Paard is (altijd) bang.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Paard is (altijd) bang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 09:17

hallo.

wij hebben een paard op stal staan en die is doods bang.
om het verhaal even uit te leggen:
beestje is dit jaar 7 geworden en hebben we zadelmak gemaakt voor een klant.
alles ging goed paard was super braaf netjes door gereden en L start gericht(dressuur).
paard ging de verkoop in op aanvraag van de eigenaar.
paard verkocht aan een meisje voor overgang van pony naar paard. beestje was al die tijd super braaf geweest
meisje heeft er meerdere malen op gereden en dat ging echt heel goed.
dus meisje kocht hem. paard verhuist naar andere stal(ivm privacy alleen op te vragen via PB)
heb ondertusse nog contact gehad met het meisje.
3 maanden later werden we opgebeld dat het niet goed ging met het paard. hij was niet braaf kwam niet meer naar beneden en noem maar op. dus wij daar naar toe. onze ruiter erop en hij deed alles super. geen stap verkeerd gezet.
het meisje zei dit is mijn ouwe paardje weer!
ruiter heeft uitgelegd wat er fout is gegaan en heeft het voorgedaan waarom hij zo deed.
vervolgens ging het weer mis toen wij wegwaren.
uiteindelijk besloten paard terug te halen en zelf met hem aan de slag te gaan.
heb hem zelf opgehaald en schrok me dood.
paard was totaal niet zichzelf meer.
eenmaal op stal bij ons beestje even wat rust gegeven. lekker weer vertrouwen opbouwen.
we gingen rijden hij was hardstikke braaf maar zagen dat ie een opgezette schoft had(net ernaast waar het vorige zadel goed heeft gedrukt) en hebben een DA laten komen. paard rust gegeven en iedere dag insmeren met een spierzalfje.
sinds dien kan er niemand meer op gaan zitten.
als je naast hem staat om hem te poetsen is hij helemaal gespannen en als je zijn kont wil doen raakt ie helemaal in de stress.
hij is totaal al het vertrouwen kwijt.
ik kon er alles mee en nu kan ik hem amper aanraken.
het doet me echt pijn mijn ventje zo te zien.

Tips en dergelijke zijn echt welkom.
voor eventuele extra vragen van het paard foto's en dergelijke PBen aub.

groetjes

Pollewoppy

Re: Paard is (altijd) bang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:27

Jeetje, lijkt me vreselijk om je paardje zo terug te krijgen...
Sterkte!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:19

Jeetje wat verschrikkelijk om je paard zo terug te krijgen.

Ik denk dat grondwerk de beste resultaten kan geven. Zoek iemand die daar veel ervaring in heeft en je kan helpen de pony zijn vertrouwen weer terug te geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:10

Dit moet zeker opgelost kunnen worden hoor.
Even rust geven, dan weer opbouwen vanuit grodwerk en vertrouwen.
Een paard is nooit haatdragend, dus op een gewone manier alles weer oppakken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:20

Bedankt voor de reacties.
het is idd erg om je paard zo terug te krijgen hij heeft namelijk NOOIT een vlieg kwaad gedaan.

@ aeolusnr1: Ja het moet ook opgelost kunnen worden. het paard heeft al veel rust gehad.
ik denk zelf dat we echt 100% opnieuw moeten beginnen met Alles. heeft u toevallig ook ideeen van dingen die ik eventueel met hem kan doen om lekker bezig te zijn(behalve het poetsen..?)

groetjes

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:40

Oh sterkte iig!

Idd wat je zelf al zegt: Helemaal opnieuw beginnen, hoe jammer dat ook is het is waarschijnlijk de enige en beste oplossing.
Je zal de band weer moeten opbouwen en daarbij is vertrouwen het allerbelangrijkst. Lekker veel tutten is heel goed daarvoor! Begin inderdaad zoals gezegd wordt veel met grondwerk. En prijs hem de hemel in voor alles wat ie goed doet. Hij zal er echt weer lol in moeten krijgen.

