Puberteit???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shoufshouf

Puberteit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:09

Wanneer begint de puberteit bij een paard (leeftijd) en hoe merk je dat??

Mijn merrie (bijna 4) is de laatste tijd steeds een beetje irritanter aan het worden, opeens niet uit de wei komen en weglopen, steigeren naar mijn vriend, bokken met rijden, nukkig op stal, met les gewoon geen aandacht hebben, eigenlijk gewoon niet luisteren....

Ze is pas door osteopaat en masseuse na gekeken, deze week komt de tandarts....Zadel is gepast.....dus hierin zit geen oorzaak...
Ook verveling is niet van toepassing ook al is alles bevroren, we hebben gewoon door de sneeuw gereden, ze heeft stal met uitloop en staat bijna elke dag een paar uurtjes in de paddock of wei. Verder heeft ze ook genoeg beweging gehad, wandelen longeren of rijden!!!

Ze krijgt anderhalve schep voer per dag (mengeling van musli en basisbrok en dailyplus) Verder veel hooi!!

U2andI

Re: Puberteit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:24

Als je kijkt naar het gedrag is ze echt aan het uitproberen, je zou idd zegen dat het puberteit is...

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:14

Ok!! Ff weer wat consequenter optreden dus!!! hahahaha...

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:58

Jep,het lijkt op puberteit!
Ik heb dat ook eens gehad met een verzorgpaard,de hele dag nukkig en chagrijnig. Ik heb haar eerst een hele tijd genegeerd,dus als ze ging happen naar mij en rondjes draaien in haar stal zei ik niks. Later werd ze weer vrolijker :D en kon ik haar weer lief belonen enz. :D
Suc6 met je puber! ;)

femkefleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:04

Ik heb dit probleem ook gehad. Toen ik mijn paard kocht was ze net 5, ook vaak nukkig en wou ze niet graag werken. Ze was erg moeilijk en wilde mij niet als leider accepteren. Eerst dacht ik dat dit gewoon haar karakter was. Maar nu gaat dat al een stuk beter, haar karakter is gewoon veranderd. Ze is een stuk meegaander, liever en accepteert mij meer als leider. Ik denk dat jouw paard ook gewoon in de puberteit is. Mijn advies is om de kleine dingen een beetje over het hoofd te zien, maar als ze echt stout is, haar natuurlijk wel goed te straffen. Ik zou niet om elk klein dingetje streng optreden, want dan krijgt ze misschien vervelende associaties. Veel succes, en het waait vast wel weer over! Paarden in de puberteit zijn eigenlijk hetzelfde als kleuters! ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:04

Mijn trekpaardje van 1.78m heeft ook zo'n periode gehad, hij wordt nu weer beetje normaal.

Echt iedere keer weer de grenzen testen, ineens was alles weer eng, proberen leiderschap te nemen door te dreigen en dat soort stomme dingen....ECht ZO vermoeiend!

Duurde al met al best lang hoor, denk wel 3/4 jaar ofzo, wel in vlagen overigens.
Eerst was het af en toe (van de zomer) en in de herfst was het echt de hele tijd. Nu begint het weer beetje bij te trekken.

Hij wordt in mei trouwens 5, maar is erg laat in ontwikkeling.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 10:08

Ok! Leuk, herken jullie beschrijvingen wel!! Opeens weer uit proberen wie de baas is...
Gister was ze weer iets meegaander!!! Maar oefff ze is wel vermoeiend momenteel!!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:22

Mijn puber probeert me ook constant uit hoor, maar als ik even flink optreed dan is het ook gelijk weer klaar.
Moet er altijd wel om lachen wat ze allemaal verzint om me boos te krijgen. haha.
Wat dat betreft vind ik mijn puber helemaal geweldig :D

charon99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:23

ze zit volgens mij in de puberteit ! mijn vorige pony , deed ook dit soort dingen, o.a je er vaak afgooien !;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:04

Shoufshouf schreef:

Mijn merrie (bijna 4) is de laatste tijd steeds een beetje irritanter aan het worden, opeens niet uit de wei komen en weglopen, steigeren naar mijn vriend, bokken met rijden, nukkig op stal, met les gewoon geen aandacht hebben, eigenlijk gewoon niet luisteren....

Ze is pas door osteopaat en masseuse na gekeken, deze week komt de tandarts....Zadel is gepast.....dus hierin zit geen oorzaak...
Ook verveling is niet van toepassing ook al is alles bevroren, we hebben gewoon door de sneeuw gereden, ze heeft stal met uitloop en staat bijna elke dag een paar uurtjes in de paddock of wei. Verder heeft ze ook genoeg beweging gehad, wandelen longeren of rijden!!!

Ze krijgt anderhalve schep voer per dag (mengeling van musli en basisbrok en dailyplus) Verder veel hooi!!

Hoeveel werk vraag je van haar? Mogelijk wil je te veel, dat kan een heleboel dwarse toestanden opleveren. Een vierjarige is nog maar een kleuter, dus misschien moet je even een tijdje vakantie geven om het laatste half jaar te verwerken.

TarioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:35

Haha, vaak is dat als ze 4-5-6 jaar oud zijn.
Dit betekend dus inderdaat, even weer een beetje strenger worden!

haha

Groetjes,
Lisa

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:29

Ik heb ook een 4 jarige merrie, ook een echte kleuter, we zijn bezig met t inrijden, ze heeft een groeiachterstand gehad, weinig voer gehad toen ze het nodig had. Hier heeft ze voernijd aan overgehouden. Probeert je steeds opnieuw uit. Gelukkig heeft ze het nu weer wat minder, maar eerst deed ze ook steigeren aan de hand, bijten aan de hand als ze geen aandacht had, alles voor aandacht. Als je je vinger al opsteekt van UHHH, dan weet ze t al, best komisch, doet ze ff de oren naar achteren. Zo heeft ze ooit van die tijden, maar dit maakt t ook wel leuk.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:50

Waratje schreef:
Shoufshouf schreef:

Hoeveel werk vraag je van haar? Mogelijk wil je te veel, dat kan een heleboel dwarse toestanden opleveren. Een vierjarige is nog maar een kleuter, dus misschien moet je even een tijdje vakantie geven om het laatste half jaar te verwerken.

Nou ik rijd er een keer in de week op, verder een dag wandelen, en de andere dagen wat in de bak (longeren of grondwerk)
Dit is een paard dat juist na twee dagen niets doen heel vervelend wordt!! Tevens is het nu met alle weersellende al helemaal weinig wat ze doet!!

zamorasjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:50

ik denk ook dat het de pubertijd wordt, onze merrie begon ook op de leeftijd met dat soort dingen, maar bij ons ging ze het later ook nog met rijden doen, nu wordt het alweer minder

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:15

ik lees ook even mee!

ik heb een haflingerruin van 4 jaar oud en hij begint nu ook te puberen!
ik heb eerst ook hem na laten kijken, of hij niet ergens last van had.
is een fysio bij hem geweest, die heeft hem nagekeken, zadel enz past ook goed.

hij is verder erg lief, beetje eigenwijs, ontzettend knuffelig.
maar meneer heeft een leuk grapje uitgevonden:
bij het aangaloperen, gaat ie bokken en hij word een beetje drammerig in dingen,
als ie zijn zin niet krijgt bv.

hoe los je bokken op bij een paard?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:32

Bokken bij aangalopperen is vaak een kwestie van gebrek aan kracht en balans. Galop in een rijbak is best moeilijk voor een jong paard, daarbij zijn Haflingers meestal meer stuwers dan dragers van nature, waardoor het extra moeilijk is. Laat die galop even zitten onder het zadel en ontwikkel zijn kracht en balans eerst wat meer, eventueel aan de dubbele longe.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:10

Waratje schreef:
Bokken bij aangalopperen is vaak een kwestie van gebrek aan kracht en balans. Galop in een rijbak is best moeilijk voor een jong paard, daarbij zijn Haflingers meestal meer stuwers dan dragers van nature, waardoor het extra moeilijk is. Laat die galop even zitten onder het zadel en ontwikkel zijn kracht en balans eerst wat meer, eventueel aan de dubbele longe.

Idd hier ben ik het helemaal mee eens !

Er word vaak gezegt paard is vervelend, dus het moet op zijn donder hebben.
Jammer genoeg word er nog wel eens ergeten dat het dier het ook maar moet kunnen wat je van hem of haar vraagt.
Het paard moet ook alles leren ! het is niet geboren met een zadel en ruiter op zijn rug.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:15

Mijn AV is nu 6 jaar en pubert volgens mij ook aardig wat.

Hij is eigenlijk een giga lief paard, maar tegenwoordig !! Naar me slaan, naar me happen, niet luisteren, gaan 'lopen' als ik wil opzadelen of opstappen oid, zuur tov andere paarden. Heb hem dan maar eens een keertje een tough-love-treatment gegeven, en wat denk je ? Hij stak zo weer in mn broekzak .. Hij stond daar echt naar me te brommen telkens ik voorbij kwam zonder nr hem te kijken of hem aan te spreken. Sindsdien is het echt een stuk beter. Maar als ik merk dat hij weer vervelend word, dan worden de puntjes gewoon nogmaals op de i gezet!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:18

Ohja dat bokken, daar zitten wij nu ook mee .. Vooral als ik er iemand anders op zet (meer ervaren dan ikzelf) durft 'ie zen poep al wel eens de lucht in gooien. Ik denk bij hem ook dat het voornamelijk een balans probleem is, heeft ook wat met zijn bouw te maken allicht. Vandaar eerst lekker oefenen op oefeningen zoals schouderbinnenwaarts etc vooraleer ik hele toeren galop vraag (wat hij aan de longe makkelijk doet trouwens) ..

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:01

Nou het bokken bij mij was niet in de bak ofzo...Ik galoppeer nog niet in de bak omdat ik pas een half jaartje aan het rijden ben en eerst de stap en draf voldoende onder de knie wil hebben voor we gaan galopperen. Alleen met buitenrijden op het rechte stuk wil ik wel eens een galopje doen, ze kent het commando namelijk heel goed, springt alleen nog niet op het been aan wat ik wil!!! Dus het is niet zo dat ik haar overvraag hoor!!!