veulen van 8 maanden(opvoedingsvraagjes).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

veulen van 8 maanden(opvoedingsvraagjes).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:56

Ik heb een mini merrie veulen van bijna 8 maanden.
Ze is van een verlegen typje,nu een kleine brutale opdonder aan het worden.
Heb haar sinds oktober,en ze staat in de nachten op stal met mijn ruintje,overdag gaan ze lekker los.
Toen ik haar kreeg was ze geen halstertje gewend of meelopen,en dat heeft ze heel snel geleerd.
Ze kent de routine,en stond normaal vooraan om het halstertje te laten omdoen(betekend dat we iets leuks gaan doen,of ze naar het land gebracht word).
Meelopen geen probleem(oke wat onbeholpen,en soms een bokje,maar makkelijk op haar plaats te zetten).
De laatste paar dagen is ze een stuk dwarser en koppiger.
Moet echt doorzetten om op stal haar halster om te krijgen(ze blijft draaien en weglopen).
Heeft ze geen zin om mee te lopen,zet ze de handrem erop,weigerd in avond haar stal in te gaan.
Ik blijf geduldig,maar hou wel vol,en uiteindelijk doet ze dan wel wat ik wil,maar is dit een soort puberteit?
Merk gewoon echt aan haar,dat ze aan het uitproberen is.
Tevens de vraag,hoe reageer ik het beste als ze tegenwerkt?
Tot nu toe blijf ik geduldig,en volhardend....uiteindelijk lukt het dan wel,en beloon ik haar met een kriebeltje.
Maar soms heb ik momenten dat ik denk....tja wat als ze nu niet doet wat moet gebeuren?
Moet ik straffen,en op welke manier dan?
Want het is wel een dame met pit,die als haar iets niet bevalt dat duidelijk kenbaar maakt.
Ene kant lijkt ze terughoudend en soms zelfs schuw als je haar benaderd,andere kant durft ze best haar karakter te tonen en is niet snel onder de indruk van een boze stem.
Een tik heeft ze slechts 1 maal gehad hier,dat was omdat ze plots in een onbewaakt ogenblik vanuit het niets haar kont omdraaide en mn vriend trapte.(we waren een ogenblik stom verbaast,en direct kreeg ze tik op haar kontje!).
Erna keken we elkaar aan van..,..wat moet je hier nou mee?
Ze heeft dat ook niet meer in haar bolletje gehaald.
Maar vind het heel moeilijk in minder duidelijke gevallen,wanneer en hoe ik haar kan aanpakken.
Juist omdat ze wat terughoudend en schuw doet soms,wil ik ook niet te hard overkomen.
Aan de andere kant is het een shetje,en weet uit ervaring met mijn ruintje,dat die wel een heel duidelijke aanpak nodig hebben.
Sta dus niet toe dat ze aan me knaagt,en als ik in haar stal bezig ben,laat ik ook duidelijk merken wat mijn persoonlijke ruimte is.(ben ik aan het uitmesten en ze loopt toevallig tegen mn arm aan,dan is dat pech).
Borstelen gaat al best aardig,en kan haar rug,borst,buik,hoofdje,manen en staart wat borstelen.(ene keer gaat beter als de andere keer,maar sta ook niet elke dag te tutten en borstelen).
Laat haar altijd even de borstel zien en ruiken,en begin dan langzaam met wat poetsen.
Beentjes vind ze niet fijn en dat wil nog niet zo(ben ik wel mee bezig,om wat op te bouwen naar voetjes geven).
Kan inmiddels ook wat tussen haar billen aaien en staart wat optillen(leek me handig voor een eventuele dierenarts) ;)
Maar kan dus wel wat adviezen gebruiken over opvoeding.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:25

janflicka schreef:
Heeft ze geen zin om mee te lopen,zet ze de handrem erop,weigerd in avond haar stal in te gaan.

Stal ingaan.. het is een veulen, die hoort niet op stal. Ze geeft dit dus zelf duidelijk aan.

Citaat:
Ik blijf geduldig,maar hou wel vol,en uiteindelijk doet ze dan wel wat ik wil,maar is dit een soort puberteit?
Merk gewoon echt aan haar,dat ze aan het uitproberen is.

Ze probeert niet uit, jij bent voor haar geen duidelijke leider.