Succes!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:42

Bedankt ellennn_
hij krijgt vanavond weer lekkere poetsbeurd:) net zoals gister en dan tussen door wat snoepjes en een uitgebreide beloning als ie om gaat of voetje geeft..:)

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:34

dit is echt vervelend als je het paard zo terug moet krijgen,
maar jullie weten niet wat er verkeerd is gegaan??

ik zou gewoon lekker verwennen en zijn vertrouwen weer winnen. en ga misschien ook lekker met hem lopen (als hij rustug is, weet niet hoe hij nu is met karakter). en uitgebreid belonen als hij weer iets goed doet.

hij moet echt weer plezier erin krijgen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:37

@Dreamingaway: We weten dat hij een verkeerd zadel heeft gehad en het is een paardje die alles voor je wil doen maar je moet hem niet in de weg zitten. en als ie iets moeilijk vind of iets in die buurt dat je heeel rustig moet blijven en niet boos op hem worden.
ik denk dat ze hem teveel gestraft hebben. het is een paard met een gouden karakter en een klein hartje. hij geeft mensen echt een kans. maar je moet zijn vertrouwen kunnen houden. en hij is het vertrouwen echt kwijt.
hij is echt niet zichzelf.
poetsen is al een drama. laatstaan stappen.. |(
ik vind het zo erg en ik wil gewoon niet opgeven! :(:)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:16

zo te horen heeft je paardje pijn. wellicht kun je een goede osteopaat om raad vragen.
door het knellende zadel heeft hij waarschijnlijk spierletsel opgelopen en dat kan idd heel pijnlijk zijn bij het poetsen.
voorlopig zou ik alleen met je hand "poetsen", het directe contact is ook goed voor het vertrouwen. echter, als hij hierop ook negatief reageert, zou ik dat voorlopig ook maar even laten.
om het vertrouwen terug op te bouwen kun je het beste met hem omgaan zoals je voor de verkoop met hem deed. dat is voor hem vertrouwd en herkent hij. als de omstandigheden het toelaten, ga dan lekker met hem wandelen, het hoeft niet ver te zijn maar wel prettig.
ga niet overdreven lopen belonen, maar praat veel tegen hem met een zachte stem en mijd oogcontact.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:32

Echt vreselijk inderdaad om je paardje zo terug te krijgen..:(

Ik ga helemaal met Hinta mee,even een osteopaat erna laten kijken en omgaan met hem zoals je voor de verkoop ook deed.
Lekker met hem wandelen,en misschien wat grondwerk met hem gaan doen,als je dat nog niet deed,weer lekker vertouwt maken.

Weet niet hoelang hij nu al terug is,maar paarden hebben meestal al een maand nodig om bij te komen van een verhuizing etc. en zichzelf weer te worden,is allemaal best heftig voor een paard,geef hem wat tijd en vertroetel hem lekker,en hoop dat hij snel weer de oude word!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:11

Ik denk dat het belangrijk is om het paardje niet te overtutten. Geef het vooral de ruimte, maar hou wel regels. Aanraken op de kont moet wel aanraken op de kont zijn. Als hij dan gaat trillen, trek een ietsje terug, maar hou wel de intentie vast. Bevries als het ware, tot het paard zelf kalmeert. Hij moet er toch zelf weer achterkomen dat aanraking geen pijn doet. En bij een te voorzichtige behandeling hou je het idee dat hij pijn gaat krijgen in stand.
Hou de sessies vooral heel kort.

