Leider worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IloveClara

Leider worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:38

Hallo,

Mijn paard denkt dat ze de leider is,waardoor ze soms erg dominant naar me wordt en zich slecht gedraagt.Ik straf haar als ze iets slecht doet,en beloon haar als ze iets goed doet,maar dan nog denkt ze baas te zijn...

Hoe toon ik ze dat ik baas ben,voordat het echt uit de hand begint te lopen?

aeolusnr1

Re: Leider worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:20

Dit kan je echt niet leren door een paar tips die ze hier zouden gaan geven.
Grondwerk is uiteraard de basis en heel geschikt om aan de relatie en dominantie te gaan werken.
Maar ook dat is niet zo maar te leren door enkel een tip te lezen.
Neem een privélesgever, dit kost centen maar daar heb je dan ook ineens het resultaat van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:22

Leider zijn heeft denk ik minder te maken met straffen en belonen dan je op dit moment denkt.
Misschien kun je wat grondwerklessen nemen zodat je je bewust wordt van je houding en gedrag?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:26

Heb je niet iemand in je omgeving die je er mee kan helpen?Leider zijn heeft meer te maken met je lichaamstaal ten overzichte van een paard. Je moet stevig in je schoenen staan en zeker zijn van wat je wil gaan doen.
Je hele houding is daarbij belangrijk. Het lijkt moeilijker dan het is. Maar het handigste is dat er iemand is die je er op wijst hoe jouw lichaamstaal is tegenover het paard. Zodat jij daar aan kan werken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:17

Ik ben ook van mening dat het meer je uitstraling is dan iets wat je moet corrigeren bij je paard. In de kudde zie je dat tenslotte ook terug. Het dominante paard legt slechts zijn oren na achter als het bij de waterbak wil en de rest wijkt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 02:20

Ik denk dat je met grondwerk een heel eind komt om de verhoudingen recht te zetten. Maar dan moet je wel stevig in je shoenen staan...

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:25

Jij moet beginnen met het "opvoeden" van je paard, Jij moet leren om "leider" te worden en dan zal je terug vertrouwen krijgen in je paard
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van haar aanvaarden en moet je dan corrigeren maar moet je doen tov haar. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moeten jij vermijden en bij haar aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, het kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard verzorgen.

Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud.
Voor dit opvoedings aspect is grondwerk een goed hulpmiddel.

Eventueel zoek je hulp bij iemand die meer ervaring heeft met het opvoeden van een paard op een paardvriendelijke manier, vooral western ruiters besteden veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden.
En opvoeden staat los van de rijstijl.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:47

toch echt bezig gaan met grondwerk zoals word aangegeven.. vaak is er een gebrek aan respect en verhouding!
Leren wie de baas is kan zelfs een hele goed band opleveren.
Neem de tijd, en dring niets op! straf niet te veel maar beloon een hele hoop.. Ze leerd vanzelf dat slecht gedrag niet leuk is en goed gedrag beloond word!

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:41

Ik had dat probleem ook, ik ben nu begonnen met de kleine dingetjes, zoals de deur van de stal open doen en dat ze pas mag uitlopen als jij dat zegt.
loopt ze toch door gewoon weer terug zetten.
ik heb dat een paar keer gedaan en nu wacht ze echt totdat ik zeg dat het mag, en dat voeld echt als een stap in de goede richting. in plaats dat ze over je heen walst ;)

Ze deed ook dominant tegen me in stal, elke keer lelijk doen enz. ook met borstelen.
heb haar geprobeerd te overmannen, en nu merk ik dat ze veel liever word..
gewoon negeren zolang het niet uit de hand loopt.
en rustig blijven maar gaat ze te ver je stem verheffen en laten zien dan je boos bent, dat hielp veel beter als gelijk slaan ofzo.
vertrouwen.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:01

Bedankt voor jullie hulp,ik zal het zeker toepassen :)