paard wil niet over bruggetje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dirkus

paard wil niet over bruggetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 16:54

Vanwege een ( herstellende ) blessure mag mijn paard al een tijdje alleen buiten op een harde ondergrond lopen, gelukkig wel gewoon onder het zadel. Sinds kort mogen we ook weer 5 minuten per dag draven, op te voeren naar 15 minuten. Maar om 15 minuten op het harde te kunnen draven moet ik op een gegeven moment een bruggtje over, en dat weigert mijn paard.

Een andere brug gaat hij wel over, maar deze dus niet. Ik denk dat dat komt
a) omdat het wegdek van deze brug anders is ( hout, terwijl over de andere brug het asfalt gewoon doorloopt) , en
b) omdat er een groot open wateroppervlak is aan weerszijden van de brug. De andere brug is over een slootjes met amper water erin.

Ik heb alle bekende trucjes al geprobeerd
- achter een ander paard aan: dat boeit mijn paard echt helemaal niet. Al ga je met 12 paarden naar buiten en gaan er 11 over de brug, de mijne gaat niet.
- afstijgen en aan de hand mee nemen: ook niks
- schriktraining: mijn paard loopt fluitend tussen twee hindernissen bedekt met een oranje zeil door, maar voor het nemen van het betreffende brugje helpt dat dus niks.

Nu vraag ik me af hoe ik het beste verder kan gaan. Ooit wil ik over die brug, want mijn hele uitrijgebied ligt daar achter. Ik rij nu af en toe naar de brug en laat mijn paard daar maximaal 10 minuten staan. In die tijd moet hij naar de brug blijven kijken, hij mag z'n hoofd niet afwenden en zeker niet wegdraaien. Af en toe vraag ik hem voorwaarts te gaan ( in plaats daarvan gaat hij dan een paar passen achterwaarts). Na 10 minuten geef ik hem het commando om om te draaien ( mag hij dus niet uit zichzelf). Die 10 minuten hanteer ik omdat ik er moeilijk de hele dag kan blijven staan.

Zou deze methode ooit gaan werken? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en een beter idee hebben?

wiebel

Re: paard wil niet over bruggetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:56

achteruit erover?
Werkt bij mijn paard vrij goed

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:57

Mijn knoll heeft hetzelfde probleem gehad. Nou ja, probleem.. Eerst ben ik inderdaad ook afgestapt, en heb het paard aan de hand meegenomen. Dit ging eigenlijk niet. Uiteindelijk ben ik erop geklommen, met een zweepje ter hand. Dan luistert ze sowieso al beter, ik hoef hem niet eens te gebruiken. Ik heb haar met haar hoofd richting de te gane weg gezet, en voorwaarts laten gaan. Ernaartoe lopen, en ieder keer als zij omdraaide terug, en verder. Uiteindelijk liep ze het stukje over, en nu nog steeds.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:58

Dan kan soms inderdaad goed werken ja.
Maar durft het paard wel in de buurt van de brug te komen? En tot hoever dan? En hoe breed is de brug?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:09

ik heb ook eens een paard gehad die neit over een bruggetje heen durfde, achter een ander paard aangaan hielp bij ons ook niks en ernaast ook niet dan trok ie me alleen maar alle kanten op.
maar bij die van mij gaat liefde door de maag dus ik heb een zak vol niks meegenomen en ben zo stapje voor stapje richting de brug gegaan en elke stap die die zette kreeg ie een beloning en voor ik het wist en voor het paard het wist stonden we midden op de brug en sindsdien beseft ie dat het toch niet zo eng is :P

shereen1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:12

Het klinkt een beetje 'gemeen' maar als je een zweepje gewoon op de goede manier gebruikt..

Veel succes!

iktessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:14

dit had ik toevalig ook van de wk
hij wou niet mee met andere
boos of gedult hielp ok niet
toen ik er op en iemand anders aan de hand mee nemen
met gedult en rust deet hij het met moeite
latem kijken en 10 min staat en zo
helpt niet je heb het een paar x opgegeven en dat onthoud hij
hij weet dat het het op geeft
dat mag niet gebeuren
neem desnood een zweep of sporen mee
suc6 verder
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-02-10 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd uit de reactie. Aangezien het niet in de post opnieuw wordt aangehaald.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:19

Achteruit wil iid ook wle eens helepen als paarden niet verder willen :j

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:21

De brug is ongeveer twee meter breed en ongeveer 4 meter lang, met aan weerskanten een houten leuning van een meter hoog. Het is geen rare brug, niet heel klein of bizar groot ofzo. Mijn paard loopt tot ongeveer een meter voor de brug, dus best dichtbij maar hij zet er geen hoef op.

Een zweepje is zinloos, daar wordt hij zo opstandig van dat het ronduit gevaarlijk is.

Achteruit heb ik wel geprobeerd maar dat vind ik zelf eng. Hij gaat dan scheef en ik ben bang dat hij dan in het water valt (de oevers zijn behoorlijk steil). Ik zou 'm misschien wel aan de hand achteruit kunnen laten gaan, dat heb ik nog niet geprobeerd. Dan kan ik zelf iets beter zien wanneer hij in 't water dreigt te vallen.....

Lokken met voer ga ik ook proberen maar "helaas" is mijn paard geen vreetzakje.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:27

Ik heb ook een brug (tamelijk groot) over een autoweg. Mijn paard wilde daar ook niet overheen, ook niet aan de hand, maar omdat ze de andere kant ook niet opwilde en ik het zat was heb ik een middag er aan gespendeerd om haar aan de hand er over te krijgen. Ze wilde niety vooruit, dus heb het hier al eerder geopprde achteruit gedaan. Aangezien ze dit ook niet leuk vond, maar het wel deed ging ze later toch maar vooruit. Overigens ben ik nog niet alleen erop er over gedaan (man mee op de fiets), maar ze vindt het nu al een stuk minder eng. Op een gegeven moment draaide ze al om op weg naar de brug toe, dus we zijn al een stuk verder.

Gewwon je paard omdraaien, en in de borst prikken met het commando 'terug' heeft bij mij geholpen.

Succes.

Edit: neem er gewoon ruim de tijd voor, een halve middag moet genoeg zijn, en let niet op andere voorbijgangers. Probeer niet gestressed of boos te worden, dat helpt al helemaal niet

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:17

@Cleo12: dat klinkt als een goed plan! Ik ga het ook zo proberen
- op een vrije dag, als het niet te druk is ( de brug ligt in een druk recreatiegebied) en ik alle tijd heb
- paard aan de hand achteruit de brug op proberen te krijgen
- als dat een paar keer goed gaat onder het zadel proberen met een helper erbij

Hoe gaat het nu bij jou: loopt jou paard nu wel zelf onder het zadel over de burg en fietst je man er alleen naast? Of houdt hij het paard nog vast? Ik weet niet hoe lang ik mijn vriend zo gek krijg om met me mee te fietsen :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:24

dwang als in: hij MOET ernaar kijken werkt vaak averechts omdat je dan alle aandacht op de brug vestigt: o baas wil dat ik daar extra goed naar kijk en op let, dus zal het wel extra gevaarlijk zijn. Juist het leren dat het niet eng is doe je door de focus elders te leggen. Neem een lange leadrope of longeerlijn en ga daar met hem aan het werk. Stapje vooruit, stapje achteruit, stapje opzij. En wil vooral niet te snel, 1 stapje vooruit is dan 2 stapjes achteruit. Maak hem nieuwsgierig naar die brug.