SPOED, paard wil niet meer door staldeur lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

SPOED, paard wil niet meer door staldeur lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:18

Ik heb een hele grote stal die uit 2 delen bestaat. een grote inloopstal en nog een gedeelte van hooi en stro opslag etc. dit wordt gescheiden door een muur met een deur. Ik moet ALTIJD met m'n paard door die deur als we naar buiten willen en dat is ook altijd de plek waar ik haar poets. Kortom met rijden moet ik altijd door die deur en na 't rijden moet ze natuurlijk ook weer terug. Nooit een enkel probleem, tot vandaag.

Die inloopstal betreft namelijk een potstal en m'n vader heeft 't zotte idee gekregen dat we die na 20 jaar aan mest wel eens mogen uitmesten, we.. betekend ook wel ik. Nou bij 'die' deur begonnen en er is al 20 cm minder mest, nu was ze even daar wat hooi aan 't knabbelen toen ik aan 't uitmesten was en nu moeten ze terug, nu durft m'n haflinger merrie niet. Heb al ronduit alles geprobeert heb al stro op de grond gegooit dat 't niet zo 'diep' was er langs gelopen rustig gepraat met snoepjes gelokt... werkt allemaal NIET.... zodra ze 1 hoef over de drempel heeft gezet vliegt ze weer in haar achteruit.

Nu staat ze dus in dat gedeelte van stro en hooi opslag en daar kan ze toch echt niet blijven staan. Dus heeft iemand NU dé tip hoe ik haar in 't andere gedeelte kan krijgen?

Alvast bedankt!

Maartje1990

Re: SPOED, paard wil niet meer door staldeur lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:41

is er nu echt na 45 keer bekeken nu niemand die een goed advies heeft... *is wanhoop nabij*

Hiltje86Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:45

Met zijn 3en doen? Eentje loopt met t paard andere twee met een longeerlijn erachter? Kijk anders is bij manieren om een paard de trailer in te krijgen.. Staan vast wel ideeën tussen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:48

tja, best goed idee natuurlijk probleem is.. ik ben maar alleen :Y)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:49

En in achteruit stappen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:49

Na 20 jaar potstal uitmesten? :oo
Zelf zou ik approach en retreat doen.
Kijken hoe dicht bij ze wilt komen voor ze al aan achteruit gaat denkt ( onzeker wordt) dan weer weggaan dan weer dichterbij. Haar belonen voor elk stapje in de goede richting. Daarna eerst 1 voetje erop en weer terug gaan dat totdat het ontspannen gaat en dat weer verder tot je er helemaal over kan gaan.

Handdoek over de ogen lijkt mij in zo'n geval van opstapje niet zo handig :D

Hiltje86Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:50

Hihi en je hebt niemand die ff 10 minuutjes tijd over heeft?
Anders het idee van Hanneke klinkt ook wel goed, alleen ben je daar wel iets langer mee bezig gok ik zo ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:51

En een paard voor haar laten lopen, dat ze die volgt?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:51

Wat wil ze nou precies niet?
Tis een beetje onduidelijk verhaal zo...
Ze staat nu in de loopstal? Of staat ze nu nog buiten?

Misschien vind ze die 20 cm afstap te eng oid...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:52

Wachten?

Ik heb drama's gehad om mijn pony's in de stal te krijgen, ze gingen er weer in, en in blinde paniek er weer uit.
Ik heb er hooi in gegooit, en ze maar gelaten.
Nu lopen ze er zo in en uit.

Het is vrij logisch dat ze er nu niet in wil, jullie hebben het veranderd, en nu is het eng.
Ze zal zelf zonder druk van jullie moeten ontdekken dat er niets aan de hand is.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:55

Tja, ik wil wel wat roepen dan..
Ik zou zelf eerst een tijdje kijken of ze niet over te halen is met bix (lekker rammelend in een emmer) en zorgen dat ze niets te knabbelen heeft daar waar ze nu staat.
En anders kan je proberen of het helpt als je haar meeneemt tot waar ze gaat en dan zelf door naar voren lopen tot er aardig wat spanning op het touw staat. Daar blijf je stilstaan en hou je de spanning op het touw gelijk. Nu blijf je heel geduldig wachten tot ze zelf iets naar voren komt om de spanning van het touw te halen. Goed belonen en weer een stapje verder. Probeer om haar geen millimeter achteruit te laten gaan, dat moet geen optie zijn.
Dit vraagt sowieso veel geduld en tijd. Blijf heel kalm en vrolijk om het paard ook te overtuigen dat er niets is om bang van te zijn en dat je alle tijd van de wereld hebt (ook al voel je je vanbinnen heeeeeel anders...)
Mijn jonge merrie heeft dit zo nu en dan met deuren. Als ze er weer een keer positief doorheen is gegaan lukt het daarna weer normaal tot er weer iets is veranderd...
Maar een hafje moet toch tot heel wat bereid zijn voor een handje brokjes?
Veel geduld en succes!

