Ik heb en arabier van bijna 18, maar die is heel druk en altijd als ik haar uit de stal wil halen dan rent ze er altijd uit enzo. Soms lijkt het er ook op dat ze bang is om de stal uit te lopen, maar dat heeft ze met er in gaan nu niet meer. Weten jullie hoe ik haar dat kan afleren?? Want ze sleurt me altijd mee!
groetjes Sophie
samwise
Geplaatst: 24-01-10 20:09
dan zal ze zich ooit wel een keer hard hebben gestoten met de stal in/uit lopen, dan gaan ze vaak vluchten omdat ze denken dat het pijn gaat doen.
Wat je kan proberen is haar afleiden met brokjes tijdens het uit de stal halen. Dus een paar pasjes naar de deur... snoepje bij haar borst houden...weer een paar pasjes....snoepje...enz.
Als ze bang is zou ik hetzelfde proberen als wat samwise zegt. als ze het uit ondeugendheid doet, moet je haar zodra ze er uit is gerend. omdraaien en weer terug in de box zetten,even wachten 10 sec. ofzo. En weer opnieuw, totdat ze niet meer trekt of eruit rent. Na dat een hele boel keer gedaan hebben als ze trekt. Krijgt ze er vanzelf genoeg van. en kiest ze alst het gied is de rustige weg. Maar dat moet je alleen doen als ze niet bang is!
Stap 1: Doe je paard een stevig niet snijdend halster om. Klik daar een langer halstertouw aan (minimaal 3 meter). Neem ook een zweepje mee (tenzij het paard daar bang van is, gebruik dan het einde van het touw inplaats van de zweep).
Stap 2: Stel je paard helemaal gerust. Lekker aaien tot het rustig is of het aan het touw gewoon met rust laten (afhankelijk van wat het paard van aaien vind). Ga niet verder voor het paard helemaal rustig is.
Stap 3: zet het paard achter in de box en ga zelf bij de deur staan.
Stap 4: doe de deur open, blijf zelf bij de deur staan (naar je paard gericht) en zorg dat je paard blijft staan opde plek achter in de stal. Ga pas verder als je paardje rustig blijft. Als je paard naar voren wil komen zet je het terug door je houding groot te maken, een slinger aan het touw en desnoods een tik op de borst.
Stap 5: Stap zelf net buiten de stal en vraag je paard jou een paar stappen te volgen (het paard is nog steeds in de stal) en zet het weer stil. Als het door wil drammen zet je het terug achter in de stal en begin je opnieuw.
Stap 6: Als jij en het paard stap 5 netjes hebben volbracht kun je het paard rustig de stal uit begeleiden. Elke keer als het wil versnellen zet je het stil. Staat het niet direct stil dan zet je het een stapje terug.
Het is heel belangrijk dat jouw paard onder normale omstandigheden buiten de box goed reageerd met het leiden. Het moet meteen stil staan als jij zegt dat het stil moet staan. Is dit nog niet in orde oefen dit dan eerst. Dit is een belangrijke basistraining voor veiligheid.
Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen helpen. Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.
aeolusnr1
Dit is in wezen een dominantieprobleem, en geen respect voor de begeleider. Basis grondwerk en leidoefeningen, als je dit goed aanpakt doet je paard heel braaf wat je van hem vraagt, zelfs al na één training.
Heel consequent zijn, is ze nou helemaal betoeterd! inderdaad zoals Aesolusnr1 ook zegt.
HappyBuddha
Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-10 14:35
Ik weet niet of het uit bangisheid is of uit gekkigheid. Want eerst deed ze het ook met de stal inlopen, en toen heb ik haar geleerd dat IK eerst moest. Nu doet ze dat ook niet meer, dus ik zal jullie tips eens gaan proberen! heel erg bedankt!
En anders consequent achteruit d'r stal uit laten lopen, dan valt er zo weinig te rennen.
Heb dat ook gedaan met een paard wat dacht even naar de wei te kunnen rennen...heeft het hele stuk in zijn achteruit gedaan, na 3 keer was ie er wel klaar mee.
opoe46
Geplaatst: 25-01-10 20:45
Het lijkt er op of hij een angst heeft ontwikkeld voor de staldeur( mss ooit z'n heup er tegenaan geknald). Zelf zou ik mijn paard dan steeds weer terug zetten in de stal, vervolgens er weer uithalen en dit een aantal keren herhalen totdat het beseft dat er eigenlijk niks aan de hand is. Zodra het paard rustig de stal uit loopt, dan flink belonen. Niet met snoep, maar met je stem en een aai. Daarna meteen door naar de wei/paddock. Gebeurt dit akkefietje de volgende dag weer, dan het herhaal je dit hele ritueel weer totdat ie normaal de box uitkomt, flink prijzen en direct door naar de wei/paddock. Wees niet boos als hij je de stal uitsleurt, maar zeg niks(negeren) en loop meteen weer terug de stal in en blijf dit herhalen totdat het goed gaat. Het kwartje zal dan snel genoeg vallen. De beloning is jouw blije stem en naar buiten gaan. Veel succes.