Citaat:
Tevens de vraag,hoe reageer ik het beste als ze tegenwerkt?
Tot nu toe blijf ik geduldig,en volhardend....uiteindelijk lukt het dan wel,en beloon ik haar met een kriebeltje.
Maar soms heb ik momenten dat ik denk....tja wat als ze nu niet doet wat moet gebeuren?
Moet ik straffen,en op welke manier dan?
Want het is wel een dame met pit,die als haar iets niet bevalt dat duidelijk kenbaar maakt.
Ene kant lijkt ze terughoudend en soms zelfs schuw als je haar benaderd,andere kant durft ze best haar karakter te tonen en is niet snel onder de indruk van een boze stem.
Een tik heeft ze slechts 1 maal gehad hier,dat was omdat ze plots in een onbewaakt ogenblik vanuit het niets haar kont omdraaide en mn vriend trapte.(we waren een ogenblik stom verbaast,en direct kreeg ze tik op haar kontje!).
Erna keken we elkaar aan van..,..wat moet je hier nou mee?
Ze heeft dat ook niet meer in haar bolletje gehaald.
Maar vind het heel moeilijk in minder duidelijke gevallen,wanneer en hoe ik haar kan aanpakken.
Juist omdat ze wat terughoudend en schuw doet soms,wil ik ook niet te hard overkomen.
Aan de andere kant is het een shetje,en weet uit ervaring met mijn ruintje,dat die wel een heel duidelijke aanpak nodig hebben.
Sta dus niet toe dat ze aan me knaagt,en als ik in haar stal bezig ben,laat ik ook duidelijk merken wat mijn persoonlijke ruimte is.(ben ik aan het uitmesten en ze loopt toevallig tegen mn arm aan,dan is dat pech).
Borstelen gaat al best aardig,en kan haar rug,borst,buik,hoofdje,manen en staart wat borstelen.(ene keer gaat beter als de andere keer,maar sta ook niet elke dag te tutten en borstelen).
Laat haar altijd even de borstel zien en ruiken,en begin dan langzaam met wat poetsen.
Beentjes vind ze niet fijn en dat wil nog niet zo(ben ik wel mee bezig,om wat op te bouwen naar voetjes geven).
Kan inmiddels ook wat tussen haar billen aaien en staart wat optillen(leek me handig voor een eventuele dierenarts) ;)
Maar kan dus wel wat adviezen gebruiken over opvoeding.

Verdiep je in paarden en veulens en laat een ander paardje jouw paard opvoeden; hup in de wei 24/7 met paarden van allerlei leeftijden, dan komt het vanzelf goed. Verder zou ik wat grondwerk doen, maar me daar eerst heel goed in verdiepen! Succes!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 09:41

Ze is wel duidelijk aan het uitproberen hoor. Echt de puberteit hé! :D En dan nog een shetje ook, lekkere eigenwijze beestjes hahaha.
Maar als ze iets doet wat jij echt niet wil, dan even goed je stem verheffen zodat ze duidelijk weet dat JIJ de baas bent en niet zij. Geef haar rustig een tikje als ze niet luistert of vervelend doet.
Ze moet leren luisteren en leren dat JIJ haar leider bent en niet zij.
Beloon haar als ze heel lief is en goed luistert/haar best doet. Geef haar een lekkere knuffel of iets lekkers, dan zal ze op een gegeven moment weten dat als ze goed luistert, ze beloont wordt.

Maar het is en blijft een shetje en uit ervaring weet ik dat het echte donders kunnen zijn hoor! :D

troi

Re: veulen van 8 maanden(opvoedingsvraagjes).

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:26

Als ik het zo lees ben je best goed bezig hoor, ze is je aan het uitproberen en als je duidelijk doch geduldig blijft (met wel een duidelijke straf als ze over de grenzen gaat, zoals de tik bij het schoppen. heel goed!) zou dat vanzelf weer over moeten gaan. Of je streng genoeg bent als ze stout is is heel moeilijk, het verschilt per paard/pony wat ze nodig hebben als correctie wil de boodschap overkomen. Je zou een ervaren iemand kunnen vragen eens mee te lopen als je haar verzorgt om in te schatten hoe het gaat (van een afstandje zie je veel meer) als je onzeker bent. Verder zou ik vooral mijn intuitie gebruiken..

