bijtende maar lieve merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daquira

bijtende maar lieve merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:57

Beste bokkers,

Mijn merrie is bijna 5 jaar en een schat van een paard!
Ik kan met haar alleen de bos in zonder een enkel probleem, ze schrikt niet op en blijft me trouw.
Het inrijden ik ook zonder problemen verlopen.
Ik zie haar zo graag en vind haar gewoon perfect ... op één zaakje na.
Ze kan het maar niet laten om te bijten.
Ze doet het voornamelijk als ik haar borstel.
Ze heeft haar oortjes wel rechtop en is dus venijnig maar fijn is het niet.
Al enkele keren was het resultaat een grote blauwe plek.

Iemand mssn een idee waarom ze dit zou kunnen doen?
Iemand mssn een idee hoe ik dit zou kunnen afleren?

Ik merk precies dat het van kwaad naar erger gaat en begin t een beetje beu te geraken.

Groetjes,
Eva

Sim

Re: niet echt rijtechnisch ; bijtende maar lieve merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:22

RT P -> OPG

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:25

Op welke plek(ken) heeft ze het?
Misschien vind ze het niet echt fijn dat je haar daar borstelt of dat je het te hard doet?

Marigold

Re: bijtende maar lieve merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:11

is het bijten, of is het terug kriebelen zoals paarden dat onderling doen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:48

zo weinig mogelijk op reageren.. als je haar vast zet kan ze alleen in de lucht bijten en kun je dat negeren. zo merkt ze vanzelf dat het niets uithaalt. duurt even maar uiteindelijk zal het minder kunnen worden! wel altijd uitsluiten dat ze geen pijn heeft!

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:45

Heb je haar eens een hele tijd verwend(dus telkens als je haar ging borstelen koekjes geven)?Als je dat nu niet meer doet,vind ze het raar en bijt ze je waarschijnlijk omdat ze iets lekkers wil!
;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:49

Mijn merrie heeft dat ook voor een handje, maar dat is ook gewoon een zuur eenkennig kreng als ze niet ohz is :D . Als ik bv haar deken afhaal en dus bij haar borst frummel, dan komt ze zich ertegenaan bemoeien en als ze de kans ziet dan snapt ze. Niet acht bijten, maar wel net effe flink klapperen met dat gebit. Ik trek me er geen hout van aan, brul een keer KLAAR en als ze dan doorgaat dan tik ik haar tegen haar neus en stopt ze. Daarna als ze toe laat dat ik frummel krijgt ze een snoepje. Dat gaat zo al een jaar of 3, dus of het ooit helemaal weggaat... geen ideeee! :D

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:59

Wij hebben ook een merrie die met borstelen weleens wil bijten, ik borstel zelf altijd erg stevig, maar bij haar kon dat niet dat vond ze echt niet prettig! Ben wat zachter gaan borstelen en toen was het goed.

Handcreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:40

Als je denkt dat het echt gemeen is, kun je haar mischien een keertje flink terug pakken. Laat haar jou in je hand bijten, dus gewoon met je hand rustig voor haar mond. Als ze jou dan bijt kun je haar flink terug pakken door je nagels in haar tandvlees te zetten.

Dit klinkt mischien een beetje gemeen, maar als ze jou echt pijn doet. Moet je het haar afleren, en als je dit in een x goed doet doet ze het nooit weer.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:20

heb je haar misschien voorheen weleens uit de hand gevoerd..? dit zou ik dan niet meer doen, daar kun je bijtgedrag door krijgen. Als dit niet het geval is, poets je misschien te hard.. :o Je kunt proberen om met minder druk of een zachtere borstel of met een schapenvachtje oid te poetsen, er zijn paarden die gevoelig zijn bij het poetsen. Succes!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:46

Ik heb een paardje een tijdje voor iemand gereden, die beet als ze de kans had. Zodra ik zadelfde of in moest vlechten zette ik de zweep in de hoek van de stal, dan deed ze niets, vergat je dit dan greep ze. Ze heeft me drie keer gegrepen, waarvan ik 1 keer naar het ziekenhuis moest, had een scheur in mijn sleutelbeen opgelopen door een beet.

