Super bang paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_vL

Super bang paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 18:43

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn paard Quick en ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen. Mijn paard is opeens heel erg bang voor heel veel dingen. Maar er is geen touw aan vast te knopen. Vrachtwagens, trekkers en vuurwerk daar knippert hij niet van met zijn ogen, maar bijvoorbeeld kinderwagens en mannen maken hem panisch. We hebben altijd al problemen gehad met hem en de dierenarts en de hoefsmit. Hij is echt als de dood voor mannen. Vorig jaar moest hij een prik en heeft hij zijn halve stal gesloopt, dit jaar hadden we dus iets nieuws bedacht: we moesten hem die dag toch naar de pensionstal brengen ('s winters staat hij op een pensionstal en zomers staat hij bij mij thuis) dus vroegen we of de dierenarts heb over de klep van de trailer heen een prik in zijn kont kon geven. Zo hoefde Quick hem niet te zien en zou hij dus ook niet in paniek raken. De dierenarts dacht echter dat het onzin was en deed de klep naar beneden en liep meteen naar Quick toe. Ik stond door het deurtje Quick biks te voeren zodat hij lekker afgeleid zou zijn en die prik niet eens zou merken, maar opeens stond de dierenarts dus naast hem. M'n moeder stond helemaal stomverbaasd achter de trailer. Op dat moment begon Quick al te springen, hij was zo ontzettend bang. Ik schreeuwde tegen de dierenarts dat hij weg moest gaan, maar hij zei dat hij wel wist hoe hij met zulk soort paarden om moest gaan en dat er niks aan de hand was. Ik schreeuwde nog een keer dat hij weg moest gaan en ook m'n moeder begon te roepen. Quick was zo in paniek dat hij de zijwand van de trailer ontwrichtte, onder de achterstang doorging, zijn halster stuk trok en de trailer uitstormdde (Quick is 1.61 en heel breed, dus onder de stang doorgaan is geen makkie). Quick stond nu op de weg en ik stond met de dierenarts in de trailer. Mijn moeder had nog geprobeerd om de klep dicht te doen, maar toen stormde Quick er al uit. Ik was zo woedend op de dierenarts. Het had helemaal niet hoeven gebeuren, maar hij wist het zogenaamd beter. Quick rende een heel stuk over de weg, tussen de rijdende auto's door, ik was zo bang. Toen stopte er een auto en een grote man stapte uit en ging voor Quick staan. Quick stopte en ik kon hem pakken. Hij was zo ontzettend bang en ik moest zo huilen. Toen sprong hij ook nog op m'n voet en brak ik m'n teen. Toen we thuis waren heeft m'n moeder hem meteen weer in de trailer gezet. Er was gelukkig niks stuk aan de trailer en ook Quick was nog helemaal heel. We hebben hem naar de pensionstal gebracht en ik kon alleen maar huilen. Ik was zo boos.

Maargoed, nu dwaal ik heel erg af..
Mijn paard is dus ten eerste heel erg bang voor mannen, maar ook voor bijna alle andere dingen (behalve dus vuurwerk, vrachtwagens en trekkers). Het lijkt wel of het steeds erger wordt. Vorig jaar reed ik met hem nog elke dag zonder zadel en hoofdstel (met helemaal niks dus) en ik vertrouwde hem compleet. We konden alles samen. Hij schrok wel af en toe, maar hij deed niks heftigs. Sinds dit jaar schrikt hij steeds vaker en is veel vaker bang. Ik sta nu weer met hem op de pensionstal en ik kan gewoon niet meer zonder hoofdstel met hem rijden. Ik rij wel zonder zadel, maar ik heb mijn hoofdstel echt nodig voor de controle. Ik kan hem niet meer vertrouwen. Het is één brok spanning geworden. In de binnenbak zit een raam en het enige wat hij doet als ik aan het rijden ben is kijken uit het raam. Hij ziet echt alles. Het raam kijkt uit op een heel erg rustig weggetje, maar er fietsen wel veel fietsers. En elke keer als er een fietser langs komt raakt hij in paniek. Ik kan niet meer lekker ontspannen met hem rijden omdat hij elk moment weg kan springen en een sprintje kan trekken. Hij lijkt wel helemaal blind te zijn dan. Hij merkt me niet eens op dan. Soms schrikt hij helemaal uit het niets. Ik begrijp hem gewoon echt niet. Het lijkt wel een heel ander paard.
Ik mis mijn 'oude' paard gewoon heel erg. Het paard waarop ik met alleen m'n stem, benen en zit de volledige controle had. Het paard waarmee ik tussen paarden kon rijden die er in volle galop vandoor gingen zonder dat hij met zijn ogen knipperde. Hij paste zo goed op me, zette geen stap verkeerd, ik kon echt alles met hem. De meisjes op de pensionstal (er wordt ook les gegeven) vinden Quick allemaal een circuspaard en het leukste paard wat er staat, omdat hij alles kan en nooit gemeen is. Maar hij is zo ontzettend bang en daardoor nu dus onbetrouwbaar met rijden. Ik weet niet waarom het opeens zo heftig is geworden. Ik heb hem al 4 jaar, hij is nu 7. Ik heb hem bijna alles zelf geleerd. Hij was echt mijn vriendje, maar hij is zo verandert.

Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop echt dat jullie tips hebben voor me want ik wil heel erg graag dat hij weer ontspannen wordt, ik heb echt het gevoel dat ik mijn paard kwijt ben.

Sim

Re: Super bang paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:32

RT P -> OPG

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:35

Als ik het verhaal van de dierenarts lees, heb ik het idee dat niet je paard, maar jij het vertrouwen kwijt bent, en dat op hem overbrengt. Je begint al te schreeuwen voor je paard wat echt wat doet. Ik geloof best dat hij bang kan zijn voor mannen, maar ook angst kan slijten.

Mischien kun je een goede schriktraining doen om samen het vertrouwen terug te krijgen? Je word dan begeleid in hoe je op de reacties van je paard in moet springen, kan heel veel helpen.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:37

Ik zat er net aan te denken, schriktraining, grondwerk. En zeker goede begeleiding anders krijg je ongelukken hoor! Heel veel succes!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:56

ik denk inderdaad ook dat er een deel van het probleem in jou zelf ligt.
je paard is bang voor mannen, waarschijnlijk iets heel naars meegemaakt en kan hij heftig reageren als er een man in de buurt komt, logisch, maar doordat jij dit weet, bouw je zelf al wat spanning op als er een man aan je paard moet zitten, dit voelt je paard al, daarnaast staat dan de DA ineens naast je paard. jij schrikt hiervan, nog meer spanning wat je paard voelt. je gaat schreeuwen, nog meer spanning etc etc. het paard raakt hierdoor ook over de kook.
door deze gebeurtenis ben jij waarschijnlijk voorzichtiger geworden en ik denk dat deze gebeurtenis ook behoorlijk wat spanning met zich heeft meegebracht, deze veranderingen pikt jou paard meteen op. hierdoor wordt je paard onzekerder, reageerd dus anders op bepaalde dingen. waardoor jij anders met hem omgaat, doet een hoofdstel om, wat je nooit had. het wordt een beetje oorzaak gevolg situatie. vb. jou paard schrikt, jij gaat anders rijden. paard vind dat raar dus wordt gespannen, jij wordt daardoor onzekerder. etc etc.

kortom, jij moet hard gaan werken om aan je paard te laten merken dat jij alles vertouwt, dat je zeker bent en dat hij jou in alles kan vertrouwen.

ik zou (ik weet niet of je dat doet) grondwerk gaan doen. paard moet jou weer helemaal als leider gaan zien, dan kan hij jou vertrouwen en zal hij erop vertrouwen dat jij de situatie goed inschat en dus niet zelf overal naar willen kijken of van schrikken.
als hij jou weer blindelings vertrouwt zal dat zeker een hele hoop schelen!
hele veel succes!

LifeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:17

Pff ik snap wel dat het moeilijk is voor je meid.
Maar je moet echt overgaan op grondwerk en schriktrainingen. Als je het goed opbouwd krijgt je paard vertrouwen in jou en jij in hem. Zo kunnen jullie een band opbouwen.
Mijn paard is ook bang voor mannen. Waarschijnlijk iets in zijn verleden. En dat is heel erg vervelend. Heb gewoon wat vaker mijn vader meegenomen. Nu is het wel wat minder. Maar van vreemde mannen moet hij nog steeds niks hebben.

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 10:52

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb even wat gegoogeld over schriktraining en dat zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn. Het is allemaal alleen nogal ver weg en Quick is ook bang in de trailer (de pensionstal is 3 km verderop en hij is dan altijd al nat van het zweet). Ik ga dus eerst iets zoeken wat in de buurt is.

Met grondwerk heb ik ook ervaring. Ik doe het vaak met hem. Hij luistert dan supergoed en is bijna niet afgeleid. Hij loopt dan gewoon door de 'enge' hoek heen en kijkt weinig uit het raam. We hebben een kleine binnenbak en ik laat hem daar dan zonder longeerlijn en zonder halster en andere dingen rondlopen. Hij kent alle commando's en volgt ze ook allemaal braaf op: drrraf, já (galop), hooo (een gang lager), tongklakken (versnellen in zelfde gang), zààchtjes (rustiger in zelfde gang), om (de andere kant opgaan) en een geluidje met mijn mond dat ik niet kan omschrijven en dan komt hij naar mij toe. Ook gaat hij heel makkelijk opzij en achterwaarsts voor druk van mijn hand. Maar zo gauw ik er dan weer op zit begint het schrikken weer. Hij haalt heel veel vertrouwen uit m'n moeder of ik op de grond. Als hij ons niet meer ziet wordt hij bang. M'n moeder staat wel eens te kijken als ik rij en dan gaat het al beter. Ook reed ik vroeger wel eens stukjes buiten, in m'n eentje en erop had ik geen kans, dan kwam ik het erf niet eens af, maar als m'n moeder naast hem liep ging het al veel beter en stapte hij redelijk zeker door.

Ik ken hem al vanaf zijn geboorte, maar volgens mij is er nooit iets gebeurd met een man. Hij stond wel als jaarling met een andere jaarling in een containerstal en toen is hij een keer van het randje (25 cm) gevallen en toen durfde hij haast niet meer over drempels en dus ook niet in de trailer. Dat hebben we ondertussen wel redelijk verholpen (door de eerste keer 4 uur op de klep van de trailer te zitten, toen liep hij er opeens in). We doen niks met dwang.

RainbowHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:47

Nou mijn paard is ook wel een beetje bang maar niet zo snel

RainbowHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:57

Goh
Ik liep net even naar mijn paard.
Ik had haar net eten gegeven ze zit onder het eten ik moet zo dus mijn paard gaan wassen.
Zelfs in haar staart. (Hoe doed ze dat toch)

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:05

zou toch schelen als paarden konden praten hè... Ik had ook een pony die bang was voor mannen. Dat heeft ja-ren geduurt voor ze er een beetje overheen was...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:21

Ook ik denk dat het probleem met je paardje eigenlijk veroorzaakt wordt door jou.
Jij zegt ook dat je al grondwerk met hem doet en dat hij dan supperbraaf jou volgt, wel dit is heel waarschijnlijk een foute kijk van jou, ik denk dat je gewoon niet genoeg de consequentie kan behouden, en dus ook niet genoeg de leider bent.
Beschouw dit niet als aanvallend, het is echt bedoelt als een tip, maar iets waar je al jaren mee zit en dus niet betert dan ben je dus verkeerd bezig, verander dus je eigen gedrag naar je paardje toe en alleen dan kan je een verandering in het gedrag gaan verwachten.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:26

Wil je niet bang maken, maar als een paard zo snel van karakter verandert, zou ik hem een keer helemaal door laten checken. Paarden met een tumor in het hoofd kunnen soms raar veranderen. Misschien is dit helemaal niet het geval, maar dat weet je het zeker. Het gaat om de veiligheid van jou en je paard

