'Angstig' zijn en toch goed reageren op de 'harde' aanpak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

'Angstig' zijn en toch goed reageren op de 'harde' aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:59

Hallo allemaal,

Wie kan mij soms een beetje uitleg geven over dit -in mijn ogen- bizarre paardengedrag:

Het gaat over een 12-jarige arabier, die wel altijd onder de mensen gekomen is (van stal naar weiland, met trailer mee, enz)
maar uiteindelijk weinig mee gedaan is owv haar nerveuze karakter.

Ik heb haar ondertussen zadelmak gemaakt, maar ik krijg maar geen hoogte van dit paard. Ze kan ongeloofelijk paniekerig
reageren, snuift en springt in het rond, en piaffeert ter plaatse van zenuwachtigheid als je haar aan een halstertouw hebt.

Om haar kalmer te krijgen probeer ik via een zachte manier haar vertrouwen te winnen, maar ze moet niets van mij weten.
Ze is niet boos of zo, maar laat zich niet pakken tenzij andere paarden uit de wei gehaald worden. Borstelen is een ramp, ze blijft ter
plaatse trappelen, het hoofdstel aandoen verloopt al even moeilijk, opzadelen gaat dan wel goed, en als je eenmaal op d'er zit is er niets aan,ze is goed vooruit maar heel braaf en gaat graag mee rijden.

Ook met bakwerk heeft ze geen probleem, loopt zelfs al wat aan de teugel en doet keurig wat je van haar vraagt.

Maar haar gedrag blijft bizar, ze reageert namelijk wél goed op de 'harde' aanpak:

Vb: wil ze haar halster niet aandoen en je schreeuwt eens goed tegen haar, soms vergezelt met een tik, gaat het wel
trailer op doet ze ook, maar eenmaal boven vliegt ze gelijk een wilde terug achteruit, tik op haar gat en ze blijft staan...

ok ik hoor jullie al komen, 'dat doet ze uit angst voor meer tikken", hoe verklaar je dan dit:

ZE laat zich op wei niet pakken, ik neem een ander paard uit wei, knalt ze mij bijna overhoop omdat ze mee wil. Mijn staleigenaar (die is nogal bruut), geeft haar daarop een serieuze tik, dus ik had zo iets van nu krijgen we haar nooit meer!
Maar nee hoor, toen liet madam gelijk een lammetje haar halster aandoen????

Zo gaat het met alles, met de 'brute' staleigenaar is ze veel handelbaarder als bij mij, met mijn zachte aanpak!

Wie kan mij dit verklaren en heeft een oplossing wat ik hiermee toch maar aan moet???

tamary

Re: 'Angstig' zijn en toch goed reageren op de 'harde' aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:20

Ik weet niet wat in jouw ogen precies zacht is of hard/bruut. Maar als ik de reactie van je paard lees kan het ook zijn dat de staleigenaar simpelweg duidelijk is en dus in haar ogen goed leiding geeft. Dan hoeft zij niet meer op te letten, want dat doet hij en dan gaat alles altijd goed. Dat geeft rust en veiligheid.

Kan zijn dat jij op haar niet zelfverzekerd genoeg overkomt en dan moet zij zelf opletten dat ze niet opgegeten wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:22

Echt angstgedrag en gespeeld angstgedrag zijn heel moeilijk uit elkaar te houden. Ik denk dat het gedrag dat de merrie vertoond gespeeld angstgedrag is. Zelfverzekerd overkomen en een no-nonsens aanpak werkt bij gespeeld angstgedrag. Een paard heeft een leider nodig, en als iemand kordaat en zelfverzekerd optreed, bereik je daar meer mee dan te lief te zijn, geen leiderschap uit te stralen en alleen maar te sussen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:56

ik denk ook dat jouw paard op zoek is naar een duidelijke leider. Omdat ze die mist vertoont ze "vreemd" gedrag. zodra ze een echte leider voor zich krijgt wil ze wel volgen.
Als ik het bij het rechte eind heb denk ik ook wel dat je moet oppassen dat ze niet steeds meer en meer over je heen gaat lopen, met gevaarlijke situaties ten gevolge...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:39

voor een onzeker paard is duidelijkheid juist een vorm van zekerheid...

ga je geruststellen bevestig je het angstgedrag...

