Een paard dat 'meedenkt'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Een paard dat 'meedenkt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 10:36

Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af of jullie ook ervaring hebben met een paard dat onder het rijden 'meedenkt'?
Wanneer ik dressuurmatig aan het rijden ben (springen kan even niet) dan onthoud ze bijna alle oefeningen.
Wanneer ze weer in de een soort gelijke situatie komt, gaat ze vanzelf de oefening doen die we daarvoor hebben gedaan.
Zodra ik merk dat ze het 'vanzelf' gaat doen, doe ik een andere oefening maar zelfs na bijv. 20 min. weet ze nog precies dat ze bijv. op de lange zijde moest verruimen :D .
Opzich best handig, want je kunt dus niet zitten suffen als je aan het rijden bent haha. Maar soms is het wat lastig omdat ik dan bezig ben met het voorbereiden van de nieuwe oefening en ik haar ondertussen ook voor moet zijn :+ .

Wie heeft ook zo'n 'meedenk'-paard?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:37

jup heb er wel een paar gereden, je moet inderdaad altijd erg opletten en heeel veel variatie houden
want anders gaat je paard altijd verruimen op diagonaal bijv. terwijl je dan juist wil stappen.
het houd jezelf ook erg wakker

poes

Re: Een paard dat 'meedenkt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:39

De meeste paarden gaan ontzettend anticiperen, vandaar dat ik vaker bezig ben met 'wachtoefeningen' dan de oefeningen zelf :') eens een oefening op de hulpen staat, is het kwestie van alles te verfijnen en te onderhouden idd maar ook vooral van net die hulp te diversifieren van andere hulpen.

En oja: zorg ervoor dat de plaats in de bak zo weinig mogelijk als hulp gezien wordt, ga dus niet altijd op de lange zijde verruimen maar ook eens de hoek door, op de volte, op een gebroken lijn etc.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:39

Ja hoor klinkt heel bekend.
Die van mij moet je ook echt bezig houden.
2x dezelfde oefening doen en meneer plakt er gewoon nog een rijtje eraan.
Ook als ik na een tijdje dezelfde oefening terugpak.

Ach, kan in ieder geval niet zeggen dat de variatie in onze trainingen ontbreekt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:41

Ja, mijn vorige paard was ook zo'n meedenkertje :)
Ik vond 't niet altijd super handig.
Tot ik tijdens een proef (die uit m'n hoofd moest), even een stukje vergeten was.
Pony liep vrolijk de proef door, zoals we geoefend hadden. En toen wist ik 'm ineens weer.
Dank u pony :P _/-\o_

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:42

Herkenbaar, die van mij doet het ook! Die heeft ook heel sterk dat als we buiten hebben gereden, en we gaan de week erna, dat ze zoiets heeft van: nee, we moeten echt deze kant op, vorige week deden we dat oohook! En dat is dan niet eens terug naar de manege, maar gewoon een zijweggetje dat ik eens genomen heb.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:43

Mijn eerste pony was ook zo'n meedenker.
Maar alleen tijdens de wedstrijden.
Onderling reden we altijd dezelfde proeven en dat wist ze op een gegeven moment.
Dus wist ze elke keer precies hoe we moesten rijden.
Wel handig als je het zelf even niet meer weet :+ :P :D :o

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:48

Mijn paard is ook een meedenkertje. :)) Die probeert na 2x hetzelfde figuur/oefening de 3de zelf te doen.
En wat Pluttersput zegt klinkt ook heel bekend: Als we buitenrijden en we komen langs een weg/pad die we vaker gereden hebben wil ze ook graag daarheen. :P

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:52

Hier idem dito. Werkt heel fijn als je 2 x een z-proef achter elkaa moet rijden.....
Ook staat ze heel goed aan de (stem) hulpen. Als mijn man iets te nadrukkelijk galop of draf zegt, is ze alweer weg. Fijn als je moet stappen en madam dribbelt alweer aan......

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 10:54

Haha leuk dat mensen hier herkenning in vinden :D ! Voor een dressuurproef lijkt het me inderdaad wel ideaal. En in het bos heeft ze het inderdaad net zo. Leuk om jullie ervaringen eens te lezen!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 10:54

suuszoey schreef:
Hier idem dito. Werkt heel fijn als je 2 x een z-proef achter elkaa moet rijden.....
Ook staat ze heel goed aan de (stem) hulpen. Als mijn man iets te nadrukkelijk galop of draf zegt, is ze alweer weg. Fijn als je moet stappen en madam dribbelt alweer aan......

