Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Succes!
tessaootje schreef:Beste Shanelle,
Hier moet je op korte termijn proffesionele hulp bij zoeken.
Dit gaat heel snel uit de hand lopen. Ik train al 15 jaar jonge paarden en weet als geen ander wat hier gebeurt!
Ken je het begrip: Laat een hond nooit boven je komen?
Dit is wat er is gebeurt met jouw paard. Hij is nu de alfa-leider tussen jullie beide geworden.
Dit was jouw taak en hij heeft die overgenomen en zal er alles aan doen deze te behouden.
Wil je praten of hulp stuur me een PB ik kan je proberen te helpen.
Paarden hebben het snel genoeg door als je het niet serieus meent.
.
troi schreef:ik zou echt eens iemand langs laten komen die je dat kan demonstreren. Tips via i-net zijn heel mooi maar bij dit soort dingen komen veel dingen heel precies die je niet kunt uitleggen, zoals lichaamshouding. Kost je misschien wat maar dan kom je ook echt verder.
setteke schreef:Dit is dus een reden waarom ik een hekel heb aan grondwerk.
) dus door te happen, geef je dit gewoon goed aan.. Ziet hij je reactie als een 'grapje' en doet hij geen stap achteruit of stopt hij niet.. dan mag je zijn gedrag gewoon niet dulden. Denk aan een broertje wat je constant zit te treiteren en jij zegt 'ophouden' en hij gaat door.. ergens gaan er woorden vallen om duidelijk te maken dat er grenzen zijn.
Daarbij is een oor omlaag trekken ronduit wreed en als je het ook nog eens zonder directe aanleiding doet leert je paard hooguit dat je hem pijn kunt doen en niet te vertrouwen bent. Als je mazzel hebt wordt hij bang en als je pech hebt pakt hij je terug. Ik heb net even in je profiel gekeken TS en ik ken dat type paard wel. Die moet je met respect behandelen en dan zul je dat ook terugkrijgen. Als je hem (in zijn ogen) oneerlijk behandelt kun je er op rekenen dat hij het onthoudt en dat je het vroeg of laat op je bordje terug krijgt. Mijn advies is veel eerder ingrijpen, dus gewoon dat kroelen al niet tolereren. Kort vastbinden en eventueel je stem gebruiken, dat zou genoeg moeten zijn. Als je dan toch straft, doe het onmiddellijk en met overtuiging, zodat hij begrijpt waarvoor hij gestraft wordt. Oja, en geen lekkere dingen meer in je jaszak bewaren.
, hem een klopje op de hals gegeven en terug naar buiten (ipv knuffelen, praten en een grote wortel zoals gewoonlijk). Toen ik terug de stal uit liep en even weg ging wist hij blijkbaar even niet geod wat er gebeurde, hij bleef me 'roepen' en stond te draaien en te keren in zijn stal - maar ik ben hard geweest en heb hem even links laten liggen om het zo maar even te noemen.
Ook wanneer ik hem tijdens het rijden beloonde met mijn stem, ging hij dat meer waarderen en richtte hij zijn aandacht onmiddelijk op mij alsof hij wilde zeggen van kijk eens wat een braaf paard ik ben
, hij zal vast even overdonderd zijn geweest te lezen uit je bericht
. Maar het geeft aan dat jij de leiding hebt over genomen, een reden om zekerder de bak in te stappen voor hem
, omdat jij hem verteld dat er niks aan de hand is en de leiding hebt genomen
.
, om dit 'zwart of wit' te moeten krijgen. Je hebt kans dat hij nog wel een keer gaat proberen om grenzen te verleggen
, wees hier op bedacht.
).
, hij zal vast even overdonderd zijn geweest te lezen uit je bericht
. Maar het geeft aan dat jij de leiding hebt over genomen, een reden om zekerder de bak in te stappen voor hem
, omdat jij hem verteld dat er niks aan de hand is en de leiding hebt genomen
.
, om dit 'zwart of wit' te moeten krijgen. Je hebt kans dat hij nog wel een keer gaat proberen om grenzen te verleggen
, wees hier op bedacht.
).[/quote]mick75 schreef:Ik vind het wel goed dat Setteke aangeeft dat het ook grondig mis kan gaan met grondwerk en dat je daar best een hoop kennis voor moet hebben om het goed te doen.
Grondwerk, mits goed uitgevoerd, kan heel goed zijn om de band te versterken. Als het fout gaat heb je een staatsgevaarlijk probleem van zoveelhonderd kilo. Niet iets om zomaar te doen dus na het kijken van een DVD'tje of het lezen van een boek. Grondwerk begint alleen al zodra je in het blikveld van je paard komt. Als jij al met een verkeerde houding (onbewust!!!) aan komt lopen bepaalt het paard meteen of hij respect voor je moet hebben of niet, en past zijn gedrag aan op de conclusie die hij trekt uit jouw houding. Als jouw houding "zwak" is kan je consequent zijn wat je wil, een bezem uit de kast trekken om hem in elkaar te meppen, maar respect krijg je niet. Hooguit een bang paard. Kom jij al met een zelfverzekerde en "leidinggevende" houding aangelopen dwing je alleen al met je houding respect af en reageert je paard heel anders. Als jij zelfverzekerd genoeg bent en het paard niet ronduit gestoord zal het paard er meestal niet over peinzen om naar je te happen op grond van je lichaamstaal. En als ie dat toch doet is een betrekkelijk kleine correctie voldoende. (je hebt er altijd bij die de grenzen blijven controleren, en kijken of ze eroverheen kunnen op een onbewaakt moment. Je moet dus altijd alert blijven).