Enorm wild en dominant tijdens het longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GenteDiMare

Enorm wild en dominant tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 09:58

Wie mijn verhaal nog niet kent, gelieve dan dit eerst te lezen om het gedrag van men paard eventueel te kunnen koppelen aan de rest:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1226348

Het is dus zo dat men paard momenteel zo goed als geen beweging krijgt, dit door de omstandigheden op mijn huidige stal.
Ze is 5 jaar een half en heeft bij de vorige eigenaar altijd op het weiland gelopen.
Sinds het winter geworden is, begint ze daardoor ook nogal onhandelbaar te worden.

Ik wou ze gisteren longeren, zodat ze haar energie wat kwijt kon.
Maar toen gebeurde het volgende:

Ze crosste onmiddellijk weg en gaf daarbij een schop met haar achterbeen in mijn richting!
Toen crosste ze een paar rondjes (wat ik opzich niet erg vind).
Maar toen begon ze te bokken en enkele keren te steigeren.
Hierna liep ze steeds naar mij toe, nogal uitdagend.
Tenslotte kon ik haar kalmeren en stopte ze bruusk.
Toen ben ik met haar nog even gaan stappen en steigerde ze aan de hand terwijl ik haar leidde.

Ik heb trouwens al vanalles geprobeerd: enkel longeren met halster, met kaptoom, met pessoa...
Naar mijn mening krijgt ze wel teveel voer.
Ze komt nu ook nauwelijks buiten, waar ik niks kan aan doen.

In februari verander ik ze van stal waar ze dagelijks buiten kan en waar het eten aangepast zal worden.
Ik ga er dan ook iemand bijhalen die met ons NH, grondwerk of centered riding zal doen.
Dit in de hoop dat ze meer vertrouwen en meer respect zal krijgen.

Zou deze reactie met teveel energie en te weinig beweging te maken hebben?
Of is dit eerder een probleem als dominantie?
En wat moet ik doen wanneer ze dit doet?

Ik reageer kwaad wanneer ze naar mij schopt of steigert, maar wanneer ze rond crosst en bokt ver weg van mij negeer ik het gewoon.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:03

Haal er idd iemand bij die verstand heeft van NH.

Maar ik kan je het grootste probleem gelijk al noemen, een paard is niet gebouwd voor een box. Je kunt zeggen dat je er niets aan kunt doen dat ze nauwelijks buiten komt, maar jij bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. En weidegang of in elk geval minimaal 6-8 uur in een paddock zijn dan echt essentieel. Pak je paard op en ga naar een andere stal. Want heel eerlijk, hoe zou jij je voelen als je 24/7 in je eigen wc zou staan? Het is jammer dat je zo ver woont want ik was je met alle liefde komen helpen.
Laatst bijgewerkt door Caira op 14-01-10 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:04

klinkt mij toch als energie teveel hoor.

denk dat je je paard eerst los moet laten zodat het zichzelf lekker kan uitleven en pas als het rustig is meenemen,poetsen en er mee aan het werk gaan.
ik vind dat het geen zin heeft om met een paard wat bartst van de energie aan het werk te gaan, eerst energie er uit zodat ze hun hoofd bij jou kunnen hebben

je zegt dat je in februari gaat verhuizen naar een andere stal.
ik heb zo het idee dat het tot die tijd beter is om er dan niet al te veel mee te gaan doen.
paarden met echt teveel energie kunnen behoorlijke streken uit gaan halen hoor,zelfs mijn eigen pony kan bij gebrek aan beweging behoorlijk fel zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:05

Klinkt echt naar fris zijn! Werkt ze wel gewoon elke dag ?
Longeer je wel met zweep zodat je haar bij je weg houd?
Ik had haar maar lekker aan het lopen gehouden en was niet gestopt met longeren. Klinkt naar een paard wat gewoon aan het werk moet.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:05

Je paard heeft inderdaad veel teveel energie, en mist een speelmaatje, en dat keert zich dan tegen jou als jij in de bak staat of staat te longeren. Wel blijven aangeven dat ze niet dreigend naar je toe mag komen en tot een bepaalde afstand moet blijven. Maar in februari op een nieuwe stal waar ze naar buiten kan, lost het zichzelf op.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:06

Ik heb je vorige topic ook gelezen inderdaad.
Weet je al wanneer er iemand bij komt?