Oei, dat is niet zo handig nee :Y) haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:55

Die van mij doet t ook.

Ik vind het vooral heel gaaf bij cutting, dan legt de ruiter de teugels neer, en het paard gaat verder, hup achter de koe aan, snijdt hem de pas af en drijft hem zelf weg van de kudde. Supergaaf :D
Mijn paard deed dat ook, als we tikkertje speelden met mn zusje die wegrende. Ik hoefde dan alleen 'ga maar' te zeggen, en hij ging er in volle galop achteraan, haalde haar in, ging vol op de rem en sneed haar de pas af :D Heel grappig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:58

suuszoey schreef:

herkenbaar :=
Zeker wanneer de galop in aankomst is, wordt ze helemaal blij en heter....
Thuis de proef echt niet vaak oefenen :n

Mijn andere paarden hebben er geen last van ;)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 11:00

MysticTinker schreef:
Die van mij doet t ook.

Ik vind het vooral heel gaaf bij cutting, dan legt de ruiter de teugels neer, en het paard gaat verder, hup achter de koe aan, snijdt hem de pas af en drijft hem zelf weg van de kudde. Supergaaf :D
Mijn paard deed dat ook, als we tikkertje speelden met mn zusje die wegrende. Ik hoefde dan alleen 'ga maar' te zeggen, en hij ging er in volle galop achteraan, haalde haar in, ging vol op de rem en sneed haar de pas af :D Heel grappig

Wauw, dat klinkt wel gaaf inderdaad. Grappig is dat, hoe paarden dat zo snel op kunnen pakken!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:06

Een paard kan in principe niet meedenken. Het ene paard is geoon makkelijker te conditioneren als het andere. Paarden hebben geen fantastisch denkvermogen, helaas.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:08

Nah, dan zijn ze erg makkelijk te conditioneren, ook goed.
_Marjolein schreef:
Als we buitenrijden en we komen langs een weg/pad die we vaker gereden hebben wil ze ook graag daarheen. :P
Yep, behalve de brug naar waar we les hadden. Op vrijdagmiddag weigerde ze steevast die brug over te gaan, les of niet. _O-
(uiteraard komen we altijd die brug wel over, maar mevrouw moest wel laten merken dat ze het niet het allerbeste idee ever vond) Ook paadjes die leiden naar Lange Tochten worden het liefst vermeden. Het Korte Ritje pad is duidelijk favoriet. Als ik niet stuur gaat ze die kant op. Laat ik helemaal niets horen dan keert ze om naar huis. :') Wel wordt er netjes voor wegen gestopt, zelfs uitkijken doet ze zelf (links, rechts en dan doorlopen) en als ze los op het erf loopt poept ze in de mestkar.
Om de één of andere duistere reden ben ik wel diegene die om bomen en lantarenpalen moet sturen. Daar loopt ze rustig tegenaan om dan sjaggie achterom te kijken ('ja, jij stuurt! doe het dan ook goed, aub!').
Zowel zij als haar dochter gaan automatisch op stand-by als ik met iemand ga kletsen. Zelfs weleens gehad dat er eentje gewoon in slaap viel. :D
Haar dochter kun je bijna alleen op pad sturen, enige wat ik hoef te doen is erop blijven zitten en aangeven welke weg we nemen. De rest doet ze helemaal zelf als ze de kans krijgt: hard op de racestukjes, draf op de drafstukken, gas terug bij tegenliggers en laaghangende takken, stilstaan voor wegen en springen over obstakels. Oja, zelfs met springen in de bak denkt ze mee. Als ik de hindernis iets te hoog heb opgezet haalt ze zelf een balk eraf met haar neus. :')
Met in de bak rijden wachten ze wel netjes op wat ik van plan ben, daar wissel ik teveel voor af. Al weten ze wel dondersgoed wanneer er een moeilijke oefening aankomt, dan wordt er ernstig gezucht. :D
(oja, stilstaan als ik begin te lachen doen ze ook zelf, net zoals wachten met lopen tot ik weer op adem ben)
Op stem reageren ze ook erg goed. Als ik hard Ho roep staat alles stil. Ongeacht wie er op zit. _O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:09

ik ben niet zo met dressuur etc. bezig maar ik merk 't wel met buitenrijden, ze weet dondersgoed wat namelijk de korste weg naar huis is en ze probeert dan altijd heel sneaky die korte weg in te slaan :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:11