Daarnaast is het denk ik het beste om zodra het zadelen weer aan de orde komt, eerst alleen een dekje of barebackpad te gebruiken en dan aan de hand dingen doen. Zo gaat hij leren op iets op z'n rug niet meer te associeren met pijn.
Als dat eenmaal prima is, heb je denk ik je oude paardje weer gewoon terug. Komt helemaal goed!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 08:24

bedankt voor alle reacties.
hij is nu denk ik 3 maanden terug bij ons en we hebben hem vooral lekker op de wei gezet om weer een beetje paard te kunnen worden. de andere stappen zal ik even gaan overleggen.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:04

jeetje wat rot voor je. en voor het paard natuurlijk.

ik zou hem wat je al hebt gedaan rust geven en hem vooral paard laten zijn. en later de andere stappen ondernemen ;)

heel veel succes met dit beestje

xxx

carmen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:19

Wat erg voor je veel sterkte ik weet niet echt wat je er kan doen maar je kan een join up proberen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:32

ik wil niet echt gaan Experimenteren.. Met een Join Up kan je het ook nog erger maken.
en als ie met andere paarden in het land staat dan doet ie ook niks terug als ze iets doen. het punt is niet dat ie iets doet waar hij voor gestraft moet worden hij is bang.

laatst moest ie onderweg naar buiten(paddocks) over stukje ijs(bevroren plas water van ik denk 2m breed en 3 m lang en 10/20 cm diep)
en hij durfde niet door het gekraak maar na te blijven herhalen kom maar jongen braaaf.
liep hij mee:D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:58

carmen123 schreef:
Wat erg voor je veel sterkte ik weet niet echt wat je er kan doen maar je kan een join up proberen

Fout antwoord. Lees dit maar:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Ik denk persoonlijk niet dat dit paard nog een keer de verkoop in moet. Ga eerst helemaal aan de basis werken. Denk dat je het eerste half jaar rijden echt wel kan vergeten. Ga grondwerken, poetsen en lekker naar buiten lopen. Als dit helemaal goed gaat, zou je kunnen beginnen met zonder zadel te rijden. Gewoon rustig aan, eerste rondjes alleen stappen. Daarna zou je gewoon een zadel kunnnen proberen. Als je aan het zonder zadel rijden weer begint kan je ook weer beginnen met longeren met zadel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 10:25

Juangi schreef:
carmen123 schreef:

Fout antwoord. Lees dit maar:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Ik denk persoonlijk niet dat dit paard nog een keer de verkoop in moet. Ga eerst helemaal aan de basis werken. Denk dat je het eerste half jaar rijden echt wel kan vergeten. Ga grondwerken, poetsen en lekker naar buiten lopen. Als dit helemaal goed gaat, zou je kunnen beginnen met zonder zadel te rijden. Gewoon rustig aan, eerste rondjes alleen stappen. Daarna zou je gewoon een zadel kunnnen proberen. Als je aan het zonder zadel rijden weer begint kan je ook weer beginnen met longeren met zadel.

ik zei al dat met een Join-Up meer fout kan gaan dan goed als je niet weet hoe het moet en dergelijke. en is bij dit paard niet nodig.

ben nu volop bezig met poetsen en wandelen het punt is een zadel op zijn rug is oke. de eerste rondjes aan de longeerlijn bokken en dan is het goed.
maar iemand op zijn rug... dan word ie helemaal gek echt helemaal gek

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:37

Ben je er zeker van dat hij alleen maar een spierletsel heeft? Mogelijk heeft hij ook een barst/breuk opgelopen, wat uiteraard heel veel pijn met zich meebrengt. Wie weet wat is er buiten jouw weten om met je paardje gebeurd bij die andere eigenaars. Maar misschien heb je al foto's of scan laten nemen om dat uit te sluiten ...
Wel een hele vervelende situatie seg. Goed dat hij nu weer bij jou is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:33

Een join-up is denk ik het laatste wat ik zou doen... Heeft weinig te maken met vertrouwen.

Anyway, inderdaad gewoon wat je nu al doet; rustig aan opbouwen. Als er een da of ostheopaat bij is geweest en hij heeft verder geen letsel oid op zn rug gewoon weer opbouwen en vooral niet te snel willen.

Denk in ieder geval dat het aardig wat tijd zal gaan kosten, maar als ik het zo lees is dat geen probleem :)

luna0dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:45

ik denk da je best grondwerk is ..

