Staart wordt kapot getrapt. Hoe dit te voorkomen ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suuszoey

Staart wordt kapot getrapt. Hoe dit te voorkomen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:14

Hallo,

Wegens mijn zwangerschap en de fijne winter van de afgelopen dagen krijgt mijn 10 jarige merrie veel minder beweging en aandacht dan dat ze normaal altijd heeft gekregen. Ze is altijd erg dominant aanwezig en de laatste tijd staat ze regelmatig te stampen in de stal. Vooral als ik aandacht aan mijn andere paardje geef. (Ja, die stal moet ook schoongemaakt worden......) Nu is dat stampen natuurlijk niet erg fijn (de muur ziet er geweldig uit), maar ze trapt steeds tegen haar eigen staart aan. Het viel me op dat de staart niet meer zo dik is aan de onderkant en ook erg ongelijk is. ( ze heeft altijd een geweldig mooie staart gehad, dik en vol)
Ze heeft zich gelukkig nog niet geblesseerd.

Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft en hoe kan ik dit oplossen/voorkomen ??

CalvinM

Re: Staart wordt kapot getrapt. Hoe dit te voorkomen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:16

Is meer uren per dag naar buiten een idee?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:16

Stukje afknippen en anders invlechten?

Als ej gaat vlechten wel onder de staartwortel beginnen, met dit weer hebben ze hun staart nodig om hun billen warm te houden.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:18

Je kunt ook de staart in een staartzak doen. Verkrijgbaar bij de westernshops.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:18

Inderdaad even kijken of die staart niet te lang is. Anders trekken ze er makkelijk een pluk uit bij het achteruit gaan.

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:19

Inderdaad een stuk afknippen zodat ze de staart net niet raakt

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:20

Meer uren naar buiten is afhankelijk van de weersomstandigheden. Ik heb haar vorige week van de ijzers af laten halen, zodat ze geen klompen onder de voetjes krijgt.

Extra longeren : ja, de rijbak is natuurlijk nu ook een probleem. Keihard, ongelijk en vol met sneeuw.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:18

staart inderdaad korter knippen of invlechten, misschien meer hooi geven dat ze wat te doen heeft? en meer in de paddock/bak/wei?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:22

Meer naar buiten, desnoods 24/7. Zoals je al aangaf een gevolg van te weinig beweging en dan reageren ze vaak agressief.
Dat word dus zoeken naar een alternatief om haar in een weide met schuilstal te zetten eventueel? Of iemand die haar beweging kan geven?
Verder kan agressie een gevolg zijn van verveling. Geef haa dus wat te doen. Een hooinet, zoutsteen of horseball in de stal leggen bijvoorbeeld.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:50

Als ik kritisch lees geef je eigenlijk zelf precies al aan waar de schoen wringt. De merrie krijgt minder, of in elke geval hele andere aandacht dan ze eerder kreeg.
Het zou goed kunnen dat ze dat niet berijpt en haar enige manier om haar onvrede daarover te uiten is stampen met een achterbeen geworden. Misschien reageer je daar op.
Als dat zo is dan is dat ook een vorm van aandacht. Denk maar aan kinderen, we noemen dat negatieve aandacht.
Maar dat is denk niet de vraag.
De vraag is wat te doen om dit te doorbreken, of helemaal te laten stoppen.

Leuke vraag. :j
Wat zou er kunnen, die andere box moet schoon dat s waar.
Maar zou er een wat creatievere manier zijn om de merrie een beetje tegemoet te komen in haar gemis. Ik heb de indruk dat daar de pijn zit van haar en daarmee haar gedrag verklaart. Zo ja, wat zou je dan allemaal kunnen doen?

Dan kom ik uit op een beetje 'foppen'. Foppen in de zin dat ze wel aandacht krijgt, maar niet op dezelfde manier als voor je zwangerschap. Je zou haar de stal uit kunnen halen en ergens vast zetten, op een plaats waar je regelmatig even 'hallo' zegt.
Zo doorbreek je het meer op stal staan, en geef je ook een vorm van aandacht.

Het gaat er dan niet om wat je doet, maar wel dàt je iets doet. Wat het ook is.
Kun je daar iets mee ?

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 12:16

Afhankelijk van het weer/staat van de wei zet ik de paarden zoveel mogelijk buiten. Ze heeft tot 2 jaar geleden altijd een loopstal gehad. Helaas staat ze nu in een afgesloten box. Daar kan ik niets aan veranderen.
Aandacht krijgt ze in mijn ogen genoeg, ja, er wordt niet meer op gereden (slecht weer, bijrijder die geen tijd heeft), maar poetsen, extra voerbeurten (kleine porties hooi) zoutblokken. Dat is allemaal het probleem niet.

Ze is alleen stik jaloers, of het nou op mijn andere merrie is of de stalkat.......
's-avonds laat ze zich gelden door te gaan stampen. Andere stal hebben we ook al geprobeert.

