wat uit...

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:26

Haha, het lijkt mijn bijrijdpaard wel, doet precies hetzelfde. Met andere paarden doet ze het niet, puur als ze alleen in. Ik ga altijd net zolang door tot ze doorloopt, en bijna altijd is het na één moment ook wel over..

Maar het is zo vervelend! En ook gewoon gevaarlijk. Ik lees dus ook even mee :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:42

Mijnes doet het ook wel eens (winterkwaaltje noem ik het maar), is inderdaad onder het werk uitkomen.

De mijne is ook kampioen in het op onmogelijke punten te doen en laat zich ook niet makkelijk weer in de goede richting zetten. Wat ik dan altijd doe is wachten tot ze met haar neus min of meer in de goede kant staat en een paar meter ruimte aan weerszijden en dan een klets op haar achterwerk geven die ze voelt. Teugels in een hand, zweep in de andere en vol uithalen. Ik krijg dan altijd wel een rotbok als bedankje, maar daarna loopt ze wel. Moet dat steevast 1 keer per seizoen doen en daarna is het geetter ook voor een tijd afgelopen en heb ik een geweldig buitenrijpaard. Wel meteen voldoende ruimte geven, zodat je paard ook echt naar voren kan. Bij de mijne is het trouwens erger als ze op wei of paddock heeft gestaan met een paard waar ze lekker de baas over kan spelen. Dominantie dus, en zij denkt dan dat ze de baas van de wereld is, niet dus!

Wat bij mij ook wel helpt is haar laten draven. Zodra je enige spanning voelt opbouwen aandraven en doordraven, en goed opgesloten houden tussen benen en teugels. Hoewel ze het soms ook vanuit draf probeert.

In eieren en dat soort dingen geloof ik niet. Ten eerste moet je dat ei heel zien te houden totdat je het nodig hebt en dat is al een flinke kunst, ten tweede moet je het op precies het juiste moment tevoorschijn halen en op het hoofd slaan, met zoveel kracht dat het ook echt breekt. De kans dat dat op het goede moment lukt is erg klein en het levert hoe dan ook een kliederzooi op (wel eens rauw ei opgeruimd?)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:12

Euhm even update :)

In navolging van de tips in dit topic:

Ik ben gisteren gaan wandelen op vreemd terrein, daar was ze zeer braaf, tot we een stukje terug moesten keren. Daar begon ze haar kuurtje af te rammelen. Links naast mij prikkeldraad, rechts naast mij een afgrond en madamme stond te steigeren in't midden van de baan. Een andere ruiter is van zijn paard gestapt en mij komen halen, toen liep ze braaf mee (dus ze was opnieuw gewoon stout) tot aan een graspleintje waar ik meer ruimte had en ze weer onnozel begon te doen. Ik heb haar het pak rammel van haar leven verkocht. Ze heeft nog 2x geprobeerd waarbij ze iedere keer ipv 1 corrigerende tik echt een pak rammel kreeg op der kont om 'U' tegen te zeggen. Daarna heeft ze géén voet meer verzet en was ze het makste paardje van de hoop. Bij twijfel gewoon even een korte waarschuwingstik op haar schouder en ze ging gedwee verder.

Dus slaan is geen oplossing, maar in dit geval heeft het mij toch enorm geholpen :D Ik heb kunnen genieten van mijn wandeling en zij, denk ik ook.

Bedankt!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:20

Een hele duidelijke grens (goed aanpakken) kan soms zeker wel de oplossing bieden. Als het in goed overleg kan prima maar zo niet... even laten zien aan de merrie dat niet zij het voor het zeggen heeft. Ik adviseer je om heel veel naar buiten te gaan en steeds dit moment op te zoeken, dan is ze het gauw genoeg zat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:27

Hier zou bij mij de zweep over heen gaan!! }:) En hard ook!!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:33

Ewel, ik heb eerst netjes geprobeerd om het vriendelijk te doen, vertrouwen te geven, maar ze werd steeds stouter en stouter.
Dus de zweep idd eens boven gehaald. Als ze braaf is, wordt ze vaak beloond zodat ze een duidelijk verschil leert tussen wat braaf is en wat stout is. Maar k veronderstel dat dit paard dat zélf wel weet hoor!

Zo wou ze een paar weken geleden geen enkele cross hindernis nemen, ze had 'zogezegd' schrik. Gisteren heeft ze na die rammeling een héél crossparcours gesprongen (lage hindernissen), alle gekste dingen, zonder ook maar te twijfelen.
Dus ze speelt gewoon met mijn voeten!

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:36

Ik ga dit toch even volgen, mijn paard doet helaas hetzelfde......maar dat na een aanrijding, geloof dat zijn vertrouwen aan is getast....

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:41

Taartdoos schreef:
Ik ga dit toch even volgen, mijn paard doet helaas hetzelfde......maar dat na een aanrijding, geloof dat zijn vertrouwen aan is getast....

Ja, dat lijkt mij toch iets anders. Als hij echt een trauma heeft, zal slaan dat alleen maar verergeren.
Mijn merrie is gewoon héél dominant en heeft best veel lef & durf wat ze dus graag tegen mij gebruikt...

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:44

Ik had ook een paard die op een gegeven moment gewoon stopte, en als ik haar verder wilde drijven ging ze naar achteren lopen enzovoort.
En met slaan werd het alleen maar erger, ging ze echt gevaarlijk lopen steigeren, dus die is verkocht omdat mijn moeder het gevaarlijk vond.

Ik weet dus niet of slaan helpt, kan ook zijn dat je paard er steeds pissiger van wordt.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:27

myrzzaa schreef:
Ik had ook een paard die op een gegeven moment gewoon stopte, en als ik haar verder wilde drijven ging ze naar achteren lopen enzovoort.
En met slaan werd het alleen maar erger, ging ze echt gevaarlijk lopen steigeren, dus die is verkocht omdat mijn moeder het gevaarlijk vond.

Ja vroeger heb ik ook zo enen gehad. Op den duur sloeg die zelf over. K heb er 3x onder gelegen en dan verkocht naar de worstendraaier. Paard was levensgevaarlijk. Mijn paard nu is niet levens gevaarlijk alleen rot ambetant. Ik probeer haar zoveel mogelijk vooruit te rijden dan kan ze niet omhoog. T hangt inderdaad af van paard tot paard. Ben wel blij dat ik nu een oplossing gevonden lijk te hebben. Alleen jammer dat het zo 'hardhandig moet' ik zag het liever anders...

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 17:30

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wou even updaten.
Ondertussen zijn we meer dan 2 maand verder en heeft mijn paard het steigeren afgeleerd.
Na controle bleek zij redelijk wat haken op haar tanden te hebben, maar dat was niet de oorzaak van haar gedrag.
Ik ben haar strenger gaan behandelen, rij haar momenteel met een pelham waardoor ze dat draaien en keren niet meer doet.
Na een ruk of 2 met dat zware bit wist ze dat het 'serieus' was en eigenlijk heeft ze niet meer gedaan.
Misschien een hoop voor de andere mensen?!
Volhouden!