Mauza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:28

Ik denk dat ze de staleigenaar als een betere "leider" ziet.
Hij is consequent en duidelijk.
Het is wel zo dat iedereen zegt van ja dat is zielig als je hem slaat,
maar in de kudde gebeurt dat net zo. Kom je te dicht bij de leider in de buurt? *bam* krijgt ze een knal. Pak je mijn grassprietje af? * hap* of bijv een waarschuwing..
Ik denk dus dat je duidelijk moet zijn tegen je pony

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:33

Hmmm ok, ja dan begrijp ik haar gedrag inderdaad ... als ik bijvoorbeeld haar halster wil aandoen, vraag ik dat "vriendelijk" in mijn houding, de staleigenaar heeft zo iets van, paard, niet onnozel doen en hup ermee... en dat werkt beter!

Maar wat moet ik dan juist doen? Duidelijke grenzen stellen, echt straffen als ze daarover gaat of hoe moet ik dat zien? Juist meer met haar bezig zijn of haar meer gerust laten? Geen snoepjesbeloning bijvoorbeeld maar een klopje? Of helemaal geen beloning want normaal gedrag is niet het belonen waard?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:38

Belonen met eten vind ik sowiezo geen goede aanpak.
Dan heb ik hier binnen de korste keren een schooiend paard.
Het paard moet het voor jou doen, niet voor het eten.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:40

moonfish13 schreef:

Maar hoe leer ik haar dan zich te laten pakken in de wei??? Want dat is ook een zeer groot probleem ...
haar in een hoek drijven lukt niet, ik ben maar alleen en dan breekt ze altijd door (of knalt me om).

Laat ik haar halster aan en lok ik haar met eten, lukt het over het algemeen wel ...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:45

Zo te horen staat jouw staleigenaar steviger in zijn schoenen dan jij, en blijkbaar heeft jou paard behoefte aan een no-nonsens typ.

Persoonlijk heb ik(voor mijn paarden) ook liever "brute" consequente mensen/eigenaren dan mensen die minder stevig in hun schoenen staan.

Ik heb ook een paard wat moeilijk te pakken is(al valt dit de laatste tijd wel mee), maar als ik in mijn hoofd heb dat ik hem uit de wei ga halen, ga ik hem uit de wei halen.
Het maakt niet uit of het 1,5 uur duurt en het tussentijds gaat hagelen, je moet gewoon niet opgeven..

Overigens maak ik wel gebruik van snoepjes soms, maar het is echt geen schooier geworden daardoor..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:50

JoCo schreef:
moonfish13 schreef:

Maar hoe leer ik haar dan zich te laten pakken in de wei??? Want dat is ook een zeer groot probleem ...
haar in een hoek drijven lukt niet, ik ben maar alleen en dan breekt ze altijd door (of knalt me om).

Laat ik haar halster aan en lok ik haar met eten, lukt het over het algemeen wel ...

Dat vind ik persoonlijk prima maar angstgedrag belonen met voer vind ik niet oke.
Dus bijvoorbeeld in de overige omgang om de haverklap met voer belonen.
Daar doelde ik meer op. :D

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:55

A ok goed, dus op wei mag ik dus wel zo verder doen... Maar neem nu bijvoorbeeld in de stal: ze wil haar halster niet laten aandoen en staat supernerveus te piafferen, geef ik haar dan een snoepje als het eindelijk aan is of ga ik de stal in, en spreek haar zeer streng toe van huppa halster aan en geen gezever? (bij de staleigenaar lukt deze aanpak)

En om toch een band met haar te krijgen, zou ik juist veel tijd met haar doorbrengen of haar juist met rust laten? Want ze moet niet van mensen weten, ik hoop toch zo dat dat nog gaat veranderen ...

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:56

Je hebt 4 manieren om een paard te corrigeren.

