HELP! Pony hapt in alles!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

HELP! Pony hapt in alles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 17:37

Hoi!

Ik heb een jonge pony van bijna 4 jaar. Hij is nu 4 maanden onder het zadel. En het is een hartstikke lief en leuk beest. Wel een beetje een laadbloeier... In de omgang is hij ook braaf op 1 ding na. HIJ HAPT IN ALLES! Alles wat in de buurt van zijn mond komt, neemt hij in zijn mond. Met het hoofdstel om doen, is het alleen maar: hap! in de neusriem, hap! in de spare-riem, hap! in de keel-riem.. achter elkaar in een moordend tempo.
Als ik hem aan het hoofdstel ergens mee naar toe neem. is het hap! in de ene teugel. hap! in de andere teugel. Ik heb de ene teugel nog niet uit zijn mond gehaald, en hij heeft de andere alweer in zijn mond. Heb het woordje 'NEE!' nog niet afgemaakt, of hij kauwt weer op mijn sjaal. Ik haal de sjaal uit zijn mond en heeft alweer een gespje van zijn deken te pakken. |o

Okay.. hij heeft vast last van zijn tanden door het wisselen. Maar dan mag ik het toch niet toelaten dat hij in ALLES hapt??
Ben nu bezig met recht-richten aan een kaptoom, dit is bijna onmogelijk omdat de teugels langs zijn mond hangen..
Elke keer geduldig 'NEE!' zeggen en het onderdeel uit zijn mond halen, werpt vooralsnog weinig vruchten af. Elke keer een petsje op zijn neus werkt ook slecht, daar schrikt hij (op een 1 of andere manier) heel erg van. En elke keer als ik dan alleen al dreig 'NEE!' zeg springt hij een meter opzij. Maar houd wel gewoon hetgeen wat hij in zijn mond heeft vast. }:0

Heeft iemand tips?? :)*
En zeg nou niet dat ik gewoon geduld moet hebben! :D
    Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-02-10 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt
    Reden: Overmatige uitroeptekens verwijderd. 1 uitroepteken is voldoende.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:36

Geduld hebben...Afbeelding

:D

Mijn hengst had dit ook heel erg rond zijn 4 jaar.Ik gaf hem dan maar een borstel in de bek om hem bezig te houden.Wat hem een beetje gekalmeerd heeft zijn die ronde ijzeren borstels,die zijn onaangenaam bij het knagen }>

Het is nu helemaal over....

Beeltje

Re: HELP! Pony hapt in alles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:47

Neem een keer een vork mee, niet zo lekker, klinkt wat dramatisch maar werkt wel, of een staalborstel. en vooral niet te geduldig zijn, want dan krijg je een erg ongehoorzame vervelende pony. Het is in principe hengstengedrag, maar jij moet de leider zijn, en in de leider mogen ze niet bijten !! Succes

Beeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:49

o, ik weet nog wel iets, smeer iets in met sambal !! kijk of die hapt, is hele bekende truc met honden, absoluut niet schadelijk (maar niet lekker nee) mosterd kan trouwens ook. Succes ermee :9

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:32

Volhardend blijven afstraffen!
    Laat niet aan je knabbelen of friemelen met lipjes(lipjes worden tandjes...).
    Heel duidelijk maken,dat hij zn mondje voor andere zaken moet gebruiken ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:38

arghhh! Ik ken het, de mijne is 11 jaar hengs geweest en leeft zich ook altijd lekker uit met zijn mond.
    Ik heb al geprobeerd om hem steeds naar achter te zetten en probeer nu gewoon zijn lip te pakken en te knijpen. Werkte bij mij allebei niet maar misschien helpt het bij jou.
    Ik lees mee voor meer tips!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:39

Is dit echt hengsten gedrag?
    Fijn!! mijn 5jarige merrie doet het ook }:0
    jeetje, manwijf :+

de mijne krijgt gewoon wel elke keer een tik, en het wordt wel beter, maar ze heeft zo der dagen.
    Je moet hem toch blijven afstraffen hoor! Hij blijft het doen, dus dat is volgens mij het teken dat ie niet echt angst heeft voor je.

Ik hoop dat hij zijn dekens niet stuk bijt? Want dat doet de mijn wel, en bandages ook.. Lekker harissa aangedaan (is super pikant) likt ze het er gewoon allemaal af 8)7 :o?

ik blijf dit wel even volgen..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 11:05

Hoi Meiden,

Bedankt voor de tips... Ik weet nu iig dat ik dat gehap echt niet toe mag laten..

