Ik heb een paar probleempjes met een jong paard. vraagje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iris_okke

Ik heb een paar probleempjes met een jong paard. vraagje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 20:50

Heeeee!
Mijn ouders en ik hebben drie maanden geleden een paard gekocht van 1,5 jaar oud.
Wij hebben allemaal al meer ervaring met paarden, en we hebben nog een ander paard en een pony(fjord).
Ik ben 15jaar.

Ze heet Luna.
Ze heeft een zacht en lief karakter, maar ze zit nu een beetje in de peuter pubertijd.
Ze bijt soms, maar wij willen alles wel zo paard vriendelijk doen eigenlijk. En dat lukt ons niet zo goed want wij lossen dat nu op met een tikje met de hand op de neus, en dat is niet zo paard vriendelijk volgens mij.
En als ze heel bang is wil ze graag bij je op schoot klimmen, maar met een paard van 1.50 gaat dat niet lukken. Wij duwen haar nu gewoon weg.
Dus mijn vraag is nu: Hoe kunnen we alles op een Betere (paard vriendelijke) manier oplossen?

Een antwoord zou heel fijn zijn, maar tips zijn ook gewilt. Alvast Bedankt! (L)
Ik heb dyslexie ;) ...

Loechest

Re: Ik heb een paar probleempjes met een jong paard. vraagje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:51

ze is nog erg jong dus ik zou haar sowieso nog niet veel mee doen. jonge paarden zijn altijd wat speelser en ik trek gewoon meestal een rukje aan het halster als een paard wilt bijten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:52

Heb je ooit geleerd hoe paarden het onderling oplossen? Slecht gedrag bedoel ik dan?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:53

Een tik op de neus is niet zo onvriendelijk als het klinkt :)
Verder dat op schoot klimmen, is dat echt op je schoot komen hangen, of is dat over je heen walsen omdat ze vergeet dat je naast haar staat?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:00

RT P -> OPG

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 21:35

Ze probeert zo dicht mogelijk bij je te staan en dan duwt ze je om ver, maar of we dat moeten straffen of dat ze daar niks aan kan doen. @ Pluttersput

Ik ben niet van plan om terug te bijten :P @ pharagirlke

Wij beginnen nu al om een band te krijgen met haar, en dat kan geen kwaat want we doen niet elke dag oefeningen of zware dingen. @ Loechest

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:36

Ze bijten niet enkel terug, ze delen ook fikse klappen uit naar elkaar... ;)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:40

Als ze bijt neem je haar aan het halster en schud je eens goed. Goed schudden he :) Daarmee wordt ze niet zo direct kopschuw en toch straf je haar. Werkt!
Heb eventjes een 'flessenkind' gereden (lees: paardje dat door mensen is opgevoed en alles mocht, gevolg: geen respect voor mensen) het paard was echt té gevaarlijk voor woorden, sloeg om je te doden. Nu daarbij schudden we aan het halster als ze beet, bij haar had het op korte termijn geen grote invloed maar het hielp wel. Dus jouw paardje heeft dit gedrag nog niet aangeleerd dus het is denk ik goed op te lossen met het schudden. Het paard waar ik over praat was het al gewoon om te bijten en dergelijk... Is uiteindelijk ook afgemaakt, was levensgevaarlijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:40

Ik denk dat PG er meer op doelt dat paarden onderling ook niet echt zachtaardig en poezelig te werk gaan ;)
Paarden hebben meestal meer een voorkeur voor een goede leider, (iemand die duidelijke grenzen stelt, stuctuur biedt... en daarbij dus ook bescherming) Dan voor iemand die alle met de mantel der liefde probeert op te lossen :D
Daar mag best een schreeuw, tik of duw bij ;)
Als ik die van mij z'n gang had laten gaan was ik nu aangevreten en platgewalst geweest :')
Hij is erg dominant en brutaal... heeft soms een heel servies ipv een bord voor zijn hoofd, en tja die krijgt van mij weleens een schup onder z'n edele billen :+
Maar hij is ook mijn beste vriendje en gaat ondanks de correcties voor me door het vuur.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:43

Het paard is anderhalf? Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn maar persoonlijk vind ik dat je van zo'n paard nog zoveel mogelijk af moet blijven. Lekker buiten laten lopen met een groep soort en leeftijdsgenoten.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:45

Als je het paardvriendelijk wil oplossen dan geef je d'r een goeie tik... Hoef je maar één keer te doen en dan niet meer.

