Foute buur.. sacherijnig paard!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Foute buur.. sacherijnig paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:48

Best bokkers,

Ik heb een vrij dominante merrie en zit met het volgende probleem...
Paar weken terug is er de buurman van het paard verplaatst naar een andere box, omdat mijn merrie zijn paard door de tralies gewoon aanviel. De buurman was nogal een 'zeur'.. veel aandacht vragen en pottenkijken.. met name als ik in de stal aanwezig was.. De ruin die hiervoor naast Wolin stond was geen probleem, een al wat oudere ruin, zelfstandig en ook lief naar mijn merrie toe.
Maar met de buurman van laatst ging het echt niet. Mijn paard kon dat pottenkijken en aandacht vragen absoluut niet hebben en het ging van kwaad tot erger, tot ze echt stond te steigeren en te bokken in de stal, omdat ze het andere paard gewoonweg niet meer dulde.. Die buurman week ook geen milimeter als mijn paard hem 'wegjoeg' ... Ik had het in eerste instantie aangekeken, maar toen mijn paard over mij 'heen' steigerde om het andere paard weg te jagen was ik er helemaal klaar mee.. (voor de goede orde.. de verhoudingen tussen mij en mijn paard zijn prima.. maar zij jaagt wel degelijk ongenode gasten weg). Toen is de buurman verhuisd, dit hoefde niet van de stalbaas, maar de bazin van het paard begreep het wel.

De stalgang waar mijn paard staat is prima, lekker rustig, alleen 'bestemmings' verkeer dus geen constante voorbijgangers. Maar ik merk dat mijn paard steeds minder goed in haar vel begon te zitten door die buurman..
Toen de buurman weg was, kwam mijn paard weer bij..

Het punt nu is.. eergister stond er eerst een veulen uit de opfok naast mijn merrie, een heel onderdanig veulen, op zich ging het wel naast mijn merrie.. maar gister stond er opeens weer een ander paard naast de mijne, dit maal een brutale twentermerrie, die ook niet wil wijken als mijn paard zegt dat ze moet 'wegwezen'... Dus weer een ander naast haar.. deze blijft wel voor een poosje staan, maar het gaat echt niet goed.
Mijn merrie staat volledig de box af te breken, trapt met twee benen vol tegen de wand aan, staat te steigeren langs de tralies, oren in de nek etc... het algehele beeld is 'Ik moet je niet, sodemieter op uit mijn zicht, opdonder!'... Vandaag kwam ik dus de box in en ze deed heel geagiteerd richting mij jegens de buurvrouw die meteen met haar neus bij de tralies stond te leuren... ik moest weg bij die tralies dus..

Ik heb hier geen zin in, ik wil geen zuur paard op stal, dat niet zichzelf is en de hele tent staat af te breken!! :( Allereerst betaal ik hier geen stalhuur voor en vind ik dit ook oneerlijk tegenover mijn paard, want die staat in die stal!!
Ik ga dus wel kijken wie van stal misschien als buurman/vrouw naast de mijne wil komen staan, zodat ik van die lege box af ben en dus niet straks het een na het andere paard naast de mijne heb staan!!

Ik heb de stalbaas al gevraagd of er niet gewisseld kan worden, maar krijg als antwoord dat ze maar gewoon moet wennen aan de nieuwe buurvrouw/man... Ben het hier absoluut niet mee eens.. ik zit niet te wachten op kapotte benen door het gemep tegen de wand en op een paard dat niet goed in haar vel zit vanwege een buurpaard.. het vorige paard is verhuisd vanwege zijn bazin, van de stalbaas hoefde het paard niet weg daar namelijk..

Dit baard mij behoorlijk zorgen, ik vind het namelijk ontzettend belangrijk dat paarden goed in hun stal staan.. (het liefst heb ik ze buiten, maar t.n.t. is dit niet haalbaar in mijn omgeving)..
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zouden jullie dit laten gaan? Of zouden jullie ook 'opkomen' voor jullie paard, die het met zijn 3x3 box moet doen en niet zelfgekozen buurpaarden?

