Jong paard aan het bit laten wennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Jong paard aan het bit laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:00

Geen idee of het hier goed staat, zou iemand het anders willen verplaatsen? :o

Ik wil nu beginnen met een bitje, hij heeft het nu een paar keer ingehad, en ik wil hier goed de tijd voor nemen.
Maar het indoen van het bit, verloopt niet zo soepel. En ik wil niet dat hij hier nare/ traumatische ervaringen aan overhoud, het moet wel leuk blijven.
Hij schudt heel wild met zijn hoofd, doet z'n hoofd omhoog, en ik als minimensje kom er dan niet bij, maar ik wil hem ook niet "laten winnen".

hij houd niet zo van "vreemde" dingen qua eten, ik ga het vandaag maar eens met stroop proberen, maar denk niet dat die slimmerd er in trapt :P
Het is overigens een dubbelgebroken bustrensje,

Wie heeft er tips, zodat het indoen niet zo'n drama hoeft te zijn.

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:04

Ik zou het toch proberen met iets wat hij dan wel lekker vind: wortel/komkommer/appeltje noem maar iets op.. En rustig blijven.. Ik zou ook proberen om niet zijn hoofd te pakken maar om te wachten net zolang dat hij zijn hoofd naar beneden doet om het bit te pakken.. Vaak is het in het begin ook gewoon even wennen en denk ik dus dat het vanzelf wel wegtrekt met veel geduld en hem te belonen..( maar dat doe je waarschijnlijk al wel :D)
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:05

Dit is een deel desensybiliseren, en een heel groot deel jouw rol als leider, die duidelijk niet goed herkent wordt door jouw paardje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:07

een beetje honing wil vaak beter,voinden ze toch wel lekkerder

wat wel handig is is als je voorbereidend werk doet door met je vingers in zijn mond te kunnen.
ga eerst met je vingers langs de mond masseren en zo langzaam ook tot in de mond.
meestal als ze dat goed toelaten dan kun je er vrij makkelijk een bitje in schuiven.
om te laten wennen is een zacht rubber bitje ook vaak wel makkelijk,dit tikt niet tegen de tanden aan,is niet te koud en kunnen ze lekker mee friemelen. :D
zijn ze die gewent dan is de overstap naar een ijzer bitje ook weer makkelijker.

handje brok er in zodra het bitje zit wil ook nog wel helpen bij paarden die erg moeilijk doen

qt_shetties

Re: Jong paard aan het bit laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:00

Thnx voor de tips meiden! hem paaien met iets lekkers daar trapt ie mooi niet in hoor haha de slimmerd!
En dat hij mij niet als leider ziet, ik ben het er nu niet mee eens, het is een tijd zo geweest, maar ik merk dat dit nu niet het geval is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:57

idd eerst goed desensibiliseren (wat een rotwoord hihi) en dan rustig aan een keer t bit erin... ligt het wel goed? mn vorige verzorgpaardje werd eerst ook heel vervelend met het bit, ook steeds hoofd schudden ed, was meteen over toen ik er een dunner bit in deed... na de 1e keer met dat bit ook nooit meer problemen gehad met indoen..

en.. heeftie geen losse tanden? :P pony van een vriendin van me was ook eerst heel vervelend, tot ze erachter kwam dattie zwaar aan het wisselen was :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 08:39

of bitloos rijden?
dat pakken ze vaak heel makkelijk op.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:04

Let er indaad goed op of hijniet aan het wisselen is!
Ziggy heeft dezelfde leeftijd, en die is nuvolop aan het wisselen.

Mocht hij aan het wisselen zijn, zou ik nog evenwachten met een bitje, en wanneer je het dan weer wilt proberen; eerst even een tandarts erbij.

Succes met je uk ;)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:40

De tandarts is vorige maand geweest, hij heeft toen 2 tanden getrokken. Zijn onderste tandje is zit wel los, maar ik dacht dat dat niet zo heel veel uit zou maken, omdat het bit daar niet zit. Of zit ik er naast?
Uit eindelijk wil ik bitloos gaan rijden, maar ik ben van mening dat hij het bit wel moet kennen.

@ Kehdra: Hoe ist met Ziggy? Moest laatst nog aan m denken, ben zo benieuwd naar 'm! Snel weer een topic bij itp?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:43

Insmeren met appelstroop ik ken geen paard die dan niet zo snel mogelijk dat bit in zijn mond wil heben!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:45

Met Zig gaat t goed! staat lekker buiten, en flink aan t wisselen, nieuwe foto's in profiel :D
Bit en dat soort dingen zijn we nog niet aan begonnen misschien van de zomer eens.