Ga er maar niet vanuit dat het paard het opzettenlijk doet, kijk of je kan vinden waar het aan ligt, een te harde borstel, niet lekker in het vel zitten, last van de huid of spieren ofzo.

Een paard die opzettelijk grijpt(omdat het in de aard van het beestje ligt), zou bij mij niet lang blijven . Maar ik zou als ik jou was eerst een oorzaak proberen te vinden.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 01:02

Heel veel jonge paarden vinden het leuk om dingen in de mond te nemen. Vooral als ze hun tanden wisselen. Misschien doet ie het juist wel omdat je paard het borstelen fijn vindt en gaat je paard jou verzorgen. Wriemelen met de lip toestaan, maar bij happen in de neusvleugel knijpen (is voor het paard gelijk aan een hapje terug, maar dan in de neus). Tussen wriemelen en happen wel heel duidelijk voor jezelf de grens stellen. In de neusvleugelknijpen is beter dan slaan / een klap geven. Daarvan kunnen ze kopschuw worden. Happen heeft niets te maken met uit de hand voeren. Kan wel zijn dat je paard heel lief is, maar ook wel verwend, waardoor die jou als "soortgenoot" ziet en uitprobeert wat wel en wat niet mag.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:58

Een keer goed in de neus knijpen als ze dat doet.
Ze is je denk ik een beetje aan het uitproberen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:09

Ze doet het voornamelijk als je borstelt? Wat voor borstel gebruik je? Wat voor type paard is het?
Als je paard een gevoelig huidje heeft dan zijn gewone borstels veel te hard en kan ze daar op reageren. Met name Engels Volbloeden hebben daar nog wel eens last van. Dan moet je op zoek naar zachtere borstels of werken met een poetshandschoen. Hoe reageert ze als je met een doek over de haren gaat?
Het kan ook zijn dat je iets anders doet wat ze niet prettig vindt, probeer toch uit te zoeken waarom ze het doet. Daarnaast kan het handig zijn om haar voor te zijn als ze wil bijten, zodat ze ook leert dat het niet mag.

douglas12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:09

Marigold schreef:
is het bijten, of is het terug kriebelen zoals paarden dat onderling doen.

ja mijn pony bijt ook weleensmaar dan wel speels en niet echt hard!!

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:14

misschien als het niet hard is idd terug kriebelen. Ik zou haar wat korter vast zetten...

daquira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 19:21

goh alvast bedankt allemaal voor jullie reacties, heb er toch weer heel wat van opgestoken. Ik vermoed niet dat ze super gevoelig is. Ze vindt het wel lekker als ik haar eens lekker stevig borstel. Ik denk dat ik het probleem er wel tussen gevonden heb. Ik voer haar dikwijls uit de hand. Ze kreeg vroeger te pas en te onpas iets lekkers en nu heb ik dat een stuk afgebouwd. Ze bijt ook wel eens op de koorden waarmee ze vaststaat. Ik denk dat het wisselen van de tanden er ook wel wat mee te maken heeft. En ze is me idd aan het testen. BIj mij doe ze het, maar bij mijn stalbaas die een stuk meer kordaat is dan ik geeft ze geen kik. Straf toch, niet? ;) Ze bijt wel niet hard en haar oortjes staan steeds rechtop. Het is dus zeker niet met de bedoeling me pijn te doen of van echt ongemak. Ik vind het gewoon niet zo leuk dat ze niet een beetje meer respect voor me heeft. Ik ben dan ook veel te lief voor haar. Ik weet dat ik hieraan moet werken maar je karakter verander je niet zomaar he :)
groetjes en nog eens bedankt, eva