Heeeeeel dominant paard?! Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Heeeeeel dominant paard?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:38

Wij hebben een probleempje!
Ik ben laatst met mijn vriendin naar een andere stal verhuist... Op de vorige stal (manege) hadden ze 0,0 weidegang..
Dit wouden wij niet meer.. Dus op zoek naar een andere stal! :D

We hebben er 1 gevonden, en alles gaat goed! ... Bijna dan..
Het paard van mijn vriendin is zoooo dominant nu!
Als wij erbij komen in de wei, en dan vooral als ik naar mijn paard loop, dan valt hij gewoon mij of mijn paard aan...

Ook als ik buiten de wei sta, en Trippel (mijn paard) komt naar mij toe.. Valt hij hem aan.. En dan gaat dat best hard!
Echt bijten, hard!! Zo hard dat ik een dikke scheur al in mn deken had.. Nu ben ik blij dat hij 2 dekens op heeft... Maar hij heeft zelfs op zn huid onder de dekens kleine schrammetjes.. (Niet erg.. Maar toch)
Dit gaat dus een probleem worden van het zomer als hij geen deken meer op heeft.. Ik ben bang dat er niks meer van mijn paard overblijft.. ;(

Dan eergister, Trippel had op de 1 of andere manier zn deken afgekregen, en die lag dus in de wei..
Ik loop er heen om hem te pakken, en Joli (paard van vriendin) viel me gewoon aan! Toen ik boos werd en met de deken naar hem zwaaide bokte hij gewoon net zo hard mijn kant op!
Dit gaat natuulijk te ver!

Dat paard bij een andere inzetten gaat niet, er staan 3 kleine pony'tjes en kleine pony's vind ie helemaal leuk! }:) En nog 1 merrie.. Maar die staat nu in het weitje ernaast, maar die word nu al super hengstig van Joli.. Dus dat gaat ook niet wat worden..

Vandaag hebben we een speelbal gekocht, in de hoop dat het wat beter gaat daarmee??
Ze staan er nu anderhalve maand denk ik, dus ik denk dat de rangorde wel bepaald is...
Ze staan ongeveer elke dag van 11 tot 3/4 op de wei.. (Met deze sneeuw)
Normaal wat langer.

Wij hebben geen idee wat we hier aan kunnen doen..
Dus aub.. HELP! :Y)

girlyggirl

Re: Heeeeeel dominant paard?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:41

zijn het allebei ruinen? kan t zijn dat de dominante veel interesse heeft in de hengstige merrie en daarom zo reageert?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:41

Jaloers? Krijgt ie genoeg aandacht, beweging? Hij verveeld zich volgens mij ook erg. Weet niet of er de mogelijkheid is dat je het verdeeld, dus de wei doormidden bijvoorbeeld? Doet hij het bij andere paarden ook of bij andere mensen eigenlijk, die bij hun pony's komen of echt alleen bij jouw? En wat die persoon boven mij zegt kan ook heel goed.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:47

Die merrie staat wel in de wei ernaast.. Staat afgeschermt met lint met stroom erop... Dus ze kunnen bij elkaar... Maar hij doet het ook gewoon als ik naar mijn paard toe loop.... De eigenaar van stal heeft er geen last van.. Maar nu gaat ie denk ik ook niet even de wei in en mijn paard aaien :P Beweging hebben ze nu niet.. Behalve de wei dan.. Ivm de sneeuw.. Elke dag komen we bijna, dus elke dag krijgen ze zowiezo aandacht van ons.. (Al is dat nu met dit weer niet zoveel als anders) Plus die mensen van de stal gaan er ook regelmatig heen..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:48

Deed hij het een maand geleden zegmaar ook al?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:49

Trouwens.. Hij heeft ook wel kuren met andere dingen hoor.. Als hij bv te lang moet wachten voor hij losgelaten kan worden of als je wilt opstijgen, gaat ie gerust even met zn voorbenen naar je uithalen.. Of bij de vorige stal, als je hem los liet in de bak dan vloog hij gewoon letterlijk naar binnen.. Met gevolg dat jij er zo ongeveer 2 meter later achteraan vliegt..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:50

Henrieke schreef:

Niet zo erg heb ik het gevoel... Maar wel een beetje al.. Was al redelijk snel bepaald zeg maar dat hij de baas was ;)

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:55

DianneF schreef:
Henrieke schreef:

