Wandelen met een druk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nandolufyou

Wandelen met een druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 15:29

Mij paard is nogal druk nu, hij heeft een tijd stilgestaan, maar nu laat het weer het weer een beetje toe en rij ik weer drie keer in de week met hem.
Maar als ik hem wil pakken, ze staan nu op de wei achter, dan moet ik een stukje met hem lopen. Hij trekt nogal en wil gaan draven. En hij zwenkt uit naar mijn kant, zodat hij elke keer bijna op mijn tenen staat. Hij is al een keer over me heen gelopen, nouja gesprongen eigenlijk omdat er andere paarden op het gallopeerpad waaraan het landje ligt, voorbij kwamen.

Heeft iemand tips? Ik ben namelijk bang dat hij zich een keer echt lostrekt en zich dan pijn doet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:33

Ik zou me om hem geen zorgen maken maar meer om jezelf,met grondwerk kom je al een heel eind.Mijn paard is ook soms druk maar weet wel waar zijn plaats is.Dat is achter mij en geen stap verder.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:35

Ik zou inderdaad ook grondwerk lessen nemen :j .
Mijn paard is ook zoon druktemaker en staat perfect aan de 'grondwerkhulpen', maar op sommige momenten is ze dat toch schijnbaar even 'vergeten'. Wat dan bij die van mij ook helpt is: even in me vingers knippen voor dr hoofd, of in het uiterste geval met het uiteinde van de leadrope voor dr hoofd zwaaien.

MyOwnDream

Re: Wandelen met een druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:44

Ik zou inderdaad wat grondwerk doen, heb zelf ook een druktemaker die nogal snel loopt, maar die luistert vrij goed. Wat commando's leren enz is altijd handig ;p

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:16

Ja je idd verdiepen in het grondwerk/freestyle

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:18

Elke keer als hij te dicht bij je komt, omdraaien en de andere kant op lopen..
zo hebben ze vrij snel door dat het vrij zinloos is om te kwallen aan de lijn.
bij mijn paardje werkte dat iig heel goed.

succes.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:34

Ik heb hetzelfde probleem maar dan buiten. Wanneer ze wil gaan dribbelen draai ik een volte, maar helaas kan dat niet altijd even consequent omdat er soms net verkeer aan komt. Wat ik ook doe en over het algemeen werkt is wanneer ze voor me uit wil rennen met het uiteinde van mijn longeerlijn/halstertouw voor haar neus zwaaien. Het tegen mij aan lopen heb ik helaas ook nog niets op gevonden, behalve haar consequent opzij duwen bij de schouder.

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:38

Ik zou als je paard voor je gaat lopen stoppen en hem 3 tot 5 passen achteruit laten lopen. Een vriendin van mij had precies hetzelfde probleem en dat paard ging er ook altijd vandoor bij het uit de wei halen en er terug inzetten. En doordat haar instructrice zei dat ze 3 tot 5 passen achteruit moest doen is het nu helemaal voorbij!
hij heeft dan in ieder geval vrij snel door dat het gewoon echt zinloos is om te gaan draven omdat hij toch weer achteruit moet.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:43

Er zijn al wat mooie tips gegeven zie ik miss heb ik er ook nog een voor je. Als hij tegen je aan duwt of zowat over je heen wilt lopen moet je hem telkens weg duwen tegen zijn schouder, dat is namelijk dominant gedrag vanuit jou en leert hij dat hij niet in jouw ruimte mag komen. Dus gewoon hem weg duwen tegen zijn schouder. Wel consequent volhouden en hij begrijpt snel dat hij niet tegen je aan moet duwen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:53

kruimeltje3 schreef:
Er zijn al wat mooie tips gegeven zie ik miss heb ik er ook nog een voor je. Als hij tegen je aan duwt of zowat over je heen wilt lopen moet je hem telkens weg duwen tegen zijn schouder, dat is namelijk dominant gedrag vanuit jou en leert hij dat hij niet in jouw ruimte mag komen. Dus gewoon hem weg duwen tegen zijn schouder. Wel consequent volhouden en hij begrijpt snel dat hij niet tegen je aan moet duwen.

die gebruik ik ook altijd :D
mijne is ook een verschrikkelijke drukte maker,
maar die waagt het echt niet om voor mij uit te lopen of tegen mij aan te lopen...
veel grondwerk helpt hierbij wel

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:22

marleen_usar schreef:
Ik zou me om hem geen zorgen maken maar meer om jezelf,met grondwerk kom je al een heel eind.Mijn paard is ook soms druk maar weet wel waar zijn plaats is.Dat is achter mij en geen stap verder.

Zal het proberen! Waar kan ik grondwerkles krijgen? Gewoon op de manege vragen ofzo? Mijn paardje staat niet op een manege ofzo.

nandolufyou

FitzChivalry schreef:
Elke keer als hij te dicht bij je komt, omdraaien en de andere kant op lopen..
zo hebben ze vrij snel door dat het vrij zinloos is om te kwallen aan de lijn.
bij mijn paardje werkte dat iig heel goed.

succes.

Dank je! Ik zal het gaan proberen!

nandolufyou

Mendy15 schreef:
Ik zou als je paard voor je gaat lopen stoppen en hem 3 tot 5 passen achteruit laten lopen. Een vriendin van mij had precies hetzelfde probleem en dat paard ging er ook altijd vandoor bij het uit de wei halen en er terug inzetten. En doordat haar instructrice zei dat ze 3 tot 5 passen achteruit moest doen is het nu helemaal voorbij!
hij heeft dan in ieder geval vrij snel door dat het gewoon echt zinloos is om te gaan draven omdat hij toch weer achteruit moet.

Ik zal het proberen! Dank je wel!

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:26

In elk geval zorgen dat je paard altijd achter je blijft.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:26

Het Monty Roberts halster aanschaffen en de bijbehorende dvd kijken. Hierin wordt uitgelegd hoe je te werk moet gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:32

-> OPG

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:45

Voor grondwerkles zou ik even googlen oid, niet iedere doorsnee manege bied zoiets aan.
Persoonlijk zou ik niet zomaar het monty roberts halster+dvd kopen, naar mijn mening is het halster daar te grof voor en kun je er ook veel kwaad meedoen. Bovendien heb je ook weer van die rare uitzonderingen die alleen maar raarder gaan doen van dat halster(en dan spreek ik uit ervaring ;) ). Ik werk altijd met touwhalster en leadrope. Maar dat is ook paardafhankelijk hoor.

Tario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:45

Jaa, dit verhaal ken ik wel.
Mijn paardje heeft nu bijna een jaar rust.
Ik laat het gaan, tot hij te ver gaat en dan geef ik m op zijn donder.
Een zweepje meenemen helpt ook nog wel eens.