Paard doet hoofd omhoog als ik bit in wil doen, hoe verhelpe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Paard doet hoofd omhoog als ik bit in wil doen, hoe verhelpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 21:11

hoi bokkers!

Mijn verzorgpaard is een Fries, en ik ben aardig klein..
Als ik haar hoofdstel in wil doen heeft ze soms geen zin en doet ze zo haar hoofd omhoog en dan kan ik haar bit niet meer in doen.
Hebben jullie tips of trucs dat ik kan zorgen dan ze haar hoofd naar beneden doet als ik haar bit in wil doen?
Heel erg bedankt!

groetjs!

zamorasjaan

Re: Paard doet hoofd omhoog als ik bit in wil doen, hoe verhelpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:18

dat doet mijn paard ook wel eens, soms doe ik het halster om haar nek zodat ze haar hoofd niet zo ver omhoog kan doen, en daarna er weer afhalen;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:19

Waarom heeft ze geen zin? Je kunt wel allerlei trucs verzinnen, maar uiteindelijk geeft het paard je heel duidelijk een aanwijzing. Vindt ze het bit niet prettig? Of vindt ze het rijden niet prettig? Vindt ze de manier waarop jij haar opzadeld niet prettig? Misschien wil je dingen te snel, of ben je (in haar beleving) te lomp?
Probeer dus eens na te gaan waar haar weerstand vandaan komt en of je daar wat aan kunt doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:19

je kan het verhelpen door zelf handiger te worden :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:09

Werk aan de oorzaak ;)

Wat Waratje zegt; het paard doet dit niet voor niks.

Wat doe jij als je paard dit doet?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:12

Dat deed mijn paard ook, tot ik op het geweldige idee kwam om eens te proberen om bitloos te rijden :-) , probleem opgelost, paard steekt inmiddels zelf zijn hoofd in het hoofdstel ! Succes .

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:11

Mijn paard deed dit ook, die vond de stang van de koets niet prettig, en daarom ook het bit van het hoofdstel niet. Van alles geprobeert, en nu geef ik haar iedere keer als het bit erin zit een brok. Ze doet nu zelf haar hoofd omlaag, en pakt het bit eigenlijk zo aan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:15

Je houdt het hoofd toch naar beneden met je rechterhand?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:20

maras schreef:
Dat deed mijn paard ook, tot ik op het geweldige idee kwam om eens te proberen om bitloos te rijden :-) , probleem opgelost, paard steekt inmiddels zelf zijn hoofd in het hoofdstel ! Succes .

De mijne heeft nog nooit van zijn leven een bit in gehad en biedt zijn hoofd gewoon uit zichzelf aan, zodra ik met een touwhalster of bitloos hoofdstel naast hem sta. :)

Ik ben ook overtuigd dat een paard iets duidelijk aangeeft, als hij/zij het hoofd zo omhoog doet. Maar ja, helaas negeren mensen zo'n signaal compleet, want ach, er moet gereden worden. Heel jammer. En dan vinden ze het vaak ook gek, als er vervolgens nog een signaal van protest komt, bv tijdens het rijden........

Ik zou minstens eens checken of er iets met de mond en/of het bit is, of het hoofdstel wel ok zit, etc. Maar negeren en gewoon maar gaan rijden, nee, dat zou ik niet kunnen..... :n

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:37

TS is een meisje van 13 en dan is een fries best groot.
Het kan dus goed zijn dat het paard niet extreem reageert maar dat TS gewoon de handigheid mist.

Soms kan je inderdaad mazzel hebben. Als ik het hoofdstel om wil doen, doet mijn paard het hoofd naar beneden en naar voren, steekt de bovenlip vooruit en gaat daarmee mummelen en lijkt het bit graag in te krijgen. Misschien heeft er echt plezier in?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:14

beantsje schreef:
Je houdt het hoofd toch naar beneden met je rechterhand?

Oja? Ik niet, hoor, ik hou hoofdstel (met bit, ja) gewoon voor haar hoofd, zij hapt het bit in (als ik niet snel genoeg ben pakt ze het bakstuk :P ) en dan doe ik het kopstuk achter de oren. Toen ik met haar begon was ze nogal kopschuw en ze vindt het nog steeds niet fijn als ze om haar hoofd wordt vastgehouden. Met halster om is geen enkel probleem, maar ze houdt gewoon niet van dat "kleffe gedoe" aan haar hoofd.
Touwhalster gaat vergelijkbaar, ik hou het open, zij steekt neus erdoor en ik gooi touwtjes bovenover om vast te knopen.

Als een paard juist met het hoofd naar boven gaat (weg van het hoofdstel), dan is er iets niet goed voor het paard. Dat kan van alles zijn, inclusief de de emotionele toestand van degene die het hoofdstel vasthoudt.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:39

wij stopte het bit altijd in de slobber de eerste weken :o
Nu doet ze het ook zonder slobber :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:48

als ik zo'n paard op de manege had, legde ik 't bit samen met een brokje op m'n hand, dan kwam 't paardenhoofd vanzelf dichterbij xD

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:00

Ken het probleem, ben ook niet zo groot. Met een groot manegepaard had ik dat jaren geleden ook, altijd neus in de lucht zodra ik het hoofdstel om wilde doen. Heb het opgelost door eerst een hand over een oor te leggen, zonder te knijpen of op andere pijnlijke manier te dwingen!, dan deed hij vanzelf z'n hoofd ver genoeg omlaag dat ik het hoofdstel om kon doen.
Mijn eigen paard is er gelukkig heel makkelijk mee, teugel om en ze zit al met haar neus bij mij op buikhoogte klaar om het bit aan te 'pakken'. Heb ik niets voor hoeven doen, bij het beleren is het haar zo netjes aangeleerd.

