Wandelen met 2 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

Wandelen met 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:48

Ik ga wel vaker met mijn shetlander van 2 jaar wandelen.
Alleen is hij erg druk en vooral als we langs andere paarden komen.
Nu loopt hij gewoon mee aan het halster, maar wat denken jullie dat het beste is?
Een halster of beter een hoofdstel of touwhalster, voor meer controle?
Alvast bedankt.

alovej

Re: Wandelen met 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:29

2-Jarige zijn meestal gewoon druk!
Is die al aan het hoofdstel gewent?
Dan zou ik gewoon met een simpel hoofdstel wandelen zonder neusriem.
En daarna als het kan met een bitloos hoofdstel?
En dan gwn met een halster!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:31

Nou ik zou het beestje nog geen hoofdstel om doen.. Het is nog maar 2! Gewoon wandelen met halster en eventueel als hij heel erg druk is een hengstenketting meenemen of een zweepje.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:48

en ik zou weer geen zweepje mee nemen, als je daar nu al mee begint vind ik wel heel vroeg,
zo zijn er dus honderden manieren en test ze allemaal maar even uit haha
ik zou idd ook een hengstenketting met halster eerst proberen dan een bit, met een bit zit je wel in zijn mond en tja ze is nog maar 2 jammer als je het perongeluk doordat ze schrikt verpest in haar mond dat ze een hekel krijgt aan het bit en er niet emer naar luisterd

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:49

Gelden bovenstaande tips ook voor wispelturige tweejarige kwpn-merries die hun eigen krachten niet kennen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:53

Zorgen dat het halster goed past, zodat hij zich niet los kan wurmen. En eventueel een zweepje meenemen :j Ik zou geen hoofdstel doen, het beestje is nog maar een baby. In die situatie is een bit echt een dwangmiddel. Nogal zonde om daar meteen naar te grijpen.

Je kan thuis ook grondwerk doen in de bak, zodat hij goed leert gehoorzamen, en begrijpt dat jij de baas bent.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:31

ik zou ook geen hoofdstel nemen het is nog een jong beestje. als je gewoon een passend halster hebt en je kan idd thuis grondwerk doen zoals Mloeser al zegt!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:30

Wat zijn dan leuke oefeningen om met de jonge bloempjes te doen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:59

Ilse; boek van Inge Teblick vond ik echt ideaal, heet grondwerk; van spelen tot gymnastiseren.

Verder zou ik inderdaad zeker geen bit gebruiken, 2-jarigen zijn soms nu eenmaal druk. Wat voor mij heel goed werkte; zooitje snoepjes in je zak stouwen, zo af en toe als hij echt druk wordt even stilzetten en belonen voor het rustig staan met een snoepje. (niet te vaak doen, dan kan je straks niet meer zonder snoepjes over straat hihi). Of bij iets spannends even een hapje gras laten eten (wel zelf er naartoe leiden, niet hem laten kiezen voor het gras, en ook dit rustig afbouwen).

Op beide manieren wordt hij beloond voor rust :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:01

ok dank je!

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:17

Geen hoofdstel,gewoon een halster!
Het diertje is nog maar 2!
hoeft er echt nog niet aan te beginnen hoor,zo'n hoofdstel... ;)

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:01

Ik zal ook lekker met halster blijven wandelen. Neem aan dat je hem nog wel onder controle kan houden? Zelf lekker rustig blijven en belonen wanneer hij kalmeert.
Desnoods een touwhalster voor betere werking, maar ben hier geen voorstander van bij zo'n jonkie.

shirly____

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:26

Ik zou ook gewoon een halster aan doen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:28

gewoon met halster. Als het echt niet gaat even touwtje onder z'n kin langs.

Mijn 2jarige (bijna 3) was ook eerst ontzettend druk. En wil er nog wel eens vandoor gaan maar ze moeten gewoon alles nog leren en zijn nu eenmaal niet in ene mak als een lammetje ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:31

Geen hoofdstel of zweep (om te tikken); dat zijn maar middelen die geen oplossing bieden. De oplossing is de relatie - verhouding tussen jou en je veulen verbeteren. Bijvoorbeeld door middel van grondwerk.

Een eigen voorbeeldje: momenteel doe ik een beetje Parelli met een jonge hengst van drie. Na een paar sessies heeft hij al geleerd netjes opzij te gaan als ik alleen al mijn vingers op z'n schouder leg. Dat oefenen we dus ook op z'n borst en z'n heupen. Erg handig als je hem wilt leren waar z'n positie is bij het lopen. Je hoeft dan nooit meer een ruk ofzo te geven, want hij begrijp de hand al. Succes!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:32

Gaan jullie dan eerst in de bak met het paardje wandelen en dan de omgeving in? Lopen jullie ermee langs de weg? Didi wordt in mei 2. Misschien wel leuk om dan met haar aan het werk te gaan. 't Is niet mijn eigen paardje. Veulen van mijn bijrijdpaard...

