Beste manier: dominant jong paard integreren in de kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Beste manier: dominant jong paard integreren in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 23:12

Binnen een aantal weken zal onze kudde van 3 paarden vergroot worden met een 2,5 jarige arabier, ruin, die bij zijn kudde nu de leiderschap heeft overgenomen en dus graag de leiding neemt. De volgorde in onze kudde, bestaande uit 3 ruinen, is nu zo: De Fries is 19 jaar en duidelijk de leider, bepaalt dat hij altijd als eerst eet en jaagt anderen weg. De lipizaner is de oudste, 20 jaar, heel verlegen, laat zich meteen wegjagen en gaat niet bij hooi staan, als de leider er staat, was vroeger stalpaard. De lipzaner is een hele grote vriend met de brutale 4 jarige arabier. De lipizaner is wel de baas over de arabier, maar ze zijn heel lief met elkaar. De arabier mag altijd mee hooi eten met de lipizaner, maar bij krachtvoer, wordt hij weggejaagd. De lipizaner is dol op de arabier, als er een vreemd paard in de buurt van de arabier komt, is de lipizaner een ander paard en jaagt elk paard weg van de arabier. De brutale arabier is op de wei opgegroeid in een grote kudde, kent alle verhoudingen, is wel onderaan, maar blijft net zo lang wachten bij het eten, totdat hij echt een trap krijgt. Hoe kan ik het beste de 2,5 jarige arabier integreren. MIjn idee was eerst met de Fries samen en later met Fries, Lipizaner en Arabier samen. wat denken jullie?

amyz

Re: Beste manier: dominant jong paard integreren in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:22

vind dat idd geen slechte gedachte.. heb die van mij ook eerst even met de leider gezet, maar was eerder bang dattie kapot getrapt zou worden (veulen) maar viel alles mee..

maar ze kunnen dan eerst even samen uitvechten wie de baas is, en waarschijnlijk wordtie dan even goed op zn plek gezet, scheelt miss wat dominantie bij de andere paarden..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:59

Als eerste met de leider van de groep samenzetten, maar wel in een weide waar ze de ruimte hebben en waar de kleine weg kan. Dus geen postzegel van 2000m2!

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:07

Idd. eerst met de leider,en na een tijdje bij de rest van de ''kudde''. Suc6! ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:10

Ik ben meestal voorstander van gewoon in de wei zetten met de anderen. Mits alle paarden alle sociale tekenen snappen. Hele groep rent even achter hem aan, hij staat onderaan en van daaruit kan ie naar boven krabbelen. Moet je natuurlijk wel een weide hebben waarbij ze ook daadwerkelijk goed kunnen galopperen en er ruimte voor de arabier is om weg te komen. Ik zie niet in waarom je een paard 2x z'n plek zou moeten laten veroveren.

Zo hebben we het bij mijn merrie ook gedaan en die is nu tevreden leider van een kudde van 6^^

douglas12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:10

ik heb eens heoord dat dat juist goed is, kweet het niet zekerhoor...

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:36

je kan ook eerst het jonge paard bij de lipizzaner zetten, zo kan hij al een beetje kennis maken met een deel van de kudde en is hij niet helemaal op zichzelf aangewezen als hij in de gehele kudde wordt gezet.

je kan hem ook op een stuk apart zetten maar dan wel zo dat ze aan elkaar kunnen ruiken. zo kunne ze kennis maken zonder te gaan vechten.

of je gooit hem er gelijk bij, het is maar net wat je zelf het prettigst vind. ;)

succes!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:46

Indien mogelijk eerst naast elkaar weiden, mits je een "veilige" afrastering hebt!
Dat scheelt echt enorm! Of naast elkaar stallen, zodat ze eerst kunnen 'neuzen'.

En daarna zou ik hem gewoon in de groep gooien, oppassen dat de een of de ander niet in een nare hoek gedreven kan worden..

Edit; ik wil je er wel op wijzen dat je, mocht je ze naast elkaar kunnen weiden, echt een veilige afrastering hebt!
Paarden maaien graag bij kennismaking... Misschien overbodig dat ik dit zeg, maar ik zeg het er liever bij, dan dat het verkeerd gaat.
Succes!!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:02

Bedankt voor jullie advies. Mijn idee is eerst voor een week de Fries en jonge nieuwe paard bij elkaar te laten. Met de andere 2 kunnen ze dan neuzen. na die week komen de lipzaner en vriend arabier erbij. Ik heb een openstal houding, waarbij de paarden 24 ur per dag kunnen rondloepn. Wat denken jullie hiervan?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:02

Op onze kleinschalige pensionstal hebben we al een aantal keer een nieuw paard moeten introduceren in de kudde. Bij ons gaat dat als volgt:
De eerste dag staat de kudde en het nieuwe paard in aangrenzende weides. Dan hebben ze elkaar als eens gezien en geroken. Als dit zonder al te veel hysterie verloopt, mag de volgende dag het nieuwe paard eerst aan de hand een rondje door de wei lopen zodat hij een beetje weet waar hij is en waar de omheining loopt. Daarna komt de rest van de groep erbij. Meestal rennen ze een half uur in de rondte, wordt er wat geschreeuwd en geslagen en keert de rust erg snel terug.
Nu hebben wij wel percelen van 1/2 tot 1 ha dus rennen, vluchten etc is hier geen enkel probleem.

Op een kleiner perceel zou ik misschien wel de 1 op 1 methode toepassen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:52

Ik zou ook het nieuwe paard eerst in aangrenzend weiland laten lopen. Als ze elkaar zo over de afrastering wat hebben leren kennen, zou ik het nieuwe paard eerst de wei laten leren kennen waar de ontmoeting met de andere paarden gaat platsvinden. Ik zou ook alle vervelende hokjes etc even afzetten. Hoe groot een weiland ook is, een hoek is een hoek.
Dan zou ik de andere paarden er 1 voor 1 bij zetten.
Als die arabier erg nieuwsgierig is naar het nieuwe paard, zou ik die niet gelijk met die jaloerse lipizaner erbij zetten, want dat wordt klappen. Laat de arabier dan eerst rustig kennis maken, totdat zijn nieuwsgierigheid is bevredigd en doe dat pas die Lipizaner erbij...

Beeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:03

het nieuwe paard eerst een paar daagjes alleen zetten, om de stallucht te krijgen, daarna met alle leden van de 'kudde' een paar dagen alleen zetten. (1 op 1) Als laatste met de leider. gaat dit goed dan allemaal bij elkaar. succes