Drachtige merrie met vieze buik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soy

Drachtige merrie met vieze buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 14:41

Hoi,
Ik rijd een merrie die drachtig is. Ze is nu 8 maanden drachtig en sinds een tijdje mag ik haar buik niet meer schoonmaken.
Ik heb al vele verschillende borstels geprobeerd, maar elke keer doet ze haar oren naar achter, wil mij bijten en probeert me te trappen. Ze heeft altijd een hele vieze buik met opgedroogde modder en strond... Dus ik moet het wel schoonmaken.
Kan het liggen aan dat ze drachtig is? En wat kan ik er het beste tegen doen (of moet ik dr niet meer daar poetsen totdat ze bevallen is) ?

TY! ;)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:06

Kan best dat ze last van haar buik heeft en dat ze daarom niet wil dat jij eraan komt.
Misschien lauw water erop. En dan of met de tuinslang of met een washandje. Maar ja, dan moet je nog aan haar buik komen.
Als je de mogelijkheid hebt om lauw water met de tuinslang erop te spuiten ( zachtjes) dan heb je kans dat ze het misschien wel toelaat.

succes

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:08

Probeer er eens een bult equishine op te spuiten, dan laat het vuil ook makkelijker los.
Wie weet wil het dan zo wel lukken.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:10

Ik zou het zachtjes met een sponsje met lauw/warm water proberen :).

Soy

Re: Drachtige merrie met vieze buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 18:21

Het vervelende is, dat op de stal waar ze staat (het is mijn verzorgpony,niet mijn eigen paard, maar de eigenaar rijdt niet op dr) geen lauw/warm water is... Ik zou het eventueel nog in een thermoskan kunnen meenemen ofzo... Dat ga ik misschien even proberen.. iig bedankt voor jullie tips

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:28

Dat kan prima; heb al verschillende merrie's meegemaakt die in een bepaalde periode van hun dracht geen geaai/gepoets e.d. aan hun buik toelaten.

Wat ik mij wel afvraag; als ze zo'n last van haar buik heeft, of in iedergeval laat zien dat je er niet aan mag komen, zou je je dan niet moeten bedenken of nu niet het tijdstip is om te stoppen met het rijden??

Mijn merrie reed ik (welliswaar voor de wagen) gewoon door tijdens de dracht, ik liet het aan haar over of ik door ging met rijden of niet, en paste mijn trainingsschema aan haar aan. Uiteindelijk hebben we het in de laatste 3 maanden wat rustiger gedaan, maar er is zelfs wel eens een jaar bijgeweest dat ze 2 dagen voor de bevalling nog een ritje heeft gemaakt.

Dat kan allemaal prima, maar als ze duidelijk had aangegeven dat ik niet meer aan haar buik mocht komen, dan was ik gestopt met rijden....

Soy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 18:41

Oke, als ik er op zit wil ze nog wel graag rijden, niet meer in gallop, dat doe ik ook niet meer, maar nog wel is ze actief in draf en stap.