Veulen schuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Veulen schuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:54

Zoals sommige of vele wel weten inmiddels....heb ik een mini merrie veulentje van nu 8 maandjes oud.
Ze komt van een kijkboerderij,dus in principe wel mensen gewend.
Toen wij gingen kijken was ze al vrij schuw,in stal achter het schotje kwam ze wel heerlijk kroelen.
Ben zelf helemaal gek op haar,en vind haar zelf al een heel stuk vrijer als toen ze kwam!
Toen ze hier kwam,was ze geen halstertje gewend,meelopen eraan al helemaal niet,en dat gaat allemaal prima nu.
Daarbij krijgt het kleine dametje zelfs nu wat praatjes en wat uitprobeerfase`s.
Ben zelf dus heel tevreden al,maar heb wel gezien dat ze vooral naar vreemde toe erg schichtig reageert.
Gister kreeg ze haar 2de enting van de basisinenting,en de dierenarts leek toch wat verbaast dat ze zo schuw op vreemde reageert.
Gaat een vreemde door zn knieen dan wil ze wel komen en kroelen,maar een staand en volwassen persoon vind ze nog doodeng.
Mij kent ze,en ik kan daardoor wat meer met haar,als ik geen gekke bewegingen maak,en bij mij begint ze ook hier en daar even te proberen wat haar grenzen zijn.
Ze is op de boerderij waar ze vandaan komt niet veel in handen geweest(blijkt wel uit het feit dat ze niet een halstertje kende etc).
Maar was wel veel vreemde mensen gewend die langs de stallen liepen en wat aaide etc.
Vraag me ook af,wat ik zelf kan doen om haar wat socialer naar mensen te maken?
Ik ga af en toe met haar wandelen,maar kom hier op een verdwaalde traktor en een enkele auto,niet veel mensen tegen,waar ze kennis mee kan maken.
Als hier visite komt,neem ik ze altijd mee naar stal,en zolang ze zich klein maken komt ze dus wel voorzichtig kijken en laat zich aaien.
Maar verder reageert ze ontzettend schuw naar vreemde mensen.
Heb een ruintje van circa 7 jaar waarmee ze buiten loopt,en in de nacht op stal staat,die juist heel sociaal is.
Mede dankzij hem,is ze naar mij toe heel lief en durft ze nu zelfs hier en daar wat uit te proberen.(niet dat ik alles pik,want bv bijten,trappen krijgt ze gewoon een brul voor,of in het uiterste geval een tik).
Maar daar word ze niet schuwer van,blijkbaar snapt ze wel dat ze dat verdiende.
Probeerde haar laatst aan de buurman voor te stellen,maar ze raakte bijna in paniek,terwijl mijn ruintje de zakken van de buurman controleerde op een eventuele snack :D
Hoe maak ik een schuw en terughoudend veulen,wat socialer naar vreemde mensen?
Mijn vriend vind ze prima,want die ziet ze ook wel regelmatig,mijn tante kan ook haar pakken en halstertje omdoen...terwijl ze die niet echt regelmatig ziet.....maar vreemde mensen waar dan ook(stal,land,straat...maakt niet uit) blijft ze doodeng vinden?

Mossel

Re: Veulen schuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:57

ik had ook zo´n veulen, toen ze bij ons kwam vaak met wat brokjes het land in lekker kroelen, en vervolgens weer weg gaan. naarmate de tijd verstreek zonder brokjes het land ingegaan ook weer lekker kroelen beetje door het land wandelen en verder niks, steeds met kleine stapjes verder, het is nu een hele grote kroelkont, als ik m,n paarden roep staat zij er als eerste. succes

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:01

Mijn arabieren veulen , nu een sterke stoere hengst van 4,5 was ook erg schuw en verlegen.
Gaat vanzelf beter , gewoon vertrouwd maken met mensen en situaties.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 00:02

Mossel schreef:
ik had ook zo´n veulen, toen ze bij ons kwam vaak met wat brokjes het land in lekker kroelen, en vervolgens weer weg gaan. naarmate de tijd verstreek zonder brokjes het land ingegaan ook weer lekker kroelen beetje door het land wandelen en verder niks, steeds met kleine stapjes verder, het is nu een hele grote kroelkont, als ik m,n paarden roep staat zij er als eerste. succes

het probleem is ook niet naar mij toe....
Ik kan alles met haar,halster om geen probleem,wandelen geen probleem(oke ze moet nog wat verkeersmak worden,maar gezien haar leeftijd hou ik wandelen nog kort).
Ik borstel haar,kroel haar soms,en kwa borstelen kan ik al best ver gaan!
Rug,hoofdje,manen,staart,buik,halverwege haar beentjes gaat prima.
Wil nu aan de slag gaan om haar voetjes te laten geven,en 1 voorhoefje gaat al redelijk goed.
Ze komt als ik roep,terwijl ze in het land staat met ons ruintje,en laat zich braaf het touw aanklikken.
Naar mij toe,is het dus een engeltje,op een kleine uitprobeerfase na een week of 2/3 geleden.
Het hele probleem is vreemde mensen die haar willen benaderen!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 00:05

FuegoJoy schreef:
Mijn arabieren veulen , nu een sterke stoere hengst van 4,5 was ook erg schuw en verlegen.
Gaat vanzelf beter , gewoon vertrouwd maken met mensen en situaties.