Misschien domme vraag, maar wat is Parelli?

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:45

Wat ik heb gedaan met mijn nu 2,5 jarige is begonnen in de bak oefenen met netjes halthouden, kleine stukjes achteruit etc., daarna op het erf. Daarna ben ik langs de weg gaan wandelen met hem, in eerste instantie kleine stukjes alleen (rustige wegen), daarna ook wat langere stukken met een ander paardje erbij en door het dorp.
Momenteel vind hij in zn eentje naar buiten gaan erg spannend en zijn we dit nu een beetje aan het oefenen door wat grondwerk en steeds kleine stukjes op straat en de afstand steeds wat groter maken. Die van mij gaat altijd aan een halstertje met een touwtje mee, en dat gaat eigenlijk prima. Ik ben niet voor een hoofdstel, touwhalster, zweep etc. Het belangrijkste is idd de relatie tussen jouw en je paard.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:58

ik 'oefende' eerst gewoon va het land naar stal toe en weer terug en nu kan ik ook gewoon lopen in de bak. Maar daar is ie nog steeds druk maar blijft al meer bij me. Maar kan (kon) door de sneeuw en ijs amper oefenen omdat de binnenbak vaak te druk was en als het rustig was was ik blij dat ik een keer rustig met me andere paarden kon rijden.

In het weekend s ochtends vroeg ging ik dan wel de bak in maargoed das dan ook maar 2x in de week...

Ik ga alleen over de weg als ik een hoofdstel kan indoen, ik vind dat gewoon veel veiliger zeker met zo'n jonge pony.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:44

Ik heb met mijn tweejarige enorme wandelingen gemaakt.Hele rare parcoursen(zeilen,vuilniszakken,papaplu's,enz) in de bak gelegd en daar doorheen gewandeld,zo gauw de vuilniswagen kwam erbij gaan kijken,bij wandeltochten langs de weg gaan kijken(woonden toen nog in Nijmegen),naast de fiets leren lopen(klein oud fietsje waar ik goed bij de grond kon)en hele stukken gaan fietsen ook langs verkeer.

Resultaat....een werkelijk bom proof paard wat toen ze drie maanden onder het zadel was al Sinterklaas paard is geweest,rustig meeloopt achter een fanfare aan en die gewoon mij overal nakomt als ik zeg dat het goed is.Ze gaat desnoods mee een huis in :D !

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:46

Met mijn 3jarige loop ik met een touwhalster, werkt super!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:58

Hihi ben met mn veulen gewoon eerst een week rondjes over het erf gegaan en daarna gelijk een uur de weg over (samen met een andere, oudere pony hoor). Maar goed, die van mij valt standaard zowat in slaap hihi.

Anyway, touwhalster of een kinketting kán helpen, maar mijn ervaring is dat paarden die al druk zijn, van een iets scherpere inwerking nóg drukker worden.. Ik hou t dus op grondwerk en het belonen van rust :)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:21

Ja amy daar ben ik nu ook mee bezig, mijn paard begon met achteruit lopen en kwam omhoog, sinds het touwhalster is dit compleet over en hoef ik haar niet te straffen, ze straft zichzelf en na 1x was dat over. Nu ga ik langzamerhand ook lopen met gewoon halster... Grondwerk is trouwens superleuk om te doen!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:02

sil was ook zo'n boef buiten. op de heen weg was hij super braaf, maar zogauw jje omdraaide was t bokken en steigeren, springen enz. toen met touwhalster gegaan en zweep, hij moest maar gewoon is rustig lopen. heb heb niet hard geslagen alleen laten merken dat ik het totaal niet op prijs stel. slaan is hij ook niet van onder de indruk. meer van het geluid, dus zwaaien met de zweep was wel voldoende.

of wat ook hielp bij sil, zo gauw hij raar ging doen zette ik hem in zn achteruit. zo is hij een keer t hele stuk achteruit terug gegaan. :) het hielp wel :P

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:12

Jenkins schreef:
sil was ook zo'n boef buiten. op de heen weg was hij super braaf, maar zogauw jje omdraaide was t bokken en steigeren, springen enz. toen met touwhalster gegaan en zweep, hij moest maar gewoon is rustig lopen. heb heb niet hard geslagen alleen laten merken dat ik het totaal niet op prijs stel. slaan is hij ook niet van onder de indruk. meer van het geluid, dus zwaaien met de zweep was wel voldoende.

of wat ook hielp bij sil, zo gauw hij raar ging doen zette ik hem in zn achteruit. zo is hij een keer t hele stuk achteruit terug gegaan. :) het hielp wel :P

Krijg je dan niet op latere leeftijd problemen als je achterwaarts traint?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:36

ilse86 schreef:
Krijg je dan niet op latere leeftijd problemen als je achterwaarts traint?

problemen met wat? achterwaarts?