paard bokt bij aanspringen in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jannie8

paard bokt bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:24

hoi
ik had vraag ons wedstrijd paard bokt in ze proef met het aanspringen in galop . hij doet dit ook thuis
is dit af te leren vind zelf wel erg vevelend niet dat ik last heb van bokken heb .maar dat het ziet er wel raar uit in je proef
ik probeer zelf kleine stukjes in galop te gaan met hem beloon hem ook als hij geen bok geeft
hij heeft nerges last van of wat dan ook dus dat is het niet
heeft iemand tips ?

Anoniem

Re: paard bokt bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:27

je paard heeft ergens last van,
kijk alles goed na, zadel ook.
een paard bokt niet zomaar...

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:27

Hoe weet je zo zeker dat hij nergens last van heeft?
Is alles al onderzocht?

Ik heb vroeger een verzorgpaard gehad, die deed dit ook.
Een heel lief paard waar geen kwaad in zat, maar als ik wou aan galopperen dan lag ik er ook heel gauw naast.
Toch maar de DA erbij gehad en dat paard had dus iets met de knieschijven van zijn achterbenen.
Iedere keer als ik dan aansprong deed het hem zeer.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:28

het zadel ligt super zo als ik al zij hij heeft nerges last van in de zin van pijn of zo of wat dan ook zadel past super
dus graag tips wat ik er aan kan doen geen onzin uitkramen van zadel past niet
alles in onderzocht ja
hij is door alle scan geweest die er zijn dus dat is het niet :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:31

Hoe oud is het paard? Mijn 3 jarige had eerst problemen met evenwicht en ging hierdoor bokken.
Soms kan een tik tijdens het bokken helpen, en dan belonen al ie het niet doet.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:31

Peca en Pally kramen GEEN onzin uit,ze willen je alleen maar last van. Als ik jou was zou ik alles toch even goed laten nakijken,je weet maar nooit. Niet geprobeert is nooit goed. ;)

Edit:Typfoutje ;)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:33

hij word 12 jaar 180 hoog mag in z1 dressuur starten
als hij bokt is hij heel vrolijk bij dus geen oren plat of zo

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:38

Even n.a.v. Peca en Pally..
Als paardje ergens last van zou hebben, zou hij dan niet juist bokken bij de draf?

TS: is het sinds kort? Of doet hij dit sinds het begin?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:45

hoi
hij doet dit al 3 jaar zo lang heb ik hem nu
hij is der altijd heel vrolijk bij als die bok geeft doet het dan ook alleen maar in galop ook aan de longeerlijn zonder ruiter er op

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:46

Dagmar_k schreef:
Even n.a.v. Peca en Pally..
Als paardje ergens last van zou hebben, zou hij dan niet juist bokken bij de draf?

TS: is het sinds kort? Of doet hij dit sinds het begin?

Bij dat verzorgpaard van mij was er in stap en draf niets aan de hand.
Alleen puur het aanspringen ging steeds mis, omdat hij op dat moment pijn kreeg.
Had ik hem eenmaal in galop en was het mij gelukt om te blijven zitten was het ook goed.
Dus echt puur en alleen bij het aanspringen kreeg hij zeg maar een pijnscheut.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:57

Mijn paard doet deed dit ook. Alles nagekeken. Alles was goed.
Wat ik toen gedaan heb is hem eerst sterker maken van achteren. Daar zat het probleem. Nu probleem opgelost.
Zal strax na de sneeuw weer opnieuw moeten beginnen helaas.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:04

Het is zeker zo, een paard bokt niet voor niets, maar tis soms niet altijd heel duidelijk om het echte probleem ook te vinden, maar een probleem is er zeker en vast.
Problemen kunnen zijn ; lichamelijk, mentaal, harnachement, zijn opleiding, het vertrouwen in de ruiter, de hard of zachtheid van de ruiter, de manier van vraagstelling, ........ dus het probleem kan echt heel moeilijk zijn het te vinden, maar het is er wel, anders zou hij echt niet bokken.
Ik zou ook eens proberen aan te springen in gallop vanuit nageeflijkheid (veel paarden doen hun hoofd naar boven tijdens het aanspringen) hoofd moet dus ontspannen laag blijven en zonder het bit vast te nemen, dus nageeflijkheid. Dit heeft niks met aan de teugel lopen te maken hé.
Dus vanuit nageeflijkheid komen aanrijden, even stoppen, dan wijken voor het been , dan vanuit het wijken de achterhand naar binnen plaatsen (travers), en van daaruit dus aanspringen.
Het spreekt voor zich dat je natuurlijk eerst je paard nageeflijk diet te krijgen en te houden, en dat je paard ook geleerd moet hebben goed aan je been te zijn, en te wijken voor druk.
Maar dit is eigenlijk basis opleiding, dit zijn dingen die een paard in opleiding al leert of zou moeten geleert hebben tijdens de eerste maanden onder het zadel.

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:20

Misschien geef je been op een plek waar hij van schrikt, misschien geef je te direct been, of te hard. Of misschien kan je paard niet overweg met een spoortje (als je die hebt) Misschien kun je nagaan naar het verschil in beenhulp dat je geeft wanneer hij wel bokt, of wanneer hij niet bokt.

