Bijten in het hout van de stal: tekort aan iets?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Bijten in het hout van de stal: tekort aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 20:41

Ik weet niet helemaal zeker of het hier goed staat, maar ben zeer benieuwd of iemand ideeën of tips heeft over het volgende probleem. Wij hebben aan huis 4 paarden staan, 2 tinkers en 2 friezen. Ze staan 24/7 samen buiten met een flinke uitloop op het zand, en van daaruit kunnen ze altijd in een grote weide. Ook hebben ze een flinke schuilstal, die altijd open is. Ze hebben altijd onbeperkt hooi liggen en een liksteen. Allevier worden ze bijgevoerd met krachtvoer.

Nu zijn ze ineens allemaal begonnen met in het hout van de stallen bijten. Ze knagen overal aan alle randen, en doen het ook allevier. Omdat ik altijd dacht dat zoiets kwam uit verveling, te weinig ruwvoer e.d. snap ik dit niet? Kunnen ze ondanks onze zo goed mogelijke zorgen toch een tekort hebben aan iets, of doen ze het nu uit gewoonte?

Groetjes Marleen

rickwouters

Re: Bijten in het hout van de stal: tekort aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:03

misschien om hun tanden te "slijpen" zoals konijnen dat ook doen

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:28

Het zou kunnen dat ze ergens tekort aan hebben, maar zo te horen zijn ze voorzien in alle basisbehoeften. Je zou eens een andere liksteen kunnen proberen, je hebt ze met verschillende samenstellingen. Ook kun je blokken hout in de paddock leggen om te knagen. Hiervoor wordt vaak wilgenhout gebruikt. Ik zou er wel zo snel mogelijk bij zijn om te voorkomen dat er straks niets meer van jullie stallen over is. Als het eenmaal een gewoonte geworden is leren ze het niet meer zo snel af. Dus anti-bijt of een dergelijk middel op het hout smeren waar ze niet aan mogen eten. Je kunt ook van die metalen hoekprofielen plaatsen op de randen. Succes!

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:31

Motje11 schreef:
Het zou kunnen dat ze ergens tekort aan hebben, maar zo te horen zijn ze voorzien in alle basisbehoeften. Je zou eens een andere liksteen kunnen proberen, je hebt ze met verschillende samenstellingen. Ook kun je blokken hout in de paddock leggen om te knagen. Hiervoor wordt vaak wilgenhout gebruikt. Ik zou er wel zo snel mogelijk bij zijn om te voorkomen dat er straks niets meer van jullie stallen over is. Als het eenmaal een gewoonte geworden is leren ze het niet meer zo snel af. Dus anti-bijt of een dergelijk middel op het hout smeren waar ze niet aan mogen eten. Je kunt ook van die metalen hoekprofielen plaatsen op de randen. Succes!

Ik sluit me hier bij aan.....

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:35

Wat voor liksteen heb je? (mineraal, zout of zoet) Paarden hebben nl een mineraalblok en een zoutblok nodig. Verder kun je naar de tanden laten kijken, maar 4 paarden die dat tegelijk hebben is eigenlijk niet mogelijk, maar datzelfde geld ook voor mineralentekort. Mischien toch verveling, en dan doen een paar wilgentakken soms wonderen. Ook zou je teer op je stallen kunnen smeren, dat vinden ze niet zo lekker.

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:56

Doordat de wei of heel erg nat is van alle regen of weer te hard door de vele vorst van de laatste tijd, vervelen ze zich sneller. Dan is het natuurlijk erg leuk om aan het hout te gaan knagen als je toch niks anders te doen heb. Wat je kan doen is de aangeknaagde stukken hout ingesmeren met anti-bijt en een jolly-bal opgehangen in de stal. Het hout laten ze dan met rust en als ze zich vervelen gaan ze met de bal spelen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:01

Anti bijt helpt hier in ieder geval niet... likken ze gewoon op...

Ik denk dan ook idd aan verveling, ondanks dat ze met z'n vieren zijn en echt een flink stuk land hebben...
Heb overigens alleen mineraalblok... op dit moment.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:04

In mijn ogen is het ook een stukje dat het bij de winter lijkt te "horen".

Of het is omdat ze in het "wild" dan iets uit het hout halen ofzo, geen idee. Maar mijn paarden, zelfde situatie als jij kwa manier van houden, doen het allemaal, en hebben het ook al jaren elk jaar in de winter gedaan.

