Gaat dit 'te ver'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Gaat dit 'te ver'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:34

Hallo,

Ik heb een vraagje;

Onze 3,5 jarige ruin (fjord)
Staat met een shetlander en kruissing welsch in de wei.

Aan het begin waren de shet en onze pony(co) vrienden voor het leven echt heel schattig!
Maar nu lopen ze elkaar telkens te etteren maar wanneer de een op houd begint de ander en visa versa..

De shetlander is al meerdere malen bezweet uit de wei gekomen, en Co heeft allemaal bijt plekjes op zijn hoofd en hals..

Gisteren hadden wij gevraagd aan de eigenaaresse van de shetlander of zij voor deze keer Co op stal wou doen.
Toen werd ik door haar gebeld, omdat de andere eigenaresse haar had gebeld omdat:
Ze hoorde de shetlander gillen en toen zag ze dat deze op de grond lag en dat Co er tegen aan trapte..
Ze heeft ze toen uit elkaar en op stal gezet.

De shetlander bleek niks (ergs) te hebben alleen een beetje stijfjes van achter, en zijn deken is van binnen gescheurd.

Co had ook voor zover we konden zien niks ernstigs behalve meer bijt plekken.
En het viel ons op dat hij met links achter een beetje 'raar' stond. Maar deze was niet duidelijk opgezwollen dus waarschijnlijk is dat ook niks.
(even in de gaten houden..)

Maar mijn vraag is dus:
Gaat dit te ver of is dit gewoon?

We hebben vandaag voor de veiligheid de pony's even appart gezet..

Afbeelding

cube

Re: Gaat dit 'te ver'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:38

Weet je misschien ook wie de leider altijd was en zou dit nu kunnen omdraaien? Dat moet 'uitgevochten' worden en kan er soms hard aan toe gaan.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:40

Ik denk hetzelfde als Cube maar shetlanders kunnen ook grote etters zijn tegen grote paarden. Heb wel vaker gezien dat het er dan zo aan toegaat en ze uiteindelijk wel uit elkaar gehaald moeten worden.
Veel succes

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:41

De boel uitvechten is natuurlijk gedrag, maar als voor hun eigen veiligheid zou ik ze niet meer bij elkaar zetten. Voor je het weet verwonden ze elkaar zo ernstig dat jij (of die ander) zonder paard zit!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:42

Doortrappen terwijl de ander op de grond ligt is niet normaal.
Misschien heeft je pony een poosje gezeldschap nodig van een groot volwassen paard,om zijn grensen te begrijpen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:43

Zijn het soms 2 ruinen en een merrie.

Dan kunnen ze onderling strijden om de merrie en dit gedrag vertonen. Vorig jaar had ik mijn 2 ruinen heel even bij 2 merries staan(wel alles uit dezelfde groep maar even apart ivm smid) mijn ene ruin at nog net niet mijn andere ruin op om de merries.
Ik kreeg dingen te zien die ik nooit verwacht had omdat het normaal gesproken de beste maatjes zijn. Maar als er vrouwen in het spel zijn is dat toch heel anders.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:45

Dat is ook het moeilijke denk ik. Niemand zit op een geblesseerd paard te wachten, maar welke keuze moet je maken. Dan maar altijd uit elkaar? Deze 'gevechten' duren vaak maar een paar dagen en dan is het klaar. Dan is de rangorde duidelijk, maar je weet van tevoren niet hoe hard ze zullen 'vechten'. Wat je wel kunt doen is de boel observeren. Wat gebeurd er nou precies, wie begint etc. Daar kun je denk ik ook al veel info uit halen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:46

Ik zou ze blijvend uit elkaar halen, als het niet kan moet je niet wachten tot er echt wat gebeurt.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:49

In principe zou ik eerst graag willen weten of er een oorzaak is, dus dominantiegedrag, idd merries in het spel? Dan kun je denk ik gerichter een besluit nemen. Ze blijvend uit elkaar halen vind ik dan weer een iets te snel besluit. Maar nogmaals achter de pc is het moeilijk oordelen

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:49

jodi schreef:
Doortrappen terwijl de ander op de grond ligt is niet normaal.
Misschien heeft je pony een poosje gezeldschap nodig van een groot volwassen paard,om zijn grensen te begrijpen.

