Snoepjes als beloning?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EAW

Snoepjes als beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 18:08

Hoi,
ik heb een vraagje:
Is het goed om een paard als beloning snoepjes te geven?

Ik heb al meerdere meningen van mensen gehoord waardoor ik nu zelf ook begin te twijfelen.
Ik heb aan de ene kant zoiets vvan eten is en blijft toch de grootste drijfveer oor paarden, lijkt me dan ook een prima beloning.
Aan de andere kant, starks zit je met een paard dat alleen nog maar iets voor je doet als je snoepjes bj de hand hebt?!
Graag een mening hierover, vind je het niks dan graag een ander idee als beloning (klopjes,aaitjes, stem enz)
Alvast bedankt!
Groetjes Noortje
Laatst bijgewerkt door Tanja op 28-01-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd, Poll's met slechts 2 antwoord mogelijkheden zijn niet toegestaan.

Splash_

Re: Snoepjes als beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:12

Ik moet met mijn 4,5 jarige erg opletten met belonen met voer. En dan zeker uit de hand. Het gaat nu stukken en stukken beter dan toen hij net 3 was, hij is minder bijdehand en weet zijn grenzen dus afentoe krijgt ie wat uit de hand, voor gewoon of toch als beloning.

Het is een beetje paard gebonden, maar dingen waar ik echt niet met hem uitkwam en die hij linkte aan "vervelend" heb ik hem toch weer een extra duwtje kunnen geven met meteen een beloning dmv stukje wortel of snoep. Hij zeurt niet om snoep, en hij is net zo tevreden met een aai of een knuffel, maar soms kan een voerbeloning net even meer doen. In het geval van mijn paard. :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:25

Ik doe het wel , erger nog , heel erg .
ik doe het zelfs na elke hoef die heb uitgekrabt.
en toch vind ik het werken , ik praat ik aai en ik beloon met snoepje.
Ik vind het werken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:33

Een snoepje als beloning werkt het beste in combinatie met een zgn 'bridge' ofwel overbruggingssignaal. De bridge betekent "NU, heb je het goed gedaan-en-ik-ben-op-weg-een-snoepje-te-pakken".

Een bridge kan zijn een speciaal woord (bv eks (ex) van excellent of een klik van een clicker).

Wanneer je de bridge hebt geintroduceerd (klik-snoepje en dat een aantal keer), kun je als eerste oefening "beleefd zijn" aanleren. In deze oefening gaat het er om dat je paard netjes en voorzichtig het snoepje aanpakt op jouw signaal en niet gaat schooien of het zelf komt halen uit je zak.

Op deze manier is met snoepjes/voer belonen een geweldige trainingshulp.

Gebruik je de bridge (clicker, het speciale woord) niet, dan heb je veel meer kans op een opdringerig paard: hij begrijpt immers niet wanneer hij WEL en wanneer hij NIET een snoepje mag verwachten.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel!

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:27

HippoLogic schreef:
Een snoepje als beloning werkt het beste in combinatie met een zgn 'bridge' ofwel overbruggingssignaal. De bridge betekent "NU, heb je het goed gedaan-en-ik-ben-op-weg-een-snoepje-te-pakken".

Een bridge kan zijn een speciaal woord (bv eks (ex) van excellent of een klik van een clicker).

Wanneer je de bridge hebt geintroduceerd (klik-snoepje en dat een aantal keer), kun je als eerste oefening "beleefd zijn" aanleren. In deze oefening gaat het er om dat je paard netjes en voorzichtig het snoepje aanpakt op jouw signaal en niet gaat schooien of het zelf komt halen uit je zak.

Op deze manier is met snoepjes/voer belonen een geweldige trainingshulp.

Gebruik je de bridge (clicker, het speciale woord) niet, dan heb je veel meer kans op een opdringerig paard: hij begrijpt immers niet wanneer hij WEL en wanneer hij NIET een snoepje mag verwachten.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel!

Dankje, hier heb ik erg veel aan!
De andere trouwens ook bedankt ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:38

Heb ik per ongeluk 'nee' in de poll ingevuld. Ik bedoel dus "ja". Ik werk zelf ook met voedselbeloningen en dat werkt zo goed!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:40

Echte paardensnoepjes niet, is vaak wel slecht voor de tanden.
Ik geef alleen wortels als ze op stal staat, en soms een pavo summerfit blok.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:06

paarden kunnen er ook vervelend door worden door elke keer snoepjes te geven, dat van die clicker kende ik nog niet maar klinkt goed !

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:27

mijn paard krijgt een snoepje op vaste momenten. Dan heb je verder geen gezeur.
Na het hoeven krabben, als hij fijn stil heeft gestaan met opstappen en kunnen vertrekken en als we helemaal klaar zijn in de stal nog een appeltje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:27

Hangt af van de combi mens en paard. Ik gebruik bij onze paarden wel 'snoepjes' als beloning, maar de manier waarop verschilt per paard door hun verschillende karakters. Over het algemeen geldt dat het goed kan werken als je maar consequent bent met het gebruik.
Er zijn ook paarden waarbij je zeker niet met voedselbeloningen moet gaan werken, daarom is er op deze vraag niet zonder meer ja of nee op te antwoorden. Ik mis de keuze "soms" ;)

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 22:30

ateo schreef:
Na het hoeven krabben, als hij fijn stil heeft gestaan met opstappen en kunnen vertrekken en als we helemaal klaar zijn in de stal nog een appeltje.