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:59

Keek net nog even in je profiel en via de link je shet gezien (jan-jan).
Welk veulen is het waar het om gaat? of staat deze niet bij de foto's?
Wel een stel heerlijke beestjes hoor die je daar hebt staan!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:11

vind dat je goed op weg bent hoor. inderdaad wel laten merken als ze iets doet wat niet mag, even je stem verheffen en dr weg duwen. en als ze daar niet van onder de indruk is dan zal je toch wat harder op moeten treden. en verder qua poetsen ed gewoon rustig doorgaan met waar je nu mee bezig bent denk dat het dan allemaal wel goed komt. maar gewoon goed duidelijk maken dat jij de leider bent en niet zij.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 16:46

IngridB schreef:
Keek net nog even in je profiel en via de link je shet gezien (jan-jan).
Welk veulen is het waar het om gaat? of staat deze niet bij de foto's?
Wel een stel heerlijke beestjes hoor die je daar hebt staan!

Het bonte merrieveulentje met de maanogen ;)
(ze heet Chica)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 17:26

(Stal ingaan.. het is een veulen, die hoort niet op stal. Ze geeft dit dus zelf duidelijk aan.)

Ze staat niet constant op stal,ze loopt overdag heerlijk buiten met mijn ruintje.
De reden dat ze in de avond op stal gaan,is omdat wij net verhuist zijn en hier geen schuilmogelijkheid is nog.
Het ruintje is dat gewend,en ook het veulen komt bij een medebokker vandaan waar het ook in de nachten op stal ging.
Laat ze niet tot hun ellebogen in de sneeuw staan,zonder gelegenheid tot schuilen!
Niet zo snel oordelen....

(Verdiep je in paarden en veulens en laat een ander paardje jouw paard opvoeden; hup in de wei 24/7 met paarden van allerlei leeftijden, dan komt het vanzelf goed. Verder zou ik wat grondwerk doen, maar me daar eerst heel goed in verdiepen! Succes!)

Het verdiepen in paarden en veulens doe ik genoeg,maar ben niet zo arrogant om te denken dat ik alles al weet.
Mijn veulen staat met het ruintje,en krijg daar ook best correctie`s van.
24/7 in de wei,is in deze wintermaanden en het ongelovelijke pak sneeuw even niet mogelijk.(zie boven,geen schuilgelegenheid op het landje)
We hebben hier wel een kudde,maar dat zijn grote paarden met oa een jaarling fries en gelder....(mijn veulen is mini,en wil niet het risico lopen dat ze een opvoedkundige doodschop krijgt). ;)
Met in de wei gooien,komt het ook niet zomaar goed,want eens moet ik haar toch gaan aanpakken.
Jong geleerd is oud gedaan in mijn ogen.(eis trouwens geen grote dingen van haar,slechts basis!).
Maar ik sta altijd open voor tips,en ben bereid om verder te leren,vandaar ook mijn vragen over opvoeding,en op welke manier dat het beste is.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:32

ik heb ook een veulen van rond de 8 maanden ( odermus x murano) Hij is ook aan het uitproberen af en toe. Vorige week liet hij even zijn dominantie gelden in de groep ( opfok) en kwam daarna bijtend op mij af gerend. Heb dit gelijk met een harde schop afgestraft. Hij probeerde het nog een keer, maar kreeg dezelfde behandeling. Daarna heeft hij dit nooit meer gedaan, en is hij weer zo lief als het maar kan.
Ik vind het erg moeilijk om zo streng op te treden, maar het is wel nodig!
Verwacht niet van je veulen dat ze in een keer teveel kan leren. Begin bijvoorbeeld eerst alleen rustig met het aanraken en aaien van de benen. Als ze dat accepteert kan je proberen de borstel erover te halen. Gaat dit ook goed probeer het been vast te pakken zonder op te tillen. Gaat dit ook goed probeer het been op te tillen.
Het klinkt een beetje simpel zo misschien, maar dit werkt echt het beste.
Als ze schuw is zou ik haar niet zo straffen als ik mijn hengst straf. Hij is al heel wat gewend, en is niet gauw schuw. Probeer het bijvoorbeeld met alleen stemverheffing, of een schijnbeweging richting haar. Vaak helpt dit al bij schuwe veulens.

Het niet meelopen aan het halster is misschien een beetje door de kou, dan zijn ze toch frisser. Of deed ze dit ook al toen het nog niet zo koud was?