Aan de andere kant staat een merrie waar ze het wél goed mee kan vinden (is tevens haar buitenspeel-maatje, en heeft ze mee in de opfok gestaan, dus ik wil eigenlijk niet verhuizen, want de box is verder op een prima plek voor mijn merrie).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:50

oei dat is flink balen, gaat het overdag wel goed? staan ze dan wel gezamenlijk in paddock of weide? Je zou jouw paard en het eventuele buurpaard gezamenlijk buiten kunnen zetten voor 2 of 3 weken, dan hebben ze de ruimte en tijd om elkaar te leren kennen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:52

Wat ik niet snap, is waarom er in jou buurt geen mogelijkheid is tot een andere stal met meer buiten?

Ik vind het ook erg oneerlijk tegenover het paard, dat ze gewoon gevangen zit en geen kant op kan, terwijl ze graag zou willen dat ze dit paard weg kon jagen en haar gevoel duidelijk kon uitten.

Ik denk ook dat jij niet alles te zeggen hebt, al snap ik goed je punt. Ik zou proberen een geschikt paard te zoeken die wel naast jou merrie kan staan, zodat deze problemen minder worden. Maar het lijkt me inderdaad heel erg frustrerend voor jou merrie!

Zirano

Re: Foute buur.. sacherijnig paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:54

Beging jouw paard ook eens te behandelen emt bach bloesen en ook emt resque daar worden ze vaak wat rustiger van. Zowiezo praten met de stajeigenaar en vragen voor een andere plek en misschien tussen da stallen in een stuk hout oid maken dat ze elkaar neit meer zien.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:55

Ik zie het als uiterste noodoplossing maar als echt niets anders werkt kun je misschien iets tegen de tralies aan maken zodat ze elkaar niet meer zien.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:59

moeilijke situatie maar zou de stal eigenaar mooi aan zijn jasje trekken je staat er niet gratis en je mag best wat eisen een kreupel paard heb je ook niets aan!

Dus nu moet jij je tanden laten zien en niet alleen je merrie :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:00

o wacht, ik lees nog eens goed. Ik dacht dat ze alleen 's nachts binnen stonden, maar zoals ik nu lees staat het paard 24/7 binnen. Tsja daar zou ik ook pissjaggo van worden. Hup andere stal zoeken waar je paard wel paard mag zijn. Een paard 'praat' met zulke subtiele signalen dat je die niet ziet als je erop let. Door een paard in een beperkte ruimte te zetten (en 3 bij 3 is enorm beperkt) waarbij contact alleen mogelijk is door de tralies raakt je paard enorm gefrustreerd. Ze kan niet op een normale manier 'praten' met het buurpaard. Bach bloesem, en houten schotten zijn geen eerlijke oplossingen. Een paard is een kuddedier en moet gewoon contact kunnen hebben met soortgenoten, en dan niet met 10 min losgooien. Maar echt meerdere uren op een dag in een stabiele kudde. Je paard is ontspanning voor jouw, zorg dat jij dan ook ontspanning bent voor je paard.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:03

Caira schreef:
oei dat is flink balen, gaat het overdag wel goed? staan ze dan wel gezamenlijk in paddock of weide? Je zou jouw paard en het eventuele buurpaard gezamenlijk buiten kunnen zetten voor 2 of 3 weken, dan hebben ze de ruimte en tijd om elkaar te leren kennen.

Helaas kan dit niet, want het is een paard uit de opfok en ze staat apart vanwege een 'operatie'. Anders hadden ze even de onderlinge geschillen kunnen bijleggen, met de vorige buurman kon dit ook niet, omdat de bazin dit niet durfde, waarschijnlijk had mijn merrie haar ruin gekielhaald..
Klinkt alsof ik een vreselijke merrie heb :P , maar dat is niet zo hoor ;) , ze is gewoon wel echt een Alpha-merrie en duld dus niet zo'n jonkie naast haar..

@Denice: Ik woon in een regio waar dat soort stallen niet voor het oprapen liggen.. Ik heb wel besloten voor volgende winter op zoek ga naar iets anders, om meerdere redenen, niet alleen deze..
En ja, ik snap dat ik niet alles te zeggen heb, maar mijn paard is degene die in de box staat...