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:01

Ik deed het gewoon met een snoepje nee is niet goed maar ben zelf ook maar klein maar heft heeft gewerkt bij de mijne nu doet ze dr mond al open zonder problemen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:02

Of je leert je paard 'buk'.
Mijn paard is 1.80, ik ben 1.60
Dus als hij zijn hoofd normaal heeft kan ik er al niet bij.
Ik heb hem dus geleerd zijn hoofd te laten zakken

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:37

dat is indd ook een optie!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:40

Ik heb er ook eentje staan, wisselt op dit moment. En ook erg lastig met het bit in doen.

Ik maak aan de ene kant het bakstuk los.
Doe eerst het kopstuk om, dan zn neus vastpakken en bit aan laten nemen, en dan het bit weer vastmaken aan het bakstuk.

Als hij eenmaal met zn hoofd omhoog staat, kan ik ook niets beginnen hoor.

En als hij iets niet wilt :Y) }:0 dan is het net een ezel :D

Dus ik ben hm nu gewoon wat slimmer af, dan heb je geen strijd en geen stress.

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:41

ook een goeie tja elk paard is toch verschillend he

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:47

liesje23 schreef:
Ik heb er ook eentje staan, wisselt op dit moment. En ook erg lastig met het bit in doen.

Ik maak aan de ene kant het bakstuk los.
Doe eerst het kopstuk om, dan zn neus vastpakken en bit aan laten nemen, en dan het bit weer vastmaken aan het bakstuk.

Als hij eenmaal met zn hoofd omhoog staat, kan ik ook niets beginnen hoor.

En als hij iets niet wilt :Y) }:0 dan is het net een ezel :D

Dus ik ben hm nu gewoon wat slimmer af, dan heb je geen strijd en geen stress.

Bij een paard dat wisselt en er last van heeft zou ik even geen bit gebruiken, maar ofwel niet rijden ofwel bitloos rijden.
Als je weet dat hij het bit als onprettig ervaart met een goede reden, vind ik het eerlijk gezegd bijzonder lomp naar je paard om het compleet te negeren. Dat is net zoiets als tegen jou zeggen dat je maar gewoon flink op je boterham moet kauwen als je gruwelijk kiespijn hebt |o

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:51

Waratje schreef:
Bij een paard dat wisselt en er last van heeft zou ik even geen bit gebruiken, maar ofwel niet rijden ofwel bitloos rijden.
Als je weet dat hij het bit als onprettig ervaart met een goede reden, vind ik het eerlijk gezegd bijzonder lomp naar je paard om het compleet te negeren. Dat is net zoiets als tegen jou zeggen dat je maar gewoon flink op je boterham moet kauwen als je gruwelijk kiespijn hebt |o

Dan kan ik twee jaar wel stoppen met rijden :+

Als hij zn voortand wisselt of een kies, dan hoeft hij maar geen bit in?
Daar heeft hij echt geen last van.

Tuurlijk 'ontzie' ik hm wel, en longeer hm vaker met kaptoom.

Bovendien is het net een zadelmak paard, en ga ik na net acceptatie bit, niet bitloos rijden, en kan je midden in dit traject een paard niet even stilzetten, en zul je het dus anders oplossen.

Bovendien ben ik van mening dat een paard wat de hogere sport in moet uiteindelijk, net bitloos opgetoomt wordt.

anouck10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:53

Mis kan je een brokje geven elke keer maar gewoon idee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:01

liesje23 schreef:
Dan kan ik twee jaar wel stoppen met rijden :+

Als hij zn voortand wisselt of een kies, dan hoeft hij maar geen bit in?
Daar heeft hij echt geen last van.

Tuurlijk 'ontzie' ik hm wel, en longeer hm vaker met kaptoom.

Bovendien is het net een zadelmak paard, en ga ik na net acceptatie bit, niet bitloos rijden, en kan je midden in dit traject een paard niet even stilzetten, en zul je het dus anders oplossen.

Bovendien ben ik van mening dat een paard wat de hogere sport in moet uiteindelijk, net bitloos opgetoomt wordt.

Als jij je paarden op een fatsoenlijke manier inrijdt, maakt het bar weinig uit of je het met of zonder bit doet, want het eerste stuk hoor je van de voorkant af te blijven. Jij hebt liever dat je paard dat net het bit (in een rustige periode) heeft geaccepteerd in een periode dat hij meer last heeft van het wisselen tegen een bit maken? Heel slim, lijkt me. :roll:
Bij het werk dat je met een paard in dit stadium doet is het helemaal geen probleem om het bitloos te doen, dat heeft geen enkele consequentie voor de latere sportprestaties (hoogstens positieve).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:03

In de VS (echt geen land met enorm veel scrupules als het om bitten gaat) kiezen ze er anders vaak voor om een paard dat wisselt op een bosal te rijden tijdelijk.

En het gros van die paarden komt echt in de sport terecht en worden daarna op shanks gereden. Dus je argument van sport en dus niet bitloos geldt niet ;)
Laatst bijgewerkt door Anya op 06-02-10 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:06

Mijn paard kan ook erg koppig zijn (en nee, heeft nergens last van behalve koppigheid) maar hij is ook erg makkelijk te paaien. Hij doet nu z'n mond open zodat je z'n bit zo in kan doen. Hoe geleerd? snoepje tegelijk met bit in doen. Het nadeel is alleen wel dat een paard kan gaan bedelen.