Ik geef ze elk winter takken. Berkentakken, of Populier of Wilg. Stukken boomstam ervan, maakt niet uit. Zo kunnen ze hun "ei" kwijt, en mijn stal blijft heel ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:06

Jeddah schreef:
In mijn ogen is het ook een stukje dat het bij de winter lijkt te "horen".

Of het is omdat ze in het "wild" dan iets uit het hout halen ofzo, geen idee. Maar mijn paarden, zelfde situatie als jij kwa manier van houden, doen het allemaal, en hebben het ook al jaren elk jaar in de winter gedaan.

Ik geef ze elk winter takken. Berkentakken, of Populier of Wilg. Stukken boomstam ervan, maakt niet uit. Zo kunnen ze hun "ei" kwijt, en mijn stal blijft heel ;)

Klopt ik hoor er veel mensen over.
Mijn huppelpaardjes zijn ook al aan het hek begonnen ^) kennelijk is dat lekker krokant (lees verrot) en is dat lekkerder dan het hout dat ik heb neergelegd :(

Aan het eind van de winter gaan ze op zoek naar vezels en worden hele bomen afgeknaagd.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:16

Ik zal eens op zoek gaan naar takken, hopen dat het helpt...
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal... ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 01:55

Wilgentakken helpen hier wel iets... :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:50

In de natuur eten ze ook takken. Volgens mij is het "gewoon" natuurlijk gedrag. Bij ons doen ze het ook terwijl ze een liksteen, onbeperkt hooi, groepshuisvesting en uitloop hebben. Wij hebben speciaal daarvoor een paar grote stukken hout voor ze liggen. Die van ons zijn ook aan het wisselen en dan bijten ze ook graag in harde dingen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:10

Bij ons worden de bomen altijd gestript in de winter...paar flinke takken/blokken/stronken zou kunnen schelen.Op het hout waar ze niet aan mogen knagen hun je gewone groene zeep smeren...milieu vriendelijk,niet giftig,goedkoop(geloof E0,49) en gegarandeerd dat ze er niet aan knagen...bek met schuim is niet fijn :D
Wij smeren het vaak op de palen waar ze aan knagen...ze proeven even maar besluiten dan toch echt dat het niet te vreten is }>

Afbeelding

Enige nadeel is dat het wegspoelt met de regen dus buiten moet je het wat vaker aanbrengen als het geregend heeft.

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:59

Te kort aan zout? Misschien een goede liksteen plaatsen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:00

Even goed lezen Brecht_, in haar openingspost staat dat er een liksteen is.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 21:59

Oke, de hele stal is inmiddels ingesmeerd met groene zeep, hopelijk beginnen ze nu niet aan de hooiruif buiten en de palen... is wel een goede tip, bedankt! ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:04

Heb je ze wel voorzien van takken/boomstammen?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:06

Wilgentakken!
Vinden veel paarden heerlijk...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:08

Tinky12 schreef:
groene zeep smeren...gegarandeerd dat ze er niet aan knagen...bek met schuim is niet fijn

Vertel dat eens even aan mijn haf, die staat als ze de kans krijgt aan zo'n ophangbare zeep te likken :D

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 22:46

Takken moet ik nog even achteraan, maar heb ze hier in de buurt wel zien liggen, dus dat komt wel goed denk/hoop ik.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:49

Ik zou dat toch wel echt regelen voor ze hoor! Anders is het een beetje als jeuk hebben en niet kunnen krabben... ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:51

Wij hebben hier een anti-bijtmiddel dat echt gigantisch stinkt. Zit in een wite pot met lichtblauw etiket. Echt ze laten het nu wel om aan het hout te eten. }>

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:22

Onbeperkt ruwvoer, krachtvoer, likstenen en dagelijks voor 8 uur naar buiten, toch knagen die van ons momenteel ook. Het is gewoon weer tijd voor het voorjaar!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:40

Hier worden er ook veel wilgen gesnoeid nu, kun je je voordeel uit halen. :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:46

Voor jullie met zeep en anti bite gaan smeren, probeer nou maar die wilgentakken!

Meeste paarden wie aan hout knabbelen hebben er gewoon behoefte aan...

Bij ons op stal gingen vorig jaar maart een paar paarden aan het hout in de bak knabbelen. De eigenaar gaf ze een paar wilgentakken en over was het.