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:47

Het is al een aantal keer aangegeven, maar ik denk ook dat je het beste een schriktraining met hem kan doen. Het feit dat ie veel steun heeft als je naast hem staat, maar onzeker wordt als je erop zit, heeft in mijn ogen te maken met het feit dat jijzelf onzeker bent (geworden). Paarden voelen dat haarfijn aan en zullen daar zeker op reageren. Hoe is hij met andere mensen? Kan iemand anders hem rijden? (een vrouw zou ik mee beginnen). Als die persoon minder onzeker is en je ziet dat ie zich anders gedraagt, weet je zeker dat het aan je eigen onzekerheid ligt. (dit is zeker niet als kritiek bedoelt hoor!!)
Ze zijn zo gevoelig en vaak kan een ander, die die onzekerheid met jouw paard niet heeft en dus een andere energie overbrengt, het paard zonder problemen rijden.
En voor een schriktraining hoef je toch niet perse weg? Je kunt misschien ook iemand laten komen om je daarmee te helpen?
Ik zou als ik jou was, ook mezelf verdiepen in natuurlijk leiderschap. Ga desnoods een cursus doen zonder je eigen paard en als je jezelf er vertrouwd mee hebt gemaakt, die kennis toepassen op je eigen paard. Probeer niet te denken aan al die keren dat hij schrikt en aan alles waar hij bang voor is, want je paard zal zeker voelen dat je onzeker wordt, en daar op reageren.

Zo heb ik zelf een keer een (vreemde) pony moeten verplaatsen zonder trailer. Het dier was doodsbang voor verkeer. De eerste de beste fietser die hij tegenkwam, zat ie al in de sloot. Ben afgestapt, en aan de hand verder gegaan. Ben voorop blijven lopen, was wel heel streng in het feit dat ie me niet voorbij mocht. Gewoon hand uitsteken, zodat ie achter me bleef. Binnen een kwartier was ie ontspannen en heeft de rest van de 2.5 uur wandeling aan een los touwtje naast me gelopen. Als ik moest stoppen voor een stoplicht, bleef hij gewoon achter/naast me staan,nog steeds met een los touwtje. Hoefde helemaal niets te zeggen of te doen, dat deed ie uit zichzelf, omdat ik me als leider had opgesteld. Daar had ie vertrouwen in (duurde wel een kwartiertje). Ik moest dwars door de stad lopen, waar je vanalles aan verkeer en wandelaars, fietsers en wat al niet meer tegengekomt. Als ik had gedacht, 'oh help, een vrachtwagen' had ik dat op hem overgebracht en zou het heel anders gelopen zijn. Maar hij heeft geen voet verkeerd gezet toen hij eenmaal door had dat de leider niet bang was, dus hij had ook niets te vrezen.

Het is echt op te lossen, maar je zult er wel aan moeten werken en zeker proberen om je ervaringen te 'vergeten'.

Veel succes!!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:53

Lisanne_vL schreef:
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb even wat gegoogeld over schriktraining en dat zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn. Het is allemaal alleen nogal ver weg en Quick is ook bang in de trailer (de pensionstal is 3 km verderop en hij is dan altijd al nat van het zweet). Ik ga dus eerst iets zoeken wat in de buurt is.

Ik weet niet waar je woont, maar ik ken wel een paar mensen die je kunnen helpen.
Hier vlakbij mijn werk woont een vrouw die wonderen verricht en anders kun je kijken op www.2moons.nl
Dat is Petra Vlasblom, zij is ook erg goed. Haar heb ik meegemaakt, ze heeft ook veel goeie referenties...

Misschien heb je er wat aan... ;-)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:55

Als 2 mensen om me heen aan het roepen waren als ik al gespannen zou zijn dan zou ook ik in paniek raken. Zelf rustig blijven is altijd het beste wat je kan doen. Nu heb je slechts je paard in zijn angst bevestigd.
Dat je paard nat is van het zweet na een rit van 3 km, ach dan is hij dat ook na 45 km. Ook daar wennen paarden aan. Die van mij was in het begin ook nat van het zweet en nu niet meer. Geen big deal van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:03

Wat werkte bij het paard dat ik rij is Musli zonder, zit wat extra magnesium in.
Verder wat werd genoemd schriktraining (om vertrouwen te herstellen/verstevigen), negeren van het schrikgedrag en niet zelf opwerken bij de gedachten dat je paard schrikt of zou kunnen schrikken.

