Shethengst agressief als je hem wilt voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Shethengst agressief als je hem wilt voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 15:09

Ik heb eigenlijk toch wel een probleempje, hij doet het niet vaak, maar gisteren kreeg
ik weer een trap en nu ben ik het eigenlijk wel zat :=

Af en toe krijgt mijn shethengst wat lekkers, gewoon een wortel of een appeltje ofzo,
en dat gaat eigenlijk vaak goed, maar als je het even ergens neer wilt leggen,
of als je met iets wat kraakt of op eten lijkt gaat lopen, dan komt hij achter je aan.
Dit is nu geen ramp, maar af en toe dan gaat hij plotseling agressief doen en dan
gaat hij echt gericht naar je trappen en daar wordt je echt bang van, zijn gedrag
slaat echt in 1 keer om.

En nu ken ik hem al heel lang, ben echt niet bang van hem en
ik ben zeker de baas voor hem, en als hij dit soort fratsen uithaald wordt hij daar zeker
voor gestraf, direct, want ik vind dit niet kunnen.

Maar toch, hij blíjft het doen, waar ligt dit nou aan? Doe ik een stap 'onderdanig' of ligt
het gewoon ergens anders aan? Ik snap het eigenlijk niet zo goed meer. :n

Groetjes

LifeLove

Re: Shethengst agressief als je hem wilt voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:15

Huh ja dat is wel een hele lastige situatie.
Vreemd waarom hij namelijk zou trappen.
Ik denk dat hij toch een beetje de baas wil spelen, jou in een klein hoekje probeert te drijven. Ik weet niet of straffen een goed manier is. Ik verzorgde vroeger ook een kudde shetlanders, eentje trapte ook altijd. Toen heb ik hem een keer een flinke schop onder zijn kont gegeven, en hij heeft het noooit meeeer gedaan! O:)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:37

Ik zal hem dan goed laten weten wie toch echt de baas is.. Het lijkt me dat hij vooral uitprobeerd of hij toch niet dat eten kan krijgen.

Ik zou het ook echt niet pikken :+ Dus gewoon echt straffen als hij dat doet, hij mag gewoon niet lopen trappen o.i.d.

Isis_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:33

Ik denk dat dat komt omdat hij graag eten wil, en ik had dat ook bij mijn verzorgshetje. Ik gaf hem niks als hij agressief werd/was en daardoor is het opgehouden .

@ _marinke_ : Idd!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:34

Ik zou hem meteen een trap terug verkopen. Dan leert hij het vanzelf hoor

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:38

Consequent blijven ;) Mijn hengstje beet op de meest rare momenten, ook na meervoudig afstraffen bezig blijven. Uiteindelijk wel mee gestopt maar hij bleef heel lang proberen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 20:47

Bedankt voor de reacties!
Het probleem is :')
Ik geef hem ook een schop onder z'n hol als hij me trapt, en hard ook, ik pik het echt niet als hij trapt, kan wel het ziekenhuis in getrapt worden :=
En hij krijgt ook zeker niks als hij ook maar dreigt, dan loop ik gelijk weer weg en krijgt ie niks meer.
Maar hij blíjft het maar doen :+
Maar gewoon volhouden? Zoals arinda zegt? Zal dat de oplossing zijn?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:56

Volhouden en consequent zijn ;)

Waar trap je hem dan eigenlijk??

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:07

Als jij omdraait als hij naar je toe komt, laat jij zien dat je bang bent. Klinkt afgezaagd, maar ga met een ervaren iemand aan de slag om niet te wijken voor zijn gedrag. En dan heb ik het niet over slaan ed. Positief gedrag bekrachtigen en grondwerk als basis. Iemand moet je er wel bij helpen, want je zult wel zeer consequent en veilig moeten zijn! Maak bijvoorbeeld jouw ruimte groter, leer hem niet naar jou te komen. Als mijn pony gefrustreerd is omdat ze geen eten krijgt, stuur ik haar met een vingerbeweging weg.heb ik wel door veel basiswerk volgens het freestyle systeem van voest te doen voorelkaar moeten krijgen, omdat het geen eitje is, maar het werkt wel!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:11