Heb je dan niet het probleem dat als je een keer na het hoevenkrabben géén snoepje geeft dat hij dan begint te zeuren?

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 22:30

Waratje schreef:
Hangt af van de combi mens en paard. Ik gebruik bij onze paarden wel 'snoepjes' als beloning, maar de manier waarop verschilt per paard door hun verschillende karakters. Over het algemeen geldt dat het goed kan werken als je maar consequent bent met het gebruik.
Er zijn ook paarden waarbij je zeker niet met voedselbeloningen moet gaan werken, daarom is er op deze vraag niet zonder meer ja of nee op te antwoorden. Ik mis de keuze "soms" ;)

Okee, ik twijfelde of ik die optie er bij zou doen, maar wilde graag een duidelijk beeld hebben ;)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:34

ik heb niet gestemt.

Mijn oudere merrie beloon ik niet met snoep of ander lekkers, puur omdat ze dan niks meer wil doen zonder beloont te worden en ze gaat bietsen.

Mijn veulen leer ik dingen aan met belonen van gewoon biks, geen snoep of iets dergelijks. Als het onderdeel er in zit, bevestigd is, dan bouw ik het belonen met voer af en ga door met belonen op me stem.

Niet ieder paard hoeft natuurlijk te weigeren iets te doen als er niks lekkers tegen over staat, uitzonderingen zijn er natuurlijk ook.
Denk ook dat het ligt aan het paard waar je mee werkt, alleen denk ik wel dat je heel veel voor elkaar krijgt door consequent te blijven, wat ook duidelijker is voor je paard, snoepje is alleen hulpmiddel ( voor mijn veulen ) om het sneller te bevestigen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:37

Noortje_444 schreef:
ateo schreef:

Heb je dan niet het probleem dat als je een keer na het hoevenkrabben géén snoepje geeft dat hij dan begint te zeuren?

Valt wel mee. Bij mijn merrie heb ik ook de gewoonte om na het opstappen een 'snoepje' te geven, een enkele keer zit er niets in mijn zak, pech gehad. Een kriebel en een verontschuldiging en dan aan het werk. Ze zeurt niet door, want ze weet dat het er dan niet in zit. Dat is dus het stukje duidelijkheid dat je erbij moet geven. Als er geen snoepje komt, dan komt er geen snoepje, einde discussie. Paarden zijn niet dom, dat leren ze ook snel genoeg. Net zoals ze ook heel snel leren bij wie bedelen wel nut heeft :9

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:08

Waratje schreef:
Noortje_444 schreef:

Valt wel mee. Bij mijn merrie heb ik ook de gewoonte om na het opstappen een 'snoepje' te geven, een enkele keer zit er niets in mijn zak, pech gehad. Een kriebel en een verontschuldiging en dan aan het werk. Ze zeurt niet door, want ze weet dat het er dan niet in zit. Dat is dus het stukje duidelijkheid dat je erbij moet geven. Als er geen snoepje komt, dan komt er geen snoepje, einde discussie. Paarden zijn niet dom, dat leren ze ook snel genoeg. Net zoals ze ook heel snel leren bij wie bedelen wel nut heeft :9[/quote]

Inderdaad, zo werkt het bij mij ook. Hij draait zijn hoofd meteen om naar mij als ik klaar ben met het laatste hoefje en als ik dan niks heb, krijgt hij een dikke knuffel. Werkt net zo goed en meneer is dan ook tevreden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:31

Ik werk wel met snoepjes (meestal een stukje brood of wortel, of een paar korreltjes krachtvoer). Mijn paard heeft voedselweigering geleerd, dus hij bedelt niet. En voor snoepjes doet hij alles nét iets enthousiaster :)

rowan1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:15

Ik doe het wel ja, als je braaf is geweest krijgt ze een snoepje.
Maar sommige paarden (vooral jonge) worden er happerig van.
Daar moet je zeker op letten!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:32

Sym wou eerder de trailer niet in en om hem te belonen nu hij er wel in gaat staat er een emmer brok klaar. Wat hij daarvan eet gaat trouwens wel af van zijn dagelijkse maaltijd. Ga hem niets extra's geven, ook al denkt hij misschien van wel ;) De doos brokjes in de schuur weet hij trouwens ook wel te vinden, daar heb ik weleens afgezadeld na het rijden en dan kreeg hij als beloning een snoepje. Nu wandelt hij vaak al uit zichzelf daar naar toe met mij er nog op. Dat willen ze dan altijd wel onthouden!