- straffen :
positief: Je biedt iets aan waardoor voorafgaande gedrag wordt verzwakt. = corrigerende tik

negatief: Je haalt iets weg waardoor voorafgaande gedrag wordt verzwakt. = negeren

- belononen:
positief: Je biedt iets aan waardoor voorafgaande gedrag wordt versterkt. = beloning, bv snoepje

negatief: Je haalt iets weg waardoor voorafgaande gedrag wordt versterkt. = bv, de slof weg halen als hij netjes aan de teugel loopt. Is in jouw geval niet aan de orde maar even als voorbeeld.

Het blijkt dat belonen effectiever werkt dan straffen. Zelfs als jouw paard in jouw ogen iets normaals doet, moet je dit versterken. Want hoe weet jouw paard dat jij dit gedrag als normaal beschouwt. Jouw paard vraag naar mijn idee duidelijk om grenzen. Jij moet aangeven waar die grenzen liggen. Ik denk ook dat ze opzoek is naar een leider zoals de meeste mensen in dit topic al aangeven. Vooral belangrijk is dus om je paard te belonen en dat hoeft niet alleen met snoepjes. Als je je paard straft met een corrigerende tik, beloon haar dan op het moment dat ze het wel goed doet. Hierdoor is het voor haar duidelijk wat wel en niet wordt geaccepteerd. ( de grens dus) Bij een beloning bevorder je haar zelfvertrouwen. Naar mijn idee hebben ook paarden gevoelens en moet je hier op in spelen. Het is soms alleen heel erg moeilijk om te zien wat je paard van je wilt. Dit is waar jij op dit moment ook mee worstelt. Hopelijk heb je er wat aan. :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:58

JoCo schreef:
A ok goed, dus op wei mag ik dus wel zo verder doen... Maar neem nu bijvoorbeeld in de stal: ze wil haar halster niet laten aandoen en staat supernerveus te piafferen, geef ik haar dan een snoepje als het eindelijk aan is of ga ik de stal in, en spreek haar zeer streng toe van huppa halster aan en geen gezever? (bij de staleigenaar lukt deze aanpak)

En om toch een band met haar te krijgen, zou ik juist veel tijd met haar doorbrengen of haar juist met rust laten? Want ze moet niet van mensen weten, ik hoop toch zo dat dat nog gaat veranderen ...

Als je haar een snoepje geeft beloon je haar nerveuze gedrag. Hierdoor heb je kans dat zij dit juist meer gaat vertonen omdat zij 'geleerd' heeft dat zij dan een snoepje krijgt. Als ze dit eenmaal door hebben dan zal ze elke keer dat gedrag gaan vertonen.

Even iets anders,, qua theorie spreekt het voor zich, maar om het in de praktijk toe te passen,, dat valt niet altijd even mee!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:00

tamary schreef:
Ik weet niet wat in jouw ogen precies zacht is of hard/bruut. Maar als ik de reactie van je paard lees kan het ook zijn dat de staleigenaar simpelweg duidelijk is en dus in haar ogen goed leiding geeft. Dan hoeft zij niet meer op te letten, want dat doet hij en dan gaat alles altijd goed. Dat geeft rust en veiligheid.

Kan zijn dat jij op haar niet zelfverzekerd genoeg overkomt en dan moet zij zelf opletten dat ze niet opgegeten wordt.

Hier ga ik in mee. Klinkt alsof de merrie op zoek is naar duidelijkheid en dat ze dat bij de staleigenaar wel vind en minder bij jou :-). Veel paarden zijn uiteindelijk op zoek naar een duidelijke leider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:00

idd duidelijk heid. Je paard is onzeker, Dus als jij duidelijk bent voelt zij zich zekerder. Jij moet aangeven dat je de leider bent. In een kudde gaat dit ook niet zachtzinnig. Je mag best streng zijn en afentoe een tik geven is ook niet erg. Maar ben wel rechtvaardig dus als ze het goed doet wel belonen! niet met even maar een klopje of een aai of een vriendelijk woord is ook prima.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:01

Zucht ...vind het erg moeilijk ... hoe pak je het borstelen dan aan? Ook dan staat ze alle kanten op te trippelen, te snuiven, aan 1 stuk door te mesten, heeft voor alles aandacht behalve voor mij ... gewoon negeren of bestraffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:02

als ze niet stil staat een keer streng toe spreken. Geen reactie kun je dr best een tikje geven.