Als ze "bij je op schoot wil klimmen" staat ze in je ruimte (lees: heeft geen respect voor je en doet of je d'r niet bent ;-)), kan je ook maar het beste meteen duidelijk over zijn.

Paardvriendelijk betekent niet dat je alles met lieve woordjes en aaien kunt oplossen, hoe graag je dat ook zou willen, anders krijg je toestanden zoals Mallodie beschrijft...

Lees even goed wat Pharagirlke hier probeert uit te leggen!
Oreo schreef:
Het paard is anderhalf? Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn maar persoonlijk vind ik dat je van zo'n paard nog zoveel mogelijk af moet blijven. Lekker buiten laten lopen met een groep soort en leeftijdsgenoten.

Buiten dat, maar ook een anderhalfjarige moet af en toe in handen zijn (ontwormen, bekappen) en als dat gebeurt kan ie maar het beste meteen algemeen beschaafde omgangsvormen leren toch? :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:47

Daar doelt PG inderdaad op :j

Die aaitjes die jij "tik" noemt voelt ie niet eens, paardvriendelijk, benk helemaal voor, echt... Maar niet als ze op je schoot gaan zitten... Een anderhalf jarige moet manieren leren als je er mee om gaat.... Puberpaarden moet je niet liefjes mee gaan doen en vooral niet bang zijn om ze een keer op hun plek te krijgen want dat zijn de mensen die met al hun goede bedoelingen echte draken maken van paarden... :)

Als ze geluk hebben komen ze dan bij iemand die die dieren corrigeert, heb je pech dan komen ze in de handel of int slachthuis.... :) En da's geen "vergezocht iets" da's brute realiteit.

Dus echt, een keer een tikje is niet paardonvriendelijk... Integendeel... Te lief zijn is (hoe vreemd het ook klinkt) pas echt paardonvriendelijk.. :) Wil nu ook weer niet zeggen dat je hem in elkaar moet rammen he... Maar af en toe een fikse tik of een keer een brul gaat ie niet dood van. :) Komt ie in jouw ruimte dan zet je hem terug. Dat mag NIET! :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-01-10 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:48

Oreo schreef:

Sowieso :j

Maar het paard kan dan wel goed in de hand gesteld zijn. Ik vind dat een jong guppie ook best mag luisteren bij het naar de wei brengen e.d. Zonder dat je verder met het beestje aan de slag gaat.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:50

Vind ik ook!

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:17

Waarom tikjes op de neus?
Ze moet juist leren wat haar plaats, en dat moet je op een manier doen, die niet 'mens-gebonden' is, dus bv met de longeerlijn aan haar halster. Je corrigeert haar zacht en consequent middels de lijn, en op het moment dat ze op de juiste plek blijft staan, dan beloon je... Aanhouder wint..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:19

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Ooit van gehoord?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:20

c_alsemgeest schreef:
Oreo schreef:

Sowieso :j

Maar het paard kan dan wel goed in de hand gesteld zijn. Ik vind dat een jong guppie ook best mag luisteren bij het naar de wei brengen e.d. Zonder dat je verder met het beestje aan de slag gaat.

Ja, dat klopt maar ik merk vaak dat van zulke baby's gedrag wordt verwacht dat nog niet bij hun leeftijd past. Maar ik ben het met jullie eens dat bepaald gedrag wél correct moet worden aangeleerd Misschien kan de TS wat meer vertellen over het paard, wat er mee gedaan wordt, hoe vaak en wat er van hem/haar verwacht wordt?

xMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:26

volgens mij zijn de problemen die je hebt niet zo heel erg groot?
Ze moet weten wie de baas is;)
een tik op de neus is nooit de oplossing, neus is erg gevoelig,
maar stem verheffen en als ze bijt je hand opheffen, is vaak al genoeg.