Kan je iets meer vertellen over de manier waarop je dat deed?
Ik ga met haar wandelen af en toe,met of zonder mijn ruintje erbij... en de enkele keer dat ik mensen tegenkom,blijf ik staan en praat daar wat mee.
Zij staat dan heel argwanend te kijken,en op het moment dat ze te dichtbij komen of te druk bewegen,springt ze weg.
Gaan ze op ooghoogte dan gaat het wel goed,en wil ze wel na wat overreding dichterbij komen....(maar kan moeilijk iedereen vragen om voor mijn pony te knielen?) :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:25

misschien moet je nieuwe mensen haar laten benaderen zoals jij dat in het begin hebt gedaan.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 00:49

Mossel schreef:
misschien moet je nieuwe mensen haar laten benaderen zoals jij dat in het begin hebt gedaan.

Mijn aanpak was in eerste instantie(ze was toen 5 maandjes) ook door mn knieen,en verder liet ik het aan haar over om contact te zoeken.(iets wat ze na lang twijfelen ook wel deed).
Inmiddels is ze bij mij zo vrij,dat ze de mestboy een checkup geeft als ik drollen schep,haar het halster zonder problemen kan omdoen,en sinds kort dat ze wat probeerd aan me te knabbelen(wat ik dus niet goed vind!).
Meelopen doet ze prima,en ze kent de routine van naar het landje gebracht worden en terug compleet!
Af en toe ga ik een kwartiertje met haar wandelen,in het bijzijn van ons bomproof ruintje,en dat gaat nog niet vlekkeloos....maar vind het al heel knap van een veulentje wat pas later een halstertje en meelopen leerde kennen.
Werk nu aan het volgen bij het wandelen,want mevr huppelde zelfs voorop,als ze de kans krijgt ;)
Het is moeilijk uit te leggen...aan de ene kant is het een dametje met pit en karakter.
Aan de andere kant heel schuw en terughoudend.
Mij kent ze,en durft dus meer van zichzelf te laten zien....maar van vreemde wil ze zo weinig mogelijk weten,en in geval van angst of schrik,draait ze haar kont toe en durft ook wel te bokken of trappen.
Mijn manier van omgaan met haar,is dat ik probeer haar zo rustig mogelijk te benaderen(niet teveel gekke bewegingen,hoewel ik wel oefen met wat meer bewegen,juist om haar daaraan te wennen).
Ik probeer haar kalm,resoluut,en zo duidelijk mogelijk te benaderen,en geef ook regelmatig een lekkere kriebel als beloning bij goed gedrag.
Tussen ons is het dus dikke mik....hoewel ik haar soms verdenk van misbruik maken van haar schuwe karakter...ze kan heel snel aankomen rennen als ze naar stal mag(ze weet dat dan haar eten klaarstaat) laat zich braaf aanlijnen en gaat even zo braaf mee!
Dus van angst is dan geen sprake ;)
Op het moment dat ik haar iets vraag waar ze geen zin in heeft(of ze heeft haar bui niet)kan ze wel plots uitwijken alsof ik haar dagelijks mishandel :+
Maargoed ik weet wel beter,dus blijf vol geduld bezig,en eis alleen wat basis dingen van haar.(maar zorg dan wel dat ik aan het langste eind trek).
Ze heeft net een periode achter de rug,waarin ze plots blijkbaar alles vergeten was,wat ze had geleerd hier?
Ze deed echt moeilijk met alles...de hele routine was plots een discussie puntje voor haar.
Aanlijnen??? pak me dan als je kan!
Stal in....wie heeft de langste adem?
Borstelen??? ben je wel lekker geworden,dat vind ik eng hoor!
Wandelen??? zal ik maar leiden?? bevalt je dat niet,dan geef ik een bok }>
De rust is wat dat betreft helemaal terug,en het leiderschap ook weer bevestigd,maar dat is bij mij!
Vreemde vond en vind ze not done,en ze lijkt zich ook gewoon ervoor af te sluiten op sommige momenten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:22

Volgens mij ben jij hartstikke goed bezig juist nu! Vooral zo doorgaan (dus ook zo nu en dan vreemde mensen meenemen met lekkers) en geen extra druk op het diertje leggen, ze ontdekt vanzelf wel dat vreemden ook leuk zijn helemaal als ze ziet dat je ruintje lekkers van ze krijgt, laat haar maar flink jaloers worden werkt vaak het beste :D .