Het zou ook protest kunnen zijn, maar als je dan niet opgeeft (dus gewoon bokgedrag negeren, en niet-bokgedrag belonen) gaat het vanzelf over. Of het kan enthousiastme zijn. Van blijdschap maken paarden ook wel eens een vreugdesprongetje. Hoe staan zijn oren als hij het doet? Naar voren: niets, aan de hand. Naar achteren: dan heeft hij ergens last van.

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:27

Die van mij doet het ook, maar alleen in de rechtergalop. Meestal heeft het ermee te maken dat ze niet actief genoeg is van achter. Wat bij mij helpt is goed nageeflijk rijden en eerst goed actief en harder laten draven zodat de overgang niet zo groot is. Dit helpt bij mij erg goed en is op advies van mijn instructrice.

Succes!

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:41

even voor de duidelijk heid
hij heeft nerges last van van pijn of wat dan ook is door alle scan geweest die er maar zijn
hij doet het niet met de wissels. of van stap naar galop. alleen van draf naar galop
hij is trouwens 180 z1 startgerichtig en 12 jaar oud dit paard heeft supper basis ;)
actief is hij genoeg hij is eerder te heet op je been hulpen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:43

toch is het eigenlijk een standaard uiting van ongenoegen, het ergens niet kunnen en dat duidelijk maken.......

als het niet aan het paard zn lijf ligt dan ligt het aan de ruiter :)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:47

het ligt niet aan de ruiter
hij wil zelf altijd alles maar goed doen
en er altijd 100 procent voor gaan
hij word ook boos op zig zelf als die niet snel genoeg reageert

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:51

hmzzz. peerd is goed, en de ruiter is ook goed..........

tja dan zou dit probleem er niet moeten zijn :)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:52

[quote="KiWiKo"]hmzzz. peerd is goed, en de ruiter is ook goed..........
hij doe dit bij iedereen dus anders zou ik de fout wel bij me zelf zoeken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:53

dan ligt het dus aan het lijf van het paard.......... hoppa op naar de dierenarts :)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:58

moet wel even lezen he dat die daar pas nog is geweest en door de scan is geweest hij is gewoon helemaal in orde ze rug ook
als last had van ze rug dan bokt die egt niet
hoop dat nog iemand reageert die me egt kan helpen want hier heb ik niet zo veel aan

zinates

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:04

een poging een tip te geven:
Bokken kan je paard als hij zijn achterhand er niet goed en continu onder heeft. Kan zijn dat je paard probeert door het bokken een beetje onder het werk uit te komen. probeer dus voor je aanspringt hem heel goed op het achterbeen te zetten en mooi van de hand af aan je been. Misschien dat het beter lukt op een volte.
succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:06

jannie8 schreef:
moet wel even lezen he dat die daar pas nog is geweest en door de scan is geweest hij is gewoon helemaal in orde ze rug ook
als last had van ze rug dan bokt die egt niet
hoop dat nog iemand reageert die me egt kan helpen want hier heb ik niet zo veel aan

er zijn maar twee factoren waar het aan ligt......... de ruiter of het paard :)

meer zijn er niet......... als het niet aan de ruiter ligt dan ligt het aan het paard......... als het paard 100% goed is dan ligt het aan de ruiter........

volgens jou ligt het aan geen van beiden............ en ik zet daar mijn vraagtekens bij :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:35

Hmmm 12 jaar en Z1 startgerechtigd, je hebt hem 3 jaar, dat betekend waarschijnlijk dattie er 6 jaar over heeft gedaan om M2 met 10 winstpunten te worden?

Kan best zijn dat deze misschien toch iets mist in de basis. Dus ik ga mee met KiWiKo.

Wat denk je zelf dat het kan zijn, als het niet aan jou of je paard ligt, in welke hoek zoek jij de oplossing?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:15

Hey Jannie,

Als een paard in galop aanspringt komt de voorhand omhoog, kan dus zijn dat je niet genoeg naar achteren zit, waardoor hij z'n achterhand omhoog gooit om in galop aan te springen?
Of misschien vindt ie het nog lastig om rustig aan te galopperen en wil die het liefst naar voren, wat dan niet kan en gaat dus omhoog?

Enig idee wat er anders is als ie wel aanspringt zonder bokje?
Hij schijnt toch ergens moeite mee te hebben als ie het ook zonder ruiter doet, dit moet de ruiter dan oplossen.

Misschien een idee om vanuit een wat hardere draf aan te springen in galop? Als ze meer naar voren lopen kunnen ze niet zo makkelijk omhoog. Kan goed zijn dat dit ondertussen een aangeleerd iets is. (Vreugdebokje mag, dus makkelijke manier van aangalopperen)

P.S: we denken allemaal met je mee, kennen het paard niet en jou niet, dus als er een suggestie wordt gedaan van: 'kan dit het zijn?' Is het niet echt netjes van je om het meteen onzin te noemen, jij komt met een probleem en wij dragen suggesties aan.