Ik kan het allicht nog vragen aan de stalbaas dat van het dichtmaken, maar ik gok dat dit niet gaat gebeuren :n , bovendien wordt mijn box dan donkerder... zij wil gewoon dat Wolin er aan went, wat dus ook niet zal gaan gebeuren.. Bovendien wil ik ook niet dat mijn paard afgesloten wordt..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:04

Ik zie dat je in Leiderdorp woont, daar is toch genoeg te vinden?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:05

Caira schreef:
o wacht, ik lees nog eens goed. Ik dacht dat ze alleen 's nachts binnen stonden, maar zoals ik nu lees staat het paard 24/7 binnen. Tsja daar zou ik ook pissjaggo van worden. Hup andere stal zoeken waar je paard wel paard mag zijn. Een paard 'praat' met zulke subtiele signalen dat je die niet ziet als je erop let. Door een paard in een beperkte ruimte te zetten (en 3 bij 3 is enorm beperkt) waarbij contact alleen mogelijk is door de tralies raakt je paard enorm gefrustreerd. Ze kan niet op een normale manier 'praten' met het buurpaard. Bach bloesem, en houten schotten zijn geen eerlijke oplossingen. Een paard is een kuddedier en moet gewoon contact kunnen hebben met soortgenoten, en dan niet met 10 min losgooien. Maar echt meerdere uren op een dag in een stabiele kudde. Je paard is ontspanning voor jouw, zorg dat jij dan ook ontspanning bent voor je paard.

Daar ben ik het wel mee eens. Als ze bijna al haar tijd in de stal doorbrengt is elke 'oplossing' eigenlijk een kwestie van symptoombestrijding.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:06

Caira schreef:

Caira, ik kom al twee keer per dag, omdat ik niet wil dat mijn paard zo leeft :) , eind van de zomer ga ik weg naar een andere stal, waar ze in de winter dus hele dagen buiten mag lopen :) , nu is dat dus nóg niet mogelijk.. Ze komt er twee keer per dag 2,5 uur uit, beide keren met vriend en vriendinnetje :) .
En ik weet dondersgoed hoe het werkt met paarden op stal ;) , dit behoeft geen uitleg.. De uren die ze nog moet doorbrengen op stal, wil ik zo leuk mogelijk maken voor haar, dus ze krijgt al wilgentakken in de stal en ik wil dat ze zoveel mogelijk ruwvoer krijgt.. Een goede buur zou het ook makkelijker maken..

Het uitzingen tot aan het landseizoen met deze buur wil ik absoluut niet :n , dat is pure kwelling voor mijn paard.. Ik kan er ook niet met mijn pet bij dat mijn stalbaas hier zo laks mee om gaat :( !

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:09

WolinLotte schreef:
Klinkt alsof ik een vreselijke merrie heb :P , maar dat is niet zo hoor ;) , ze is gewoon wel echt een Alpha-merrie en duld dus niet zo'n jonkie naast haar..

Het lijkt me sterk dat het daar mee te maken heeft, want ik heb vaak genoeg hengsten naast elkaar zien staan die elkaar met plezier zouden afmaken als ze elkaar buiten de box los zouden tegenkomen. Ik zou niet weten waarom een dominante merrie problemen zou moeten hebben met een duidelijk minder dominant jonkie. Het komt op mij juist eerder als onzeker of neurotisch gedrag over. :o

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:10

Als je weet hoe het werkt en als je begrijpt wat ik zeg weet je in je hart ook wat de enige juiste en eerlijke oplossing is voor je probleem.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:14

Caira, dat weet ik zeer zeker :j . En daarom staat er al een plekje voor haar gereserveerd op een stal waar ze lekker veel naar buiten mag :j . Ik kan daar helaas nog niet naar toe.. en moet het dus nog even 'uitzingen', hoe l*llig dit ook is, daar ben ik me zeer goed van bewust en dat maakt het ook zo enorm frustrerend, ook omdat ik de stalbaas niet kan bereiken dat dit zo niet kan.. :\

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:15

Voor zover ik het gelezen heb hebben er al meerdere naast gestaan en gaat het bij meerdere fout. Dus ergens ligt het aan je paard. Kun je niets aan doen natuurlijk. Maar ergens kan ik de stalbaas wel begrijpen hij kan moeilijk proberen om elk paard er naast te zetten om te kijken waar het het beste mee gaat. Wat je wel kan doen is andere mensen aanspreken en vragen of ze eventueel willen zouden ruilen met of jouw paard of jouw buurpaard. Willen ze dat zou je samen naar de staleigenaar kunnen gaan. Zodat je zelf een "oplossing" zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:19