Vind het trouwens onzin hoor dat een veulen alleen in het land hoort. In een ruime stal met soortgenootjes gaat het vaak ook prima. En neem aan dat ze minimaal 1x per dag naar buiten gaat? En in de zomer de hele dag? Ach iedereen heeft zo zijn mening zeg ik maar...

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:16

madelein schreef:
ik heb ook een veulen van rond de 8 maanden ( odermus x murano) Hij is ook aan het uitproberen af en toe. Vorige week liet hij even zijn dominantie gelden in de groep ( opfok) en kwam daarna bijtend op mij af gerend. Heb dit gelijk met een harde schop afgestraft. Hij probeerde het nog een keer, maar kreeg dezelfde behandeling. Daarna heeft hij dit nooit meer gedaan, en is hij weer zo lief als het maar kan.
Ik vind het erg moeilijk om zo streng op te treden, maar het is wel nodig!
Verwacht niet van je veulen dat ze in een keer teveel kan leren. Begin bijvoorbeeld eerst alleen rustig met het aanraken en aaien van de benen. Als ze dat accepteert kan je proberen de borstel erover te halen. Gaat dit ook goed probeer het been vast te pakken zonder op te tillen. Gaat dit ook goed probeer het been op te tillen.
Het klinkt een beetje simpel zo misschien, maar dit werkt echt het beste.
Als ze schuw is zou ik haar niet zo straffen als ik mijn hengst straf. Hij is al heel wat gewend, en is niet gauw schuw. Probeer het bijvoorbeeld met alleen stemverheffing, of een schijnbeweging richting haar. Vaak helpt dit al bij schuwe veulens.

Het niet meelopen aan het halster is misschien een beetje door de kou, dan zijn ze toch frisser. Of deed ze dit ook al toen het nog niet zo koud was?

Vind het trouwens onzin hoor dat een veulen alleen in het land hoort. In een ruime stal met soortgenootjes gaat het vaak ook prima. En neem aan dat ze minimaal 1x per dag naar buiten gaat? En in de zomer de hele dag? Ach iedereen heeft zo zijn mening zeg ik maar...

Aan het halstertje lopen ging en gaat inmiddels weer prima :)
Ze heeft blijkbaar even een fase gehad?
Want momenteel is ze weer ontzettend braaf en lief.
Harde straffen zijn bij haar,volgens mij niet op zn plaats,omdat ze vrij snel onder de indruk lijkt te zijn.
Een beweging of stemverheffing doet al heel wat bij haar.
Hoewel ik ook in de gaten hou,dat ze niet de boel wat manipuleert.
Ze komt bv als ze naar binnen wil,hard aangerend en laat braaf het touw vastmaken,maar heeft ze nog geen zin.....doet ze net alsof ze schuw en bang is ;) . (ze is slim zat) :+
Uiteraard gaan ze elke dag naar buiten,voor zeker 4 uur of langer.
In de zomer gaan ze gewoon 24/7 naar buiten met inloopstalletje.
Ze loopt samen met mijn 7 jarige ruintje,die haar echt wel op haar plaats weet te zetten,en waar ze dol op is.
Ik vermoed dat het gewoon een fase van uitproberen is geweest,en heb zelfs even gedacht aan zeer vroege hengstigheid...
Want haar gedrag is van het ene op het andere moment weer zoals voorheen.
Uiteraard lekker ondeugend zoals een shettenveulen hoort te zijn,maar ze loopt weer netjes mee,gaat weer normaal haar stal in,en het dwarse gedrag is over.
Ik probeer haar rechtlijnig en eerlijk te behandelen en werk ook veel met beloning kwa stem en een kriebel.
Maar bv bijten,trappen etc,dat straf ik wel af met een welgemeende brul of tik.
Gelukkig bijt ze niet,en de kleinste poging tot knabbelen kap ik direct af.
De enige welgemeende flink tik heeft ze gehad toen ze een maand of 6 was,en dus plots een gerichte trap naar mn vriend gaf.
Dat was ook maar 1 maal nodig,want ze heeft het niet wederom geprobeerd. ;)
Maar hoeveel boeken je ook leest,en via internet opzoekt,het hebben van een veulen is toch iets wat je in de praktijk moet leren.
Al doende leert men,en wij leren dus samen :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:49

haha ja het is en blijft een leuk leerproces! Ik leer ook nog elke dag bij!
Succes met je veulentje, komt allemaal wel goed!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:24

Fijn dat het allemaal weer goed gaat. Het zal vast een periode zijn geweest. De peuterpuberteit _O- hahaha.

