Aangeleerd hengsten gedrag afleren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Aangeleerd hengsten gedrag afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:44

Hoe oud kan een hengst hoogstens zijn om niet aangeleerd hengstengedrag over te houden als je hem laat castreren.
Ik snap dat elk paard/pony anders is dat het wat kan verschillen maar is er mischien een gemiddelde leeftijd daarvoor?
Ik vroeg dat me namelijk af.

Ik wist geen goede titel hiervoor, sorry en mocht het niet goed staan verplaats het dan maar.

Oreo

Re: Aangeleerd hengsten gedrag afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:46

AANGELEERD hengstengedrag? Hoe bedoel je dat? hengstengedrag is volgens mij gewoon natuurlijk, onder invloed van hormonen en heeft dus niks te maken met "aangeleerd"?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:51

Oreo schreef:
AANGELEERD hengstengedrag? Hoe bedoel je dat? hengstengedrag is volgens mij gewoon natuurlijk, onder invloed van hormonen en heeft dus niks te maken met "aangeleerd"?

Klopt toen ik dit erneer zette dacht ik al van euch volgens mij zet ik dit niet goed neer en dacht precies hetzelfde als jij, ha, ha.
Ik had alleen het al verstuurd en toen kwam er wat tussen en kon ik het niet meer veranderen. :o

Ik bedoelde daarmee, als je de hengst laat helpen dan duurd het nog ongeveer een jaar dat hij nog dat gedrag van een hengst vertoond.
Maar na die tijd dat bedoel ik.
Ik hoop dat ik zo duidelijker ben, ha, ha.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:54

Hoelang dat duurt is per paard verschillend, brullen naar merries ed. en neiging om te dekken is vaak vrij snel over, maar het happen in mensen/spullen blijven sommige ruinen nog een hele poos of aldoor houden.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:01

Ja sorry ik vond het lastig om het goed te bewoorden, gelukkig snapte je de vraag wel.

Bedankt.

Zijn er ook wat die het blijven doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:57

Je hebt ruinen die steeds de macho uit blijven hangen, en ruinen die na pakweg een maand ineens makke schaapjes zijn. Je hebt zelfs hengsten die na het ruinen erger zijn dan ze daarvoor waren. Is weinig van te zeggen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:40

Wat voor gedrag (ongewenst) vertoont je paard nu dan? heeft hij gedekt en hoe oud is tie?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:11

Nee ik vraag het gewoon in het algemeen. :P

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:02

Mijn paard was tot zijn derde hengst. Hij heeft nooit hengsten gedrag vertoond toen hij ruim een half jaar ruin was begon hij met happen en doet dit, tot flinke ergenis van mij, nog steeds.

Hoop dat hij er wel mee stopt ik laat ook altijd merken dat ik er niet van gediend ben maar hij is net zo eigenwijs als dat ik ben en gaat gewoon door.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:06

Mijn Haf was tot zijn 5e hengst volgens mij. En ik kreeg toen hij 6 was. Merk er helemaal niets van. Behalve dat hij altijd op zijn hengstige vriendinnetje springt.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 02:35

ik volg dit even .. heb nu een hengst staan die er binnenkort ook aan moet geloven :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 02:38

R.X. schreef:
Ja sorry ik vond het lastig om het goed te bewoorden, gelukkig snapte je de vraag wel.

Bedankt.

Zijn er ook wat die het blijven doen?

:j
United is sowieso erg happerig als je hem z'n gang laat gaan, zeker mij vreemden.
Ook staat hij graag op vijf benen wanneer er leuke hengstige merries in de buurt zijn :')
Brullen doet hij niet veel... wel heel af en toe naar de fokmerries die hier op stal staan. Die ruiken ws nog net iets lekkerder :P

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 02:57

dat heb ik dus echt niet met mijn hengst .. dat hij happerig is .. hoor het wel vaker bij hengsten .. mijn fjorden veulen doet dit ook erg vaak .. hoop dus wel dat dit na de castratie van ons veulen wel over is ..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 02:59

Bij united is het ook niet echt bijten... maar gewoon alles vastpakken. Best irritant op z'n tijd :')

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 03:14

Bij balou duurde het vrij lang, en dan heb ik het over de merrie's bespringen etc. en macho gedrag, bijten heeft hij nooit gedaan :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 03:55

c_alsemgeest schreef:
Bij united is het ook niet echt bijten... maar gewoon alles vastpakken. Best irritant op z'n tijd :')

dat doet die van mij ook niet .. :o

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 10:30

En als ze al bijv. ....... een jaar of 4 of 5 jaar zijn?
Kan het dan ook nog helemaal overgaan, of héél moeilijk?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:29

koop dan een ruin :S..
waarom een hengst onnodig gaan castreren ??

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:41

het verschild echt per paard .. mijn hengstje is nu ook 4 en zeker weten doe ik het nooit.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:06

bello2005 schreef:

8)7 Nou ja zeg, wat is dit voor rare opmerking? een ruin is ook maar gewoon een hengst die "onnodig" gecastreerd is in het verleden......... :7

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:44

Haha Oreo daar heb je gelijk in :')

Hoewel het niet altijd onnodig is, soms is het beter als zo'n hengst gecastreerd wordt omdat het bijvoorbeeld sowieso al niks meer kan toevoegen qua fok gebied. En zo zijn er nog genoeg andere redenen.. ;)

Maar hoelang ze nog hengstengedrag vertonen? Ik heb een hengst gekend die ontzettende goede nafok gaf, echter was hij gewoon niet handelbaar. Mede omdat hij op verkeerde stalling stond (manege), en ook door onkunde. Die is op z'n 9e pas gecastreerd. Ze hoopte dat hij zo wat minder hengstengedrag ging vertonen en wat 'handelbaarder' werdt, echter niet gelukt (onkunde). Uiteindelijk is hij verkocht en loopt nu succesvol in de sport :)

Zo heb ik wel meer verhalen gekend, echter licht het echt aan hengst tot hengst en wie er met hem omgaan. ;) Ik denk niet dat je een soort gemiddelde kan trekken...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:09

bello2005 schreef:

Misschien omdat je een hengst hebt en hem graag een sociaal leven gunt in een groep paarden op de wei?
Misschien een rare gedachtegang van mij hoor }>

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:14

dat happen ed is er sowieso vrij makkelijk uit te krijgen.. denk dat t met opvoeding te maken heeft, een hengst hoeft niet per se hengstenkuren te hebben om het zo maar even te zeggen :P

hoewel de hormoontjes natuurlijk niet op te voeden zijn :p

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:58

Op een stal hier dichtbij stond een ruin (4 jr) die was al een half jaar geruint en die bleef nog steeds op merrie's springen.
Verder was hij erg mak, en geen hengsten gedrag.
Wel voelde die zich bedrijft door een andere hengst die daar stond, hij joeg alle merries die in de buurt stonden weg. }:0

Mijn eigen hengst is enkel vervelend als hij te weinig in het werk staat, zoals nu (helaas).
Die wil zo graag spelen, ook met zijn weide maatje (stuk kleiner), die nu maar even op een andere plaats staat.
Laatst in de sneeuw gereden en meneer was meteen weer zo mak als een lammetje, stond gewoon weer te slapen naast je.
(wat ben ik toch blij met dit weer |( )

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:34

PP --> OPG