Hebben jullie al eens geprobeerd om er een schot tussen te plaatsen die tot ongeveer de helft doorloopt? Mijn merrie kon ook zo ontzettend miepen over pottenkijkers. Toen er een schot tussen werd geplaatst en ze dus zelf kon kiezen voor contact of privacy is het een stuk beter geworden tussen haar en haar toenmalige buurman. Alleen ging het mis toen we een nieuwe buurman kregen, een ruintje die een beetje onbeschoft was mbt de privacy van mijn merrie. Wanneer ze op stal stonden, stond hij constant met zijn neus tussen de tralies door aan de kant waar het schot open was, dit tot grote frustratie van mijn paard waardoor ze hem een paar keer tot bloedens toe heeft gebeten. Ook het meppen en gillen in de stal hield maar niet op, was bang dat ze er een blessure van over zou houden zo erg was het. Het baasje van het ruintje en ik hebben toen besloten dat het echt te erg was en dus hebben we het tot onze teleurstelling helemaal dicht laten maken. Ik was er niet echt blij mee maar mijn merrie vond het helemaal prima en was weer helemaal de oude. Maar de buurman werd er dus weer ongelukkig door... Toen dat dus ook niet voor allebei de partijen de oplossing bleek hebben we een stallenwissel gedaan met bevriende stalgenootjes. Het klikte zo goed tussen mijn merrie en haar nieuwe buurvrouw dat we het schot wat het helemaal dicht maakte weg hebben gehaald. Met als gevolg dat zowel mijn merrie als het ruintje nu best friends forever zijn met hun nieuwe buurtjes! Dus al met al een happy end voor ons, ik hoop dat jij ook een wissel of zoiets kan doen. Anders zou ik toch echt kijken voor een optie om het helemaal dicht te maken, want van deze frustraties wordt je paard ook niet gelukkiger.

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:23

mijn merrie slaat ook de spijlen eruit als er een paard staat die ze niet mag..totdat ik op een morgen kwam en zij een spijl kapot had geslagen richting de buurman ...levensgevaarlijk die spijl stond horizontaal naar de buurman

toen heb ik de zijkant dicht laten maken en kan ze de buren niet zien alleen via de ingang in haar box

paard is happy nu

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:28

Miss_Montana schreef:
Hebben jullie al eens geprobeerd om er een schot tussen te plaatsen die tot ongeveer de helft doorloopt? Mijn merrie kon ook zo ontzettend miepen over pottenkijkers. Toen er een schot tussen werd geplaatst en ze dus zelf kon kiezen voor contact of privacy is het een stuk beter geworden tussen haar en haar toenmalige buurman. Alleen ging het mis toen we een nieuwe buurman kregen, een ruintje die een beetje onbeschoft was mbt de privacy van mijn merrie. Wanneer ze op stal stonden, stond hij constant met zijn neus tussen de tralies door aan de kant waar het schot open was, dit tot grote frustratie van mijn paard waardoor ze hem een paar keer tot bloedens toe heeft gebeten. Ook het meppen en gillen in de stal hield maar niet op, was bang dat ze er een blessure van over zou houden zo erg was het. Het baasje van het ruintje en ik hebben toen besloten dat het echt te erg was en dus hebben we het tot onze teleurstelling helemaal dicht laten maken. Ik was er niet echt blij mee maar mijn merrie vond het helemaal prima en was weer helemaal de oude. Maar de buurman werd er dus weer ongelukkig door... Toen dat dus ook niet voor allebei de partijen de oplossing bleek hebben we een stallenwissel gedaan met bevriende stalgenootjes. Het klikte zo goed tussen mijn merrie en haar nieuwe buurvrouw dat we het schot wat het helemaal dicht maakte weg hebben gehaald. Met als gevolg dat zowel mijn merrie als het ruintje nu best friends forever zijn met hun nieuwe buurtjes! Dus al met al een happy end voor ons, ik hoop dat jij ook een wissel of zoiets kan doen. Anders zou ik toch echt kijken voor een optie om het helemaal dicht te maken, want van deze frustraties wordt je paard ook niet gelukkiger.