Geniet maar lekker van je paardje.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:27

Je bent zeker op de goede weg het alle belangrijkste is dat je gewoon consequent blijft. Wil je naar stal ga je naar stal, wil je dat ze stil staat zorg je dat ze stil staat. Let in je benadering en als je met haar "werkt"ook goed op je lichaamshouding verdiep je hier misschien nog wat meer in, door kleine bewegingen kun je je veulen stimuleren, of juist wat afremmen en tuurlijk geruststellen. Met een onzeker karakter van de pony denk ik dat het beter is om duidelijk en consequent te zijn dan hard.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:32

Oja nog een tip, wanneer ze bijvoorbeeld niet mee wil lopen.
maak haar dan eens vast aan een longeerlijn, loop dan eerst gewoon naast haar op de plek dat je zou lopen met halster touw wanneer ze stil gaat staan geef je geen druk maar loop jij gewoon verder alsof je niet merkt dat zij is gaan stil staan, je zult zien dat wanneer de afstand groter word je veulen in draf achter je aan komt ! werkte bij die van mij echt super !

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:39

Je bent idd goed op weg, maar vind je wel wat te lief overkomen zeg maar..
Als ze het halster niet om wil, had ik haar in een hoek gegooid en hoppa dat ding om. Ze heeft niets te willen klaar.
Zo heb ik het ook gedaan, heel consequent, hij weet precies wat hij mag en wat niet. Doet hij het wel, krijgt ie afhankelijk van wat ie doet een schreeuw/UH of zelfs een schop. (dan is het wel goed fout wat ie doet hoor)
Uiteraard is belonen ook belangrijk!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:49

Ik lees even mee, heb zelf ook een veulen van 8 maand, wel wat maatjes groter :=

Ik probeer zelf duidelijk en consequent te zijn. Als het echt nodig is, geef ik een brul en evt een tik. Maar dat heb ik nog maar zelden gedaan. Wel merk ik dat ze meer met de andere paarden aan het etterbakken is... Ze staat tussen 2 oudere merries die haar proberen op te voeden haha

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:49

mijn veulen had precies het zelfde probleem, wilde niet aan het halster mee lopen en niet de stal in en drijgde op het laatst zelfs naar mij kortom ze werd gevaarlijk steigeren etc...
ik heb besloten haar ergens anders heen te brengen en nu staat ze 24 perdag buiten met schuilstal en mee lopen aan het halster gaat al wat beter, zonder halster loopt ze ook mee , ze heeft zoveel geleerd in 2 maanden en is heel erg verandert , een echte knuffel kont is het geworden en nu leert ze snel en accepteert ze meer dingen, kortom me veulen gaf aan dat ze het waarnschijnlijk niet naar haar zin had ! en nu wel...zo is het in het kort hoe ik het ervaren heb...ze is nu 9 maanden trouwens

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:54

hmmmzzzz een minimerrieveulen van 8 maanden :D :D :D

als die mij een grote mond zou geven, dan til ik haar aan de oortjes op zodat ze op ooghoogte komt, en kijk haar eventjes diep in de poppetjes van haar ogen aan :) :)

geweldig, hoe mensen zich laten koeieneren door peutertjes :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 12:30

KiWiKo schreef:

als die mij een grote mond zou geven, dan til ik haar aan de oortjes op zodat ze op ooghoogte komt, en kijk haar eventjes diep in de poppetjes van haar ogen aan :) :)

:D :D Tis ook wel erg he?
Maar er zit kwa karakter meer pit in,als het bij de friese jaarling van mn tante ;) :+
Die kleintjes compenseren hun geringe formaat,met een groot egootje :D

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:05

Die kleintjes kunnen zo stront eigenwijs zijn......maar zo grappig om te zien :D

Komt helemaal goed hoor meid!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:07

janflicka schreef:
KiWiKo schreef:

:D :D Tis ook wel erg he?
Maar er zit kwa karakter meer pit in,als het bij de friese jaarling van mn tante ;) :+
Die kleintjes compenseren hun geringe formaat,met een groot egootje :D

hihihihi dat is :D :D

daarom, hoe sneu het ook klinkt en hoe schattig klein ze ook is............... aanpakken die handel :D :D

het nadeel van die kleintjes is dat ze retesnel zijn, het voordeel is dat ze niet al te veel kracht nog hebben :D