Ze komt van een kijkboerderij,dus in principe wel mensen gewend.
Toen wij gingen kijken was ze al vrij schuw,in stal achter het schotje kwam ze wel heerlijk kroelen.
Ben zelf helemaal gek op haar,en vind haar zelf al een heel stuk vrijer als toen ze kwam!
Toen ze hier kwam,was ze geen halstertje gewend,meelopen eraan al helemaal niet,en dat gaat allemaal prima nu.
Daarbij krijgt het kleine dametje zelfs nu wat praatjes en wat uitprobeerfase`s.
Ben zelf dus heel tevreden al,maar heb wel gezien dat ze vooral naar vreemde toe erg schichtig reageert.
Gister kreeg ze haar 2de enting van de basisinenting,en de dierenarts leek toch wat verbaast dat ze zo schuw op vreemde reageert.
Gaat een vreemde door zn knieen dan wil ze wel komen en kroelen,maar een staand en volwassen persoon vind ze nog doodeng.
Mij kent ze,en ik kan daardoor wat meer met haar,als ik geen gekke bewegingen maak,en bij mij begint ze ook hier en daar even te proberen wat haar grenzen zijn.
Ze is op de boerderij waar ze vandaan komt niet veel in handen geweest(blijkt wel uit het feit dat ze niet een halstertje kende etc).
Maar was wel veel vreemde mensen gewend die langs de stallen liepen en wat aaide etc.
Vraag me ook af,wat ik zelf kan doen om haar wat socialer naar mensen te maken?
Ik ga af en toe met haar wandelen,maar kom hier op een verdwaalde traktor en een enkele auto,niet veel mensen tegen,waar ze kennis mee kan maken.
Als hier visite komt,neem ik ze altijd mee naar stal,en zolang ze zich klein maken komt ze dus wel voorzichtig kijken en laat zich aaien.
Maar verder reageert ze ontzettend schuw naar vreemde mensen.
Heb een ruintje van circa 7 jaar waarmee ze buiten loopt,en in de nacht op stal staat,die juist heel sociaal is.
Mede dankzij hem,is ze naar mij toe heel lief en durft ze nu zelfs hier en daar wat uit te proberen.(niet dat ik alles pik,want bv bijten,trappen krijgt ze gewoon een brul voor,of in het uiterste geval een tik).
Maar daar word ze niet schuwer van,blijkbaar snapt ze wel dat ze dat verdiende.
Probeerde haar laatst aan de buurman voor te stellen,maar ze raakte bijna in paniek,terwijl mijn ruintje de zakken van de buurman controleerde op een eventuele snack
Hoe maak ik een schuw en terughoudend veulen,wat socialer naar vreemde mensen?
Mijn vriend vind ze prima,want die ziet ze ook wel regelmatig,mijn tante kan ook haar pakken en halstertje omdoen...terwijl ze die niet echt regelmatig ziet.....maar vreemde mensen waar dan ook(stal,land,straat...maakt niet uit) blijft ze doodeng vinden?