Geen aandacht voor mij..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Geen aandacht voor mij..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:49

Ik weet niet of het hier thuishoort, ik hoor het wel..

Nou is het al een tijdje dat ik soms na het longeren mijn merrie los in de bak zet en met haar wil spelen (stuk plastic ofzo)
of gewoon lekker met grondwerk bezig zijn, maar ze heeft totáal geen aandacht voor mij. Ze kent het commando 'stap'
al aan de longe en ze snapt dat ze zonder longeertouw me moet volgen. Dan laat ik het halstertouw heel erg hangen,
gaat prima maar vanaf het touw eraf gaat loopt ze de andere kant uit, begint aan de grond te snuffelen of kijkt naar
buiten, alles is interessanter dan mij. Soms neem ik wortels en dan lukt alles meestal wel, maar ik gebruik niet graag
voer omdat ze het dan niet voor mij doet, maar voor het eten..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:02

Je kunt ook niet verwachten dat je paard je in vrijheid volgt en spelletjes met je speelt zonder het eerst aan de lijn gedaan te hebben. Het is belangrijk eerst alles aan de lijn bevestigd te hebben en daarna kun je pas in vrijheid spelen.
Kan je paard vanaf een lange afstand al naar je toekomen? Volgt hij je in elke gang aan een los lijntje? Staat hij stil wanneer jij wil, loopt hij achteruit wanneer jij wil, gaat hij zijwaarts wanneer jij wil? Dat is de basis. Welke spelletjes wil je spelen? Kan gewoon aan de lijn. Als je met een plastic zak wil spelen zou ik dat eerst aan de lijn doen om hem er zo aan te laten wennen en te laten inzien wat de bedoeling is, natuurlijk is een mens niet interessant als je lekker los kunt lopen in de bak.. en vooral als baasje wil spelen want hij weet niet wat je wil, hij weet niet wat de bedoeling is en hij weet al helemaal niet wat hij moet doen. Die dingen moet je eerst aan de lijn bevestigen (heb je in verschillende maten) en na die tijd (niet 3 weekjes ;) maar dat heeft de tijd nodig, hij moet jou namelijk op lange afstand en los kunnen vertrouwen, jij moet signalen op lange afstand door kunnen geven en jouw paard moet die kunnen begrijpen) kun je in vrijheid gaan spelen. De basis is aan de lijn.. hoe minder leuk dat ook is zonder basis kom je nergens.
Zorg er voor dat je van 'moeten' 'willen' maakt. Hij moet weten dat hij niks moet en dat hij de tijd heeft zo groeit jullie band sneller en sterker (als je hem dingen opdraagt zal hij daar sneller tegenin gaan en zo afstand van je nemen) en kun je misschien sneller in vrijheid spelen met jouw paard.

tamarake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:10

Ze doen niks voor mensen, inderdaad alleen voor 't eten. Dat is dier eigen, dat is bij honden, en dus ook bij paarden. Kun je niks aan veranderen. Ik heb een oude pony, als hij weet dat ik snoepjes in m'n jaszak heb, gaat hij net zo lang door met schooiën, totdat hij ziet dat alles op is haha. Maar dat mag he, beetje ondeugend maakt hem juist leuk.
Succes!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:18

Ze doen wel iets voor mensen ze doen het alleen niet voor niets. Ze hebben leiderschap, vertrouwen en liefde nodig. Ze zoeken iemand waarbij ze zich veilig voelen, maatjes mee kunnen zijn, iemand die zijn paard leest en begrijpt en vooral veel liefde van krijgt bij die persoon willen ze vaak zijn en zo kun je ook spelen in vrijheid. En dat kan allemaal zonder dat er maar 1 snoepje aan te pas komt.
Een paard moet jou als leider en als vriend zien, jij moet zijn leider zijn zonder daar enige dominatie in te tonen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:58

tamarake__ schreef:
Ze doen niks voor mensen, inderdaad alleen voor 't eten. Dat is dier eigen, dat is bij honden, en dus ook bij paarden.

Ben het hier toch niet echt met je eens hoor. Mijn paard krijgt nooit snoepjes van me, iemand anders geeft haar te eten (pensionstalling) en ze wilt echt wel voor me werken hoor!
Met honden idem, tuurlijk staan ze sneller op hun kop voor eten dan als je het niet hebt, maar dat betekend niet dat ze alles alleen maar voor het eten doen. Ze doen het namelijk ook voor de aandacht e.d.
Sommige dieren hebben wel degelijk 'the will to please'.

@Joycebunny: Zo'n band moet groeien en dat moet je oefenen. Daarbij kun je wel zorgen dat je zelf heel interessant bent natuurlijk! (Zonder snoepjes) Maar dat hangt een beetje van het karakter van je paardje af. Een tip die ik je wel mee kan geven is: zorg dat het paard op jou wil letten ipv jij op het paard. Dus ipv dat jij aan het paard vraagt: 'ga je mee?' Moet jij interessante dingen gaan doen dat je paard denkt: 'mag ik meedoen?'

Succes!