Opstijgproblemen in binnenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nirkes

Opstijgproblemen in binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 01:57

De laatste tijd is het nogal lastig om op te stijgen op mijn verzorgpaard. Ze is een tienjarige Fries, die na de revalidatietraining weer lekker in haar fel zit. Het vreemde is dat het probleem zich alleen voordoet in de binnenbak. Ze wordt spontaan heet als we binnenkomen en blijft al niet eens stil staan om aan te singelen of de beugels uit te trekken. Als dat na veel pijn en moeite gelukt is, blijft ze niet stil staan, wat het mij moeilijk maakt om een beetje normaal op te stijgen, ens soms dendert ze bijna over me heen. Ik gebruikte vaak een krukje, zodat ik niet onnodig aan haar rug loop te hangen omdat ik te stijf ben. Maar dat kan nu dus ook niet.
Als ik in de buitenbak rij is er niets aan de hand. Ze blijft gewoon keurig stil staan, kan alles rustig ordenen en ook rustig opstappen.

Ik snap niet waar het aan kan liggen. We hebben heel vaak in de binnenbak gereden en er was nooit een probleem. Met al die sneeuw van de laatste tijd ben je soms genoodzaakt om binnen te rijden. Heeft iemand misschien een idee waar het aan zou kunnen liggen? Of misschien tips zodat ze niet/minder heet wordt??

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 02:16

is de verhouding tussen jullie goed. dan bedoel ik leiderschap. zo ja als ze dan "heet" word met aansingelen zet haar dan een paar passen achter uit en ga dan verder. doet ze het wer dan weer achteruit. hetzelfde doe je met opstijgen net zolang totdat ze dat niet meer leuk vind. staat ze stil met aansingelen en opstijgen beloon haar dan. het kan soms el even duren voordat ze het oordeelt dus je moet wel geduld hebben. succes.

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 10:08

Heb ik al een aantal keer geprobeerd, maar zal dat dus even moeten volhouden.... Het lastige is ook dat ze terwijl ze half tegen me aan plakt ineens een sprintje probeert te nemen ofzo, zodat ik eerst moet zorgen dat ik er niet onder kom. |o Ze draait dus meer een rondje, in plaats van recht vooruit, daarom is t zo lastig om haar meteen achteruit te zetten...

Yontheke

Re: Opstijgproblemen in binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:13

Dat achteruit zetten heb ik met de mijne ook geprobeerd maar dat was absoluut geen succes omdat hij dus helemaal niet achteruit wilde :)
Ik zorg gewoon dat ik mijn linkerteugel vlak bij het bit vast heb en als hij dan wilt lopen, trek je hem zowiezo op een volte. (ik zeg niet dat je kei hard in zijn mond moet lopen trekken, maar hij moet wel omdraaien). Sinds ik dit een paar keer gedaan hebt, wordt hij dat omdraaien snel beu en blijft hij wel stilstaan :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:21

Ik zou eerst even een beetje grondwerken in de binnenbak, zodat ie wat minder heet is als je wilt dat ie stilstaat.

Dus gewoon een rondje lopen, keertje stilstaan, pasjes achteruit, volte aan de hand. etc. etc.
Als ze dan een beetje rustig is, kun je even aansingelen. Weer even lopen etc.

Kan goed zijn dat ze de binnenbak nu associeert met rennen omdat je haar daar misschien losgelaten hebt ivm de sneeuw?

Eerst de ontspanning zoeken, dan opstappen. Een heet paard wat stil moet staan wordt alleen maar onrustiger en drukker.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:25

Is er niemand die even een helpend handje kan toesteken?
Kan je haar eventueel niet met de neus tegen de muur/zijwand zetten zodat ze niet naar voren kan?
Wat Sassol ook al aangeeft, eerst ontspanning en dan verder.
Wellicht kan je haar eerst even met zadel en al longeren zodat de ergste frissigheid eruit is en kan je daarna wel gewoon aan de gang.

jingles11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:34

Ik weet dat Annemarie van der Toorn ooit eens een artikel in de Paard en Sport heeft geschreven over opstijgen. Ik zag laatst dat die ook op haar site te lezen zijn: www.montyroberts.nl
Misschien kun je daar wat tips uithalen (of hen eens vragen?)

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:04

Bedankt voor alle tips. Ik heb haar overigens nooit in de binnenbak laten rennen, dat is bij ons op stal niet toegestaan. En van te voren longeren helpt ook niet, aangezien dat buiten is en dan is er niets aan de hand. Laatst had ik eerst buiten gereden en ben toen na ong. 20 minuten naar binnen gegaan. Van buiten naar binnen ben ik afgestapt omdat er allemaal ijs op het terrein lag, en toen was het het zelfde verhaal.... En natuurlijk is er wel iemand die me kan helpen, maar ze heeft het nooit gedaan en eigenlijk moet het ook alleen te doen zijn vind ik...
Vannochtend toen ik wilde rijden was ze ook weer superfris, nu door de regenval op t dak dan. Dan maakt ze zich helemaal groot en ineens schiet ze een kant op. Daarom denk ik ook dat tegen de muur zetten geen nut heeft. Ze maakt een soort pirrouette, ze schiet niet weg naar voren... En het vreemde is dat als ik dan eenmaal zit ik bijvoorbeeld gewoon rustig mn handschoentjes aan kan trekken... :roll:

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:11

Denk dat ze nu een paar keer "gewonnen" heeft met dit kunstje en ze weet hoe ze het moet doen dat het steeds moeilijker gaat worden om haar weer netjes stil te laten staan.
Snap dat je het gevoel hebt dat je het alleen wilt doen, alleen moet je je dan wel afvragen of je het gebeuren niet erger gaat maken daardoor.
Als iemand haar goed vast kan houden tijdens het opstijgen een aantal keren en dan vervolgens er alleen maar voor gaat staan en dan steeds wat verder er van af heb je wel kans dat het spelletje niet meer zo leuk is om te doen.
Je hebt er tenslotte ook niets aan als het een keer echt fout gaat...

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:14

Ja denk dat ik het idd maar zo moet gaan doen. Soms helpt het ook als haar paddockmaatje er even bij komt staan, dan wordt ze ook niet vastgehouden... Eerst dan maar vast laten houden en dat langzaam afbouwen. Hopelijk kan ik dan ook weer gewoon met een krukje opstappen, vond ik veel fijner. Voor mezelf, maar daardoor ook voor haar...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:18

Klopt met een kruk opstappen is zoveel beter, niet alleen voor haar rug maar ook voor je zadel. Plus dat het voor jezelf ook veel gemakkelijker is zoals je al aangaf.
Het is nu zaak om even die vervelende gewoonte te doorbreken zodat het voor iedereen weer leuk is!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:25

Mijn Fries wilde ook niet stil staan. Hij wordt niet echt heet, maar meer ongeduldig. Ik stap ALTIJD met kruk op vanwege mijn lengte en zijn rug. Heb hem geleerd dmv clickertraining om stil te blijven staan en dat dus rustig uitgebouwd. Ik moet het na deze winterperiode waar ik enkele weken niet heb kunnen rijden weer oppakken, maar voor de winter bleef hij perfect stil staan tot ik zat en zijn beloning gaf. En dan nog wacht hij tot ik aanspoor!

Stappenplan kan ik je geven als je dat wil. Kan even duren al had mijn Fries het snel door (voor voer doet ie euh.... alles :+ )

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 09:29

@ Zilfstar: ja die zou ik wel willen hebben ja. Ben op zn minst benieuwd hoe je dat heb gedaan. Mocht t nou echt niet gaan lukken, kan ik dat misschien ook proberen...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:28

nirkes schreef:
@ Zilfstar: ja die zou ik wel willen hebben ja. Ben op zn minst benieuwd hoe je dat heb gedaan. Mocht t nou echt niet gaan lukken, kan ik dat misschien ook proberen...

Je hebt PB. Let wel: het is geen korte termijn oplossing van: Dit leer je hem even aan in 3 dagen. Ligt aan leergierigheid van je paard. De mijne had ik in 3 weken zo ver, met ong 4 keer per week oefenen. Maar die kende de clicker al een beetje.

TarioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:47

Ja, onze KWPN-fries doet dat ook.
Iemand vragen voor een hulpje, een kruk? En anders gewoon opstappen ondanks de stijfheid. Dan gaat een paard vanzelf inzien dat het geen zin heeft.

shereen1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:45

De pony van mijn vriendin wilde ook altijd lopen, waarschijnlijk is ze gewoon errug ongeduldig!!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:47

Consequent zijn. Anders zet je haar maar met de kop in de hoek. Ze mag pas lopen als jij het zegt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:07

Hoe gaat het nu als iemand je een handje helpt?

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 14:33

Dat verschilt. Soms blijft ze wel gewoon staan, een andere keer rent zo ook over diegene heen. En haar in de hoek zetten heeft geen zin, want ze draait opzij, ze rent niet echt naar voren. Maar vind wel dat het de laatste tijd wat beter gaat. Ze blijft nog steeds wel zo doen in de binnenbak, maar vind dat de stukken die ze stil staat al langer worden, zodat ik al sneller erop kan...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:35

Dus je hebt nu al wel wat vooruitgang!
Hoe is ze in de binnenbak als je tijdens het werken tussendoor eens stil gaat staan?

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 14:44

Over het algemeen heel ongeduldig. Wil meteen weer verder voorwaarts of achterwaarts soms ook zijwaarts :P Alleen als er een of meerderen stilstaan kan zij ook een beetje stil staan...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:58

Dan kan daar je probleem ook een beetje uit voort komen.
Probeer dat heel langzaam aan op te bouwen. eerst 1 sec stilstaan en weer weg en zo verder. Ze moeten het tenslotte toch leren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:08

Wat gebeurt er als je eerst op de grond met haar aan het werk gaat?

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:13

Nog niet echt geprobeert. Soms als ze heel druk is dan loop ik wel even een rondje (soms beide kanten op) en kijk dan of ze daardoor al kalmeert. En de ene keer werkt dat beter dan de andere...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:16

ga daar dan eens mee aan de gang