Want op dit moment zou ik zeggen, stop met alles voordat er echt ongelukken gaan gebeuren.
Het zit niet goed tussen jouw paard en jou en dat gaat gevaarlijke vormen aannemen.
Als je er nu mee doorgaat vererger je dit om mijn ogen alleen maar.

Dus ik denk dat het een combinatie is van alles bij elkaar.
Maar vooral dat het in het gedrag dus echt niet goed zit.
Dus geef haar even lekker vakantie en wacht tot er iemand bij komt met verstand van zaken.
Laat haar dan eerst helemaal nakijken en begin dan echt bij het begin.
Laatst bijgewerkt door Silence op 14-01-10 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:14

ik heb het verhaal ook gelezen en denk dat het paard last heeft van rug en spieren,gezien het feit dat ze moeite heeft/had om zadel te accepteren en het niet stil willen staan met opstappen en zo explosief reageerd!

wat voor jou paard goed zal zijn is rechtrichten en veel grondwerk doen!(misschien merk je wel dat ze de ene kant makkelijk loopt en andere kant moeilijk?)
Ik heb de foto's bekeken en denk dat ze makkelijker rechtsom loopt dan linksom,klopt dat?

Haal er een deskundig persoon bij die jou kan begeleiden met je paard.
Ik denk niet dat het onwil is van je paard of alleen maar een overschot aan energie(speeld wel een rol maar een kleine)jou paard heeft een duidelijke manier om te laten blijken dat er iets niet goed zit in het lichaam,probeer erachter te komen wat het kan zijn.

Trouwens wat een mooi beestje heb je!!!!

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:06

Ja, net daarom dat ik op zoek ben gegaan naar een andere stal, waar ze wel de mogelijkheid heeft om elke dag buiten te komen.

Caira schreef:
Haal er idd iemand bij die verstand heeft van NH.

Maar ik kan je het grootste probleem gelijk al noemen, een paard is niet gebouwd voor een box. Je kunt zeggen dat je er niets aan kunt doen dat ze nauwelijks buiten komt, maar jij bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. En weidegang of in elk geval minimaal 6-8 uur in een paddock zijn dan echt essentieel. Pak je paard op en ga naar een andere stal. Want heel eerlijk, hoe zou jij je voelen als je 24/7 in je eigen wc zou staan? Het is jammer dat je zo ver woont want ik was je met alle liefde komen helpen.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:06

Ja misschien is het inderdaad geen slecht idee om er nu, de laatste 14 dagen niet veel meer mee te doen.
Gewoon wachten tot wanneer ze haar dan op haar nieuwe stal enkele dagen heeft kunnen uitleven op de weide en dan terug alles herpakken.

ellepel schreef:
klinkt mij toch als energie teveel hoor.

denk dat je je paard eerst los moet laten zodat het zichzelf lekker kan uitleven en pas als het rustig is meenemen,poetsen en er mee aan het werk gaan.
ik vind dat het geen zin heeft om met een paard wat bartst van de energie aan het werk te gaan, eerst energie er uit zodat ze hun hoofd bij jou kunnen hebben

je zegt dat je in februari gaat verhuizen naar een andere stal.
ik heb zo het idee dat het tot die tijd beter is om er dan niet al te veel mee te gaan doen.
paarden met echt teveel energie kunnen behoorlijke streken uit gaan halen hoor,zelfs mijn eigen pony kan bij gebrek aan beweging behoorlijk fel zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:08

doe haar nu zoveel mogelijk lekker los in de bak/paddock en laat het werken voor nu even.
anders krijgen jullie alleen maar ruzie denk ik zo en dan heb je misschien nog meer problemen.

komt straks wel weer goed als je op je nieuwe stalling staat :(:)
Laatst bijgewerkt door ellepel op 14-01-10 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:08

Ja ik longeer haar met de zweep, maar had op die moment de kans niet gehad om mijn zweep te nemen.
Mijn vriendin had ze vast en durfde (wel te verstaan) niet bij mij komen wanneer ze zo ontplofte.
Ze wordt niet elke dag gewerkt, ze is er ook nog niet echt klaar voor (zie ander topic)
Ik zou ze eventueel wel elke dag kunnen longeren met dit weer, maar dat lijkt me zo eentonig voor haar.