Niet zo erg heb ik het gevoel... Maar wel een beetje al.. Was al redelijk snel bepaald zeg maar dat hij de baas was ;)

Ja en niet alleen over paarden, ook over mensen blijkbaar ;)

Zou gaan zoeken naar iemand die ervaren is met NH/grondwerk die je vriendin met dit paard les
kan geven, als dit zo doorgaat zal het alleen maar erger worden ben ik bang..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:57

Te weinig discipline; paard heeft waarschijnlijk nooit duidelijk geleerd dat hij niet de baas is en dan wordt het dus van kwaad tot erger.
Aanpakken die handel, evt. met behulp van iemand die met dit soort problemen om kan gaan. Hij vind dat hij de baas is over alles en iemand zal hem moeten vertellen dat dat niet het geval is.
Blijkbaar, sorry om te zeggen, lukt dat jou of je vriendin niet dus zal je hulp moeten inroepen. Daar moet je niet te lang mee wachten want een dergelijk paard kan levensgevaarlijk worden of al zijn.
Via "natural horsemanship" kan je op een juiste manier de orde herstellen maar als je dat nog nooit gedaan hebt ( join up/ grondwerk, etc) zal je daar iemand bij moeten halen die weet wat hij/ zij doet, anders worden de problemen nog groter.
Dat zal dan niet altijd even zachtzinnig gedaan kunnen worden, maar als het goed gedaan wordt hou je er wel een "normaal" paard aan over.
Niet te lang mee wachten, straks ligt er iemand in het ziekenhuis! ;(
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-01-10 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:58

Oke, misschien speelt dat dan ook wel mee.
Weet niet of de eigenaar er ook 'last' van heeft dat hij tegenover haar ook dominant doet? Dan zou ik als ik haar was wat grondwerk gaan doen zodat hij meer respect krijgt. Maar misschien doet ze dit ook wel dus excuses als dat zo is ;).
Ik denk toch dat je er met haar dan uit moet komen?

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:58

Denk inderdaad dat dit al in een best wel 'ver stadium' is, en dat je beter hulp kunt zoeken van iemand die er veel mee werkt...

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:07

wat een vervelende situatie! Ik vermoed dat het paard al heel dominant was als ik hoor dat er al eerder problemen waren. Hij krijgt nu meer vrijheid op de wei en ook het kuddegevoel wordt aangewakkerd. De oplossing is natuurlijk niet om hem op stal te zetten maar hem te leren dat jij en je vriendin de baas zijn.
Het zou heel goed voor hem zijn om grondwerk te doen en hem zo te leren wat zijn plaats is want hij toont op dit moment weinig respect. Ga op zoek naar iemand die jullie daarbij kan helpen alleen aanmodderen is veel te gevaarlijk. succes

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:20

Ja dit paard heeft echt totaal geen respect voor mededier of mens :P Ik heb nog wel een voorbeeld.. Zoals ik al zei, als wij met hem naar de wei lopen, of toen die tijd de bak.. Is hij dus heel druk.. Loopt nu de eigenaar van stal er mee.. Is er niks aan de hand! :o?

Ik zit eraan te denken om een zweep mee de wei in te nemen en daarmee te dreigen als hij eraan komt.. Maar dit is natuulijk ook niet de oplossing.... Lastig hoor..

Ik zal haar een laten reageren in dit topic.. Is makkelijker..
En wat word precies bedoeld met grondwerk of NH?

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:28

DianneF schreef:
En wat word precies bedoeld met grondwerk of NH?

Als je daarop zoekt via de zoekfunctie binnen bokt, of google
zul je daar veel info over vinden.
Ook kun je zoeken op parelli, emiel voest, etc.
Laatst bijgewerkt door Showpony op 12-01-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:28

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:49

EllekeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:31

Ik ben de gelukkige eigenaar :) hij is niet echt dominant tegen mij, hij probeerd het wel eens maar dat word direct gecorrigeerd. Wanneer je hem een vinger geeft neemt hij gelijk de hele hand. Ik denk zelf dat het door verveling komt, i.v.m. de sneeuw kan ik niet rijden. Heeft iemand tips om hem nu toch te vermaken? Ik heb vanmiddag een speelbal voor hem gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:34

Dat zal best nog een tijd zo duren, dat is rangorde gedrag.

Dat paard wil niet dat je jouw paard bij hem weg haalt en daarom reageert hij zo naar jouw paard. Dat kan best gevaarlijk worden, blijf goed opletten.