Daarnaast is het met dit weer wel logisch dat paarden wat frisser en schrikkeriger zijn (temperatuur en omgeving die er heel anders uitziet).

Succes!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:35

Het paard is de spiegel van de mens word wel gezegt. Denk dus dat je paard jou angst en spanning aanvoelt en daarop reageerd. Met grondwerk heb je wel vertouwen en dat gaat dus goed, dan ben je een duidelijke leider, maar je onzekerheid als je op je paard zit maakt je paard angstig. Ik heb hier veel ervaring mee met mijn eigen paard, ik heb me goed verdiept in het begrijpen van mijn paard. En idd het schrikken negeren, goed opletten en volhouden. Denk dat schriktraining zoals hier boven genoemt je een heel eind helpen. Veel succes ermee!

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:13

Ik wil ten eerste even voorop zetten dat ik níet bang ben voor mijn paard of voor het schrikken wat hij doet. Het is een schat van een beest, zal nooit iets kwaad doen, maar hij is gewoon bang. Ook als de eigenaresse van de pensionstal met hem loopt is hij schrikkerig (en dat is toch wel écht een leiderfiguur). Een vriendin van mij (20 jaar) rijdt ook wel eens op hem als ik er niet ben, maar ook dan is hij erg schrikkerig en gespannen. Mijn moeder rijdt ook regelmatig op Quick en ook dan is hij bang. Mijn moeder is wel af en toe gespannen als ze op hem rijdt, zij vindt het wel een beetje eng als hij schrikt, maar ik ben er nu al zo aan gewend eigenlijk dat het me niks meer doet. Ik negeer het altijd, drijf hem meteen weer voorwaarts en ga verder met waar ik mee bezig was. Dit werkt meestal vrij goed, maar ik kan hem gewoon niet meer helemaal vertrouwen. Dit resulteert niet in spanning en onzekerheid van mijn kant, maar alleen soms in wat teleurstelling. Hij is gewoon echt bang. Er zit niks kwaad in. Hij heeft me er nog nooit ´afgegooid´. Maar rijden zonder hoofdstel en zadel brengt nu gewoon teveel risico met zich mee. Hij reageert wel heel erg goed op m´n zit en stem, maar als hij zo bang is is hij echt even blind voor een paar seconden. Het gaat de laatste paar dagen wel wat beter. Hij is weer iets rustiger, maar als er iets langs komt moet hij kijken en zet hij alles weer helemaal vast. Ik ben in ieder geval van plan om een schriktraining met hem te doen. Ik hoop dat dat hem meer vertrouwen geeft.

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:20

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:38

Lisanne_vL schreef:
Hier het topic met foto's van hoe het er in de zomer van 2008 aantoe ging.
[RIJ-ITP] Quick in z'n blootje @ work

Ziet er toch heel anders uit...
je gaat je afvragen wat er in godsnaam is gebeurd... ;(

Weet niet hoe je ingesteld bent... maar misschien een foto read. o.i.d.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:56

Ik eerst zeggen dat je een heel mooi paard hebt. Ik heb net in je profiel gekeken en zag super mooi foto's van jullie. Dit beeld had ik niet verwacht nadat ik je bericht had gelezen.
Ik ben met veel mensen hier eens. Ik denkt dat je weer opnieuw moet beginnen met deze paard (je kan het wel natuurljik, anders had je niet zo makkelijk hem kunnen rijden zonder halster en zadel). Je paard neemt waarschijnlijk zijn steun van je moeder. Als dominant gedrag hier een rol speelt (of juiste andersom) kan ik niet beordelen. Maar ik denk dat het wel een rol speelt (in welke richting weet ik ook natuurlijk niet). Ik raad jullie aan om eerst een goed paarden gedragstherapeut in te schakelen, met op de oog ook schriktraining.
Ik bedoel dit zeker niet als een aanval op jullie paarden competenties, ik heb groot respect voor iemand die op zo'n natuurlijke wijze zijn paard kan rijden. Maar misschien is de gebruiksaanwijzing van je paard juist veel meer ingewikkeld dan wat jullie gewend zijn.