kohtje schreef:
Klinkt echt naar fris zijn! Werkt ze wel gewoon elke dag ?
Longeer je wel met zweep zodat je haar bij je weg houd?
Ik had haar maar lekker aan het lopen gehouden en was niet gestopt met longeren. Klinkt naar een paard wat gewoon aan het werk moet.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:10

Ik ben elke dag bezig met iemand te zoeken die me erbij kan helpen, hopelijk vind ik snel de juiste persoon

Silence schreef:
Ik heb je vorige topic ook gelezen inderdaad.
Weet je al wanneer er iemand bij komt?

Want op dit moment zou ik zeggen, stop met alles voordat er echt ongelukken gaan gebeuren.
Het zit niet goed tussen jouw paard en jou en dat gaat gevaarlijke vormen aannemen.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:14

Hoi,
ik denk ook teveel energie en dit jonge paardje
moet nou eenmaal eerst ff gekke, schete laten rollen springen en bokken.

Ik zou haar ook eerst ff laten gaan tot ze echt rustig is.
dan de bak ingaan zonder haar aan te kijken en haar naar jou toe laten komen.

Ik heb er ook zo een hij staat wel buiten, maar kan zich nu niet echt uitleven.
Dus ik laat hem eerst zijn gang gaan tot ie uitgeraast is en dan gaan we werken.

Suc6

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:16

Ze is inderdaad nog niet volledig rechtgericht, dat klopt.
Zou ik er dan een osteopaat bij halen of gewoon een DA?

funnyhorses schreef:
ik heb het verhaal ook gelezen en denk dat het paard last heeft van rug en spieren,gezien het feit dat ze moeite heeft/had om zadel te accepteren en het niet stil willen staan met opstappen en zo explosief reageerd!

wat voor jou paard goed zal zijn is rechtrichten en veel grondwerk doen!(misschien merk je wel dat ze de ene kant makkelijk loopt en andere kant moeilijk?)
Ik heb de foto's bekeken en denk dat ze makkelijker rechtsom loopt dan linksom,klopt dat?

Haal er een deskundig persoon bij die jou kan begeleiden met je paard.
Ik denk niet dat het onwil is van je paard of alleen maar een overschot aan energie(speeld wel een rol maar een kleine)jou paard heeft een duidelijke manier om te laten blijken dat er iets niet goed zit in het lichaam,probeer erachter te komen wat het kan zijn.

Trouwens wat een mooi beestje heb je!!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:17

Had je haar wel eerst even los gelaten voordat je haar aa de longe heb gedaan of kon dat niet?
Als het paard eerst is los geweest, zou deze aan de longe "normaal moeten reageren...
Zou mij ook niks verbazen als het paard lichamelijke problemen heeft. Ook jouw leidinggevende functie naar het paard (incl ervaring) zou een grote rol kunnen spelen zeker als combinatie (energie-lichamelijke problemen-geen duidelijke leider - nieuwe baas op een nieuwe lokatie) .

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:18

Bedankt voor de info!
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met een paardje die wat teveel energie heeft.
Ik ben echt benieuwd hoe ze gaat reageren in februari...

ariegorn schreef:
Hoi,
ik denk ook teveel energie en dit jonge paardje
moet nou eenmaal eerst ff gekke, schete laten rollen springen en bokken.

Ik zou haar ook eerst ff laten gaan tot ze echt rustig is.
dan de bak ingaan zonder haar aan te kijken en haar naar jou toe laten komen.

Ik heb er ook zo een hij staat wel buiten, maar kan zich nu niet echt uitleven.
Dus ik laat hem eerst zijn gang gaan tot ie uitgeraast is en dan gaan we werken.