Mijn vraag is gewoon : hoe kan ik de staart beschermen ?? En hoe kan ik haar van het stampen afhalen.
Staartzak ga ik vanmiddag halen, invlechten was ik afgelopen week al mee begonnen. (vlecht op stal, in de wei los)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:19

invlechten en de vlecht dubbelvouwen.

maare dat is sympthoombestrijding, en de oorzaak van het stampen los je er niet mee op.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:20

Staart beschermen; stuk afknippen inderdaad ;) Zodat ze hem gewoon niet kan raken..
Vlechten etc. helpt dus ook niet??

En verder ga ik mee met Paardentango, die geeft erg goede tips!!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:51

O.k.
Ik dacht dat je het paard een beetje gelukkiger wilde maken. Sorry voor mijn bemoeienissen.

Let ook op de achtervoeten, paard kan zich hierdopor akelig beschadigen.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:33

ik zou ook idd de staart een stuk afknippen, dat groeit zo weer bij.
wat doe je trouwens met voer? ik begrijp dat ze door het weer niet dagelijks buiten komt (of heb ik niet goed gelezen?). mijn paardjes krijgen momenteel alleen zaadhooi, het krachtvoer laat ik maar voorlopig staan. voor de vitamientjes krijgen ze dagelijks een (pavo-)koek. ze hebben op deze manier een volle buik, maar niet te veel energie.
je kunt je paard ook een plak hooi aanbieden als afleiding wanneer je begint met het verzorgen van de ander.

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:53

ja hooi geven helpt bij mijn paarden altijd geweldig. Ik heb ook een jaloerse. 1 van de 3. De leider ook nog. als ik met een ander paard bezig ben moet ik hem aan het hooi zetten anders verzint meneertje slim wel iets om me af te leiden. Desnoods gaat ie staan stressen. Trekt zijn halster kapot. Breekt de stal af. Op stal houden is het moeilijkst. Beter zet ik hem aan een touwtje buiten met hooi voor zijn neus.
Wie weet helpt het je merrie ook als afleiding?

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:13

als je invlecht, niet te strak vlechten aangezien het de bedoeling is om de vlecht een hele tijd te laten zitten. Anders gaan de haren breken

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:45

sorry, maar ik snap niet helemaal waarom iedereen zich zo druk maakt om een staart! dit paard is duidelijk ongelukkig is dat niet belangrijker dan een plukje haar wat wel weer aangroeit?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:52

misschien eens kijken of het geirriteerd is of ze een soort allergie ergens voorheeft?
misschien jeukt het & wil ze er daarom naar trappen, zodat de jeuk weg is (net als bij mok?) :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 07:02

Niet iedereen vindt het innerlijk van paarden even belangrijk als het uiterlijk.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:18

Sorry, maar ik heb altijd het beste met mijn paarden voor !! Wie zijn jullie om dit te beoordelen. Het is weer het echte "bokt"reactie- topic aan het worden.

Mijn eerste reactie is om meteen in de verdediging te schieten, maar wat heeft dat voor nut ?? Alles wat ik doe is schijnbaar toch niet goed.

De merrie zit goed in haar vel, blinkt als een spiegel, staat normaal met haar oortjes naar voren.
Alleen is ze stikjaloers !!

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:10

tja, typische bokt-reacties kom je hier wel altijd tegen.
Niet aantrekken ;-)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:12

zoals ik al eerder zei; leidt haar af, bijvoorbeeld door een plak hooi.

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:37

mijn excuses, ik wilde je niet in het harnas jagen/veroordelen. tuurlijk heb je het beste voor met zijn paard! misschien is het een idee om tijdelijk iemand erbij te zoeken die jou kan helpen en de paarden extra aandacht te geven of eventeel te gaan wandelen als het echt niet mogelijk is ze buiten te zetten/meer beweging te geven. of misschien kun je voor tijdelijk een ander plekje zoeken waar dat wel kan? wij hebben vorig jaar ook een tijdje een merrie te logeren gehad van een vriendin van kennis die zwanger was, omdat die merrie ook wat wispelturig werd omdat ze niet meer regelmatig gereden kon worden ect. paard blij, eigenaar blij. er is vast een oplossing! maar ik zou dus naar zulke oplossingen zoeken en niet naar een oplossing voor het kapotslaan van een staart. want daar los je het probleem van je paard uiteindelijk niet meer op. maar dat is mijn mening..

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 12:54

Staart is jammer, maar die groeit wel weer aan. Het gaat me alleen om het jaloerse gedrag...

Mijn reactie is misschien ook wat overdreven. (zwangerschapshormonen nemen af en toe de overhand), maar ik heb echt al van alles geprobeerd. Hooinetjes, extra muesli, zoutblokken, likstenen, jolly-bal.

Mijn bijrijdster heeft ook niets kunnen doen. De rijbak was een drama. Sneeuw en ijzers gaan niet goed samen.
Nu het goed gedooit heeft, staan ze bijna de hele dag buiten. De staart bind ik op als ik haar binnenzet. Alles komt goed. Zogauw ik bevallen ben, is zij als eerste aan beurt om weer op te pakken..... Dan mag ze zich weer elke dag onder het zadel uitleven....