´Goed´ te lezen dat ik niet de enige ben die te kampen heeft met een burenperikelen.. Het dichtmaken zou zeker schelen qua zicht voor mijn paard :j , dat denk ik absoluut, want het is vooral het zien van de buurvrouw wat haar furieus maakt, helaas mocht dit ook al niet met de vorige buurman.. dus dit zal waarschijnlijk nu ook weer niet mogelijk zijn.. Mijn box wordt wel heel donker als ik aan die kant de tralies zou dichtmaken en ik vermoed dat ze dan via de voorkant verder gaat bekvechten.. Wel ga ik proberen een nieuwe buur te vinden... waarvan ik weet dat mijn merrie het paard gewoon naast zich duld..

goeroe schreef:
WolinLotte schreef:

Het lijkt me sterk dat het daar mee te maken heeft, want ik heb vaak genoeg hengsten naast elkaar zien staan die elkaar met plezier zouden afmaken als ze elkaar buiten de box los zouden tegenkomen. Ik zou niet weten waarom een dominante merrie problemen zou moeten hebben met een duidelijk minder dominant jonkie. Het komt op mij juist eerder als onzeker of neurotisch gedrag over. :o

Nou, dat denk ik dus niet :) . Het is een 'zwak' dier wat naast mijn merrie staat, net geopereerd, jong en brutaal en een Alpha merrie kan wel degelijk zo'n dier niet naast zich dulden, heeft niks te maken met neurotisch zijn of onzeker, want dat is mijn merrie allerminst :) .

@Monica: Dat ben ik met je eens :j , het is natuurlijk ook niet zo dat elk paard moet wijken voor mijn merrie, zij is degene die zich niet kan settelen naast de buur, en ze is wel degelijk de dominante die het andere paard niet naast zich wil hebben.. Helaas doet de stalbaas er ook weinig aan om een goede buur te zoeken.. Ik heb al een aantal stalgenoten in gedachte die ik ga benaderen voor een stal-of buurruil :j . Ben dan alleen bang dat de stalbaas dan zoiets heeft van; 'je moet je niet aanstellen en geen gezeik..' Ik ga dat zeker wel proberen!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:30

Misschien een tijdelijke oplossing om jouw paard naar een stal in een hoek te verhuizen, dus maar aan 1 kant een paard?
Dan heeft ze aan 1 kant tenminste rust.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:31

Opzich zou het dan vrij "flauw" zijn als de staleigenaar niet akkoord gaat als jij zorgt dat jullie beide eens zijn hoeft hij daar niets voor te doen. Alleen ja te zeggen.

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:32

Een staleigenaar is gebaat bij rust op stal en dat bereik je niet als paarden steeds van box worden gewisseld. Gezien het gedrag van jouw merrie zou ik zeker voor haar opkomen!

Ik kan me voorstellen, dat het gedrag van jouw paard irritatie bij de staleigenaar opwekt, maar hij of zij dient er wel rekening mee te houden. Probeer op een positieve manier met de staleigenaar in gesprek te komen (vliegen vang je met stroop, niet met azijn) en benadruk hoe blij je bent met de stalling en dat je je realiseert dat jouw merrie niet de gemakkelijkste is, maar dat je je zorgen maakt over het gedrag van jouw paard bij sommige buurpaarden. Stel desnoods zelf voor, dat hij iets tegen de tralies plaatst bij een minder goede match.

Mocht de staleigenaar dan toch een buurpaard naast jouw merrie zetten, waarvan zij helemaal over de rooie gaat, dan zou ik op zoek gaan naar een tijdelijke andere stal. Jij bent uiteindelijk eindverantwoordelijk voor het welzijn van jouw paard.
Laatst bijgewerkt door Eagerly op 31-01-10 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:37

Persoonlijk zou ik als staleigenaar er voor kiezen dat er rust is op stal. Niets zo hinderlijk als een paard dat steeds naar een ander paard vliegt om aan te vallen
Ik weet niet of je zelf uit moet mesten, maar het scheelt b.v ook enorm als een paard rustig op stal staat!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:47

Ik zou toch echt zorgen dat je sneller naar een andere stal kan,

als je paard elke dag op dzelfde tijden buiten wordt gezet, weet ik zeker dat ze een stuk rustiger wordt en beter in der vel zit,

stallen zat in de omgeving waar dit wel gebeurt, gewoon goed zoeken!

succes