Suc6

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:19

GenteDiMare schreef:

D.A kan daar niks aan den, dus idd een osteopaat kan helpen

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:20

Hey,
Neen, loslaten mag jammer genoeg niet. :(
Ik weet ook van mezelf dat ik moeite heb met de leidinggevende functie, ik ben soms nogal onzeker en bang om fouten te maken bij men paard.

superwoman schreef:
Had je haar wel eerst even los gelaten voordat je haar aa de longe heb gedaan of kon dat niet?
Als het paard eerst is los geweest, zou deze aan de longe "normaal moeten reageren...
Zou mij ook niks verbazen als het paard lichamelijke problemen heeft. Ook jouw leidinggevende functie naar het paard (incl ervaring) zou een grote rol kunnen spelen zeker als combinatie (energie-lichamelijke problemen-geen duidelijke leider - nieuwe baas op een nieuwe lokatie) .

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:21

superwoman schreef:
GenteDiMare schreef:

D.A kan daar niks aan den, dus idd een osteopaat kan helpen

Ik had eerder al eens een osteo gecontacteerd, maar die vroeg 85 euro voor een behandeling.
Nu lijkt me dat wel erg veel en vroeg me af of dit de normale prijs was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:25

Een paard zoekt kuddegedrag op. Ze willen toch op een bepaalde manier spelen of uitdagen. Die van mij is ook zo, alleen is hij niet gevaarlijk.
Ik zou niet teveel aandacht geven wanneer jou paard dit doet, gedrag negeren is het besten. Alleen straffen wanneer de situatie gevaarlijk wordt.

Het paard kan er ook eenmaal niks aan doen dat deze binnen staat ;)

En ga asjeblieft niet voor elk wissewasje een o.p erbij halen. Geen een paard is recht...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:28

GenteDiMare schreef:
Ik had eerder al eens een osteo gecontacteerd, maar die vroeg 85 euro voor een behandeling.
Nu lijkt me dat wel erg veel en vroeg me af of dit de normale prijs was?

Best normaal hoor...
Bij mij komt er eind van de maand 1 die doet het voor 75 pp ex reiskosten... voor controle.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-01-10 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:28

Dit doet mijn paard ook, in mijn geval is het gewoon frisheid, hij wilt zn ei kwijt en vindt het gewoon leuk om te kwallen. Ik ben dan ook na 5 minuten steigeren/rennen/bokken etc gestopt en er gewoon opgestapt. Dan doet hij helemaal niets namelijk... Succes ermee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:30

Joolien schreef:
En ga asjeblieft niet voor elk wissewasje een o.p erbij halen. Geen een paard is recht...

vind dit een rare opmerking...
Mijn paarden worden deze maand ook gecontroleerd. Lijkt mij best nuttig, want als ze lichamelijk ergens last van hebben is dat niet eerlijk met rijden.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:31

Ben ik weer,

Heb je andere verhaal niet helemaal gelezen, maar doe je al grondwerk met haar?
Wat ik wel eens doe, (kan nou eenmaal niet goed longeren)
Ik laat hem dus eerst zijn gang gaan, dan kom ik de bak in en ga ik longeren zonder touw.
Zorg wel altijd dat je schuin achter haar staat, dus niet op hoofd hoogte,
meer richting billen.(drijvers houding)
ik laat hem dan stappen, draven en galloperen, maar meestal wanneer ze mogen galoperen
beginnen ze weer te gekke. (tip van nh) wanneer dit gebeurt ga jii ook als een gek te keer, dus springen zweep in de lucht draaien enz.... maar kijk haar niet aan blijf achter haar, zij denkt dan tjee wat een gek mens en zoekt dan waarschijnlijk jou op, dus wanneer ze naar jou toe komt beloon je haar met een brokje ofzo.
Dan begin je weer opnieuw en blijft dit doen tot ze door heeft ohhh ik kan ook galoperen zonder te moeten gekke. dan laat je haar stoppen en weer naar jou toe laten komen. jij moet niet op haar afstappen.

Dit heb ik geleerd van nh, hoop dat je het een beetje snapt

Su6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:33

superwoman schreef:
Joolien schreef:

vind dit een rare opmerking...
Mijn paarden worden deze maand ook gecontroleerd. Lijkt mij best nuttig, want als ze lichamelijk ergens last van hebben is dat niet eerlijk met rijden.

Ga jij dan ook elke maand naar de osteopaat/kraker oid? En toen niemand er ooit van gehoord had?? Nee sorry, als mijn paard niet goed is rij ik het er zelf wel uit. Ik vind een osteopaat zeker geen must...