Je moet ook niet vergeten dat shetlanders ontzettend eigenwijs zijn, en heel hardleers. Je moet gewoon volhouden.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:58

heeft mijn shet ook, die is er heilig van overtuigd dat al het eten ter wereld voor hem is :+ Hij begint dan ook te trappen als hij zijn zin niet krijg. Dan is het voor mij ook klaar. Hij krijgt een tik/klap en word terug gezet en genegeerd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:05

Misschien laten castreren?? Dit is duidelijk hengsten gedrag en jij zit ( al denk je van niet) wat betreft leiderschap onder hem.
Zou je echt boven hem staan, dan zou hij het niet in zijn kop halen om eten van jou weg te pikken.
Dus ofwel castreren ( lijkt mij voor de shet het fijnst omdat hij dan ook met merrie's kan staan) of het hem zo verschrikkelijk duidelijk maken, dat hij het nooit meer flikt!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:08

Ik zeg het niet vaak, maar nu wel, hup castreren die handel en heeeel consequent zijn en geen snoepjes of lekkere dingen meer geven

cindyvdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:21

je moet hem geen snoep meer geven uit de hand, alleen eten op de tijden dat hij eten hoort te krijgen in een emmer. je hebt het gedrag een beetje zelf veroorzaakt ben ik bang voor. je moet opassen met hem straffen, als jij hem hard slaat. zal die er ook steeds minder moeite mee krijgen om jou pijn te doen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:19

_Marinke_ schreef:

Nouja tráp, gewoon een voet onder z'n hol := Op z'n kont dus. Maar meestal is hij al weg voor ik goed en wel
wat kan uitrichten.
Castreren is geen optie helaas, voor de rest heeft ie ook echt geen hengstengedrag en ook geen moeite met
merries, kan gewoon mee samenstaan zonder ze te verkrachten.

Pelryo dat doe ik dus ook. Maar blijkbaar werkt dat niet altijd := Gebeurt wel heel weinig hoor, daar niet van!
Tis geen gewoonte van hem, heel af en toe gebeurt het.

Celcicpony als ik daar tijd voor kan vrijmaken, dan wil ik dat best doen. Maar ik vind het aan de ene kant ook
een beetje te veel van het goede als hij 4 x per jaar zo'n actie uithaald eigenlijk.
De aanhouder wint?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:31

Hou je de gewoonte niet een beetje in stand?
Ik bedoel je voert en hij trapt, de oorzaak is (geweest) dat voeren.
Dat wordt wel lastig, want eenmaal aangeleerd gedrag is lastiger te beinvloeden. Maar wel te doen.

Wat gebeurt er als je, er van uitgaande dat je moet blijven voeren, achteruit loopt. Zo dat hij met zijn hoofd bij je blijft, je eventjes volgt vanwege de kans op meer eten.
Dan weglopen. De situatie ontwijken.
Niet om te gaan laten zien dat je bang bent, maar om het probleem te voorkomen en eventjes te doorbreken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:05

Waarom is castreren geen optie??Is het niet je eigen shet dan?
En hem als hengst bij merrie's laten staan gaat voor 100 % een keer een veulen opleveren. ( niet dat dat eg leuk is, maar er zijn al zo veel shetlanders die in de worst verdwijnen!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:08

_Marinke_ schreef:

Denk je dat paarden in de kudde 'foei' tegen elkaar zeggen ?
Als een paard mij gericht en bewust pijn (probeert te) doe(t)(n), kan hij best een knal terug krijgen hoor.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:55

@ Sabine; nee dat denk ik juist niet ;)
Ik ben van mening dat als je hem wilt straffen wanneer hij dit soort dingen uithaalt je wel goed moet straffen. Dus niet een zwakke; "Paardje alsjeblieft niet doen" manier,, maar een hardere..

Ofwel een goede trap of tik ;) Vandaar dat ik vroeg waar ze hem dan trapte, als je altijd maar tegen z'n kont aan trapt en die nog vaak mist ook ja dan kun je er net zo goed mee op houden dan heeft het geen zin.. ;) Heb wel is gezien vroeger, dat wanneer een paard iets uithaalde wat echt niet door de beugel kon, best een knal kon verwachten.. Of een trap tegen z'n buik.. (daar schrikken ze ook t meest van)