Gister even aan degene die mij les geeft gevraagd, wat ik aan dat eeuwige gehap moet doen. Hij zei, gewoon reten streng zijn!! En dan niet een enorme lel geven ofzo. Maar gewoon een klein tikje/petsje (hangt denk ik van het paard af... de mijne schrikt nogal snel)

Hij deed het even voor... teugel voor zijn mond.. als hij erin hap, meteen reageren! Dat een paar keer herhaalt. En toen had hij het al snel door, dat dat niet mocht. Ik blijf dit gewoon consequent doen.

ligtbeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:15

Ok veel succes en hopen dat het werkt. Anders gewoon iets geven waardoor hij van zijn spullen afblijft? (borstel etc?)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 18:22

een borstel geven vind ik niet echt een optie... dan loop ik de hele dag met een borstel naast 'm...

zou ik dan ook aan de kaptoom moeten rechtrichten met een borstel?? hoofdstel in doen met een borstel.. ;-)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:58

Geef hem in zijn vrije tijd in ieder geval een touw (ofzo) waar hij aan kan bijten en sabbelen. Hij heeft ongetwijfeld last van het wisselen. Als het echt zoveel is en aanhoudt zou ik de tandarts eens laten kijken of er niet iets verkeerd zit, bijvoorbeeld een dop die er niet af wil.

TarioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:40

Duidelijk een paar keer afstraffen als hij dit doet!
    Niet steeds, hou nou op, a laat dat of wat dan ook!
    Gewoon een keer een knal verkopen zoals dat rot klinkt.

Niet steeds op zn hoofd, want daar worden ze kopshuw van! Let ook op zn benen, deze kan hij ook bezeren.

shereen1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:42

Ik herken het hoor,
    Wij waarschuwen onze pony 2x,
    1 keer stem bijv. EEEH!
    2e keer gebruik je je stem èn een gebaar!
    3e keer een tik op de neus.

Het wordt al wel wat minder gelukkig, wij gebruiken ook antibijt, bij ons werkt het wel!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:52

Bedankt voor je tip Shereen!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:52

Iedereen bedankt.. trouwens.. :)

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:08

shereen1999 schreef:
    Ik herken het hoor,
    Wij waarschuwen onze pony 2x,
    1 keer stem bijv. EEEH!
    2e keer gebruik je je stem èn een gebaar!
    3e keer een tik op de neus.

Het wordt al wel wat minder gelukkig, wij gebruiken ook antibijt, bij ons werkt het wel!

Werkt echt!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:08

ik hoef alleen maar te zeggen mag jij dat? op een dreigende toon en ze houden al heel gauw op.
    anders lekker in smeren met cribbox helpt perfect

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:07

Beeltje schreef:
    o, ik weet nog wel iets, smeer iets in met sambal !! kijk of die hapt, is hele bekende truc met honden, absoluut niet schadelijk (maar niet lekker nee) mosterd kan trouwens ook. Succes ermee :9

Toevallig vorige week ging mijn pony de sambal aflikken van de staldeur van een ander paard. Dit was een probeersel om het luchtzuigen te stoppen/verminderen van dat betreffende paard.
    Dit was hele pittige sambal en het paard welke luchtzuigt deed dit dan ook niet meer op de deur.
    Het bizarre is dus dat die van mijn het lekker vind en nu elke keer naar die stal loopt om te kijken of er nog wat sambal op zit.

Die maffe pony van mij vind sambal dus lekker. ECHT BIZAR!! Mijn bek viel open van verbazing kan ik je vertellen!

Maar goed, het paard waar de sambal voor bedoeld is vind het niet lekker dus het werkt in sommige gevallen wel.

Succes

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:45

Vooral consequent blijven, al doet hij het 100x achter elkaar, dan moet jij hem daar ook 100x voor corrigeren.

Iets vies geven om in te bijten heb ik nog nooit geprobeerd, maar het lijkt logisch dat het zou werken dus dat kun je ook altijd nog doen.

Merel10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:50

daar ben ik het mee eens.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:57

Onze newforest hengst (nu ruin) doet het ook.
    Goed opletten en zodra hij maar aanstalten doet om iets vast te pakken luid ehhhhhh.
    Luisterd hij daar niet naar geef ik hem echt wel een tik.
    Bij ons word het nu al een stuk beter.
    Consequent zijn.

carmen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:23

Geef hem iets wat die hellemaal niet lekker vindt sucses