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:01

zo krijg je een paard ook op de trailer: maak een lang touw aanhet halster. Kijk het paard niet recht in de ogen, kijk omlaag. Zet druk op het touw, maar niet stil staan met die druk. Dus een beetje heen en weer bewegen en het paard een beetje vervelen met de druk zodat je paard het niet zo leuk vindt. Maar niet zo hard trekken dat ze achteruit gaat. Zodra ze ook maar een milimeter in de goede richting komt meteen de druk los laten, even laten staan en weer druk opbouwen en met het touw langzaam heen en weer bewegen. Elke keer als ze ook maar iets toegeeft, meteen de druk laten weg vallen. Zo zal ze langzaam maar zeker de goeie kant op gaan. De afstap is voor haar eng, dus geef haar de tijd....
Als ze achteruit gaat nadat ze een pasje vooruit is gegen, dan houd je de druk cocnstant, dus niet harder gaan rtekken dan. Belangrijk is dat je tijdens de druk zelf een beetje heen en weer gaat, zodat de druk niet constant van dezelfde kant komt, dan gaat het paard nl omhoog of achteruit.

succes ermee

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:05

nou, gezien ik door het stro er al een minder hoog afstampje van heb gemaakt (ofja het is eigenlijk gewoon een drempel waar ze over heen moet stappen) ben ik toch voor de optie 'handdoek over ogen' gegaan en die heeft geholpen.. eindelijk! achteruit ook nog geprobeert dat van dat paard ervoor ook al gedaan, maargoed ze staat nu gelukkig goed :+ bedankt voor de tips en reacties!

gekke van dat beest is wel, dat ze in principe nergens bang van is, behalve van 'veranderende' ondergronden :')

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:08

Is het voldoende licht in de stal ? dus dat ze kan zien waar ze heen gaat ? vaak als ze het donker instappen en er is iets veranderd, is dat een flinke shock voor paarden, zijn er ook geen andere paarden die voorop kunnen lopen ? dus die ze kan volgen ? paarden zijn tenslotte kuddedieren ;)
Anders kun je altijd nog een soort ophoging bj je afstap maken in de vorm van een laadklep ?
Succes ermee !

Edit ik zie dat het gelukt is, fijn, je zal er maar staan en je paard wil niet naar binnen }:0
Laatst bijgewerkt door melaniepk op 22-01-10 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:08

Hiltje86 schreef:
Hihi en je hebt niemand die ff 10 minuutjes tijd over heeft?
Anders het idee van Hanneke klinkt ook wel goed, alleen ben je daar wel iets langer mee bezig gok ik zo ;)

Ik kan over iets meer dan een uur bij je zijn ;)

Lastig dat je alles alleen moet doen. Anders was dat wel een goede optie.
Mijn vroegere pony had iets met deuren met als gevolg dat hij nog wel eens moeilijk ergens tussen door of naar binnen wilde.

Blijf vooral rustig en wees je pony niet voor met de gedachte ze gaat niet. (Bij mij had dat wel degelijk invloed)
Neem er de tijd voor, en vooral niet trekken, en haar naar je toe laten komen.
Als goed is vertrouwd ze jou wel?!

Eventueel een touw achterlangs voor wat extra druk.
Maar ik ben vooral van de rust en tijd.

Heel veel succes,
Goed dat je de potstal hebt opgeschoond! :+

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:10

tja, ik heb geen idee maar zal toch even een poging wagen want onze pony wou nooit op de trailer.
Probeer haar zonder druk naar voren te krijgen ook al is het maar 1 pasje dan haar belonen en iets lekkers geven en dan weer een pasje weer wat geven, dan laat je haar 4 pasjes weer belonen iets lekker geven en zo de hele tijd door.
Dit werkte wel bij ons naar heel veel geduld zo loopt nu zo de trailer op.

ps: ik heb grondwerk les gehad en met blonen mocht ik haar geen klopje op de hals geven omdat ze toch iets gespannen is en als je dan een klopje geeft kan ze schrikken maar ik moest haar altijd op haar hoofd belonen natuurlijn geen klopje maar even een aai :+
dit is een techniek van monty roberts

ik hoop dat ze er snel uit wil.

*D

Hiltje86Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:35

Ben benieuwd of het is gelukt en hoe?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:44

als ik het zo lees heb ik het idee dat het paard misschien niet wil vanwege de geur??
ik kan me voorstellen dat je na zoveel jaar opsparen na het uitmesten echt een vreselijke geur krijgt.

desnoods een andere geur er in sprayen,om dit wat te neutraliseren?
eerst goed de boel doorluchten?
je hebt wel voldoende licht?

anders toch wat oude mest er in gooien wat vertrouwd ruikt?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:48

Maartje1990 schreef:
nou, gezien ik door het stro er al een minder hoog afstampje van heb gemaakt (ofja het is eigenlijk gewoon een drempel waar ze over heen moet stappen) ben ik toch voor de optie 'handdoek over ogen' gegaan en die heeft geholpen.. eindelijk! achteruit ook nog geprobeert dat van dat paard ervoor ook al gedaan, maargoed ze staat nu gelukkig goed :+ bedankt voor de tips en reacties!

gekke van dat beest is wel, dat ze in principe nergens bang van is, behalve van 'veranderende' ondergronden :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:50

ohw ,haha sorry,helemaal overheen gelezen :o :o

eind goed, al goed :D

Hiltje86Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:55

:D, ook overheen gelezen sorry!
Mooi dat het is gelukt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 19:02

hmm, ik denk dat 't niet de geur is, maar de 'verandering' van ondergrond. zo heb ik namelijk ook wel eens gestaan bij een weg die opeens veranderde in klinkers :Y) heul eng :')

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:13

Is het nog goed gekomen?
Heb je haar uit eindelijk nog op de goede plek gekregen?

Ik hoop het :+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:16

hoe is ze zo bang gekomen heeft ze ooit haar hoofd gestooten?

CariHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:32

(*)maakt de muren schoon met water
(*)Lokt met snoep en/of voer
(*) laat achteruitlopend de deur uit gaan let er wel op dat er mensen bij staan