_aussi

JoCo schreef:
Zucht ...vind het erg moeilijk ... hoe pak je het borstelen dan aan? Ook dan staat ze alle kanten op te trippelen, te snuiven, aan 1 stuk door te mesten, heeft voor alles aandacht behalve voor mij ... gewoon negeren of bestraffen?

Ik zou haar wel even duidelijk maken dat je het daar niet mee eens bent, want als je het negeert dan kan zij niet ruiken dat jij het niet prettig vind als ze dat doet. En dan idd op het moment dat ze hier juist op reageert,, haar belonen!
Laatst bijgewerkt door _aussi op 09-01-10 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Hoe doe je het borstelen nu?

Ik zou kiezen voor gewoon negeren en doorborstelen. Als ze iets doet dat echt niet mag dan een klap of vermanend toespreken. Als ze goed stil staat of gewoon braaf is dan een worteltje als beloning :-). Zo combineer je het.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:03

Júist door wat steviger in je schoenen te staan en door te pakken met d'r, de no-nonsense aanpak dus- zal jullie band verbeteren omdat ze jou op die manier als leider gaat zien.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:11

Allemaal heel hartelijk bedankt, ik heb er echt wat aan, alleen vind ik het nog steeds moeilijk... wat ik wel denk te begrijpen is dat ik met dit paard niet moet tutten en knuffelen,maar juist kordaat zijn en autoriteit uitstralen, en dat het dan daar rustiger van wordt, van het moment ze snapt dat ik de "baas"ben en haar dus bescherm ...

Nu sta ik te borstelen en schreeuw soms echt tegen haar als het té erg wordt, soms reageert ze en houdt ze op, en soms blijft ze doorgaan. Ik geef ze ook al wel eens een tik met de platte hand op haar schouder of zo (dus dan heb ik wel geluid, maar het doet geen pijn). Meestel kalmeert ze wel na een 20-tal minuten en dan gaat het beter.

Kopstuk aandoen is het grootste probleem, ze gooit het hoofd dan in de lucht en vliegt in een ruk achteruit. Ze heeft nergens last van,en deed dit tot voor kort ook niet. Eenmaal ze haar hoofdstel aan heeft, is ze heel ontspannen. Ook onder zadel is het echt wel een superfijn paard. Maar ik denk dat ik door mijn rijden, wél de juiste "instructies" geef, dan ben ik kordaat. Maar in mijn handelingen ben ik te zacht vrees ik...

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:16

Ik denk wel dat je moet oppassen dat het geen strijd wordt wie het 'sterkst' is. In dit geval jij met hard schreeuwen en zij met haar gedrag. Anders dan wordt het hard tegen hard en zal je haar vertrouwen ook niet winnen. Je moet gewoon even heel duidelijk zijn dat je het niet accepteert. (ja ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan) Als ze daarna wel doet wat jij wilt, beloon haar dan. Het kan ook zijn dat zij weet dat het schreeuwen geen consequenties met zich mee brengt dat ze daarom doorgaat. Probeer hierin elke keer weer consequent te zijn.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:18

Ik zou proberen wat "korter" te zijn met haar. Ho is ho, hier is hier. GELIJK ingrijpen, niet pas na een paar klieren heel hard schreeuwen maar gelijk bij de eerste misstap kort maar krachtig corrigeren, daarna gelijk kort maar krachtig belonen, niet met een knuffelpartijtje, gewoon prijzen met je stem en een klopje ofzo. Je moet echt iets baziger zijn maar dat kan natuurlijk ook op een vriendelijke manier. Waarschijnlijk wordt jullie contact dan juist beter, ze zoekt leiding om op te kunnen vertrouwen dus dan kun jij niet haar knuffelbeer zijn.............

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:20

En hoe corrigeer je kort maar krachtig? NEE vergezeld met een tik of een ruk aan het halster?