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:13

Jeetje wat een verhaal!! Jammer he dat meiden beginnen aan een paard terwijl ze er geen verstand van hebben! Ik zou lekker met grondwerk aan de gang gaa, of gewoon een tijd lekker borstelen en alleen maar wandelen en zorgen dat ze haar vertrouwen weer krijgt! Wil eigenlijk niet weten wat er met dat paard gebeurd is :(

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:18

Wat erg dat het zo is moeten lopen. Inderdaad grondwerk zal het beste zijn om terug vertrouwen te krijgen en heel veel met hem bezig zijn.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:45

Hoi Kiwiwitje,

Als eerst,wat erg voor je meid...dit moet je echt verselijk veel pijn doen maar helaas zijn er zoveel paardenhouders die
er geen bal verstand van hebben en maar aan klooien en dan nog trots en blij zijn dat ze een paard onder controle hebben en
doet wat hun willen puur alleen uit angst!!
Ik heb al heel wat ellende gezien en meegemaakt en het geen wat ik je kan aanraden is om echt Back To Basic te gaan.
Dat arme beestje is zo ontzettend bang geworden wat mij ook echt woedend maakt want eer een paard zo bang is moet er heel wat aan vooraf zijn gegaan.
Je zal zijn vertrouwen weer moeten winnen en dat gaat alleen door babysteps te nemen.
Wat hij zo goed kon moet je even vergeten en van voor af aan beginnen met hem weer vertrouwd te laten maken met eerst een zadel
in zijn buurt,dan een dekje alleen op zijn rug leggen,dan pas een zadeltje erop en bij elke babystapje die je met hem maakt aan de hand mee nemen en
even met hem lopen dat hij ook met een dekje op zijn rug opnieuw leert dat het geen pijn doet,als hij eenmaal opnieuw gewend is met een zadeltje op
zijn rug ga er dan niet meteen op,longeer hem eerst een periode met het zadel op zijn rug en ga steeds op deze manier een stapje verder
Ook moet je hem overdreven belonen en prijzen hoe goed hij het wel niet doet en praat met een lieve en zachte stem,je zal veel geduld en tijd moeten
nemen hiervoor en bij elk stapje wat hij vooruit maakt prijs hem de hemel in!
Doe vooral de eerste periode veel grondwerk en bouw zo weer zijn vertrouwen in de mens met hem op.

Heel veel sterkte meid!!

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:55

Ik heb precies zo'n paard gekend!

Werd redelijk laat uit de kudde gehaald en ingereden (was toen 5 jaar, amper een mens gezien)

Binnen een maand kon je opstappen en wegrijden, was redelijk traag en moest vaak met een zweep rijden. Hij is toen ingereden op een professionele africhtingsstal.

Toen is hij naar zijn echte eigenaar gegaan die ook gewoon goed kon rijden etc.

Ineens ging er een knop om (echt van de een op andere dag!!)

Ineens heel schuw en rillerig. Kon je benen er bijna niet aanleggen of hij deed net alsof er voor de eerste keer iemand op zat! Begon te bokken op je been, en in de stal als je hem aan wou raken deed hij net of je hem met een mes wou aaien. Heel vreemd.

Zo'n paard heeft ontzettend veel tijd nodig, en, heel belangrijk; een tijd één vaste ruiter die hem uit zijn stal haalt, poetst, rijdt etc. Hij heeft dat vertrouwen gewoon weer nodig.

Ik denk dat op de wei zetten naar mijn mening geen zin heeft. Hij moet straks ook weer weten dat hij 'gewoon paard' is met mensen om hem heen. Want een paard vergeet zijn eigen gedrag nooit. Een paard werkt puur op geheugen.

Wel duidelijk blijven, maar probeer om je geduld ten alle tijden te bewaren (en ik weet dat dat soms érg moeilijk is omdat je dingen héél vaak moet herhalen met de ene keer een goede uitslag en de andere keer weet hij niet meer wat je bedoeld..)

Heel veel succes, het komt vast goed.