Ik hoop dat er bokkers zijn die je een goed paarden gedragstherapeut aan kan raden??

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:13

Wellicht iets medisch? Of iets veranderd in het voer?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:21

het eerste waar dit verhaal fout ging is dat het paard in de trailer staat, en twee mensen aan het schreeuwen zijn.........

als je die dierenarts gewoon zn werk had laten doen had die prik er al ingezeten voordat het paard met zijn ogen ging knipperen.

Ik denk dat je zelf ergens door paniekerig ben geraakt, het vertrouwen kwijt bent geraakt en dat je paard daarop reageert

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:48

Ik begon pas tegen de dierenarts te schreeuwen nadat Quick al helemaal in paniek was. Dit kwam níet door het schreeuwen. Ik heb veel ervaring met Quick en dierenartsen en hoefsmeden. Hij is gewoon heel erg bang voor hun. Hij begint al te trillen als hij ze aan ziet komen lopen. Dit heeft hij altijd al gehad. Ook toen hij jong was. Als hij bekapt moest worden was het altijd een drama, hangen, springen, trillen en dus ook met de dierenarts is het altijd raak. We hadden dit keer uitgebreid met de dierenarts overlegd hoe we het zouden doen, zodat Quick er zo min mogelijk last van zou hebben. Ik hoop dat jullie begrijpen dat het heel erg frustrerend is als mensen zich niet aan hun afspraken houden en gewoon op eigen houtje dingen gaan doen. Hij wist hoe bang Quick was (hij heeft hem immers al meerdere keren een prik moeten geven) maar hij dacht dat hij hem wel even kon 'temmen'. Dat heeft hij later ook toegegeven.
Het dierenarts verhaal heeft eigenlijk niks met mijn echte probleem te maken. Toen ik het typte was ik denk ik gewoon even blij dat ik het nog een keer aan iemand kwijt kon. Aan iemand die het waarschijnlijk net zo raar vond van de dierenarts als ik..

Het eigenlijke probleem is de schrikkerigheid en gespannenheid van mijn paard dat sinds de zomer van 2009 is begonnen. Het feit dat ik het niet meer vertrouw om zonder hoofdstel en zadel te rijden. Hij maakt daar teveel onverwachte bewegingen voor. Ik zit het meestal wel uit en val er niet snel af, maar ik kan het niet corrigeren, wat toch wel erg belangrijk is. Die constante oplettendheid die ik moet hebben vind ik gewoon heel erg jammer, aangezien hij altijd supergoed op me lette en geen stap verkeerd deed. We waren echt maatjes. Nu ook nog wel, maar ik heb het gevoel dat hij zijn vertrouwen in zijn omgeving kwijt is en mij niet voldoende vertrouwd om het los te kunnen laten. Als hij los loopt in de bak loopt hij altijd achter me aan en blijft dicht bij me in de buurt.
En nogmaals, ik ben níet bang voor hem. Er zit geen enkel kwaads in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:58

Citaat:
De dierenarts dacht echter dat het onzin was en deed de klep naar beneden en liep meteen naar Quick toe. Ik stond door het deurtje Quick biks te voeren zodat hij lekker afgeleid zou zijn en die prik niet eens zou merken, maar opeens stond de dierenarts dus naast hem. M'n moeder stond helemaal stomverbaasd achter de trailer. Op dat moment begon Quick al te springen, hij was zo ontzettend bang. Ik schreeuwde tegen de dierenarts dat hij weg moest gaan, maar hij zei dat hij wel wist hoe hij met zulk soort paarden om moest gaan en dat er niks aan de hand was. Ik schreeuwde nog een keer dat hij weg moest gaan en ook m'n moeder begon te roepen.

Ook springende paarden kunnen va heel goed prikken. Ik neem aan dat het om een intermusculaire prik ging, intraveneus is levensgevaarlijk in de trailer. Je bent gewoon zelf te vroeg begonnen met paniek.