Mijn merrie is het gewend geraakt om te bedelen.Ze tilt haar poot hoog op (waardoor ze soms bijna vastgeraakt aan haar touw) en stopt niet tot ik haar terug aandacht geef.Ik kan dus niet weggaan zonder dat zij 'bedelt'. Ook geeft ze enorm veel kopstoten en ze wilt het niet afleren.
Weet iemand hoe je dit moet afleren?
Al vast bedankt!
franka75
Geplaatst: 19-01-10 23:22
keihard negeren als ze dat doet
noekje
Geplaatst: 19-01-10 23:23
Negeren is de enige oplossing hiervoor. Als jij naar haar toe gaat om haar 'te straffen' krijgt ze alsnog de aandacht waar ze om vraagt, of dit nou positief is of negatief. En vooral geen snoepjes meer geven. Als je wat lekkers voor dr hebt, in dr voerbak leggen.
Wat bedoel je precies met kopstoten? Als je voor haar staat wil ze je dan opzij duwen met haar hoofd?
Ja,of als ik haar aai aan haar hoofd duwt ze me meestal weg,soms voor aandacht als ik het niet doe,of gewoon omdat ze er zin in heeft.Natuurlijk enorm irritant aangezien ze me al een paar keer in het gezicht heeft geraakt...
Lara_Silver
Geplaatst: 19-01-10 23:36
Bedelen kan je echt enkel afleren door negeren. De conditionering weg halen. Waarschijnlijk was het been omhoog = voer, daar moet jij van gaan maken been omhoog = geen aandacht. En gewoon hoog genoeg vastzetten. Aan duwen, stoten en krabben met het hoofd bij paarden heb ik een gruwelijke hekel. Dan hebben ze bij mij als snel een lel te pakken, en dan geen harde, een tik met stemverheffing is hier meer dan genoeg voor. En consequent zijn, bouw de straf ook af. Ze horen respect voor je te hebben, duwen stoten en krabben zijn geen tekenen van respect. Mijn persoonlijke mening: de alfamerrie gaan ze ook niet aanbaggeren, die laat ze duidelijk merken dat ze te ver gaan, op ruwere manier dan wij.
edith2
Geplaatst: 19-01-10 23:39
Je paard zal moeten leren jou persoonlijke ruimte te respecteren! Bij het onderwerp nhs staan tips hierover. Wanneer ze bedelt en dus hoog met haar been schraapt, zou ik gewoon weglopen. Dan niet een half uur wegblijven maar even naar de zadelkamer of naar buiten. Ben benieuwd wat dan haar reaktie is. Dan gewoon doorgaan waar je mee bezig was. Op een gegeven moment heeft ze wel in de gaten dat het geen zin meer heeft. En zoals al gezegd werd, beter is niks uit de hand te voeren. Of in haar voerbak of anders op de grond.