Het beste is als jouw vriendin eerst haar paard pakt en dan kan jij gewoon jouw paard pakken. Dit gedrag kan maanden duren, net zo lang tot dat paard iig gewend is en weet dat er rust is, dat jouw paard weer terug komt en dat alles steeds bij het oude blijft. Dus kwestie van wennen, voor zowel beiden paarden. Op een gegeven moment zal ook jouw paard zich gaan verweren, maar nu zal hij zich onderwerpen aan het baas zijn van het andere paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:35

Spelletjes is moeilijk, misschien kan je een flinke bos wilgentakken op de kop tikken. De wilgen worden nu overal gesnoeid, dus takken zijn nu te verkrijgen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:36

russel schreef:

Dat paard wil niet dat je jouw paard bij hem weg haalt en daarom reageert hij zo naar jouw paard. Dat kan best gevaarlijk worden, blijf goed opletten.

Het beste is als jouw vriendin eerst haar paard pakt en dan kan jij gewoon jouw paard pakken. Dit gedrag kan maanden duren, net zo lang tot dat paard iig gewend is en weet dat er rust is, dat jouw paard weer terug komt en dat alles steeds bij het oude blijft. Dus kwestie van wennen, voor zowel beiden paarden. Op een gegeven moment zal ook jouw paard zich gaan verweren, maar nu zal hij zich onderwerpen aan het baas zijn van het andere paard.

Maar het is toch niet normaal dat ik niet eens mijn paard kan pakken zonder dat hij eraan komt ofzo? :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:30

Dit is inderdaad niet geheel normaal iniedergeval niet dat het op gevaarlijke situaties uit loopt.

Het is duidelijk dat het paard totaal geen respect heeft, en dit zal hem eerst is bijgebracht moeten worden. Waarschijnlijk is die staleigenaar wel keer flink boos geworden o.i.d. waardoor hij respect heeft gekregen van het paard. Of dat het paard hem als een leider ziet, en zo wel naar hem luistert.

Het kan ook uit onzekerheid komen, hoewel ik dat vermoeden niet 1,2,3 heb. Zit zelf meer aan respect te denken.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:44

een samenloop van een aantal factoren: sterk karakter van het paard tegenover een niet sterk genoeg gedrag van jou, verandering van stal, lekker uit je dak kunnen in de wei, niet hoeven werken en waarschijnlijk: een te veel aan krachtvoer/rijk hooi, dus te veel energie.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:30

DianneF schreef:
russel schreef:

Maar het is toch niet normaal dat ik niet eens mijn paard kan pakken zonder dat hij eraan komt ofzo? :P

Jullie paarden beschouwen jou, je paard, je vriendin en haar paard als een kudde en in elke kudde is er een rangorde en als ik zo lees is de huidige rangorde de volgende : eerste nivea = leider : jouw vriendin, tweede nivea = haar paard, derde niveau = jij en jouw paard.
Het paard van jouw vriendin reageerd zo omdat hij niet toelaat dat ondergeschikten iets doen dat hij niet wil.

Jullie moeten beginnen met het "opvoeden" van jullie paarden, het is nodig dat je vriendin haar paard zijn plaats in de "kudde" leert kennen, jullie moeten de leiders worden en zij de ondergeschikten.
De razngorde tussen de paarden moeten ze zelf regelen.
Jij moet leren om, samen met je vriendin, "leider" te worden en dan zal je terug vertrouwen krijgen in de paarden omdat je dan leerd wat je moet doen in alle situaties en het paard van je vriendin zal rustig blijven omdat hij weet dat hij zijn leider kan vertrouwen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mogen jullie niet van hem aanvaarden en moeten jullie dan corrigeren maar moeten jullie doen tov haar. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moeten jullie vermijden en bij hem aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, het kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard verzorgen.

Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud.
Voor dit opvoedings aspect is grondwerk een goed hulpmiddel.

Eventueel zoek je hulp bij iemand die meer ervaring heeft met het opvoeden van een paard op een paardvriendelijke manier, vooral western ruiters besteden veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden.
En opvoeden staat los van de rijstijl.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:21

hinta schreef:
een samenloop van een aantal factoren: sterk karakter van het paard tegenover een niet sterk genoeg gedrag van jou, verandering van stal, lekker uit je dak kunnen in de wei, niet hoeven werken en waarschijnlijk: een te veel aan krachtvoer/rijk hooi, dus te veel energie.

Ik denk dat al deze factoren inderdaad meespelen! :j