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:03

Ik vind ook dat je al hartstikke goed bezig bent. Zoals ik het zo lees, begrijp je wel hoe je een veulen moet opvoeden.

Zoiets als dat schuwe gedrag heeft tijd nodig. Ik denk ook niet dat je teveel moet willen qua contact maken. Overhaasten kan ook avarechts werken.
Ik denk dat je het schuwe gedrag het beste kunt negeren. Dan ziet je veulen ook dat er niets aan de hand is als jij niet reageerd.
Slecht gedrag zoveel mogelijk negeren, tot op zekere hoogte. Wel zelf bij je standpunt blijven en niet toegeven. En goed gedrag belonen.

Het leuke hieraan is wel dat je veulen zich heel erg aan jouw gaat binden. Jij bent tot nu de enige die hij/ze vertrouwd.

Succes.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:58

De meeste veulens zijn in het begin een beetje schuw voor andere mensen! ;) Ga gewoon door waar je mee bezig bent,het gaat echt goed!Binnen de kortste keren zal het wel weer beter gaan! *D

OeFeertje010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:18

Hoe is het veulentjuh nu?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 18:51

Het gaat heel goed!
Ik doe met mijn ruintje wat clickertraining,en zij loopt daar meestal ook wat bij rond.(oefen altijd op het landje).
Ik oefen met hem nu bv volgen en halthouden.
Heb me rot gelachen toen ze na een paar keer meekijken,plots ons volgde en ook netjes halt hield! :D
Heb dit niet aan haar geleerd,ook nog niets met de clicker bij haar gedaan!
Maar puur door afkijken en omdat ze voor de show ook altijd een snoepje kreeg....doet ze nu de gevraagde oefening met mijn ruintje mee.(die er niet blij mee is,want die wil de snoepjes liever niet delen) :+
Ben nu ook wat bezig met een longeerzweep haar overal aan te raken en te aaien.(bang is ze er niet voor,want heeft nog nooit op een vervelende manier kennis gemaakt met een zweep).
Ook mijn ruintje is er totaal niet bang voor,dus dat heeft als voordeel dat ze dan zowieso al kalmer blijft.
Ik "aai" dus haar rug,achterhand en benen ermee.
Dat geeft soms nog wat weerstand of ze loopt weg,maar gaat steeds beter!
Maar doe alles rustig aan,en wat vandaag niet komt....komt morgen wel! ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:57

gedult en lekker in de buurt bezig gaan of gewoon zitten observeren. Ik ben niet zo weg van brokjes en is eigenlijk nooit nodig ook.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 02:58

lailapri schreef:
gedult en lekker in de buurt bezig gaan of gewoon zitten observeren. Ik ben niet zo weg van brokjes en is eigenlijk nooit nodig ook.

Het is echt niet zo dat ik haar probeer te lijmen met brokjes hoor?
Ze krijgt niet zomaar brokjes...het is gewoon dat ze nu blijkbaar het clickeren heeft afgekeken en snapt dat mijn ruintje ervoor beloond word.
Wel gaf ik haar af en toe een brokje,want aangezien ik train op het landje,is het wat sneu het veulen dan niets te geven.(ze ziet wel dat hij wat krijgt en komt dan natuurlijk ook even nieuwsgierig kijken!) ;)
Blijkbaar heeft ze zelf de "click" gemaakt dat clicken,inhoud dat er een beloning volgt!
Met als gevolg,dat ze nu spontaan zelf wil gaan werken voor een click :D
En ik zou wel gek zijn,om een veulen van 8 maanden die spontaan plots de oefening meedoet,en dus volg en halthouden doet, niet te belonen ervoor!
Zeker gezien het feit,dat ze dit spontaan doet,en niet ingeclickt is.(bij mn ruintje was het een aantal keer click en snoepje geven,en pas toen wat gaan vragen voor de click).
Zij pakt dit heel onbevangen en spontaan op(slim veulentje) :D
Ben ook niet van plan van haar bijzondere dingen te vragen,maar heb tevens wel het idee...dat dit in mijn voordeel kan werken kwa opvoeding.
Dan heb ik het gewoon over basis dingen die elk veulen zowieso best mag leren.
Aangezien het blijkbaar een slimme tante is...lijkt mij er niets mis mee,om daar gepast wat misbruik van te maken,en haar te leren met clickeren bv voetjes te geven,netjes mee te lopen,en dat soort dingetjes?
Het volgen en halthouden,heb ik echt niet van haar gevraagd,en deed ze gewoon spontaan....omdat ze blijkbaar elke keer het ritueel van het ruintje heeft gezien.
Laatste keer,was ik zelfs in de volle overtuiging dat mijn ruintje achter me liep,ik riep HALT en draai me om....bleek het het veulen te zijn,want mijn ruintje was verderop nog bezig met zijn eerdere beloning in de sneeuw zoeken.(ik voer niet uit de hand namelijk!).
Ik viel bijna stijl achterover,want had dit echt niet verwacht! :+