Meestal is het de shetlander die begint, Die blijft maar door bijten.
Een keer had hij Co op de grond gebeten en hij liet maar niet los dus rolde Co door het draad.

onze vorige pony liep een keer LANGS de shetlander en toen liet hij zich in een keer omvallen..
Misschien dat hij dit nu ook deed en dat Co hem toen heeft gepakt?

Dat meisje die het had gezien die zei dat co naar haar had getrapt ofzo?!
Maar dat geloof ik echt niet ze vind namenlijk al snel iets op trappen lijken.. en Co heeft nog NOOIT naar ons getrapt of naar de eigenaaresse van de shetlander.

@ cowgirl
Het zijn 3 ruinen!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:49

We zijn ook al opzoek naar een andere stal...

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:53

Als ze bij elkaar in één stal staan dan heeft de verliezer ook geen kans om "af te druipen". Dus misschien dan toch alleen buiten bij elkaar zetten. Het zijn blijkbaar toch 2 haantjes als de hiërarchie nu nog niet duidelijk is.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:53

Wat vervelend, maar heeft de shet dit dan altijd gedaan of is het iets van de laatste tijd? En zijn er veranderingen geweest wat dit gedrag kan verklaren of weet je dat niet?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:56

Ze staan appart in de stal maar De welsch en Co kunnen wel met elkaar contact maken.. maar ze staan dus niet samen in 1 stal!
Alleen stonden ze eerst lekker met z'nn 3en in de wei.. en nu dus de shet alleen en de welsch en co samen..

@ Cube
Toen hij nog een hengstje was heeft hij de kniën van een paard kapot gebeten.. maar daarna ( na zijn castratie) heeft hij het niet meer zo erg gedaan..

Wel zijn we er achter dat als we erbij blijven staan dat de shet heel zielig alleen gaat staan en wanneer we weg zijn dat hij dat naar Co toe loopt om hem uit te dagen..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:08

Als die shet echt zo erg is en bovendien van de staleigenaar is,dan is verhuizen wel een idee...

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:14

Oei als die shet dat ook al bij andere paarden heeft gedaan dan zal ik er maar niet op hopen dat hij nu gaat stoppen met zulke pesterijen.
Dan zou ik net als je zegt maar op zoek gaan naar een andere stal. Mits hij misschien apart kan staan van de shet, maar dan staat hij alleen en dat is ook niet echt prettig.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:01

jodi schreef:
Als die shet echt zo erg is en bovendien van de staleigenaar is,dan is verhuizen wel een idee...

Hij is niet van de stal eigenaar hoor, maar dat was toen hij hengst was. Nu hij ruin is bijt hi nog wel, maar niet zo heel erg..
alleen heeft co nu een aantal bijtplekken op zijn geziicht en hals..

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:25

Mss is de hiërarchie binnen de 'kudde' aan het veranderen. Ik zie dat jou fjord 3,5 jaar is. Zelf heb ik mijn hafje gekocht toen hij 18 maanden was. We hebben er ook een shet bijgezet van 5 jaar. De shet was overduidelijk de baas. Maar nu is mijn hafje bijna 4 en je ziet nu dat hij de leiding overneemt. Vroeger pakte de shet het eten van de haf af en nu is het andersom. Joey (shet) laat het allemaal maar gebeuren maar mss ik jouw shet een stuk koppiger.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:05

Ik denk zelf dat dit idd. met de hiërachie te maken heeft. Maar toch in de gaten houden. Want een fjordenhoef tegen shetlander hoofd gaat niet altijd goed..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:15

Het begint wat spelenderwijs en uiteindelijk mond het uit in een ware herarchie-strijd.. Het is zeker dat de regels nog niet vast staan tussen die twee :n .. Ik zou ze eventjes apart houden, met een lijntje ertussen.. Even een time-out. Ze gaan hun grenzen verleggen, ze worden ouder, sterker, groter en komt het puberen naar boven.. Schijnbaar geven ze allebei niet op.. Worden ze toevallig ook samen gevoerd? Dit kan ook een behoorlijke machtstrijd opleveren..

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 04:10

Ik vindt het niet echt normaal. Er moet toch een moment zijn wanneer ze tot rust komen. Dat het een of het ander af toe probeert te "zien" wie de baas weer is komt vaak voor. Maar dat het zo vaak gebeurdt vindt ik niet normaal. Er zijn eenmals paarden die helaas elkaar niet mogen zelfs naar een pausje. Een beetje net als mensen