Pony is bang voor de camera..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Condesa

Pony is bang voor de camera..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 23:00

Mijn pony is heel erg bang voor de camera :+
Zodra ik hem tevoorschijn haal, hoe stiekem ik dat ook doe :o , duikt ze weg.
Vooral het rode lampje vóor de flits en de flits zelf, vind ze heel erg eng.

Ik wil heeel graag af en toe wat foto's van haar maken, als ze ook in de camera kijkt, maar dat wil dus haast niet.. |(

Wat kan ik hier aan doen?

arno8

Re: Pony is bang voor de camera..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:13

Clickertrainen :D

Begin met een broekzak (of een heuptasje) waar je gemakkelijk met je rechterhand (als je rechts bent) bij kan. Steek je linkerhand uit en zeg bijvoorbeeld "hier". Het commando moet steeds hetzelfde zijn.

De meeste paarden zijn wel zo nieuwsgierig om aan je uitgestoken hand te snuffelen. Wacht totdat ze je hand aanraakt, probeer precies op dat moment "Goed zo!" (of iets anders, moet ook steeds hetzelfde zijn) te zeggen.

Pak nu snel met je rechterhand wat brokjes (geen klauw vol, maar een stuk of 5 brokjes) en geef die. Dan steek je weer je hand uit. Niet je hand op de neus duwen als het te lang duurt, het paard moet het zelf uitvogelen.

Na een paar keer herhalen snapt het paard wat de bedoeling is, jouw hand aanraken. Als ze dit doorheeft, kun je een dagje wachten.

Dan doe je de volgende dag hetzelfde trucje nog een paar keer. Als het goed gaat (en anders niet) pak je nu in je linkerhand de camera, strek je hem uit en zeg je weer: hier!

Een goede kans dat ze de camera aanraakt. Dan ook weer belonen. Zo wordt de camera voor haar iets dat snoep oplevert, niet iets om bang voor te zijn.

Dat is een heel beknopte samenvatting van clickertraining. Het wordt heel mooi uitgelegd op de dvd van Piet Loof:
http://www.pietloof.nl/

Succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:47

Een paard die er bang voor is dat ken ik niet wel een hond. Die kruipt ook meteen heel angstig in een hoekje weg.
Goed buiten dat is je paard misschien bang voor onweer?
De hond is bang voor onweer voor de klap en voor de klap komt jawel de flits.. Dus de flits herinnert hem aan een harde klap..
Dat is bij hem de oorzaak. Weet niet of jij de oorzaak weet?
En wat als je een foto maakt zonder flits? Daar zou ik mee beginnen zorgen dat je camera geen geluid maakt en niet flitst.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:48

als je in goed daglicht gaat staan kan het toch ook zonder flits?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:05

Ervoor zorgen dat je paard een fototoestel heel normaal vindt. Laat hem herhaaldelijk eraan snuffellen. Maak veel foto's zonder flits, als je niet digitale foto's maakt kies dan voor een hoog gevoelige film dan kan je meestal zonder flits fotograferen. Maak dan foto's met flits op grotere afstand terwijl hij duidelijk je fototoestel ziet, gaat dit goed kan je dichterbij gaan. Laat hem wennen aan foto's, beloon hem als hij rustig is en stel hem gerust als hij onrustig is.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:14

Bedankt allemaal!

Dat clickertrainen ga ik zeker proberen! :D
Maar mijn pony denkt nu bij het zien alleen al eng eng eng, dus dan schrikt ze ook direct.

@Monica_1987: de eerste keer dat ik een foto van haar maakte ging ook de flits in 1 keer af en schrok ze, ik weet niet of ze er eerder ook al bang voor was, of dat dat de oorzaak is geweest.. Ze is verder niet bang voor onweer.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:30

hmm clicker training! Wat handig! Mijn pony is ook vreselijk bang voor de camera, snap niet waarom want de mijne maakt nauwlijks geluid, geen flits of lampje :+
Tis gewoon een raar beest haha.

Maar goede tip!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:34

Clickeren idd!!!

De mijne vind de camera helaas TE interesant waardoor je dit soort foto's krijgt (tenzij iemand hem vast houdt of de teugels strak houdt OF hij heeeeeeel erg aan het werk is en dan nog moet ik opletten)

Afbeelding

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:58

Zilfstar schreef:
Clickeren idd!!!

De mijne vind de camera helaas TE interesant waardoor je dit soort foto's krijgt (tenzij iemand hem vast houdt of de teugels strak houdt OF hij heeeeeeel erg aan het werk is en dan nog moet ik opletten)

Afbeelding

Sorry, maar echt een geweldige foto! _O-

Zonder flits? of schrikt ze daar ook van?

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:56

jij_en_ik schreef:
Zonder flits? of schrikt ze daar ook van?

Nou, bij het zien van de camera alleen al is ze nu bang..
En zonder flits zijn foto's veel minder mooi :o

Purified

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:31

Zilfstar schreef:
Clickeren idd!!!

Afbeelding

HAHAHAHA, gewéldig XD

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:35

Haha ik heb ook veel van zulke foto's als Zilfstar! :')

Shetje die bij mn haf in de wei staat is er ook bang voor, maar het wordt al steeds beter.. Ik maak gewoon foto's van mn hafje, en dan ziet hij dat het niet eng is.. denk ik. :+

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:52

En? is het al gelukt?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:43

Ik zie dit topic nu pas, maar een niet onbelangrijke aanvulling:
Doe het niet stiekem! Leg de camera op een zichtbare plek neer tot ze er niet meer bang voor is. Hou hem daarna, zonder te gebruiken, vast in de ene hand terwijl je met de andere aan het poetsen bent.
Ga met een knipperende zaklamp oefenen om de flits te imiteren, net zolang tot ze daar niet meer van schrikt. Eerst schijn je niet direct op haar tot ze niet meer bang is, als dat gaat kan je meer haar richting op knipperen.
Maar ga niets stiekem doen, want dan ben jij niet meer te vertrouwen voor je paard en dat is het eerste wat ze nodig heeft bij angst!

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:56

Nee je paard is niet raar, als iemand iets voor jou neus houdt wat knippert en geluid maakt en je niet kent schrik je misschien ook wel!
Gewoon oefenen en het juist niet stiekem doen maar je paard leren dat het juist niet eng is door het paard te overtuigen. Jij moet het paard overtuigen dat de camera niet eng is.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:09

arno8 schreef:
Clickertrainen :D

Maak van dat enge rode lampje een positieve associatie!

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:40

ik zou zeggen?
langzaam opbouwen met een lampje uit en aan doen.
of gwn de flits uitzetten. :+

Merel10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:37

jaa idd, gewoon de flits uitzetten, en langzaam doen:)

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:22

arno8 schreef:
En? is het al gelukt?

Eerlijk gezegd, heb ik nog niet kunnen oefenen! :o
Volgende week vakantie dus dan ga ik het proberen :D