Jep... Khad met chiel 2 keer m'n proef geoefend, dat was 2 keer teveel. Want waarom zou je netjes in draf en dan naar de andere galop, je springt toch gewoon ff zelf om... (Met een bok welteverstaan... :+)

Wat ik wel fijn is, ik ben niet zo'n springruiter. Maar 70 cm of zelfs 80 vind ik nog wel leuk. Ik zeg gewoon hup chiel daar is de hindernis, doe je ding. Dan zorgt hij zelf dat hij ongeveer goed uit komt en ik hoef alleen maar goed vast te houden. :P

Maar het is zowiezo een slim paard. Bevrijd zichzelf en anderen, geen knoop houd hem tegen. Negeer je hem dan loopt hij gewoon weg, moet je hem gaan vangen, of hij gaat demonstratief dingen op de grond staan gooien. Ook speelt hij voetbal, vind hij geweldig!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:21

Citaat:
Om de één of andere duistere reden ben ik wel diegene die om bomen en lantarenpalen moet sturen. Daar loopt ze rustig tegenaan om dan sjaggie achterom te kijken ('ja, jij stuurt! doe het dan ook goed, aub!').

Een paard heeft propriocepsis, dit is een idee hoe groot hij is ten opzichte van de ruimte waarin hij zich bevind. Jij bent simpelweg geen onderdeel van zijn lijf en dus neemt hij jou niet mee in zijn beeld van zichzelf in de ruimte.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:25

heel herkenbaar !
is op wedstrijd dus niet handig.
De AC lijn loopt hij het liefst in schouderbinnenwaarts en/of wijkend . Heb de grootste moeite om hem tussen me in te houden.
En op G halthouden doe je gewoon niet. :D Dat kan alleen op de X , ha,ha.
Ik kan er niet boos om worden, vind het wel grappig.

Terwijl ik thuis juist op "vreemde" plekken m'n oefeningen doe zodat hij geen vaste plekken gaat onthouden.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:36

Hahaha geweldig die verhalen! Zo ben ik er een keer bijna van afgekukeld. In het bos is zo'n mooi lang breed zandpad waar je heerlijk een sprintje kunt trekken. Echter zijn er ook zijweggetjes...

Pony dacht 'Hee! Daar gaan we vaak in, dus nu ook!'. In volle galop ineens plat de bocht om. Wist niet wat me overkwam. Is ook heel fijn als je in de verlichte zit zit :Y) .

@ Pluizebolpum; Klinkt wel ideaal :D

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:40

Ja heel herkenbaar, paarden die alvast iets gaan doen terwijl je het nog niet gevraagd hebt, of al aandraven als je in je hoofd erover denkt om aan te gaan draven, ik denk dat soms je lichaamstaal ook al wel wat doet, maar soms ook niet.
Vaak zijn het wel werkwillige paarden die dit doen.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:42

Ja klinkt me bekend.
Doet die van mij ook. Als ik dan bijv. paar meter van de hoefslag af ga weet ze meteen dat ze moet gaan wijken. En als ik haar even oplettend wil maken door overgangen te maken, blijft ze het zich herhalen en krijg ik haar niet meer terug.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:42

Heb ook zo een meedenker. Heel typisch voorbeeld. Na 3 keer geweken te hebben van A naar lange zijde F-M kun je niet zomaar zonder opletten weer in een rechte lijn van A naar C rijden want dan begint meneer vanzelf te wijken. Soms heel handig, soms echt onhandig. We wilden hem tot de B voor het linker been laten wijken om daarna naar de H. Konden we dus vergeten want meneer had in zijn hoofd vastgezet dan bij A afwenden naar die zijde wijken was en dan op die zijde blijven. Ook tijdens het buitenrijden zelf zijn route kiezen omdat we die toevallig twee keer achter elkaar gereden hadden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:58

Framtid schreef:
Ja heel herkenbaar, paarden die alvast iets gaan doen terwijl je het nog niet gevraagd hebt, of al aandraven als je in je hoofd erover denkt om aan te gaan draven, ik denk dat soms je lichaamstaal ook al wel wat doet, maar soms ook niet.
Vaak zijn het wel werkwillige paarden die dit doen.

zo een heb ik dus ook,echt helemaal top :D
mijn instructrice vraagt me elke keer of hij vroeger echt geen wedstrijden gelopen heeft omdat hij alle oefeningen zo door heeft.
is dus niet zo,wat hij kent dat leren we nu samen in de les,maar hij doet zo vreselijk zijn best.
helemaal super