Verdere dingen zoals brood en appels krijgen ze vaak gewoon door het voer heen of gooi ik in het weiland. Hoef ze natuurlijk niet alles aan te dragen en daar gaan ze idd alleen maar door schooien. Wat ze eigenlijk al wel doen :o

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:21

Okee, allemaal bedankt voor jullie reacties!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:55

Ik heb een merrie van 4,5 jaar en zij is wel op gevoed met beloning, bijvoorbeeld voor het stil staan bij het opstijgen. Ik geef haar bijna nooit iets als beloning omdat ze is wel een type die altijd iets van je verwacht en blijft zuren totdat ze iets krijgt. Gisteren heb ik haar gewoon in de stal een appel gegeven voordat ik weg ging. Geen probleem, behalve vandag nadat ze binnen kwam ging ik in haar stal om deken te verwisselen en ze blijft wel zuren - "waar is mijn appel". Heel irritant dus. Ik ga nu hard over na denken of ik haar voor dingen gaat belonen. Ik ga haar wel blijven brokjes / wortels geven als ze naar me toe loopt in de weiland om binnen te komen (dit merendeels omdat ik vroeger een verzorgpaard had die alleen binnenkwam als hij er zin in had!) en het stil staan bij het opstijgeren.

Ik denk dat je moet goed kijken naar de karakter van je paard als het om beloning gaat. Sommige worden heel eigenwijs van (mijn merrie), voor anderen (zoals onze liefe pony) maakt het geen cent uit.

Maar wat je doet, moet je heel goed uitkijken dat je niet voor slechte gedrag belont. Daarom is het gebruik van een clicker een goede oplossing, je kan meteen de goede gedrag markeren (nadat je paard heeft de associatie clicker-beloning gemaakt), dit is veel sneller dan door je zak zoeken voor een snoepje. Nog beter is een bepaalde word gebruiken, dit kan je ook doen als je je clicker niet bij je hebt!
Ik ben ook eigenlijk van mening dat als een gewenst gedrag goed aangeleerd is, dat je kan je beloning afbouwen zodat je gewenste gedrag een gewoonte wordt.

Ik ben ook geintereserd of er mensen zijn die weet of er wetenschappeljke onderzoek is over of een beloning system werkt bij paarden? Werkt uitstekend bij honden natuurlijk, maar honden zitten totaal anders in elkaar.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:23

SaraB schreef:
Ik ben ook geintereserd of er mensen zijn die weet of er wetenschappeljke onderzoek is over of een beloning system werkt bij paarden? Werkt uitstekend bij honden natuurlijk, maar honden zitten totaal anders in elkaar.

Ik heb eens gezocht, en deze site is het bekijken wel waard als je daar meer over wil weten:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... rdruk.html

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:35

Ik heb 'nee' ingevuld en wel om deze reden:

Een paard is een grazer en in de vrije natuur heeft een paard bijna altijd genoeg te eten. Ze kunnen hier prima zelf voor zorgen. Zodra jij je paard gaat belonen met een snoepje (=eten) stel je jezelf hiermee op als ondergeschikt. Als je dus een keer geen snoepje geeft gaan de meeste paarden ontzettend irritant doen, maar dit ter zijde. Het gaat om de psychologie van het paard. Dat de mens het paard is gaan voeren heeft op deze psychologische grondslag weinig invloed, aangezien het paard al veel langer bestond voordat wij ze gingen voeren.

Een paard kent twee dingen:
Ja
Nee

Er is niets anders voor een paard. In de wei is een klap 'nee', met rust worden gelaten of een kroeltje is 'ja'.
Voor een paard is vrijheid de grootste beloning die ze kunnen krijgen. Als je paard iets goed doet en je geeft een stem beloning en daarna meteen vrijheid (langere teugel, met rust laten etc) dan is dat voor een paard genoeg.

Persoonlijk vind ik het hele snoepjes gebeuren dus onzin. Aan de uitslag van de poll te zien ben ik in de minderheid ;)

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:48

Ja en nee. Sommige paarden werkt het super anderen moet je er niet aan beginnen.

Maar 1 ding ben ik wel zeker over je moet er niet bij blijven. Je kan het als een beginsel gebruiken maar uiteindelijk vind ik dat het af te bouwen moet zijn naar een commando/ kriebel/ klopje :j. Jonge beesten voer ik neit uit de hand. Ze krijgen wel koekje als ze klaar zijn na het werk maar dat mik ik in de voerbak :j. Een enkeling krijgt het een keer uit de hand maar pas bij het commando "Ja" mogen ze het aanpakken :j. Ik heb zo'n hekel aan van die beesten waar je je hand voor houd en ze hem meteen opvreten of je er nou wel of niet eens een snoepje in hebt :Y)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:11

Ik geef bijna nooit meer snoepjes. De mijne word daardoor een beetje drammerig.
Ze krijgt heus wel eens lekkers, zoals een wortel of iets.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:16

ik heb ja gestemd, maar mis de keuze soms.
Ik gebruik snoepjes als beloning vooral in de beginfase van iets nieuws, maar beloon evenzeer met mijn stem. Eenmaal m'n paard goed begrijpt wat er van haar verlangt wordt, bouw ik het snoepjes geven als beloning af, een klopje en een "goed zo" moeten dan voldoen en af en toe als extraatje een koekje. Anders zoekt ze constant m'n zakken af op zoek naar snoep en wordt opdringerig en gaat gekke dingen doen in de hoop dat het een snoepje waard is.