paard is kwa karakter ineens omgeslagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

paard is kwa karakter ineens omgeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 18:06

We vinden het zo vreemd.. hier het verhaal onze fries is 7 jaar geleden bij ons gekomen toen ze 6 maanden was.

We hadden een a welshje en daar kwam ze bij staan.

Onze welsh heeft haar eigenlijk opgevoed, onze fries blijkt een niet zo prettig karakter te hebben , erg dominant gemeen , sjagerijnig.enz enz..

Nu blijkt dat haar vader niet meer mag dekken ivm met de slechte karakter van zijn merrie nakomelingen..

afijn om een lang verhaal kort te maken , vorige week is onze pony ingeslapen drie dagen later heb ik een jaarling hengstje gekocht omdat ons paard zo aan het roepen bleef.

Vanaf moment 1 was ons paard hengstig heeft het veulen helemaal met 4 benen omarmt is zoooo rustig vriendelijk lief en niet sjaggie meer.

Normaal als ze een weiland verder van stal staat loopt ze de hele dag langs het draad want daar wilt ze niet lopen en nu staat ze er met plezier en wil niet eens komen.. >;)

De jaarling huppelt de hele dag om haar heen en ze staat diep gelukkig te wezen...

Zo raar en dat in een week tijd overigens blijft ze wel plassen en is ondertussen aardig vies..

Wat kan deze ommekeer kwa karakter nu zijn geweest..

Het lijkt wel of ze de andere pony nooit heeft gemogen ofzo..of ze heeft een hekelaan merrie's geen idee

iemand zoiets dergelijks ook meegemaakt ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:47

Ik denk dat je over 11 maanden 3 paarden hebt }>
En ja, sommige merries hebben niks met andere merries, maar wel met de mannen. Bij ons staat ook een merrie die graag bij de ruinen staat, ook als ze niet hengstig is. Zij heeft gewoon niet zoveel met andere meiden. Dus ja, het kan heel goed zijn dat je merrie niets zag in dat welshje.
Als je geen veulentjes wil, zou ik dus wel heel snel zorgen dat er ballen verdwijnen bij je nieuwe aanwinst, maar het zou me niet verbazen als je al te laat bent. Het kan schelen dat ze beiden niet weten hoe het moet en dus wat meer tijd nodig hebben om het uit te proberen, maar ze komen er echt achter :+:

Marigold

Re: paard is kwa karakter ineens omgeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:28

is je merrie geen 'pismerrie'?
het humeur kan dan voortkomen uit een verstoorde hormoonhuidhouding.
daar zijn wel middeltjes voor.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:50

Het hengstje heeft nog niet door wat de bedoeling is .. en de merrie laat het ook niet toe..

Het gaat hier om een fries een een a welshje (hengst) ..

Op het moment is ze zeker een pismerrie en het houd maar niet op... zo vies...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:54

misschien laten dekken?? :)
Misschien heeft ze nu ineens door dat ze dolgraag moeder wil worden (verliefd op dat kleine grut)

zoiets :D

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:54

tja het is een optie ..wie weet....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:54

Maar dat gaat vanzelf komen. De merrie zakt vanzelf een keer door haar benen zodat hij erbij kan. Ik zou hem dus liever nog gisteren dan vandaag laten castreren.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:56

het probleem is zijn balletjes nog niet zijn ingedaald dat heeft de dierenarts dinsdag bekeken , ik wilde eigenlijk wachten of dat nog gaat gebeuren anders word het een duur grapje...
Hij word volgende maand trouwens 1 jaar

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:28

merries kunnen veranderen als het moeder gedrag naar voren komt wat hier denk ik is gebeurt :D
veel mensen laten hun merrie ook dekken(als ze moeilijk zijn) omdat dit ze vaak.. kalmer maakt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:04

Al heeft het hengstje maar 1 balletje hangen, kan hij wel levend zaad geven. En is dus wel vruchtbaar. Het is heel goed mogelijk dat de merrie na een veulen te hebben gehad ook anders is.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:51

Mijn merrie van 1,45 heb ik al 13 jaar en heeft heel erg een voorkeur.
Het lijkt bij die van mij te maken hebben met kleur (donker), grootte (groot) en over het algemeen ruin.
Tegen paarden die ze niet leuk vind is ze soms ook echt niet leuk. :(

Merries hebben vaker duidelijk voorkeur dan ruinen. Daarom worden ze pismerrie genoemd en zijn er heb ik het idee best veel mensen die liever een ruin hebben. Ruinen zijn vaak toch minder gehumeurd.

Over vrouwen wordt immers hetzelfde gezegd. Hormoonkwestie, een goed excuus vind ik :D

Wel heel leuk voor je merrie dat ze nu haar vriendje gevonden heeft. Zoals je al zelf al zei, nu is ze happy en dat zie je terug! Super.