Een bang paard moet je op zijn gemak stellen, een aai over de hals, en gerust stellende woorden.

Maar een paard van 1,5 hoort eigelijk nog veel in de wei te staan, er valt nog weinig mee te beginnen.

Veel succes ermee

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:54

Ben het ermee eens dat je een paard van 1,5 zo veel mogelijk met rust moet laten en lekker op de wei moet laten staan, maar ook een jong paard moet naar de hoefsmid of naar stal/wei of wat dan ook en dan moet je het paard toch leren welk gedrag correct is. Overigens gaat dat vaak prima door even je stem te verheffen bij ongewenst gedrag, een tik is meestal niet nodig. Belangrijk is wel dat je het goede gedrag meteen beloont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:58

Niet zoveel doen met die ukkies. Alleen de basisdingetjes, borsteltje, aan het touwtje meelopen, voetje geven. Verder met vriendjes op de wei.
Met wat voor vriendjes staat het paardje?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:01

Ik ga mee met de reactie's onder het mom van; zachte heelmeesters maken stinkende wonden... ;)

Je moet bij paarden weten wanneer je juist keihard moet optreden, en wanneer je een zachte hand moet hebben.. Het is inderdaad zeker niet paard onvriendelijk als je aangeeft waar JOU grenzen liggen, dat JIJ de leiding hebt. Anders worden de rollen omgedraaid -> en dan ben je niet blij :n

Oftewel; wie loopt nou met wie? Het paard met mens of mens met het paard??
Daarbij; ik zou het lekker de wei op doen met paar andere jonkies van z'n leeftijd, en geloof me de helft van de opvoeding wordt al voor je gedaan ;)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:30

lekker op de wei met vriendjes voor het spelen en rennen en het liefst ook een paar oudere dieren erbij die de opvoeding op zich nemen. en stel kinderen kunnen elkaar ook niet opvoeden...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:37

In ieder geval leren dat ze je persoonlijke ruimte moet respecteren.
Een jong paard dat bij je op schoot wilt klimmen is nooit goed, nu nog schattig straks niet meer.
Nu kan je het beestje nog makkelijk grenzen aanleren die erg belangrijk zijn in de omgang tussen mens en dier.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:05

Je moet inderdaad voorzichtig zijn dat je niet te zacht bent. Ik rijd een paard, en zij en haar baas zijn twee handen op één buik. Maar ik vermoed dat dat komt omdat het paard altijd een beetje de leiding gehad heeft. Paard joeg mij de wei uit als ze wilde, hapt tijdens aansingelen, walste over je heen als je aan het lopen was.
Ik ben vrij snel begonnen met grondwerken, en heb haar echt een paar keer op haar sodemieter moeten geven, dat ze op me af gedraaft kwam, hoofd omhoog, en echt van plan over me heen te gaan. Of te stijgeren, gericht naar mij. Gelukkig had ik een touw in de handen, en heb ik haar een mep gegeven. Ze loopt nu rustig achter me aan, neeemt dingen heel soms zomaar van me aan, en tijdens het rijden begint ze ook beter op mij te letten dan op zichzelf :)

siske12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:35

Jong geleerd is oud gedaan zeggen ze toch altijd. Ik ben dus ook van mening dat je met een jong paardje toch wel eens wat mag bezig zijn naast de weidegang. Des te minder problemen heb je later als ze groter en sterker én baziger zijn. En een tik geven voor ondeugden kan helemaal geen kwaad. Ze moeten immers weten wie baas is. En het is reeds gezegd: paarden onderling laten ook op een niet zo zachte manier weten wat kan en wat niet. Aan de andere kant mag je ook zeker niet zuinig zijn met veeeeel belonen voor de dingen die ze goed doen, dat blijft hen zeker bij, zelfs de kleinste dingen. Ik denk niet dat je jouw gedrag als "onvriendelijk" kan bestempelen hoor. Ze mag ook niet over je heen lopen zonder respect.