Anders begin je gewoon bitloos, en prbeer je het bit later eens.
Als je hem nog niet gaat inrijden heb je hem ook nog niet nodig, en wanneer je een bit wilt gaan gebruiken, denk ik dat je paard hier in 3 keer oefenen wel aan gewend is ;)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:34

Als hij het eenmaal in heeft dan zit het wel, maar het indoen is gewoon een drama, en meneer is slim, want ziet natuurlijk dondersgoed dat ik maar een minimensje ben,

En bitloos is uit eindelijk wel de bedoeling, maar ik vind gewoon (mijn mening) dat hij het bit wel moet kennen, en dat doe ik dan liever op redelijk jonge leeftijd dan dat hij straks een jaar of zes is.

@ Kehdra: Jeeeeeeeetje, wat is je kleine grote man groot geworden! En wat issie knap!!!! herken 'm haast niet meer terug, had ook niet gedacht dat hij groter zou worden dan die van mij!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:15

Ik ben erg voor bitloos, en zou dan niet eerst met bit gaan beleren, zeker niet als dat al niet is wat je in gedachten hebt.
Waarom zou je dat doen?

Misschien kun je 'hoofd laag!' oefenen, bv. dmv. clickeren, dan zal het ook al makkelijker gaan.

kralalalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:44

eerst een heel zacht plastic bit eraan maken is ongeveer 9 euro ofzo iets niet maar dan 15 euro.
mijn fjordje heb ik ook net ingereden met zo'n bid.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 01:13

Sja de discussie wel of niet bitloos kan ik wel gaan voeren, maar dat is niet mijn vraag, dus graag even on topic houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:20

Ik heb het bit voor gehouden, hij pakte het aan. Ik heb hoofdstel riempjes los gelaten en hij begon er mee te spelen.Dat een paar maal gedaan en uiteindelijk riempje dicht, eerst los, daarna op de gebruikelijke stand.

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:22

Meschien eerst een rubber bitje proberen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:59

alsie geen losse tanden heeft en hij pakt het bit wel aan (zij het met enige moeite) zou ik toch eens kijken inderdaad voor een ander bitje.. alsie steeds zo schudt met zn hoofd zal het toch niet lekker zitten, hoewel een dubbelgebroken meestal wel het beste werkt... :P

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:39

ik laat ze (als ze niet willen) aan t halster vast staan. Dan zonder teugels over het hoofd te doen het hoofdstel in. Misschien de bakstukken een x aantal gaatjes langer zodat het makkelijker om de oren gaat. Op deze manier kan ie ook z'n hoofd niet zo omhoog gooien. Gewoon alles heel rustig en beheersd, maar wel doorzetten. Dan wordt het per keer makkelijker.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:44

Als ik het goed begrijp is dus het probleem dat paard zijn hoofd omhoog gooit als je het bit in wil doen?
In dat geval zou ik teruggaan naar de basis, het bit even weglaten en samen leren dat wanneer jij druk achter de oren geeft dat paard zijn hoofd naar beneden doet. Als dit goed is bevestigd kun je wel weer aan het bit gaan denken.

Sorry als ik je probleem toch verkeer begrepen heb ;) .

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:48

hahaha nog even voor iedereen, het probleem is dat ik het bit niet in krijg, Als het eenmaal zit "is er niets aan de hand" ik heb op het moment alleen een kopstuk met bakstukken, zodat hij eerst lekker alleen aan het bit kan wennen, maar ik wil dus niet met het bit tegen zn tanden druken of tikken want dat lijkt me een naar gevoel, en ik wil niet dat ie het bit met iets niet leuk associeerd

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:55

Ik ben nu ook bezig met een jonge ruin en bij hem heb ik het bit onder de kraan gehouden zodat het warm wordt en daarna in de appelstroop en dan voorzichtig indoen. Je kunt ook een hoofdstel gebruiken waar aan de bakstukken klipjes zitten zodat je het hoofdstel om het hoofd kunt doen, dan het bit aan een kant vastklikken en daarna het bit door de mond en aan de andere kant vastmaken. Op die manier maakt het niet uit of het paard zijn hoofd omhoog gooit want dan zit alles al vast. Vaak is het wat onwennigheid waardoor ze hun hoofd omhoog gooien.

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:47

Je kunt misschien ook wat suikerwater over het bit smeren, dan vind hij dit misschien niet zo naar meer.

Mnoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:22

Ik zou het inderdaad eens op de manier proberen die Nienkie voorstelt. Ik heb het mijn jonge paard ook op die manier geleerd en dat werkte goed!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:47

echt ongelovelijk :D :D

mens doe gewoon een hoofdstelletje aan, stop met trutten :)

hoe meer getrut hoe moeilijker het word........... gewoon doen